Archeologie en de boeken van Mozes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor Cicero » 15 okt 2009 21:09

De Studiebijbel van Prof. Dr. Mart Jan Paul. Dan heb ik de grondtekst, maar goed dat is een dure uitgave 800 euro
Zonde van je geld!

Jammie
Mineur
Mineur
Berichten: 218
Lid geworden op: 07 sep 2009 09:29

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor Jammie » 17 okt 2009 16:23

Cicero schreef:Zonde van je geld!

Verklaar je nader?
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor hettys » 17 okt 2009 20:25

Ook gif is geschapen.

antoon

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor antoon » 18 okt 2009 15:46

Hetty
Verschillen zijn er genoeg, dat weet ik ook, maar je zou je eens moeten concentreren op de matches sie zij met elkaar gemeen hebben.
De evangelie schrijvers maken sprongen in de tijd , wat de een weglaat vult een ander wel aan, en nog zijn er moeilijke gedeeltes, het vergt gewoon een langdurige studie om het totaalplaatje te zien.

De schrijvers waren geinspireerd om te schrijven, maar het waren geen machines, zij lieten zich ook drijven door hun persoonlijke insteek.
Marcus bv. geeft veel uitleg over dingen die bij de joden overbekend waren, zijn ambitie was om de buurvolkeren te berijken.
Matheus schrijft een paar keer over geldzaken, meen ik en Lucas over ziektes, dat was hun expertise
Dit zegt verder weinig over de verschillen dat weet ik, maar toch zou je kunnen zeggen dat zij ieder hun inbreng hadden om de mozaiek compleet te maken. Probeer ze een naast elkaar neer te leggen en hun spoor te volgen, ik denk dat je dan toch goed uitkomt.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor hettys » 18 okt 2009 17:09

antoon schreef:Hetty
Verschillen zijn er genoeg, dat weet ik ook, maar je zou je eens moeten concentreren op de matches sie zij met elkaar gemeen hebben.
De evangelie schrijvers maken sprongen in de tijd , wat de een weglaat vult een ander wel aan, en nog zijn er moeilijke gedeeltes, het vergt gewoon een langdurige studie om het totaalplaatje te zien.

De schrijvers waren geinspireerd om te schrijven, maar het waren geen machines, zij lieten zich ook drijven door hun persoonlijke insteek.
Marcus bv. geeft veel uitleg over dingen die bij de joden overbekend waren, zijn ambitie was om de buurvolkeren te berijken.
Matheus schrijft een paar keer over geldzaken, meen ik en Lucas over ziektes, dat was hun expertise
Dit zegt verder weinig over de verschillen dat weet ik, maar toch zou je kunnen zeggen dat zij ieder hun inbreng hadden om de mozaiek compleet te maken. Probeer ze een naast elkaar neer te leggen en hun spoor te volgen, ik denk dat je dan toch goed uitkomt.



De matches tussen de geboorteverhalen heb ik al genoemd: een maagdelijke geboorte van Jezus in Bethlehem. Verder staan de verhalen mijlenver uiteen. historisch zowel als theologisch.
In Mattheus woont de familie nog niet in Nazareth, in Lucas al wel. In Mattheus gaan we naar Egypte, op de vlucht voor Herodes. In Lucas is er geen sprake van Herodes en gaan we, na alle joodse rituelen weer terug naa Nazatet, hun woonplaats.
Het gaat helemaal niet om verschillen in de verklaringen. Het gaat om verschillen die onverenigbaar zijn.

Laat je daar es over uit.
Ook gif is geschapen.

Jammie
Mineur
Mineur
Berichten: 218
Lid geworden op: 07 sep 2009 09:29

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor Jammie » 19 okt 2009 13:06

hettys schreef:Om er nog even op terug te komen: Ik vind het wel vrij onlogisch. Als getuigenverklaring klopt er niets van in elk geval. Als ik verdacht wordt van een misdrijf, en ik vertel de politie dat ik naar huis gegaan ben toen ik klaar was met werken, komt het erg vreemd over als blijkt dat ik na mijn werk eerst nog urenlang gewinkeld heb, om maar iets te noemen.


Maar dat is geen goede analogie met waar we het hier over hebben. Stel je voor: Er is een getuigenbank bij de politie. Je hebt een misdrijf gezien, jij vertelt wat over de misdrijf: die dief ging eerst naar huis en werd toen gearresteerd. Iemand anders vertelt meer details dan jij de dief ging eerst urenlang winkelen en ging toen naar huis en werd toen gearresteerd. Zo ook met Mattheüs en Lukas. De ene verteld andere details als de ander en dat maakt het verhaal compleet. Johannes vertelt geen details over de geboorte van de Heere Jezus en Markus heeft het er summier over. Dus geen onlogische argumentatie als je maar de juiste analogie erbij gebruikt.

hettys schreef:Ik gebruik de online studiebijbel, zie bovenstaande link. Krijg je ook al een behoorlijk overzicht van wat er in de grondtekst staat.


Ik vind een boek fijner, en mede omdat ik hoor dat de verklaring erg goed is moet ik hem al hebben. Ik ben lid van hun magazine en daar staat wel eens een stukje in, dat bevestigd inderdaad mijn geruchten dat het een goede bijbelverklaring is.
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

Jammie
Mineur
Mineur
Berichten: 218
Lid geworden op: 07 sep 2009 09:29

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor Jammie » 19 okt 2009 13:09

hettys schreef:De matches tussen de geboorteverhalen heb ik al genoemd: een maagdelijke geboorte van Jezus in Bethlehem. Verder staan de verhalen mijlenver uiteen. historisch zowel als theologisch.
In Mattheus woont de familie nog niet in Nazareth, in Lucas al wel. In Mattheus gaan we naar Egypte, op de vlucht voor Herodes. In Lucas is er geen sprake van Herodes en gaan we, na alle joodse rituelen weer terug naa Nazatet, hun woonplaats. Het gaat helemaal niet om verschillen in de verklaringen. Het gaat om verschillen die onverenigbaar zijn.Laat je daar es over uit.


1) Waaruit maak jij op dat de familie nog niet in Nazareth woonde.
2) Waaruit maak jij op dat ze inderdaad niet naar Egypte gegaan zijn? (Het feit dat Lucas er niet over spreekt betekent nog niet dat ze niet naar Egypte gegaan zijn)

Ze gaan niet na alle joodse rituelen naar Nazareth terug maar nadat ze alles gedaan hadden wat God bevolen had te doen. En dat is wat anders
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

antoon

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor antoon » 20 okt 2009 12:17

Hetty
In de eerste plaats dit; jij weet, of vind dat daar geen heel goed antwoord op te geven is, althans geen antwoord waar jij mee uit de voeten kan, ik heb ook veel kritiek gehad op de Bijbel en contradicties, echter door grondig verder te studeren, en je niet uit het veld laten slaan door vermeende tegenstrijdigheden, kom je een heel end vooruit.,
Je zou de matches eens moeten vergelijken met de contradicties, en je zult merken dat het percentage tegenstrijdigheden afneemt naargelang je verder studeert, daarbij zeg ik niet dat alles opgelost kan worden, maar ook dat moet je de tijd geven, alnaargelang de kennis en archeologie toeneemt, verdwijnen er ook op dat gebied steeds meer van die vervelende hangijzers. Dat zal je ongetwijfeld onder ogen gaan zien, je zou om een klein beginnetje te maken mijn site kunnen opzoeken, en zeker linken naar "leven van Jezus", ik probeer alles op volgorde en in het juiste perspectief te plaatsen, en onee ik ben nog lang niet klaar, voor mij blijven er ook punten waar nog hard aangewerkt moet worden.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor hettys » 20 okt 2009 21:10

Jammie schreef:
hettys schreef:De matches tussen de geboorteverhalen heb ik al genoemd: een maagdelijke geboorte van Jezus in Bethlehem. Verder staan de verhalen mijlenver uiteen. historisch zowel als theologisch.
In Mattheus woont de familie nog niet in Nazareth, in Lucas al wel. In Mattheus gaan we naar Egypte, op de vlucht voor Herodes. In Lucas is er geen sprake van Herodes en gaan we, na alle joodse rituelen weer terug naa Nazatet, hun woonplaats. Het gaat helemaal niet om verschillen in de verklaringen. Het gaat om verschillen die onverenigbaar zijn.Laat je daar es over uit.


1) Waaruit maak jij op dat de familie nog niet in Nazareth woonde.



21 Jozef stond op en vertrok met het kind en zijn moeder naar Israël. 22 Maar toen hij daar hoorde dat Archelaüs zijn vader Herodes was opgevolgd als koning over Judea, durfde hij niet verder te reizen. Na aanwijzingen in een droom week hij uit naar Galilea. 23 Hij ging wonen in de stad Nazaret, en zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeten: ‘Hij zal Nazoreeër genoemd worden.’



2) Waaruit maak jij op dat ze inderdaad niet naar Egypte gegaan zijn? (Het feit dat Lucas er niet over spreekt betekent nog niet dat ze niet naar Egypte gegaan zijn)

Ze gaan niet na alle joodse rituelen naar Nazareth terug maar nadat ze alles gedaan hadden wat God bevolen had te doen. En dat is wat anders


Lev. 12
1 De HEER zei tegen Mozes: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer een vrouw een kind baart en het is een jongen, blijft ze zeven dagen onrein; ze is dan op dezelfde manier onrein als tijdens haar menstruatie. 3 Op de achtste dag moet het kind besneden worden. 4 Daarna duurt het nog drieëndertig dagen voor ze rein is na haar bloeding bij de bevalling; tijdens deze periode mag ze niets aanraken dat heilig is en de HEER toebehoort, en mag ze het heiligdom niet binnengaan. 5 Wanneer ze een dochter baart, blijft ze veertien dagen onrein; ze is dan op dezelfde manier onrein als tijdens haar menstruatie. Daarna duurt het nog zesenzestig dagen voor ze rein is na haar bloeding bij de bevalling.
6 Wanneer de periode van haar reiniging is verstreken, moet ze – of ze nu van een zoon of van een dochter bevallen is – een eenjarige ram als brandoffer aanbieden en een jonge gewone duif of een tortelduif als reinigingsoffer. Ze moet de offerdieren naar de priester brengen, bij de ingang van de ontmoetingstent. 7 Hij biedt de offers aan de HEER aan en voltrekt voor haar de verzoeningsrite. Dan is ze, na haar bloedverlies, weer rein.
Dit zijn de voorschriften omtrent de kraamvrouw, hetzij na de geboorte van een zoon, hetzij na de geboorte van een dochter. 8 Als ze zich geen ram kan veroorloven, moet ze twee tortelduiven meebrengen of twee jonge gewone duiven, één als brandoffer en één als reinigingsoffer. De priester voltrekt voor haar de verzoeningsrite en zij is weer rein.”’


drieendertig plus acht is éénen veertig.





"Niet na alle joodse rituelen? ?? wat bedoel je daarmee?
Wat heeft God volgens jou bevolen te doen?
Ook gif is geschapen.

Jammie
Mineur
Mineur
Berichten: 218
Lid geworden op: 07 sep 2009 09:29

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor Jammie » 20 okt 2009 23:54

hettys schreef:21 Jozef stond op en vertrok met het kind en zijn moeder naar Israël. 22 Maar toen hij daar hoorde dat Archelaüs zijn vader Herodes was opgevolgd als koning over Judea, durfde hij niet verder te reizen. Na aanwijzingen in een droom week hij uit naar Galilea. 23 Hij ging wonen in de stad Nazaret, en zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeten: ‘Hij zal Nazoreeër genoemd worden.’


Ik zie het punt niet hoor. Ik woonde eerst in A (heb ik niet vermeld) door een gebod van de keizer ga ik in B wonen (dat zeg ik wel, ik vind A niet zo belangrijk). Doordat de plaatselijke koning mijn kind wil doden verhuis ik naar C. Ik hoor dat de koning weer gestorven is en maak mezelf gereed om naar B terug te gaan (was een mooie stad om in te wonen). Ik hoor dat zijn zoon ook niet mis is dus ik ging wonen in A.
Iemand anders zou zeggen hé ben je weer terug. Ik vestig mij opnieuw in A dus ander huis andere plaats.
Niets onlogisch aan.

"Niet na alle joodse rituelen? ?? wat bedoel je daarmee? Wat heeft God volgens jou bevolen te doen?
[/quote]

Ik bedoel te zeggen, die rituelen hoorde bij het bevel van God, maar God beval ook dat ze naar Egypte moesten gaan anders was Jezus niet safe en zou hij gedood worden. Dus na alles gedaan te hebben wat God bevolen had. Weer niet erg onlogisch. Plus nogmaals het feit we hebben twee getuigenverslagen een van Mattheüs en een van Lucas, ze vullen elkaar zoals Antoon zegt aan.
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

antoon

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor antoon » 23 okt 2009 11:34

33 voor GT. 2 Apr OM 00:14:45 vond er een maansverduistering plaats.
dit is de verduistering van de dood van Jezus lijkt mij, of heb ik het mis.

http://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEcat5/LE-0099-0000.html
Markus 15:33 33 Toen het zesde uur aanbrak, viel er een duisternis over het gehele land, tot aan het negende uur toe.
Lucas 23:44 44 Het was nu omtrent het zesde uur, en toch viel er een duisternis over de gehele aarde tot aan het negende uur toe.
Math. 27:45 45 Vanaf het zesde uur viel er een duisternis over het gehele land, tot aan het negende uur toe

Dit in verband met het euvel dat men van de evangelie schrijvers niet vind dat zij een mooi overspannend geheel maken, opzich zegt een voorval weinig, maar er zijn gewoon meer, je zou ze eens op moeten tellen.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor hettys » 23 okt 2009 20:32

Jammie schreef:
hettys schreef:21 Jozef stond op en vertrok met het kind en zijn moeder naar Israël. 22 Maar toen hij daar hoorde dat Archelaüs zijn vader Herodes was opgevolgd als koning over Judea, durfde hij niet verder te reizen. Na aanwijzingen in een droom week hij uit naar Galilea. 23 Hij ging wonen in de stad Nazaret, en zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeten: ‘Hij zal Nazoreeër genoemd worden.’


Ik zie het punt niet hoor. Ik woonde eerst in A (heb ik niet vermeld) door een gebod van de keizer ga ik in B wonen (dat zeg ik wel, ik vind A niet zo belangrijk). Doordat de plaatselijke koning mijn kind wil doden verhuis ik naar C. Ik hoor dat de koning weer gestorven is en maak mezelf gereed om naar B terug te gaan (was een mooie stad om in te wonen). Ik hoor dat zijn zoon ook niet mis is dus ik ging wonen in A.
Iemand anders zou zeggen hé ben je weer terug. Ik vestig mij opnieuw in A dus ander huis andere plaats.
Niets onlogisch aan.


Ja. Maar dan is het een beetje raar als je beweert dat (onbelangrijk detail) A je woonplaats is. (het andere huis verzin je gewoon)

39 Toen ze alles overeenkomstig de wet van de Heer hadden gedaan, keerden ze terug naar Galilea, naar hun woonplaats Nazaret. 40 Het kind groeide op, werd sterk en was begiftigd met wijsheid; Gods genade rustte op hem.


"Niet na alle joodse rituelen? ?? wat bedoel je daarmee? Wat heeft God volgens jou bevolen te doen?



Ik bedoel te zeggen, die rituelen hoorde bij het bevel van God, maar God beval ook dat ze naar Egypte moesten gaan anders was Jezus niet safe en zou hij gedood worden. Dus na alles gedaan te hebben wat God bevolen had. Weer niet erg onlogisch. Plus nogmaals het feit we hebben twee getuigenverslagen een van Mattheüs en een van Lucas, ze vullen elkaar zoals Antoon zegt aan.


nee, ze hadden alles gedaan overeenkomstig de joodse wet. dit is te lezen in het begin van Lucas 2.

Luc 2:
22 Toen de tijd was aangebroken dat ze zich overeenkomstig de wet van Mozes rein moesten laten verklaren, brachten ze hem naar Jeruzalem om hem aan de Heer aan te bieden, 23 zoals is voorgeschreven in de wet van de Heer: ‘Elke eerstgeboren zoon moet aan de Heer worden toegewijd.’ 24 Ook wilden ze het offer brengen dat de wet van de Heer voorschrijft: een koppel tortelduiven of twee jonge gewone duiven.



Lev 12:
1 De HEER zei tegen Mozes: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer een vrouw een kind baart en het is een jongen, blijft ze zeven dagen onrein; ze is dan op dezelfde manier onrein als tijdens haar menstruatie. 3 Op de achtste dag moet het kind besneden worden. 4 Daarna duurt het nog drieëndertig dagen voor ze rein is na haar bloeding bij de bevalling; tijdens deze periode mag ze niets aanraken dat heilig is en de HEER toebehoort, en mag ze het heiligdom niet binnengaan. 5 Wanneer ze een dochter baart, blijft ze veertien dagen onrein; ze is dan op dezelfde manier onrein als tijdens haar menstruatie. Daarna duurt het nog zesenzestig dagen voor ze rein is na haar bloeding bij de bevalling.



33 en 8 is 41.

Dus 41 dagen na de bevalling zijn ze naar Nazaret, hun woonplaats vertrokken.



Antoon schreef:33 voor GT. 2 Apr OM 00:14:45 vond er een maansverduistering plaats.
dit is de verduistering van de dood van Jezus lijkt mij, of heb ik het mis.

http://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEcat5/LE-0099-0000.html
Markus 15:33 33 Toen het zesde uur aanbrak, viel er een duisternis over het gehele land, tot aan het negende uur toe.
Lucas 23:44 44 Het was nu omtrent het zesde uur, en toch viel er een duisternis over de gehele aarde tot aan het negende uur toe.
Math. 27:45 45 Vanaf het zesde uur viel er een duisternis over het gehele land, tot aan het negende uur toe

Dit in verband met het euvel dat men van de evangelie schrijvers niet vind dat zij een mooi overspannend geheel maken, opzich zegt een voorval weinig, maar er zijn gewoon meer, je zou ze eens op moeten tellen.
33 voor GT. 2 Apr OM 00:14:45 vond er een maansverduistering plaats.
dit is de verduistering van de dood van Jezus lijkt mij, of heb ik het mis.

http://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEcat5/LE-0099-0000.html
Markus 15:33 33 Toen het zesde uur aanbrak, viel er een duisternis over het gehele land, tot aan het negende uur toe.
Lucas 23:44 44 Het was nu omtrent het zesde uur, en toch viel er een duisternis over de gehele aarde tot aan het negende uur toe.
Math. 27:45 45 Vanaf het zesde uur viel er een duisternis over het gehele land, tot aan het negende uur toe

Dit in verband met het euvel dat men van de evangelie schrijvers niet vind dat zij een mooi overspannend geheel maken, opzich zegt een voorval weinig, maar er zijn gewoon meer, je zou ze eens op moeten tellen.



Ik snap er geen bal van. Antoon, sorry. sinds wanneer wordt het overdag donker door een maansverduistering? 33 voor de GT bestond Jezus nog niet.
Ook gif is geschapen.

antoon

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor antoon » 24 okt 2009 06:48

sorry voor de fout het moet natuurlijk GT zijn 33 GT ik heb teveel onderzocht, zit teveel achter de computer de laatste tijd, en maak fouten



Anderszijds zit ik op een verkeerd spoor , en dat het een zonsverduistering moet zijn, maar dat kan misschien ook niet want het was volle maan, de maan was niet in de baan van de zon.
of.....Daarbij denk ik nu aan, god had zelf dingen in de hand,
mocht ik helemaal afgedwaald zijn dan sorry, en bedankt dat je mij weer op het juiste spoor zet

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor Mortlach » 24 okt 2009 09:28

antoon schreef:
of.....Daarbij denk ik nu aan, god had zelf dingen in de hand,


Ja, maar daarmee kun je álles verklaren, en dus verliest het alle overtuigingskracht. Je zegt het zelf, het kan geen zonsverduistering zijn geweest. Dan kan je God wel aanroepen waarom er wél een zonsverduistering was, maar dan kan je net zo goed beweren dat ze niet gereisd hebben maar door God geteleporteerd zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Re: Archeologie en de boeken van Mozes

Berichtdoor antoon » 08 nov 2009 14:48

http://www.memri.org/bin/latestnews.cgi?ID=SD256109

voor de liefhebbers, er zijn munten opgedoken die verwijzen naar de bijbelse Josef


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten