Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor Lalage » 22 sep 2009 20:56

Als je meer wilt weten over feesten zoals het Loofhuttenfeest en het vieren van de sabbat zoals men dat in de tijd van de bijbel deed, zou je eens een kijkje kunnen gaan nemen bij een gemeente van Messias-belijdende joden. Hier in Amersfoort is zo'n gemeente en daar zitten joden en heidenen door elkaar.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor gravo » 27 sep 2009 08:16

Elk kerkgenootschap vindt, dat ze zich houdt aan de bijbelse lijn. En dat is natuurlijk heel logisch. Op het moment, dat ze een uitspraak doen over hoe de Bijbel te interpreteren is daar eerst goed over nagedacht, er is overeenstemming over in eigen kring en men wil zich dan houden aan die interpretatie. Wat heeft het immers voor zin om de ene dag te zeggen: 'volgens ons wordt dit of dat met dit bijbelgedeelte bedoeld' en om de volgende dag te zeggen: 'we hebben het helemaal verkeerd gezien'. Je eigen visie moet om geloofwaardig over te komen wat langer meegaan dan een enkel jaar.

Maar let wel, deze logica gaat alleen op binnen een kerkgenootschap of kerkverband (of zelfs losse gemeente), die de interpretatie heeft bedacht en verwoord. De praktijk leert, dat niet elke zienswijze zomaar gedeeld wordt door andere kerken of gemeenten.

Daar zit 'm wat mij betreft dan ook de crux: hoe kleiner een gemeente is, des te exclusiever zal een aan die kerk te koppelen zienswijze cq. interpretatie zijn. En de geloofwaardigheid / waarschijnlijkheid van een interpretatie wordt er volgens mij niet groter op als maar een beperkt aantal mensen het onderschrijven.

Ik voel dan ook veel voor het concept van de grote kerk, waarin veel verschillende zienswijzen naast elkaar kunnen bestaan en waarbij men niet krampachtig en kerkscheurend omgaat met interpretatie-verschillen, die er aantoonbaar zijn.

Dit naar aanleiding van de bijbeltekst, dat alle heiligen samen de breedte, hoogte en diepte van de liefde van God in Christus nog niet kunnen verwoorden. Is de Bijbel dus multi-interpretabel? Tja, dat is denk ik geen eigenschap van de Bijbel, maar zo gaan mensen die er intensief mee bezig zijn, kennelijk om met de Bijbel: de een legt de nadruk op dit, de ander op iets anders. Zo onstaan verschillenden theologien, zienswijzen, stromingen, kerken en visies. Onvermijdelijk denk ik.
Maar als we gaan verketteren en onze eigen zienswijze gaan absoluteren, dan blijven we maar met een klein groepje over, zien we andere christenen niet meer, acepteren ze zelfs niet en gaan we ook geloven, dat de hemel maar een klein exclusief gebeuren is, waar alleen onze direkte geloofsgenoten verwacht worden.

Zo'n visie is de Bijbel onwaardig en geeft blijk van onbegrip voor de kern van de bijbelse boodschap, namelijk, dat God het heil voor de mens zoekt.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor *Annet* » 27 sep 2009 09:57

familie van mij gaat naar een (t)huisgemeente. Ze volgen geen bepaalde leer, ze volgen Christus en de Bijbel. Veel dingen die jij beschreef in je openingspost doen zij ook.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor Harm-J » 27 sep 2009 15:31

Mooi verwoord Gravo.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Samanthi

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor Samanthi » 28 sep 2009 20:42

Ik heb er grote moeite mee als ik deze topic doorlees, een nieuw juk opgelegd, dat gebeurde in de tijd van Paulus ook lees handelingen 15 maar eens.
het is een trent aan het worden die mjoodse wetten en feesten gaan houden, maar wij zijn uit de heidenen en zullen zich onthouden van afgodenoffer het verstikte, bloed en hoerarij.hand 15:29
De sabbath of de zondag is een strijdpunt, maar ik lees steeds op de dag van de Heere,di Zijn dag... Zijn opstanding,in een van de brieven staat dat de gelovige de eerste dag van de week ietss appart moeten leggen voor hun naaste,de dag des Heeren.

De kerk is van hout en steen en geen heilige plaats zoals de tempel, daar woonde God boven het verzoendeksel. Nu kan het een oude kelder zijn, een schuur, de open lucht, in de trein (geschiedenis van de Samaritaanse vrouw)
Kijk zo interpreteer ik en vele met mij de joodse wetten en gebruiken,laten we elkaar niets opleggen of opeten om bepaalde meningen.

napoleon schrijft: Houd er overigens ook rekening mee dat mensen iets bestudeerd kunnen hebben, en toch tot volstrekt andere keuzes komen dan jij. De kans is heel reëel dat de kerk waar je in zit oprecht van mening is dat de zondagsviering in huidige vorm Bijbels is (ook ik ben die mening toegedaan, en zie geen enkele reden om de sabbatsheiliging weer in ere te gaan herstellen). Je lijkt er namelijk vrij snel van uit te gaan dat als jij iets niet Bijbels vindt, het dan ook niet is, terwijl mensen goede argumenten kunnen hebben om het met je oneens te zijn.

En daar sluit ik me bij aan. gr van Samanthi

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor gerritse » 29 sep 2009 15:11

Dag allemaal,

Familie Bos vraagt of er wel een ideale kerk bestaat op aarde. Zo'n kerk, die alles GOED doet.

Er zijn al vele antwoorden geweest en die zeiden vrijwel eensluidend, dat er zo'n kerk niet IS. Immers: als de ideale kerk volgens familie Bos de sabbath als wekelijkse rustdag heeft, dan heeft een andere kerk weer de zondag als zodanig.... enz.

Maar....die ideale kerk KOMT er wel aan; de kerk, die aan Gods eis heeft voldaan.
Romeinen 8 v 29 zegt:
"Wie God al van te voren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van te voren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters".

God heeft mensen, een gemeenschap van mensen, talloze broeders en zusters, zeg maar 'de gemeente' voorbestemd als Christus te worden. En Christus doet alles Goddelijk goed. En God de Vader doet, wat hij zich heeft voorgenomen. Dus is een wereldwijde gemeente groeiende, die eens zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver.( Ef 5 v 27).

Maar wordt in de Bijbel dan van deze gemeente, als een werkelijk bestaande wezenlijkheid gesproken ?
Ja...in Openbaring 11 en in 1 Thessalonicenzen 4 v 17.

Eerst Openbaring 11.
Hier worden gelovigen geschetst, die met hun geest al helemaal in Gods ´huis´zijn.(1)
Daarbuiten, in de onveilige voorhof, waar de demonen vrij spel hebben, zijn alle verdere mensen, ook de Christenen, die net als de 'vijf dwaze maagden'uit Matth 25, 'het niet helemaal gemaakt hebben' , 'op het traject naar God toe fout zijn gegaan'.( 2).
De 'kerngelovigen 'blijven met hun prediking niet in de veilige tempel. Ze treden dapper naar buiten en verkondigen de volle waarheid over Christus temidden van - onder andere- Christenen, die 'ergens zijn blijven steken'en ' het spoor bijster zijn geraakt'. Zij worden voorgesteld als 'de twee getuigen',
die net als stadhouder Zerubbabel en hogepriester Jozua uit ' Zacharia' de tempel herbouwen. En evenals Mozes en Elia kracht konden oefenen, zo kunnen deze Christenen van de eindtijd dat. Ze hebben intensief bemoeiing met de versteende en verstarde Christenheid, net zoals Jezus dat had met het gefossileerde Jodendom.

- De antichrist doodt deze dappere ' commando's' .(7). Zo werd ook hun Heer gedood

- 3½ dag liggen hun dode lichamen voor ieder te kijk. Maar ook de Heer Jezus was die tijdspanne dood. ( Toen hij de beker met alle zonden van alle mensen van alle tijden leegdronk was het donderdagavond. Toen stierf hij geestelijk als 'de ergste van alle zondaren')

- maar ze worden opgewekt, net als Jezus, ( 11).

- ze staan op, net als hij

- ze stijgen ten hemel, net als hij, ( 12). Net als hij gaan zij over van de zichtbare in de onzichtbare wereld van God .

En voor alle afgeweken, verwaterde, halfweg stekende gebleven Christenen, de nét de 'finishing touch' niet gedaan hebbende' is dit het teken, dat oproept tot een laatste bekering. En velen ( 13) grijpen die laatste kans, o glorie.

Over 1 Thess. 4 v 17 ben ik nu even heel kort. Niet allen, die aan Christus gelijk geworden zijn, beleven deze gebeurtenissen op díe dagen. Er zijn er anderen, die enkele dagen later worden opgenomen.

Maar de familie Bos zal nu zeggen:
"Wij willen bij die voorhoede horen"....
en misschien zijn er wel anderen, die nu roepen :
"Hé...idee !".

En nu kom ik tóch met een eigen bijbeluitleg...niet van 'sabbath houden' of zo, maar ik kom met deze gedachte:

Ikzelf voel me heel wél bij de weg, die ik door Gods genade aan het belopen ben.
Na mijn bekering- op 8 jarige leeftijd- werd ik in 1959- op 37-jarige leeftijd-.....
toen er ' onnoemelijk veel' was gebeurd ten goede en ten kwade
.....erbij bepaald, dat er ook ' de Heilige Geest' was, die mij wilde ' sterk maken' met zijn gaven, ( 1 Cor 12) en beminnelijk en aanlokkelijk met de Geestesvrucht uit Galaten 5 v 22.
....
Denk nu niet, dat ik dat al ben. Ik ben nog een werk in aanbouw'
............

Door trouwe lezing van de Bijbel, (1 Petrus 1 v 23) werd ik wedergeboren, uit genade van God en begon, als pasgeborene in Gods koninkrijk de weg der heiliging te betreden met alle vergissingen, struikelingen en perioden van stilstand, die er niet bij behoren te zijn , maar die er helaas wel bijkomen, want satan rust nooit met zijn afleidingsmanoeuvres.

En ik voel mij op een hoge weg.

Daag
Ger

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor Familie Bos » 30 sep 2009 10:21

Samanthi,

Ik vind dat er wel een groot onderscheid gemaakt moet worden tussen de oude wetten van het volk, en tussen De wet van God (tien geboden, door God persoonlijk aan de mens gegeven). In het nieuwe testament worden alle wetten volbracht door het offer van Jezus aan het kruis, maar De Here Jezus benadrukt wel duidelijk dat de tien geboden altijd zullen blijven gelden. (lees in openbaringen ook maar weer eens vele malen dat de mensen later toch echt worden geoordeeld naar hun daden, Gelovigen zullen niet aan het oordeel deelnemen maar mogen rechtstreeks vanuit de dood naar de hemel overgaan).

Het gaat hier dus niet over allerlij oude joodse tradities en wetten, maar over de dingen die God en de Here Jezus in de bijbel belangrijk vinden. Zo besteed God ongeveer de helft van het stuk tekst van de tien geboden aan alleen maar de sabbath, inklusief de uitleg dat dit op zaterdag is, en dat die dag heilig is voor God. Godzelf zegt dat dus duidelijk, de mensen hebben dat ongeveer in het jaar 300 veranderd naar de zondag ?

God geeft in de bijbel ook aan dat Hij het belangrijk vind dat zijn volk (kinderen, de gelovigen, zijn volk) altijd blijven herdenken hoe De Heer ze uit egypte heeft bevrijd. Dit is geen gebod of wet, maar wel iets waarvan God in de bijbel aangeeft het belangrijk te vinden.

Dit zomaar even als voorbeeld voor het onderscheid tussen de menselijke wetten en tradieties en de wet en wil van God.


Gerritse,

De volmaakte kerk van God komt er zeer zeker aan.
Wat zal het heerlijk zijn als het zover is.
Tot die tijd moeten we beseffen dat de volmaakte kerk niet bestaat.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen goede kerken zijn, want iedereen doet zijn best om het goede te doen, en daar gaat het toch om denk ik, dat we proberen Gods wil na te leven.
Verder zijn we natuurlijk als individu volledig zelf verantwoordelijk voor onze persoonlijke manier van geloven en handelen. Daarmee wil ik zeggen dat we zelf altijd alles moeten toetsen aan de bijbel, en niet klakkeloos alles van een kerk moeten aannemen.


Verder wil ik iedereen bedanken voor de reacties tot zover.
Met vriendelijke groet,
Familie Bos
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor hamlap » 30 sep 2009 15:43

Familie Bos schreef:Hallo allemaal,

Weet iemand hier of er een kerk bestaat in Nederland waar ze zich zo veel mogelijk aan de bijbel toetsen en houden ?
Ik bedoel dan in dingen als :
het houden van sabbath.
mogenlijkheid tot dopen als iemand dat vraagt, niet na twee maanden inschrijven in een geplande doopdienst.
Veel prediking over de eindtijd en profetien
evangelisatie, genezingsdiensten, enz...

Ik vind het erg vreemd (onbijbels) dat als je je wilt laten dopen, dat je dan een afspraak moet maken voor een geplande doopdienst maanden later (in de bijbel werd je terplekke gedoopt als je tot geloof kwam en je wilde laten dopen).

Ook vind ik het vreemd dat bijna alle gelovigen en kerken de zondag vieren, en niet de sabbath. Als je het over sabbathsviering hebt, dan is dat maar vreemd tegenwoordig.

Genezing door gebed en handoplegging vinden veel kerken/gelovigen ook maar iets onnodigs of vreemds, terwijl de bijbel ons dat als opdracht geeft om dat de doen.

Ik vraag me af of er een echte bijbelse ker bestaat in Nederland.

Mijne eerste reactie was: ja hoor. Ik wil bij alles wat ik doe in de gemeente me houden aan de Bijbel, en de praktijk ook toestsen aan de Bijbel. Maar ik kom dan helaas soms wel tot andere conclusies dan u, bijvoorbeeld als het gaat over het houden van de sabbat, mogelijk de doopopvatting, en de visie op prediking. Ik denk dat de kerk die u zoekt, het beste uw eigen persoontje als voorganger én leidinggevende kan hebben. En ik vraag me af of u echt openstaat voor andermans visie op bepaalde zaken.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor Napoleon » 01 okt 2009 22:45

de mensen hebben dat ongeveer in het jaar 300 veranderd naar de zondag


bron waaruit dat blijkt?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor marin » 04 okt 2009 10:29

Familie Bos,

De traditionele kerken zullen zich altijd met hand en tand verdedigen en verzetten zich tegen alles wat God vastgesteld heeft in Zijn Wet (die heeft God met zijn eigen vinger geschreven), je weet dat God aan Mozes heeft gezegd leg die in de ark (een teken van onvergankelijkheid) en de wetten van Mozes (geschreven op rollen) naast de ark, Paulus zegt dan ook "want die getuigen tegen U", die heeft de Here Jezus aan het kruis te niet gedaan om ons van die schuld te verlossen.
De tien geboden (het kader waar een kind van God wil Leven) zijn niet afgeschaft door de dood van de Here Jezus, maar heeft die juist de vervulling daar aan gegeven. Matt.5.

Satan probeerd steeds te tornen aan de Wet van God, hij is daar van het begin al mee bezig, om al wat God geschreven en gezegd heeft te verdraaien.

Mag ik je een voorbeeld geven, als je een vervalst bankbiljet ziet kun je dan zien dat het vervalst is, ik niet of je moet de kennis en een studie gemaakt hebben om de vervalsingen te kunnen onderscheiden, een bankbiljet die vals of echt is die lijken precies op elkaar, totdat je weet waar je op moeten letten wat de valse kenmerken zijn.

God geeft door Zijn Woord ons het overzicht hoe Hij gediend wil worden, daar moet de mens niets aan veranderen, hoe goed bedoeld ook.

Het Profetisch Woord van God is betrouwbaar door alle eeuwen heen.

vrgroet
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor Familie Bos » 04 okt 2009 14:21

marin schreef:De tien geboden (het kader waar een kind van God wil Leven) zijn niet afgeschaft door de dood van de Here Jezus, maar heeft die juist de vervulling daar aan gegeven. Matt.5.


De tien geboden zijn door de dood van de Here Jezus vervuld, dat wil zeggen dat ze ons niet meer tot een orrdeel zullen zijn en de satan ons niet meer aan de hand van de tien geboden kan laten veroordelen.
Maar, de Here Jezus zegt ook duidelijk dat er niet één titel of jota van de tien geboden zullen worden afgeschaft, de Here Jezus benadrukt juist het belang dat mensen zich juist wel aan de tien geboden moeten proberen te houden.
Overal in het nieuwe testament lees je terug dat de tien geboden nog altijd bestaan, en geldig zijn. Zelfs in openbaringen lees je meerdere malen dat wij (aan de hand van de tien geboden) zullen worden geoordeeld naar onze daden (kanttekening hierbij is dan natuurlijk wel dat de wedergeboren gelovigen in de Here Jezus Christus niet meer geoordeeld worden dankzij het offer van de Here Jezus, alle overige mensen dus nog wel).
Het is hier dus wel duidelijk dat ook al heeft de Here Jezus de tien geboden vervuld, dat God zelf nog steeds wel graag wil dat we ons aan zijn leefregels proberen te houden.
Alleen hierom al zouden wij dit uit respect en ontzag en eerbied en liefde voor onze genadige grote God moeten willen doen.

marin schreef:God geeft door Zijn Woord ons het overzicht hoe Hij gediend wil worden, daar moet de mens niets aan veranderen, hoe goed bedoeld ook.

Het Profetisch Woord van God is betrouwbaar door alle eeuwen heen.


AMEN !
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor Jerommel » 05 okt 2009 00:39

Napoleon schreef:
de mensen hebben dat ongeveer in het jaar 300 veranderd naar de zondag


bron waaruit dat blijkt?
Dat blijkt uit het feit dat we nu als christenen de zondag houden ipv de sabbat.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23608
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2009 14:38

Maar dat zegt nog niets over wanneer het is ingesteld. Hij vraagt om een bron dat men het 300 jaar naar Christus heeft bedacht. Overigens is dit wel een bekende opvatting, het zou door keizer Constantijn zijn ingesteld in het jaar 321. Maar daarvoor kwamen veel christen al samen op de zondag, in de Bijbel lees je daar ook over. De Joden hielden vaak de rustdag wel een dag eerder, op de sabbat.

Even wat info van Wikipedia:

In het christendom is de zondag de wekelijkse rustdag. Maar de eerste Joodse christenen hielden nog de sabbat, zoals dat nu nog steeds in het jodendom, zevendedagsbaptisten, zevendedagsadventisten en de Orthodoxe Kerk, het geval is. In het Oude of Nieuwe Testament is niet te lezen dat de zondag de rustdag is, echter de meeste kerken houden op zondag hun eredienst.

Professor Henk Jan de Jonge, hoogleraar Nieuwe Testament en vroegchristelijke literatuur in Leiden, is van mening dat de zondag zeker niet ontstaan is uit de sabbat en het dus geen gekerstende zaterdag is. Volgens hem dankt de zondag zijn speciale positie aan het feit dat de vroege christenen in de eerste eeuw na Christus op die dag ’s avonds altijd samen aten. Zij kozen voor de zondag doordat de zaterdag afviel. ‘De zaterdag was uitgesloten omdat de eerste christenen joden waren. En als joden namen ze op zaterdagavond al deel aan een familiemaal in huiselijke kring.’ Dat betekende dat voor de christelijke viering moest worden uitgeweken naar een andere dag. ‘Juist het idee dat het christelijk groepsmaal een soort aanvulling en correctie was op het joodse familiemaal kan de wens ingegeven hebben het christelijke avondmaal dan maar zo spoedig mogelijk na het zaterdagse familiemaal te houden, dus op zondagavond.’ Doordat deze zondagse maaltijd voor de vroege christenen het hoogtepunt van de week was, straalde dat af op de dag zelf.

Over de maaltijd valt te lezen in Handelingen der apostelen 20 vers 7: Toen wij ‘s zondags bijeen waren voor de maaltijd van de Here, sprak Paulus de christenen toe. Omdat hij de volgende morgen wilde vertrekken, ging hij door tot middernacht. Over een samenkomst op de eerste dag van de week, de zondag, valt ook te lezen in I Korintiërs 16 vers 1 en 2: Volg voor de collecte voor de arme gelovigen de richtlijnen die ik de gemeenten van Galatië heb gegeven. Die komen hierop neer, dat ieder van u elke zondag iets opzij moet leggen van wat hij heeft verdiend. Bewaar het tot ik bij u kom.
Dit is wat er in de Engelse versie van de Vrije encyclopedie staat: In Handelingen der apostelen 20:7 lezen wij “En op de eerste dag van de week, toen de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, sprak Paulus, die de volgende dag wilde vertrekken, hen toe en rekte zijn rede tot middernacht” Wees er aan herinnerd dat volgens de Joodse en Hebreeuwse traditie zoals beschreven staat in Leviticus 23:32, een nieuwe dag begint wanneer de zon onder gaat en dat deze bijeenkomst in de avond plaats vond rond etenstijd. Zo dat zij die geloven dat Christenen de Sabbat houden op de zevende dag van mening zijn dat deze samenkomst begon op Sabbatavond na zonsondergang. Paulus heeft op die zaterdagavond tot middernacht gepredikt en liep 18 mijl ( 28,8 km ) van Traos naar Assos op Zondag en zou dit zeker niet gedaan hebben wanneer hij de Zondag als Sabbat had beschouwd.

In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht. Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was. Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor marin » 11 okt 2009 00:04

De Sabbat van de zevendedag was een belangrijk deel van Gods wet, daar deze uit Gods eigen mond kwam, en met zijn eigen eigen vinger werd geschreven op stenen tafelen op de berg Sinai. (zie Ex.20). Toen Jezus Zijn werk begon, zei Hij nadrukkelijk dat Hij niet gekomen was om de wet te ontbinden. Matth.5:17)

Geen enkele christen in het Nieuwe Testament, hetzij voor of na de opstanding, deed ooit gewoon werk op de zevende dag. Noem één geval, en ik laat de vraag varen. Waarom zouden moderne christenen anders zijn dan bijbelse christenen?

Er wordt nergens gezegd dat God zijn zegen of heiliging van de zevende dag heeft weggenomen.

De Here eist van ons de sabbat te 'eren'. (Jes.58:13). Wees voorzichtig, u die er genoegen in heeft de sabbat, de oude sabbat, 'een slavenjuk' te noemen, etc.

Nadat de heilige sabbat gedurende 'vele geslachten' was vertreden, zal deze in de laatste dagen worden hersteld. (Jes,58:12,13)

Zoals de sabbat in het paradijs werd gehouden vóór de zondeval, zo zal die dag voor eeuwig worden gevierd op de vernieuwde aarde als alles is hersteld.(Jes.66:22,23)

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Faramir

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2009 11:08

"bijbelse christenen" is natuurijk een leuke term, maar de inhoud van die term varieert nogal. Daarnaast vind ik het wel bijzonder om te zien dat (enkele) christenen denken dat hun geloof op de Bijbel gebaseerd is. Andersom is echter het geval. De Bijbel is gebaseerd op het geloof.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten