Efeziërs 4:5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikkeikkeikke
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 okt 2009 23:24

Efeziërs 4:5

Berichtdoor Ikkeikkeikke » 31 okt 2009 00:00

Hallo allemaal,

ik was vandaag, zoals iedere dag, in de bijbel aan het lezen. Nu kwam ik vandaag op de tekst Efeziërs 4:5. Hierin staat één Heer, één Geloof, één Doop.
Nu vind ik 1 Heer en 1 Doop nog goed te begrijpen. Maaar nu komt het. Éen geloof. Het is de eerste keer dat ik dit lees of dat ik hier over hebt gehoord.

Ik vroeg me nu af of hier mee wordt bedoeld dat er maar één ware religie is, dat alle religies fout zijn behalve één.
Maar ik vraag me dan af wat het ware geloof zou zijn mocht deze tekst zo geïnterpreteerd worden. Want iedereen heeft toch ook zo'n beetje een eigen interpretatie van de Schrift?

Misschien kan iemand mij hier bij helpen.

BVD.

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: Efeziërs 4:5

Berichtdoor Familie Bos » 31 okt 2009 00:08

Ik kan je mijn persoonlijke idee hiervan geven, maar daar is helaas bijna niemand het mee eens.

Ik ben namelijk van mening dat het enige goede geloof is als je de bijbel letterlijk neemt (dan is ie ook niet op meerdere manieren uit te leggen, want je gelooft het letterlijk wat er staat), en daar leef je dan naar.
Precies zoals God het gegeven heeft. :)

Als je de bijbel op die manier leest zijn sommige stukken soms moeilijk of niet te begrijpen.
Maar dan moet je de Heilige Geeest vragen of je het mag gaan begrijpen, en niet zelf een oplossing of uitleg voor die tekst gaan verzinnen. Letterlijk is letterlijk, dan kunnen andere ook niet met een andere uitleg komen, want het is gewoon hoe het er staat, want zo heet God het gegeven.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Efeziërs 4:5

Berichtdoor Jerommel » 31 okt 2009 02:15

Ben het eens met Bos, alleen heb ik soms weleens wat twijfels over de vertalingen en schijnbare toevoegingen of afnames.

Ik vroeg me nu af of hier mee wordt bedoeld dat er maar één ware religie is, dat alle religies fout zijn behalve één.

"Niemand komt tot de Vader dan door Mij" "De poort is eng en de weg is smal"

Faramir

Re: Efeziërs 4:5

Berichtdoor Faramir » 31 okt 2009 06:55

Familie Bos schreef:Ik kan je mijn persoonlijke idee hiervan geven, maar daar is helaas bijna niemand het mee eens.

Ik ben namelijk van mening dat het enige goede geloof is als je de bijbel letterlijk neemt (dan is ie ook niet op meerdere manieren uit te leggen, want je gelooft het letterlijk wat er staat), en daar leef je dan naar.
Precies zoals God het gegeven heeft. :)

Er zijn wel meer mensen die zo denken. :)
Interessant genoeg is dat deze mensen zelden lang met elkaar door 1 deur kunnen. Want vroeg of laat zal er altijd wel een punt naar boven komen waar de mening verschillen.
Als je de bijbel op die manier leest zijn sommige stukken soms moeilijk of niet te begrijpen.
Maar dan moet je de Heilige Geeest vragen of je het mag gaan begrijpen, en niet zelf een oplossing of uitleg voor die tekst gaan verzinnen. Letterlijk is letterlijk, dan kunnen andere ook niet met een andere uitleg komen, want het is gewoon hoe het er staat, want zo heet God het gegeven.

De Heilige Geest behoed die vele gemeenten die de Bijbel letterlijk willen nemen niet tot scheuren.

"Letterlijk is letterlijk" werkt misschien bij een boekje als Rupsje Nooitgenoeg of een studenten kookboek, maar de Bijbel is van een ander kaliber.

Riska

Re: Efeziërs 4:5

Berichtdoor Riska » 31 okt 2009 13:54

"Eén geloof" is volgens mij niets anders dan: het geloof dat Christus voor onze zonden is gekruisigd en opgestaan. Is niets anders dan God die in die gekruisigde en opgestane Heer zegt: :wat er ook gebeurt, ik ben en blijf bij je. Voor God is er altijd een "En toch!"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Efeziërs 4:5

Berichtdoor TheKeimpe » 31 okt 2009 15:11

Me dunkt dat dit "één geloof" duidelijk niet slaat op een denominatie of groepering, maar op het geloof wat aan God in Christus verbindt.

Riska

Re: Efeziërs 4:5

Berichtdoor Riska » 31 okt 2009 16:32

TheKeimpe schreef:Me dunkt dat dit "één geloof" duidelijk niet slaat op een denominatie of groepering, maar op het geloof wat aan God in Christus verbindt.

Precies, dat bedoel ik...

Faramir

Re: Efeziërs 4:5

Berichtdoor Faramir » 31 okt 2009 17:41

TheKeimpe schreef:Me dunkt dat dit "één geloof" duidelijk niet slaat op een denominatie of groepering, maar op het geloof wat aan God in Christus verbindt.

Het lijkt mij ook dat het hier om het ruime kader gaat.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Efeziërs 4:5

Berichtdoor TheKeimpe » 31 okt 2009 21:02

Riska schreef:
TheKeimpe schreef:Me dunkt dat dit "één geloof" duidelijk niet slaat op een denominatie of groepering, maar op het geloof wat aan God in Christus verbindt.

Precies, dat bedoel ik...

Dat bedacht ik later ook, ik had ook kunnen zeggen: hier ben ik het met Riska eens.

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Efeziërs 4:5

Berichtdoor Antoinette » 01 nov 2009 20:46

Ikkeikkeikke schreef:Hallo allemaal,

ik was vandaag, zoals iedere dag, in de bijbel aan het lezen. Nu kwam ik vandaag op de tekst Efeziërs 4:5. Hierin staat één Heer, één Geloof, één Doop.
Nu vind ik 1 Heer en 1 Doop nog goed te begrijpen. Maaar nu komt het. Éen geloof. Het is de eerste keer dat ik dit lees of dat ik hier over hebt gehoord.

Ik vroeg me nu af of hier mee wordt bedoeld dat er maar één ware religie is, dat alle religies fout zijn behalve één.
Maar ik vraag me dan af wat het ware geloof zou zijn mocht deze tekst zo geïnterpreteerd worden. Want iedereen heeft toch ook zo'n beetje een eigen interpretatie van de Schrift?

Misschien kan iemand mij hier bij helpen.

BVD.


Ik lees het wel even in de context als je het goed vindt?
De eenheid des geloofs

1 Zo bid ik u dan, ik, de gevangene in den Heere, dat gij wandelt waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt;
2 Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde;
3 U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes.
4 Eén lichaam is het, en één Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot één hoop uwer roeping;
5 Eén Heere, één geloof, één doop,
6 Eén God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen.

Paulus wil ons zeggen dat er maar 1 geloof is, raar dat er dan toch zoveel christenen onderling met elkaar overhoop leggen.
Ik weet 1 ding religie scheid mensen van elkaar en geloof bind mensen.
Als ik met Farizeeërs praat heb ik altijd discussie als ik met gelovigen praat praat ik altijd alleen maar over de dingen die ons binden ipv scheiden. Wet en regel wordt niet ter discussie gesteld we kunnen het beste praten over de liefde die de Heere Jezus voor ons heeft dan kunnen we elkaar vinden anders niet.
En dat is het enige ware geloof wat er is! Jezus stierf voor ons allemaal want we zijn allemaal even grote zondaren! En als we geloven dat de Heere Jezus stierf voor onze zonden is er een geloof waar we allebei amen op kunnen zeggen. En dan zijn we broeders en zusters dan kunnen we elkaar liefhebben en verdragen.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gebruikersavatar
Nanoe
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 12 okt 2009 19:17
Locatie: Kockengen

Re: Efeziërs 4:5

Berichtdoor Nanoe » 01 nov 2009 21:22

heb ooit een keer een werkstuk over Efeze moeten maken..

even een gedeelte uit dit werkstuk.

§ 2.3 Aan/voor wie is deze brief geschreven?

De brief Efeze is aan de Efeziërs geschreven. Hij is voor zowel de heidenen als voor de Joden in Efeze geschreven. Het is niet zeker of hij voor Efeze is geschreven, volgens verschillende onderzoekers is de brief eigenlijk naar de Laodicenzen geschreven. Maar in Efeze 1 vers 1 staat “(…) den heiligen die te Efeze zijn, en de gelovigen in Christus Jezus.” Er is dus niet duidelijk wat nu de waarheid is. De brief Efeze is niet alleen aan de heidenen en Joden in Efeze geschreven, maar ook aan ons. Ook wij kunnen er onze lessen uithalen.


§ 2.4 Waarom is deze brief geschreven?

De brief Efeze is geschreven om de mensen te prijzen en te onderwijzen. Paulus schrijft dat hij blij is dat de mensen in God geloven. En dat de mensen elkaar als Joden liefhebben. Maar hij schrijft ook dat de mensen ook de heidenen moeten liefhebben. Paulus schrijft ook dat de gelovigen zich kunnen beschermen tegen het kwade.







§ 2.5 Wat is in deze brief geschreven?

In de brief Efeze worden verschillende dingen behandeld. Paulus schrijft dat de gelovigen moeten blijven geloven in God en elkaar lief moeten blijven hebben. Maar ze moeten niet alleen de gelovigen liefhebben, maar ook de heidenen. Want iedereen is door God geschapen. Je moet blij zijn met de gaven die je hebt gekregen, je moet ze gebruiken, maar je mag er geen misbruik van maken. Loof God om de gaven die je hebt gekregen van hem.
Paulus schrijft ook dat je alleen door genade van God zalig kunt worden en niet uit goede werken, je kunt dus wel heel veel goede dingen doen, maar als je die niet doet uit liefde voor God, hebben ze geen enkel nut. Er is maar Eén Heer, geloof, doop en God en Vader. Er is de oude en de nieuwe mens, het verschil tussen die twee is dat de nieuwe mens, geschapen is naar Gods beeld en God liefheeft. Er worden ook wat plichten beschreven. De vrouw moet haar man onderdanig zijn en de kinderen moeten naar hun ouders luisteren, maar de ouders moeten wel hun kinderen christelijk opvoeden.
De geestelijke wapenrusting van God wordt ook beschreven. God heeft de geestelijke wapenrusting gegeven om ons te beschermen tegen het kwade van de duivel. Als laatste wordt de gemeente nog gezegend.


Ik ben het er inderdaad mee eens, dat er waarschijnlijk wordt bedoelt dat er 1 God is waar iedereen in moet geloven.
En ja er is maar 1 waar geloof, alleen denk ik niet dat wij kunnen oordelen over wat het ware geloof is, welke kerk nou eigenlijk het beste is.

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Efeziërs 4:5

Berichtdoor gerritse » 13 nov 2009 15:47

Ikkeikkeikke schrijft:

Hallo allemaal,

ik was vandaag, zoals iedere dag, in de bijbel aan het lezen. Nu kwam ik vandaag op de tekst Efeziërs 4:5. Hierin staat één Heer, één Geloof, één Doop.
Nu vind ik 1 Heer en 1 Doop nog goed te begrijpen. Maaar nu komt het. Éen geloof. Het is de eerste keer dat ik dit lees of dat ik hier over hebt gehoord.

Ik vroeg me nu af of hier mee wordt bedoeld dat er maar één ware religie is, dat alle religies fout zijn behalve één.
Maar ik vraag me dan af wat het ware geloof zou zijn mocht deze tekst zo geïnterpreteerd worden. Want iedereen heeft toch ook zo'n beetje een eigen interpretatie van de Schrift?

Misschien kan iemand mij hier bij helpen.

BVD

Dag ikke,

Allereerst een compliment ermee, dat je elke dag in de bijbel leest. 1 Petrus 1 v 23 zegt, dat we wedergeboren worden door het bestuderen met een toegenegen hart van Gods woord, de bijbel.

En dan die vraag van jou over:" éen geloof".

Let goed op, aan wie Paulus hier schrijft. Aan de gemeente van Efeze. Hij heeft daar, alles bij elkaar twintig jaar gewerkt. Zijn prediking was zo intensief, dat ze helemaal doordrongen raakten met het evangelie, dat hij preekte.

Nu weten wij allemaal de rijkdom van Paulus' prediking.
Hij kwam niet uitverteld over de betekenis van lijden en sterven van onze Heer Jezus.

Maar hij werd gewoon lyrisch als hij beschreef, wat de Heer Jezus ons aan goeds had nagelaten behalve de vergeving van onze schulden, die hij in volstrekte liefde van ons overnam.

En zo sprak hij bijna voortdurend over de doop in de Heilige Geest, waarover je ook leest in Handelingen 8, 10 en 19.

En de gaven van die Geest, ( 1 Cor 12 v 8-10)..... hij kwam er telkens weer op terug, evenals op de vrucht van de Geest, (Galaten 5 v 22).

Wapenrusting, strijd tegen de duivel als verreweg de voornaamste tegenstander, (Ef 6 v 12 en volgende), het was voor de Efeziërs, zijn ' evenknieën', van hetzelfde geestelijk niveau als hij, ....het was voor hen:' 'gesneden koek'.

Er is inderdaad maar éen evangelie, dat ons tot de zaligheid kan leiden, het evangelie van Jezus Christus en die gekruisigd.

Maar er is zoveel meer mogelijk dan vele Christenen vermoeden of weten.

En om dat meerdere gaat het nu in allerlei geschilpunten.
Ik ga me in die geschilpunten hier en nu niet begeven, volsta met te zeggen, dat ik ná mijn 37 ste kennis gemaakt heb met de wedergeboorte en de doop in en de vervulling met Gods Geest, met de Geestesgaven, waarbij ' klanktaal, ( het spreken in tongen') een ' gateway' was tot de andere gaven. Ook de Geestesvrucht tracht ik na te leven. En dat blijde, stichtende onderzoek duurt nu al 50 jaar.

En dan schrijft de apostel ook nog aan de gemeente in Efeze, dat Christus eens over de gehele aarde zal heersen en zijn gelovigen, dkie het einddoel bereikt hebben, met hem. En ook dat geweldige mysterie tracht ik te vatten.

Naar mijn mening is er dus maar éen geloof, het geloof van en in onze Heer Jezus Christus. Maar dat geloof is zo diep en er is zo eindeloos veel in te verkennen, dat ik iedere Christen aanraad:
"Wandel maar steeds dieper die wonderbare tuin in.

Daag
Ger


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten