Heb jij je begrafenis al geregeld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
filia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 327
Lid geworden op: 25 aug 2009 10:23

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor filia » 08 sep 2009 09:26

Tot nu toe heb ik alleen maar meegelezen in deze discussie, maar nu toch even een berichtje.

Wat ik véle malen belangrijker vind dan de manier waarop mijn begrafenis geregeld wordt, is dat mijn nabestaanden weten hoe ik de eeuwigheid inga. Een mooie dienst alleen (met mooie muziek, een prachtige kist, ontroerende toespraken enz.) biedt zo weinig troost als je in onzekerheid leeft over de eeuwige bestemming van de gestorvene! Ik wil dat mensen weten dat ik bij God ben als ik onverwachts jong sterf. En dat weten ze.

Verder maakt het mij niet zoveel uit hoe mijn begrafenis verloopt. Ik kan me goed vinden in de wijze waarop de begrafenissen in onze kerk gehouden worden: een eenvoudige dienst waarin het Evangelie centraal staat. Daar hoef ik niet zo noodzakelijk mijn persoonlijke stempel op te zetten. Laat God maar troosten! (Wat ik altijd zo mooi vind: bij ons noemen ze die dienst 'dankdienst' ipv 'rouwdienst' oid)

kVind het trouwens wel lastig om zo concreet over mijn eigen begrafenis te denken terwijl ik volop in het leven sta. Wat dat betreft is dit dus een waardevol topic, Jjack!
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Denkertje21

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Denkertje21 » 08 sep 2009 10:44

tante-tortel schreef: Denkertje je moet die jute zak niet als issieu gaan zien. Het gaat er meer om dat het mij niet uitmaakt hoe ze mij begraven.
Dat laat ik gewoon maar over aan mijn nabestaanden omdat die er toch iets van troost uit willen putten.
En als zijn dan zouden kiezen voor een jute zak, maakt mij dat niet uit.
Als het Woord maar centraal mag staan.
En er gezongen mag worden tot Gods eer.

En dát is dus precies wat jjack probeert aan te geven!

tante-tortel schreef: Het is een omhulsel wat ze zaaien in de grond en waaruit ik op de jongste dag weer mag opstaan.
Of ik dan in een kist heb gelegen of in een jute zak, dat maakt dan echt niet uit.
Dat is wat ik er maar mee bedoel.

Dat omhulsel is kennelijk voor God zo waardevol dat Hij het als een tempel voor Zijn Geest wil gebruiken en zo waardevol dat Hij het verbranden daarvan afwijst. (oeps, andere discussie)

tante-tortel schreef: Hoe ze het in de tijd van de Bijbel deden hoeft toch voor ons geen richtlijn te zijn.
Dat roep je dus kennelijk ook als het jou uitkomt...

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Spons » 11 sep 2009 21:48

Tsja hoe ik begraven zou willen worden... gewoon met naaste familie, vrouw, kind, evt zussen meer niet, en het liefste in een kartonnen doos, maar niet in zo;n houten kist waar je je scheel aan betaalt, en aan begravenis kosten enzo... geen haar op mijn hoofd die er over denkt dat ze over mijn dood nog eens even leuk geld kunnen verdienen...

Mijn Oma is heel sober begraven en heeft geen steen of iets dergelijke, ik ga haar steeds meer begrijpen waarom ze het (denk ) ik deed.

Het gaat er om hoe je voortleeft in de gedachten van anderen , in hun herrineringen, niet of je een mooie witte kist had, met een rode roos er op.

zo denk ik er op dit moment over... wie weet over een jaar heel anders.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Lalage » 12 sep 2009 15:01

Spons: je kunt ook in een lijkwade, gewoon een linnen doek.
Ik zou het wel mooi vinden om in een kist te gaan waar iedereen iets op kan schrijven.
Een zwarte lijkauto vind ik vreselijk. Ik zie die soms weleens rijden en dan bedenk ik dat ik er echt niet in wil... doe dan maar een witte auto, veel mooier.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor pol » 12 sep 2009 18:57

Ik vind een rouwkoets met paarden altijd wel iets hebben.

jjack
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mei 2009 12:27

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor jjack » 14 sep 2009 08:53

ga van dit forum af
wou een \je begravenis besreekbaar maken
ging niet om mij

een aantal zijn te ver gegaan

dag hoor

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor TheKeimpe » 14 sep 2009 08:59

Dag jjack

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Gerdien B. » 14 sep 2009 09:25

een ieder heeft toch gewoon zijn haar mening gegeven? of mag dat ook niet meer? :-k
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jjack
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mei 2009 12:27

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor jjack » 14 sep 2009 09:36

maar googlen ging te ver
gaat \ ging er niet om wie ik was
en daar\stond c etraal

en dat was nooit de bedoeling
de mijne ingeval niet

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Spons » 14 sep 2009 13:01

Gerdien B. schreef:een ieder heeft toch gewoon zijn haar mening gegeven? of mag dat ook niet meer? :-k


Tsja , kennelijk niet...

@lalage , ah dat wist ik niet ,

jjack
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mei 2009 12:27

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor jjack » 14 sep 2009 16:14

tja jullie willen mij niet snappen

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor *Annette* » 14 sep 2009 16:44

Waarom snappen wij jou niet Jjack? Volgens mij zit jij je gigantisch te frustreren hierover, zo erg dat je zelf van het forum af wil gaan...

Sorry Jjack maar jij opende dit topic om bezig te zijn met het regelen van je (hier bedoel ik niet jou persoonlijk mee) begrafenis. Het leven is meer dan alleen maar lol, je kan onverwachts uit het leven worden weggerukt. Alleen voor de 1 is dit een ver van je bed verhaal en die wil er niet mee bezig zijn, de ander heeft al van alles klaar liggen. Ik denk dat je het van iedereen moet respecteren, we zitten hier op een forum waar iedereen zijn/haar eigen mening mag geven.

Jij vertelde hier in het topic dat je alles al geregeld heb, gezien je situatie is dit ook begrijpelijk. Je vertelde erbij wie er allemaal op je begrafenis een 'inbreng' zouden geven, ook dat alles moet draaien om Hem. Maar persoonlijk vind ik dat wat tever gaan... vind het teveel poespas. Maar dat is mijn mening. Door wat misverstanden, verkeerde opvattingen draaide het een beetje om jou. Dat kan toch gebeuren, op een forum is het soms gewoon heel moeilijk en zul je elkaar wel eens verkeerd begrijpen. Niemand zegt hier dat ze jou weg willen hebben! Volgens mij betrek je veel post een beetje teveel naar jezelf...

Zelf vind ik het een ontzettend moeilijk onderwerp, toen ik vorige week op school een kist (gewoon leeg ;)). zag staan, dacht ik wel even ooit lig ik daar ook in. Ik zou echt niet weten hoe ik mijn begrafenis wil hebben... Klinkt misschien heel raar, maar ik ben dan dood dus zal ik er zelf niks van merken. Het is meer voor de nabestaande... Ik woon nog bij m'n ouders thuis, zij zullen het dan voor mij regelen.

Mijn moeder had het er laatst nog over met m'n oma, omdat mijn oma weduwe is heeft me moeder haar een boekje gegeven; zo wil ik het. Waarin allemaal vragen instaan m.b.t. je begrafenis. Ze hebben het samen ingevuld en het ligt op een bepaalde plek. Soms komt het tijdens een gesprek tussen hun tesprake, me oma had laatst gezegd maar heb jij het dan zelf ook al geregeld. Me moeder heeft zoiets van ik heb nog een man en kinderen thuis, zij weten dat ik niet van al die poespas hou en gewoon eenvoudig wat we gewend zijn binnen onze kring.
Wat de toekomst brengen moge........

Lidia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 457
Lid geworden op: 08 sep 2009 12:15
Contacteer:

Re: Heb jij je begrafenis al geregeld?

Berichtdoor Lidia » 15 sep 2009 08:33

Ja, dat boekje (Zo wil ik het) hebben wij ook, gekregen van de kerkenraad. Iedereen kon er eentje ophalen bij de koster. Als je zoiets niet in wilt vullen, dan haal je gewoon niet zo'n boekje.
Wij hebben het wel gedaan, omdat er in de familie verschillende opvattingen/kerkelijke verschillen zijn. Dan is het fijn dat je weet wat de overledene had gewild. Verder willen wij ook nog voogdijschap regelen voor onze dochter, voor het geval we er allebei in één klap niet meer zouden zijn. Anders gaat ze misschien naar iemand, die je niet echt geschikt vindt om haar op te voeden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten

cron