Drie weken naar een ontwikkelingsland?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BettyH
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2004 18:00
Contacteer:

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor BettyH » 07 mar 2009 10:28

Hey,

Klopt. world Servants organiseert in het voor- en najaar ook projecten van 2 weken voor mensen ouder dan 21 jaar. Scheelt toch weer een weekje ;). Trouwens...Ondanks dat je wel drie weken aan het werk bent, heb je wel het idee dat je gewoon 'helemaal weg' bent. Er is genoeg tijd om te ontspannen en om contact te maken met de plaatselijke bevolking. Het is een heel bijzondere ervaring.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor Evelien » 07 mar 2009 10:34

Voor sommige mensen is dat ook best wel vermoeiend.

Toen ik een weekje als vrijwilliger mee ging met een bootreis voor lichamelijk gehandicapten. Hoorde ik ook veel mensen zeggen: dat is echt een ontspanning. En andere mensen zeiden weer: het is best zwaar.

Dus het is erg persoonlijk hoe je zo'n reis ervaart en beleefd.

BettyH
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2004 18:00
Contacteer:

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor BettyH » 07 mar 2009 10:48

Absoluut waar! Volgens mij is zo'n bootreis nog pittiger dan drie weken bouwen, omdat je dan eigenlijk 24 uur per dag paraat moet staan en verantwoordelijk bent (maar dat hangt er natuurlijk weer vanaf hoe je dat invult ;)). Bij bijvoorbeeld World Servants is er een staf die verantwoordelijk is en hoef je 'maar' 10 dagen te bouwen. In de praktijk is het nog minder omdat je ook de kans krijgt om cultuurbezoekjes te doen. Dus bij mensen thuis koken of zelfs slapen. Verder krijg je de kans om bijvoorbeeld mee te helpen in een kliniek of les te geven op een school.

Groets!

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor Daphne » 07 mar 2009 16:57

Nou, mijn 2 weken ontwikkelingswerk in Oekraïne was verreweg van ontspannend! Ik heb na afloop thuis 16 uur achter elkaar door geslapen, zoveel slaapgebrek had ik... We sliepen dan ook hooguit 4 uur per nacht, aan meer kwamen we door de drukte niet toe. Wij stonden dus 20 uur per dag paraat. Echt niet gezond, eigenlijk... En een moment tijd voor jezelf? Ehm, nee, absoluut niet... Alleen 's zondags hadden we een vrije dag en die hadden we hard nodig!

@Lalage: helemaal mee eens. Toen ik 5 jaar geleden mee ben geweest, deed ik nog voltijd de SPH en had ik gewoon 8 weken zomervakantie. Dan kunnen er makkelijk 2 weken ontwikkelingswerk af. Nu ik 26 uur per week werk en van de zomer een gebroken vakantie heb (week 29/30 en week 35) ga ik echt niet zo'n 'vakantie' doen. Vakantie is eigenlijk helemaal het verkeerde woord voor drie weken ontwikkelingswerk... 8)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor Gerdien B. » 07 mar 2009 17:08

Ik heb jaren gewerkt in de Oekraïne en in Roemenië zomers en soms ook nog een keer tussen door. Het waren altijd intensieve weken, maar de verloren lichamelijke krachten (en kilo's :mrgreen: ) vielen in het niet bij de mentale krachten die je er voor terug kreeg. Het is een verrijking geweest voor mijn leven en kan er met veel plezier op terug kijken. Ik sluit ook niet uit dat ik het niet nog is een keer zal doen.
Laatst gewijzigd door Gerdien B. op 07 mar 2009 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor Daphne » 07 mar 2009 17:09

Dat is waar, ik had het absoluut niet willen missen!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor Gerdien B. » 07 mar 2009 17:58

Vonkie schreef:Ik ga van de zomer naar Oekraine maar niet met WS. De dochter van dominee Vinokratsky (wellicht bekend in refo-kringen) is getrouwd met een nederlandse man en zitten bij ons in de kerk. We gaan met een groep van de kerk dus met hen naar Oekraine (Zhitomir).


De KOEH werkt meer in Zhitomir. Doe ze daar de hartelijke groeten. Daar ligt toch een deel van mijn hart ;)
In deze plaats en kerkelijke gemeente ben ik 3 keer geweest
Schitterende gemeente. Welke van de 2 dochters zit jij bij in de kerk?

'k ben toch wel stilletjes jaloers op je :oops:
Zou zo graag daar weer een aantal mensen willen ontmoeten.
Laatst gewijzigd door Gerdien B. op 07 mar 2009 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor Gerdien B. » 07 mar 2009 18:00

Lalage schreef:Drie weken is best wel lang... dan heb je nog maar 2 weken vakantie over voor de rest van het jaar, als je een normale baan hebt.

De meeste vakanties deed ik ook nog tijdens de schooltijd.

later niet meer en dan werkte eigenlijk iedereen die bij ons in de groep zat. Dit ging prima. Wij waren een eigen stichting en gingen onder onze eigen vlag er heen. Wij gingen dan minimaal 2 weken klussen en 1 week zelf vakantie vieren. Dat was super goed te doen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor Daphne » 07 mar 2009 18:02

Gerdien B. schreef:later niet meer en dan werkte eigenlijk iedereen die bij ons in de groep zat. Dit ging prima. Wij waren een eigen stichting en gingen onder onze eigen vlag er heen. Wij gingen dan minimaal 2 weken klussen en 1 week zelf vakantie vieren. Dat was super goed te doen.


Dat lijkt me wel lekker ja! Zoiets zou ikzelf best willen. Denk alleen dat ik mijn man niet zo ver krijg... 8)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor Saskia » 08 mar 2009 07:13

Wij gingen ook altijd drie weken en zeker de jongens offerden daar vaak heel hun vakantie (de bouwvak) aan op. Ik studeerde toen nog en kon ook makkelijker tussendoor nog wat vrij nemen. Maar wat Gerdien zegt is zeker waar: ik kwam ook lichamelijk uitgeput terug, maar mentaal was het geweldig. Wij werkten altijd wel de hele tijd, de weekenden vrij natuurlijk, maar toch had ik echt het gevoel dat ik op vakantie was geweest :)

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor smArtjan » 09 mar 2009 18:48

Het nadeel van WorldServants is dat de reizen flink geld (moeten?) kosten.... Een goedkoper alternatief, maar zeker niet minder leuk is VakantiePlus van Stichting Hulp Oost-Europa (kortweg 'de HOE')

Hier kun je de vakantiegids bekijken van VakantiePlus
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Gebruikersavatar
kuikentje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 405
Lid geworden op: 22 okt 2004 09:30

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor kuikentje » 09 mar 2009 21:56

BettyH schreef:Ik ben zelf ook een keer naar Oekraïne geweest en heb toen binnen een maand het geld bij elkaar gesprokkeld. Brieven schrijven aan bedrijven, familie, vrienden. Een goede tip: vraag aan de supermarkten of je statiegeldbakken neer mag zetten waar mensen hun statiegeldbonnen kunnen inleveren. Over het algemeen is geld het probleem niet.


een maand? toe maar.. alleen kheb geen tijd om dit jaar een maand lang druk er mee bezig te zijn, aangezien ik aan het afstuderen ben..
Probeer niet Gods hand vast te pakken, maar leg je hand in de Zijne

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor Daphne » 09 mar 2009 23:15

Ruim 1100 euro (voor een reis van 2 weken naar Perechrestje zie ik op de site en dan ook nog buiten het hoogseizoen) in een maand tijd sparen zou mij nooit lukken... Zowel qua de in mijn ogen te korte termijn en omdat ik bedrijven liever bel om te vragen of ze materialen voor de kinderen hebben dan om te 'smeken' om geld voor mezelf... 8)
Wij hadden trouwens al moeite om spulletjes voor de kinderen bij elkaar te sprokkelen. Onze 375 euro was goed zelf te betalen, dus daar hebben we niet eens de moeite en tijd voor genomen. Wel had ik bijvoorbeeld de Tefalfabriek (en nog veel meer) gebeld voor materialen. Daarvan kregen we pennen en keycords voor de kinderen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor Gerdien B. » 09 mar 2009 23:47

Wij moesten toen der tijd 675 gulden betalen en zamelden dan ook nog rium 1000 gulden in voor het kamp zelf.

Voor Roemnië hebben we een vrachtwagen vol goederen verzameld. Mijn vader mocht met zijn vrachtwagen van zijn baas het er heen brengen. Verder hebben we actiedagen, zangavonden, oliebollen en kerststollen verkopen, wie heeft de langste zonnebloem e.d. acties gehouden
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Vonkie

Re: Drie weken naar een ontwikkelingsland?

Berichtdoor Vonkie » 10 mar 2009 09:51

@GerdienB: Ira zit bij ons in de kerk. Zij is getrouwd met N. van de Breevaart. Ik zal ze de groeten doen, als ik het niet vergeet :) .

Wij houden een aantal keer een collecte in de kerk en de kinderen van de kinderclub doen een sponsortocht om geld in te zamelen. Maargoed wij hebben het makkelijk omdat we vanuit de kerk gaan.
Dat geld is overigens echt voor materialen in Oekraine. De reis moeten we zelf betalen en het verblijf ook maar dat kost bij elkaar waarschijnlijk zo´n 350-375 euro. Valt mee vind ik.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten