Zonde van je geld!De Studiebijbel van Prof. Dr. Mart Jan Paul. Dan heb ik de grondtekst, maar goed dat is een dure uitgave 800 euro
Moderator: Moderafo's
Zonde van je geld!De Studiebijbel van Prof. Dr. Mart Jan Paul. Dan heb ik de grondtekst, maar goed dat is een dure uitgave 800 euro
Cicero schreef:Zonde van je geld!
antoon schreef:Hetty
Verschillen zijn er genoeg, dat weet ik ook, maar je zou je eens moeten concentreren op de matches sie zij met elkaar gemeen hebben.
De evangelie schrijvers maken sprongen in de tijd , wat de een weglaat vult een ander wel aan, en nog zijn er moeilijke gedeeltes, het vergt gewoon een langdurige studie om het totaalplaatje te zien.
De schrijvers waren geinspireerd om te schrijven, maar het waren geen machines, zij lieten zich ook drijven door hun persoonlijke insteek.
Marcus bv. geeft veel uitleg over dingen die bij de joden overbekend waren, zijn ambitie was om de buurvolkeren te berijken.
Matheus schrijft een paar keer over geldzaken, meen ik en Lucas over ziektes, dat was hun expertise
Dit zegt verder weinig over de verschillen dat weet ik, maar toch zou je kunnen zeggen dat zij ieder hun inbreng hadden om de mozaiek compleet te maken. Probeer ze een naast elkaar neer te leggen en hun spoor te volgen, ik denk dat je dan toch goed uitkomt.
hettys schreef:Om er nog even op terug te komen: Ik vind het wel vrij onlogisch. Als getuigenverklaring klopt er niets van in elk geval. Als ik verdacht wordt van een misdrijf, en ik vertel de politie dat ik naar huis gegaan ben toen ik klaar was met werken, komt het erg vreemd over als blijkt dat ik na mijn werk eerst nog urenlang gewinkeld heb, om maar iets te noemen.
hettys schreef:Ik gebruik de online studiebijbel, zie bovenstaande link. Krijg je ook al een behoorlijk overzicht van wat er in de grondtekst staat.
hettys schreef:De matches tussen de geboorteverhalen heb ik al genoemd: een maagdelijke geboorte van Jezus in Bethlehem. Verder staan de verhalen mijlenver uiteen. historisch zowel als theologisch.
In Mattheus woont de familie nog niet in Nazareth, in Lucas al wel. In Mattheus gaan we naar Egypte, op de vlucht voor Herodes. In Lucas is er geen sprake van Herodes en gaan we, na alle joodse rituelen weer terug naa Nazatet, hun woonplaats. Het gaat helemaal niet om verschillen in de verklaringen. Het gaat om verschillen die onverenigbaar zijn.Laat je daar es over uit.
Jammie schreef:hettys schreef:De matches tussen de geboorteverhalen heb ik al genoemd: een maagdelijke geboorte van Jezus in Bethlehem. Verder staan de verhalen mijlenver uiteen. historisch zowel als theologisch.
In Mattheus woont de familie nog niet in Nazareth, in Lucas al wel. In Mattheus gaan we naar Egypte, op de vlucht voor Herodes. In Lucas is er geen sprake van Herodes en gaan we, na alle joodse rituelen weer terug naa Nazatet, hun woonplaats. Het gaat helemaal niet om verschillen in de verklaringen. Het gaat om verschillen die onverenigbaar zijn.Laat je daar es over uit.
1) Waaruit maak jij op dat de familie nog niet in Nazareth woonde.
2) Waaruit maak jij op dat ze inderdaad niet naar Egypte gegaan zijn? (Het feit dat Lucas er niet over spreekt betekent nog niet dat ze niet naar Egypte gegaan zijn)
Ze gaan niet na alle joodse rituelen naar Nazareth terug maar nadat ze alles gedaan hadden wat God bevolen had te doen. En dat is wat anders
hettys schreef:21 Jozef stond op en vertrok met het kind en zijn moeder naar Israël. 22 Maar toen hij daar hoorde dat Archelaüs zijn vader Herodes was opgevolgd als koning over Judea, durfde hij niet verder te reizen. Na aanwijzingen in een droom week hij uit naar Galilea. 23 Hij ging wonen in de stad Nazaret, en zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeten: ‘Hij zal Nazoreeër genoemd worden.’
