Praatgroep ouders homoseksueel kind

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Caritas
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2007 14:33

Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor Caritas » 07 sep 2009 22:58

Op 30 september start de eerste bijeenkomst van het nieuwe seizoen van praatgroep Caritas. Een praatgroep voor (christelijke) ouders die worstelen met de homoseksuele geaardheid van hun kind in combinatie met geloof, kerk en omgeving.

We bestaan nu 3 jaar en we merken dat ouders veel steun hebben aan de gesprekken met elkaar. Voor meer informatie: www.praatgroepcaritas.nl

Wilt u, wil jij deze informatie doorgeven aan de mensen van wie u denkt dat ze deze zouden moeten weten? Alvast heel hartelijk bedankt!

tante-tortel

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor tante-tortel » 09 sep 2009 11:51

Nou ik kijk op die site maar zie nu niet echt waar je kunt aanmelden voor die avond en of je je wel moet aanmelden? Weet iemand dat?
Of moet je op de bonnefooi er heen rijden?

Caritas
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2007 14:33

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor Caritas » 09 sep 2009 16:26

Ouders mogen gewoon binnenvallen. Je hoeft je niet perse aan te melden. We willen daarmee zo laagdrempelig mogelijk zijn.

Het adres is:

Brandpunt Baarn, Oude Utrechtseweg 4a, te Baarn. Inloop half acht, start acht uur!

tante-tortel

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor tante-tortel » 09 sep 2009 16:52

Bestaat dan niet de kans dat er te veel ouders zijn? Dus de groep te groot wordt?

Caritas
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2007 14:33

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor Caritas » 09 sep 2009 18:28

Nee hoor. Tot op dit moment was het gemiddelde aantal ouders zo'n 14 tot 16 ouders. Voel je hartelijk welkom! :D

tante-tortel

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor tante-tortel » 09 sep 2009 18:55

Oké , hartelijk dank.

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor Marie Popelin » 10 sep 2009 16:54

Mooi initiatief, deze praatgroep. d:)b
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Denkertje21

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor Denkertje21 » 10 sep 2009 17:08

Prachtig initiatief!
Ouders van een homoseksueel of lesbisch kind vormen helaas een beetje een verwaarloosde groep.
Ze blijven vaak zitten met enorm veel vragen, nadat hun kind zijn/haar verhaal verteld heeft. Ze voelen dat ze er moeten zijn voor hun kind, maar raken in conflict met bijbelteksten en met de liefde voor hun kind.
Veel ouders lopen ook niet dierct naar hun familie of vrienden, omdat er toch een soort verlegenheid of schaamte is...
Ouders voelen zich vaak schuldig: "komt het door onze opvoeding? Wat hebben we fout gedaan?"

Echt gaaf dat ouders elkaar op deze manier kunnen ontmoeten met hun vragen en ervaringen!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor Lalage » 10 sep 2009 17:46

Wow denkertje, jij ziet het wel heel anders... zo zie ik het nut er wel van in. Maar mijn eerste gedachte was: Jammer dat zo'n groep nodig is.

tante-tortel

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor tante-tortel » 10 sep 2009 18:14

Waarom vond je dat jammer dan?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor Lalage » 10 sep 2009 20:04

Ik vind het jammer dat ouders blijkbaar niet zomaar kunnen accepteren dat hun kind anders is dan de meeste mensen. Het maakt natuurlijk wel uit of het kind er zelf ook moeite mee heeft, maar zo niet, dan zou ik zeggen: als hij/zij maar gelukkig is dan mag je als ouder daar al heel blij mee zijn. Als je kind het moeilijk heeft dan snap ik wel dat je daar erg verdrietig over kunt zijn.

tante-tortel

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor tante-tortel » 10 sep 2009 20:18

Nou , ik denk dat er wel meer bij komt kijken dan "gewoon" accepteren dat je kind homo is.
Juist daarom brengt dat verdriet, een hoop vragen en ook hoe je er mee om moet gaan.
Dat is heel gewoon zou ik haast zeggen.
Ik zou het vreemder vinden als het niet zo was.
De wetenschap dat je kind b.v: nooit kinderen zal kunnen krijgen.
Waarschijnlijk al een hele eenzame worsteling heeft gehad.
Moeilijk door de maatschappij geaccepteerd kan worden.
En ook zijn er veel vragen over hoe God het nu wil.
Welke weg zal je kind op gaan en willen gaan.
Heel veel vragen waar je echt niet zomaar antwoord op hebt.

En ja, dat doet pijn. Daar wil je best wel met andere ouders over praten.

Denkertje21

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor Denkertje21 » 10 sep 2009 21:15

Lalage schreef:Ik vind het jammer dat ouders blijkbaar niet zomaar kunnen accepteren dat hun kind anders is dan de meeste mensen.
Het maakt natuurlijk wel uit of het kind er zelf ook moeite mee heeft, maar zo niet, dan zou ik zeggen: als hij/zij maar gelukkig is dan mag je als ouder daar al heel blij mee zijn. Als je kind het moeilijk heeft dan snap ik wel dat je daar erg verdrietig over kunt zijn.



Ik kan zo goed begrijpen dat ouders het zomaar niet kunnen accepteren. Of misschien is 'accepteren' het woord niet. Het overvalt je. Je raakt verward, je weet er zo weinig van. En anderen, ook de dominee zijn geen ervaringsdeskundigen. Die praten van een afstand over wat zij weer altijd hebben geleerd

En je wilt als ouders toch het beste voor je kind. En je hebt als ouders ook geleerd dat homoseksualiteit zeker niet het beste is. Alles komt op je af:
Maar mijn kind kan als homo niet gelukkig worden
De hele wereld verguist hem of haar straks
Wat zullen de mensen zeggen?
Hoe moet dat nou in de kerk.
Kan hij niet gewoon trouwen?
We moeten bidden dat de Heere dit geneest.
Er zijn toch behandelingen voor...

En dan komen er meer flarden: Ik heb wel eens gelezen dat.... Ik heb wel eens gehoord dat... En die en die is ook homo en die is gewoon getrouwd... Het is echt iets van tegenwoordig, dat hadden we vroeger niet...

Ik heb mijn ouders een intense gevecht zien leveren. Ook met zichzelf. Door alles heen is de liefde voor mij zo duidelijk gebleven. Maar ik zag dat ze er verlegen mee waren. Ze wisten niet precies hoe ze moesten reageren. Maar ze zijn wel elk boek over homoseksualiteit gaan lezen dat ze konden vinden...

Inmiddels heb ik met veel ouders gesproken. En wat dit betreft voelen ze zich vaak enorm eenzaam. Ze gaan door het vuur voor hun kind. Maar waar kunnen ze terecht?

Gaaf als ouders elkaar vinden, want zeker voor refo-ouders lijkt de wereld toch wel een beetje in te storten als je kind na lang aarzelen met die boodschap komt.

Mijn advies is: hou van ze, hou van ze en hou van ze!
En leg Gods vuur hen na aan de schenen: Bij de doop ook werd de naam van je zoon of dochter in één adem genoemd met de Drie-enige God! Het is de Verbondsgod die toen heeft beloofd dat Hij met jouw kind te maken wilde hebben.
Laat ‘m dat weten. En kom niet met snelle oplossingen, kijk uit met verwijzingen naar allerlei psychologen en therapeuten.
Luister maar gewoon en vraag eerlijk naar de dingen die je niet weet.
En de centrale vraag blijft: Heb je de Heere Jezus lief? Laat ze er dan ook maar met Hem uitkomen!

Denkertje21

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor Denkertje21 » 11 sep 2009 12:46

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ouders (of broers/zussen) van homo's het moeilijk vinden om er met anderen over te praten.
Verandert je houding als het heel dichtbij komt?

tante-tortel

Re: Praatgroep ouders homoseksueel kind

Berichtdoor tante-tortel » 11 sep 2009 15:28

Nou, eigenlijk niet. Onze zoon is onze zoon. En van hem houden we omdat wij dat al deden voordat hij geboren was.
En dat is nooit veranderd. Alleen maar meer geworden.
En we zijn er open over tegenover iedereen, we stoppen hem niet weg. Wat hij overigens zelf wel doet. Maar dat is een andere kwestie.
Er is ook eigenlijk niets veranderd in ons spreken over onze zoon voor of na zijn bekendmaking dat hij homo is.
We spreken nog met evenveel liefde over hem en tot hem.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten