Hallo Hetty en Mortlach
Ja Hetty er zijn contradicties, daarom is het uitermate boeiend om een goede aanvaardbare oplossing te vinden, dus daar werk ik bijna dag en nacht aan, nee maak je geen zorgen om mij, ik kan mij gewoon geen boeiender bezigheid voorstellen dan de oude geschiedenis te beschouwen en te herzien.
als je op FT komt zal je dat ook opmerken.
Maar nu iets anders, ook wel aansluitend op de boeken van Mozes...
Ik heb iets, SABBATJAREN, de cyclus van 7 jaren waarbij het zevende jaar niet gezaaid mocht worden, in dit verband heb ik een prangende vraagstelling.
Met de intocht uit Egypte begon de werking van sabbatjaren, in de Bijbel vinden we niet veel referenties behalve dan na de belegering van Jeruzalem door Sanherib, men mocht het tweede jaar daarna niet zaaien.
Als we de cyclus van 7 jaar aanhouden moet het ingeroosterd zijn met het jaar van de intocht
Volgens mij 1473 voor GT. het jaar na Sanherib verkrijg ik door te extrapoleren vanuit de Bijbelse chronologie en daarbij het jaar van de intocht even proberen te vergeten, en ik kom op 731/730 voor GT. Het mooie is dat die 2 jaren corresponderen, (1473 - 731) maar we zijn er nog niet, het jaar dat Herodes Jeruzalem innam is een sabbatjaar vermeld hij (Josephus), dan is het zeer waarschijnlijk 38/37 voor GT.
Dit roostert ook aan de context van de geschiedenis, als klap op de vuurpijl lees ik weleens op internet dat het jaar 3 tot 2 voor GT. ook een sabbatjaar was, hoewel dat eveneens aansluit bij de rest geeft men helaas geen duidelijke referentie, mogelijk kan iemand hier meer over vertellen, over dat laatste dus, sabbat jaar 2 oktober 2voor GT tot 2oktober 1 voor GT.?
Zoniet dan neem ik het niemand kwalijk, het is taaie kost.