Kleding enzo... (3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor ajl » 13 sep 2011 10:58

Ach, toch zie ik nog liever een dikker iemand in een legging met een tuniekje dan mannen met sokken hoogopgetrokken in hun sandalen onder een korte broek :wink: Of witte tennissokken ( bestaan die nog??), of de beigelook, of oudere dames met te korte rokken of enorme uitgroei als je je haar geverfd hebt. Zo kan ik nog wel even doorgaan

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Bumba » 13 sep 2011 20:24

.....of pantykousen die net onder de rok uit komen :lol:

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Carpento » 13 sep 2011 22:29

Ja, das ook heul charmant ja :-&

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor pannenkoek » 14 sep 2011 06:09

Eerst was ik fel tegen leggings, maar liep wel zelf in een broek.

Zal het ff uitleggen:
Jaren terug werden dikke leggings gewoon als broek gedragen. Pas zagen we hier er nog iemand in fietsen.
een aantal jaar geleden toen die dingen net kwamen gingen 'strenge refo's' in zo'n ding lopen. Ik had dus iets van 'ja ja, geen broek maar wel een legging' vond dat dus gewoon schijnheilig. Echt waar!! Vond het vreselijk, maar dan meer op het principe bij hen.

Ik kocht er één voor onze jongste. Lekker warm tussen sokken en maillot. En lekker netjes ipv die onderbreoken parade op school.
Ondertussen was het ook een uitkomst voor me zelf. Als ik in de zomer een hele dag in een rok zou lopen heb ik
's avonds mijn bovenbenen open liggen. Dus ideaal voor dit probleem. Als ik nu dus in de zomer een rok aan heb heb ik ook altijd een legging aan. Ook met 30 graden. Helaas, maar anders kan ik 's avonds niet meer lopen vd pijnlijke plekken.

Dus hier worden gewoon een legging en een broek gedragen.

Maar ik hoop dat jullie begrijpen dat ik dat eerst echt schijnheilig vond.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Merisja » 14 sep 2011 09:38

@ pannenkoek: Nee...eerlijk gezegd begrijp ik echt niet waarom het schijnheilig zou zijn van 'die strenge refo's '. Zij zien een legging toch niet als broek? Waarom zouden ze dan die legging niet aantrekken? Sommige mensen zien het wél als broek en die zullen hem echt niet aantrekken. Prima, da's hun keus. Als je gelooft dat het fout is dat je dat doet moet je het naar mijn idee ook gewoon niet doen. Maar er zijn ook zát refo's die die legging als uitkomst zien, vooral voor jonge meisjes die de hele dag in hun onderbroek aan de klimrekken hingen. Met die legging aan is dat een heel stukkie netter geworden.

Ik vind het wél schijnheilig als je met een vooropgezet doel die legging aantrekt, zo van: ik mag geen broek aan, dan doe ik toch lekker een legging aan want daar kan niemand wat van zeggen, omdat het geen echte broek is. 't Is naar mijn idee dus echt wel de manier waarop die legging gedragen wordt en ik vind het echt niet bij voorbaat schijnheilig van refo's.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Evelien » 14 sep 2011 10:03

Wat jij zegt Merisja, bedoelt Pannekoek ook over leggings. :wink:

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Merisja » 14 sep 2011 10:33

Ja maar om om deze reden een tijdlang tegen leggings geweest te zijn volg ik niet echt... :-k Da's toch de mening van anderen, daar ga je jouw mening toch niet op baseren?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2011 14:41

Waarschijnlijk was ze er op tegen omdat ze in haar omgeving die schijnheiligheid zag. Ik denk dat ze in feite daar dan ook vooral tegen was, niet tegen de leggings maar tegen schijnheiligheid?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor pannenkoek » 14 sep 2011 16:16

Marnix schreef:Waarschijnlijk was ze er op tegen omdat ze in haar omgeving die schijnheiligheid zag. Ik denk dat ze in feite daar dan ook vooral tegen was, niet tegen de leggings maar tegen schijnheiligheid?


yes.

Overal streng in zijn maar wel een heeeel kort rokje (wat net de billen bedekte) met legging.

Ik vond het vreselijk, maar was idd niet tegen de legging, alleen de manier hij zij ermee omgingen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor vpk » 14 sep 2011 17:13

tja, zelf draag ik er af en toe één, mijn dochter geregeld. helemaal met zulk wisselvallig weer vind ik het wel een uitkomst! blote benen te koud, maar een maillot doe je ook nog niet aan.
een legging om daarbij maar zo'n kort mogelijk rokje te kunnen dragen houd ik ook niet van, dan vind ik indd een broek netter.

hoorde laatst van iemand (haar dochter zit op een school waar geen leggings gedragen mogen worden), dat ze haar dochter toch wel altijd een fietsbroekje laat dragen onder de rok want: anders hangt ze zo in haar onderbroek aan de rekstok... tja, dan snap ik toch niet waar dat leggingverbod dan voor dient...
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 aug 2011 20:23

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Fleurtje16 » 14 sep 2011 17:54

Wie kan mij het volgende uitleggen: Ik las in de vragenrubriek een vraag over hoedjes. De vragenstelster vroeg waarom in de ene gemeente hoedjes gedragen werden en in de andere niet, daarnaast vroeg ze zich af of ze dan wel in de juiste kerk zat. Bij haar droegen ze geen hoedjes. Ik weet dat er in 1 kor;11 staat dat vrouwen hun haar bedekken moeten tijdens het bidden.
Het antwoord van de dominee was dat de kerkenraad daar over ging. Ik begrijp dat niet.
Wat ik ook graag wil weten is; geldt de regel van het dragen van een hoed alleen in de kerk of ook thuis wanneer je gaat bidden.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor MissF » 14 sep 2011 18:04

Het ligt eraan hoe je iets leest. Wij hebben op de bijbelkring het helemaal uitgepluisd, en kwamen tot dezelfde conclusie zoals die dominee zei: je bedekt je hoofd tijdens de eredienst omdat je daarmee zegt dat je het eens bent met de scheppingsorde (dus dat de man boven de vrouw staat). Maar Paulus zegt niet dat dat moet, maar dat het mag.
Ik heb ervoor gekozen het niet te doen. Niet omdat ik het niet eens ben met de scheppingsorde, maar omdat ik het weinig uit vind stralend naar mijn ongelovige vrienden en naar de mensen in de omgeving van onze kerk. Het geeft een extra drempel vind ik.
Bij ons staat in de gemeentegids dat het wel op prijs gesteld wordt als je het met dopen en Heilig Avondmaal doet, en dat deed ik wel, maar met dopen van onze dochter afgelopen zondag heb ik het niet meer gedaan, omdat ik dat te dubbel vind. Met Avondmaal a.s. zondag doe ik het ook niet meer.

En de tekst dat je met bedekt hoofd moet bidden en profeteren, daar kun je ook verschillend over denken. profeteren mag ik niet in onze gemeente, en mijn haar is ook een bedekking van mijn hoofd. En als je dan wel die tekst zo wilt nemen, dan moet je het altijd doen met bidden vind ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor vpk » 14 sep 2011 18:10

ik vind het antwoord van deze dominee wel duidelijk.
maar vooral dat je 'Christen zijn' uit je hele levenswandel moet blijken. dat lijkt me toch wel het belangrijkst.
met die regel over de kerkenraad bedoelt hij denk ik dat per kerk de kerkenraad beslist hoe ze invulling willen geven aan dit bijbelgedeelte. dus om een hoed te 'verplichten' of niet.
volgens mij gaat dit bijbelgedeelte over de 'onderlinge samenkomsten', dus in de diensten en niet als je thuis bijv. stille tijd houdt.
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Galateia » 14 sep 2011 18:17

En waarom wordt dan in veel hele strenge kerken een sjaal over je hoofd niet geaccepteerd als hoed? Wij gingen een keer naar een dienst in een hele strenge kerk, het was een dienst voor hele lieve vrienden. Het verzoek was echt om met bedekt hoofd te komen. dus ik had een hele mooie sjaal meegenomen, met kant erin verwerkt, enzo. Die deed ik netjes over mijn hoofd. Nou, ik werd me toch vies aangekeken. Maar ik dacht juist: dan heb ik mijn hoofd bedekt en toon ik respect voor de strenge regels van deze mensen... Niet dus.

Ik heb echt geen hoed en ik laat me ook iet verplichten dat op te zetten, maar omdat een lieve vriendin het vroeg, nam ik een mooie sjaal mee. Voor haar. Maar wat een blikken... pfoe!
Laatst gewijzigd door Galateia op 14 sep 2011 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Galateia » 14 sep 2011 18:18

-
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 56 gasten