[/quote]"Niet na alle joodse rituelen? ?? wat bedoel je daarmee? Wat heeft God volgens jou bevolen te doen?
Jammie schreef:hettys schreef:21 Jozef stond op en vertrok met het kind en zijn moeder naar Israël. 22 Maar toen hij daar hoorde dat Archelaüs zijn vader Herodes was opgevolgd als koning over Judea, durfde hij niet verder te reizen. Na aanwijzingen in een droom week hij uit naar Galilea. 23 Hij ging wonen in de stad Nazaret, en zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeten: ‘Hij zal Nazoreeër genoemd worden.’
Ik zie het punt niet hoor. Ik woonde eerst in A (heb ik niet vermeld) door een gebod van de keizer ga ik in B wonen (dat zeg ik wel, ik vind A niet zo belangrijk). Doordat de plaatselijke koning mijn kind wil doden verhuis ik naar C. Ik hoor dat de koning weer gestorven is en maak mezelf gereed om naar B terug te gaan (was een mooie stad om in te wonen). Ik hoor dat zijn zoon ook niet mis is dus ik ging wonen in A.
Iemand anders zou zeggen hé ben je weer terug. Ik vestig mij opnieuw in A dus ander huis andere plaats.
Niets onlogisch aan.
"Niet na alle joodse rituelen? ?? wat bedoel je daarmee? Wat heeft God volgens jou bevolen te doen?
Ik bedoel te zeggen, die rituelen hoorde bij het bevel van God, maar God beval ook dat ze naar Egypte moesten gaan anders was Jezus niet safe en zou hij gedood worden. Dus na alles gedaan te hebben wat God bevolen had. Weer niet erg onlogisch. Plus nogmaals het feit we hebben twee getuigenverslagen een van Mattheüs en een van Lucas, ze vullen elkaar zoals Antoon zegt aan.
Antoon schreef:33 voor GT. 2 Apr OM 00:14:45 vond er een maansverduistering plaats.
dit is de verduistering van de dood van Jezus lijkt mij, of heb ik het mis.
http://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEcat5/LE-0099-0000.html
Markus 15:33 33 Toen het zesde uur aanbrak, viel er een duisternis over het gehele land, tot aan het negende uur toe.
Lucas 23:44 44 Het was nu omtrent het zesde uur, en toch viel er een duisternis over de gehele aarde tot aan het negende uur toe.
Math. 27:45 45 Vanaf het zesde uur viel er een duisternis over het gehele land, tot aan het negende uur toe
Dit in verband met het euvel dat men van de evangelie schrijvers niet vind dat zij een mooi overspannend geheel maken, opzich zegt een voorval weinig, maar er zijn gewoon meer, je zou ze eens op moeten tellen.
33 voor GT. 2 Apr OM 00:14:45 vond er een maansverduistering plaats.
dit is de verduistering van de dood van Jezus lijkt mij, of heb ik het mis.
http://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEcat5/LE-0099-0000.html
Markus 15:33 33 Toen het zesde uur aanbrak, viel er een duisternis over het gehele land, tot aan het negende uur toe.
Lucas 23:44 44 Het was nu omtrent het zesde uur, en toch viel er een duisternis over de gehele aarde tot aan het negende uur toe.
Math. 27:45 45 Vanaf het zesde uur viel er een duisternis over het gehele land, tot aan het negende uur toe
Dit in verband met het euvel dat men van de evangelie schrijvers niet vind dat zij een mooi overspannend geheel maken, opzich zegt een voorval weinig, maar er zijn gewoon meer, je zou ze eens op moeten tellen.
antoon schreef:
of.....Daarbij denk ik nu aan, god had zelf dingen in de hand,
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 90 gasten