Heb jij je begrafenis al geregeld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor MissF » 02 sep 2009 09:57

Nee hoor, wij praten vaak genoeg over het doodgaan op zich. Maar ik vind zelf niet dat ik in mijn recht sta om heel mijn begrafenis te regelen. Ik ben er dan niet meer, en ik wil niet dat iemand zich dan tegen het hoofd gestoten voelt doordat ik dingen perse wil die zij echt niet fijn vinden.
Het enige dat ik wil is dat er gezegd wordt dat ik ergens ben waar het veel fijner is voor mij. Verder maakt het me gewoon helemaal niet uit.
Mijn mans wensen weet ik ook, en dat vind ik belangrijk.
Wij praten best veel over het doodgaan, of vooral over het alleen achter blijven en hoe het dan zal gaan, wat er met ons kindje gebeurt (ook als we allebei tegelijk overlijden), hoe we het liefst zien dat de ander door zal leven (niet blijven zitten kniezen maar doorgaan met heel gelukkig te leven). Dus het niet vastleggen van je begrafenis heeft helemaal niks te maken met het niet nadenken over je dood.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Evelien » 02 sep 2009 09:57

daar ben ik het niet mee eens.

Tuurlijk denken we daar wel aan. Maar het moet niet het onderwerp van de dag worden. Want dan kun je helemaal niet leven. Want als Christen zijnde hoef je je daar absoluut niet druk over te maken.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Lalage » 02 sep 2009 11:18

jjack: waar baseer je dat op dan? De mensen die in dit topic reageren hebben er allemaal juist wel over nagedacht.

Je kunt ook wel verlangen naar de dood, als je niet zo lekker in je vel zit. Ik ben ook gewoon heel nieuwsgierig naar hoe het hierna zal zijn.

Vonkie

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Vonkie » 02 sep 2009 18:19

Ik heb een adressenlijst van vrienden, bekenden en familie in de computer staan en ik heb het wensenboekje van m´n zorgverzekeraar ingevuld. Daarin heb ik ook een aantal liederen/psalemne opgeschreven die ik heel mooi vind. Een keer in de zoveel tijd kijk ik het over en pas af en toe wat aan. Vooral de adressen vind ik belangrijk dat ze actueel blijven dat scheelt zoveel zoekwerk voor alle nabestaanden (waar kunnen hun de adressen van al m´n vrienden vandaan halen?).

jjack
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mei 2009 12:27

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor jjack » 03 sep 2009 08:41

Evelien schreef:daar ben ik het niet mee eens.

Tuurlijk denken we daar wel aan. Maar het moet niet het onderwerp van de dag worden. Want dan kun je helemaal niet leven. Want als Christen zijnde hoef je je daar absoluut niet druk over te maken.


denken is anders dan terminaal zijn
het is ee n flink verschil

denkien\verlangen
e n ook daaddwerkelijk dood gaan

Denkertje21

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Denkertje21 » 03 sep 2009 10:22

Boekenlezer schreef:
jjack schreef:heb jij je begrafenis al geregeld

Nee. Waarom zou ik?
Ik ben een gezonde, nog tamelijk jonge vent, voor wie de kans niet zo groot is dat ik binnenkort zou overlijden.
Ik voel er ook weinig voor om dat nu al te gaan doen. Ik wacht daar liever meer tot ik oud ben.

jjack schreef:of denk je wel eens na over je rouw\dank dienst

Nee, niet echt.
In het verleden misschien wel eens fantaserend, in de trant van: hoe zou ik dan in het zonnetje gezet worden door de sprekers. Maar daar voel ik nu eigenlijk geen behoefte meer aan.


Ik sta eigenlijk best perplex van je antwoorden...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Evelien » 03 sep 2009 11:25

jjack schreef:
Evelien schreef:daar ben ik het niet mee eens.

Tuurlijk denken we daar wel aan. Maar het moet niet het onderwerp van de dag worden. Want dan kun je helemaal niet leven. Want als Christen zijnde hoef je je daar absoluut niet druk over te maken.


denken is anders dan terminaal zijn
het is ee n flink verschil

denkien\verlangen
e n ook daaddwerkelijk dood gaan


Leg uit!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor MissF » 03 sep 2009 15:34

Lijkt me nogal logisch, ik kan me idd niet voorstellen hoe het is om terminaal te zijn, gelukkig niet, maar daarom moet ik me ook niet als terminaal gedragen en er juist van uitgaan dat ik gewoon gelukkig leef en van elke dag genieten. Met in mijn achterhoofd dat het echt wel elk moment over kan zijn, maar ik voel me veel gelukkiger als ik dat niet steeds bedenk dat wanneer ik dat wel doe. En misschien is dat naief, tja, dan maar naief en gelukkig :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jjack
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mei 2009 12:27

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor jjack » 03 sep 2009 16:00

mssf goed verwoord

wil graag iedereen bewust maken
dat niemand eeuwig leeft
blijf dicht b ij HEM
laat een levend geloof je levensdoel zijn

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Evelien » 03 sep 2009 20:04

wie zegt dat we dat niet doen?

Dat hoor je toch ook niet in mijn postings?

God heeft ons toch ook een leven gegeven om te mogen leven hier en te mogen genieten van de dingen om ons heen. Ik geniet elke dag en ervaar Zijn aanwezigheid. Dag in Dag uit. In alles wat ik doe tot eer van Hem.

Gebruikersavatar
Lorijntje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 feb 2004 11:55
Locatie: Leiden

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Lorijntje » 04 sep 2009 05:15

Ik ga het regelen! Ik denk dat het erg belangrijk is, inderdaad wil ik niet aan mijn familie al die ellende overlaten, het zou allemaal al erg genoeg zijn. Ik heb er nog niet echt over nagedacht behalve dan dat ik witte bloemen wil. En owja, ik ben orgaandonor.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor MissF » 04 sep 2009 07:52

Zoiets als bloemen is dus al iets waardoor ik mijn eigen begrafenis niet zou willen gaan regelen. Ik vind bloemen iets van rust en troost geven op een begrafenis, en zou het op die van mijzelf ook heel mooi vinden, maar mijn vader (en ik denk ook mijn schoonouders) zouden dat helemaal niet zo fijn vinden, volgens hen horen bloemen niet bij de dood, want de dood is niet leuk (hebben ze zeker wel gelijk in, maar ik denk dat ze juist als troost kunnen dienen). Dus waarom zou ik hen dan voor het hoofd stoten en wel perse bloemen willen?
Daarom laat ik het lekker aan hen over, en al hebben ze geen zin in veel regelen, dan regelen ze maar een kist en een uitvaartonderneming en houden geen dienst of doen geen bloemen o.i.d. Ik wil dat mijn man, kind en ouders zich er prettig bij voelen, niet ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor esli » 04 sep 2009 08:27

Dat ben ik wel met je eens missF. Het moet vooral troostend zijn voor de nabestaanden. Maar ik denk wel dat als de hele dienst in elkaar is gezet door de persoon die dan overleden is, dat juist erg troostend kan zijn. Dan zie je in die hele dienst nog de persoon terug.

jjack
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mei 2009 12:27

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor jjack » 04 sep 2009 09:08

fijn dat deze topic mensen aan het denken zet
zal een van mijn laatste actieve topics zijn

mijn begravenis zal tot ZIJN EER zijn
ds a vd veer gaat de preek doen

gert visser en talitha nawjn zullen de samenzang begelijden
ook zullen elly en rikker
kees kraayenord
ralp van manen

ondervoorbehoud natuurlijk

dragens heb ik pers gevraagd
\
allesw moet draaiem om HEM niet om mij

tante-tortel

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor tante-tortel » 04 sep 2009 09:59

Wie ben je dan eigenlijk dat al die "beroemdheden" op jouw begrafenis zouden komen?
En dan nog zeggen tot Zijn eer?
Ik zou zeggen: hou het eenvoudig en laat Zijn woord centraal staan, dat is pas werkelijk tot Zijn eer, al die poespas erbij lijkt mij meer een happening dan eenvoudige begrafenis.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten

cron