Heb jij je begrafenis al geregeld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Denkertje21 » 07 sep 2009 09:32

sorry jjack

jjack
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mei 2009 12:27

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor jjack » 07 sep 2009 09:39

het was erg
het moet niet over mij gaan
maar iets bewuster leven

de roddels hebben veel gedaan
lui die vdaarv aan meedoen zouden zich moeten zich schamen

jjack
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mei 2009 12:27

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor jjack » 07 sep 2009 09:40

het was erg
het moet niet over mij gaan
maar iets bewuster leven

de roddels hebben veel gedaan
lui die vdaarv aan meedoen zouden zich moeten zich schamen

Denkertje21

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Denkertje21 » 07 sep 2009 13:09

Maar jjack, kun je een beetje begrijpen dat wij niet helemaal weten wat we hier eem aan moete? Het is best verwarrend:

Je komt binnenvallen als lid en al na korte tijd vertel je dat ernstig ziek bent en binnekort gaat overlijden. Dat is op zich al niet mis. We kennen je namelijk niet. Alleen virtueel en dan kun je geen 'kennen' noemen.

We moeten het doen met wat we van je lezen. En doordat jij moeite hebt met typen, wordt het ook al niet heel veel duidelijker. Dan gaan er misverstanden ontstaan.

Zelf weet ik echt niet wat ik er mee aan moet: je zet hiere en topic neer over de vraag of wij onze begrafenis al geregeld hebben... Maar met de achtergrond die je zelf hebt weergegeven, wordt het wel heel bizar allemaal.

Misschien werkt het verhelderend als je dan eerst eens wat meer vertelt over je ziekte, je levensverwachting e.d.

jjack
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mei 2009 12:27

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor jjack » 07 sep 2009 16:21

zit al een tijdje hieruu7
topics o genoeg over wat je over 1 of 2 uur gaat doen of over 1 of 2 dagen
en dat mag wel

dit topic moest \ zou fijn zijn
eens nadenken over je begravenis

misschien dat leden er eens bij stil stonden
dat het leven meer is dan leve de lol

dat was mijn bedoeling

tante-tortel

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor tante-tortel » 07 sep 2009 16:36

Ik denk dat het een verkeerde insteek is. Ik moet niet nadenken over mijn begrafenis, dat is maar een zaaien van een vergankelijk lichaam.
Ik moet nadenken over de eeuwigheid. Over hoe ik in DIT leven, wat maar een tijdelijk leven is, God kan dienen.
Begraven worden is eigenlijk maar oneer. En daar zoveel poespas bij halen als jij wil lijkt dan meer op een wereldse begrafenis. En dan zal het al snel om jou gaan inplaats van om wie het werkelijk gaat. Kijk eens, die Jan heeft het goed voor elkaar, kijk eens wie er allemaal op zijn begrafenis waren, Poeh een geliefd man.
Maar was God ook op die begrafenis? Of was jan het middelpunt?

Hoe je het wend of keerd, is je sterven een doorgang naar het eeuwige leven.
Daar gaat het om en niet om hoe je begraven zult worden.

Mij maakt het dus ook niet uit. Al doen ze het in een jute zak.
Ik ga dat ook niet regelen.

jjack
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mei 2009 12:27

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor jjack » 07 sep 2009 17:00

ok jou mening is duidelijk
nogmaals het gaat nietom mij

en dat mijn begrave nis mooi word is een bijzaak

vewijder me maar mod
ze willen\ze kunnen me niet snappen

Denkertje21

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Denkertje21 » 07 sep 2009 18:37

tante-tortel schreef:Hoe je het wend of keerd, is je sterven een doorgang naar het eeuwige leven.
Daar gaat het om en niet om hoe je begraven zult worden.

Mij maakt het dus ook niet uit. Al doen ze het in een jute zak.
Ik ga dat ook niet regelen.


Een beetje een misser TT en zeker niet bijbels!
In de Bijbel wordt er altijd heel veel zorg aan begrafenissen besteed. De beenderen van Jozef worden zelfs meegenomen uit Egypte...
Men gaat na de begrafenis van Jezus zelfs terug naar het graf om zijn lichaam verder te verzorgen.
En zo zijn er legio voorbeelden.
Als het lichaam kennelijk zo belangrijk is dat het zal opstaan uit het stof, dan past het niet om te spreken over wegstoppen in een jutezak!

Daarbij kan een begrafenis een geweldig getuigenis zijn voor de nabestaanden.
In die zin ben ik er blij mee dat jjack zoveel zorg besteedt aan de voorbereiding!

tante-tortel

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor tante-tortel » 07 sep 2009 18:54

Je hebt gelijk dat er toen veel aandacht aan werd geschonken. Maar zei Jezus zelf niet: laat de doden de doden begraven....

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor pol » 07 sep 2009 19:11

Eén ding weten we zeker, we komen allemaal een keer te sterven en daarom vind ik de vraag opzicht niet vreemd. Waarom mag je wel vragen: heb je je wintersport al geregeld (terwijl je morgen ziek kan worden en helemaal de winter niet meer haalt)
Ten tweede vind ik het ook best belangrijk om te doen. Als iemand anders jouw begrafenis gaat regelen, houden ze dan rekening met jouw laatste wensen. Voor het zelfde wil jij veel zingen op je begrafenis en ze zingen niet. Je kan natuurlijk zeggen daar ben ik dan toch niet meer bij ze zoeken het maar uit, maar dat is erg kort door de bocht en je schuift het lekker van je af en gedraagt je als een struisvogel.

Ik ken Jack ook niet, maar ik denk wel dat als je ernstig ziek bent en je weet dat je gaat sterven dat je begrafenis belangrijker is dan wat jij gaat doen van het weekend.
En ik dacht dat er ook nog een ander kennismakingstopic over deze beste meneer gaat, misschien wel eens interessant om te lezen. En typfouten, ja idd er staan er heel wat, maar goed, daar moet je maar overheen lezen en anders even hardop voor jezelf.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Evelien » 07 sep 2009 19:20

er wordt nergens over de typefouten van jjack gezegd... of iemand die zich daar aan stoort. Jjack heeft zelf vertelt dat hij niet goed kan typen.

Mensen lees eerst even goed voor je iets gaat zitten bleren!!!!!!!!

tante-tortel

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor tante-tortel » 07 sep 2009 19:21

Je hebt gelijk: als je zo ziek bent dat je gaat sterven is het regelen van je begrafenis misschien wel iets waar je over na gaat denken.
Misschien wel belangrijker dan wat je gaat doen dit weekeind of op een forum zitten?

Ik probeer toch een beetje zo te leven:Matth.6: 25 Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? 26 Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? 27 Wie van u kan door bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? 28 En wat zijt gij bezorgd over kleding? Let op de leliën des velds, hoe zij groeien: 29 zij arbeiden niet en spinnen niet; en Ik zeg u, dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet bekleed was als een van deze. 30 Indien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? 31 Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? 32 Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. 33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden. 34 Maakt u dan niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

Denkertje21

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Denkertje21 » 07 sep 2009 20:50

Sorry TT, maar dat stuk wat je nu uit de Bijbel sleept is een slecht excuus voor je opmerking dat ze jou wel in een jutezak kunen stoppen.

Dat stuk uit Matth 6 wordt een beetje te veel misbruikt.
Dat gaat er over dat je nergens je hart op moet zetten en dat het allereerst er om gaat dat je het Koninkrijk van God zoekt. Maar het is zeker geen oproep om alles maar te laten lopen.

In 1 Korinthe 15: 35-38 wordt de symboliek van het begraven uitgelegd: zaaien in vergankelijkheid, maaien in onvergankelijkheid.

Overigens staan HIER een paar lezenswaardige artikelen over begraven en dan vanuit de bijbel en vanuit de historie...
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 07 sep 2009 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor *Annet* » 07 sep 2009 22:31

viewtopic.php?f=5&t=21338&start=120

dit topic gaat ook over uitvaart.
ja, dat is mijn mening dan he.....

tante-tortel

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor tante-tortel » 08 sep 2009 08:15

Denkertje je moet die jute zak niet als issieu gaan zien. Het gaat er meer om dat het mij niet uitmaakt hoe ze mij begraven.
Dat laat ik gewoon maar over aan mijn nabestaanden omdat die er toch iets van troost uit willen putten.
En als zijn dan zouden kiezen voor een jute zak, maakt mij dat niet uit.
Als het Woord maar centraal mag staan.
En er gezongen mag worden tot Gods eer.
Ik ben dan bij God, ik merk er echt niets van hoe zij dat willen doen.
Het is een omhulsel wat ze zaaien in de grond en waaruit ik op de jongste dag weer mag opstaan.
Of ik dan in een kist heb gelegen of in een jute zak, dat maakt dan echt niet uit.
Dat is wat ik er maar mee bedoel.

Hoe ze het in de tijd van de Bijbel deden hoeft toch voor ons geen richtlijn te zijn.
Wij hebben de verwachting op het eeuwige leven.
Ik denk dat veel rituelen die er toen waren nog volgden uit de overlevering van de afgodsdiensten waar het volk zich mee heeft vermengt.
En het was een warm land dus er moest snel begraven worden.
Omdat lijken snel gingen stinken moesten ze wel gebalsemd worden en ingesmeerd met geurende olie.

Dat had allemaal een functie.
Dat wij respectvol met onze doden om moeten gaan is iets anders dan dat ze perse in een eieken kisten moeten liggen.\


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten

cron