Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor Haai » 11 okt 2010 21:16

Bumba schreef:@haai, heb je nog veel belangstellenden gekregen op je huis?


Eéntje maar... Ze was wel enthousiast, maar ze zou nog meer huizen gaan bekijken, dus ik ben erg benieuwd of we nog wat van d'r horen.

@mezelf: er moet dan idd nog glansspoelmiddel en zout bij, dus goedkoper zal het niet zijn. Maar in veel tabletten zitten erg veel fosfaten, en die zijn heel slecht voor het milieu. In de losse poeder zit veel minder, en in de groene Suntablettten helemaal niets. Daarom dus mijn keuze voor Sun poeder of de groene tabletten.

@sophie: hier ook niet echt een eenheid wb vensterbanken. Ik zou zelf geloof ik voor natuursteen in ong. dezelfde tint als de kozijnen gaan, of houten kozijnen geverfd in dezelfde kleur als de kozijnen.

lia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jul 2010 08:01

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor lia » 11 okt 2010 21:56

mezelf schreef:
Haai schreef:Ik koop idd ook vaak zo'n can poeder van Sun, is nog beter voor het milieu ook (tenzij je de groene tablets van Sun hebt). Als we tabletten hebben (heb veel doosjes gekregen) gebruiken wij vaak maar een halve, dat is voldoende.
Onze vaatwasser gebruikt per wasbeurt maar 15-17 l. water.We spoelen nauwelijks voor (alleen heel vieze dingen), en hij staat maar 1x per 2 dagen aan. In ons geval dus veel voordeliger dan met de hand afwassen. Dat vind ik een mooie bijkomstigheid bij het gemak dat ik ervan heb. Ben echt nog iedere dag blij met m'n afwasvriendje :wink:



Als je die poeder gebruikt, moet je er dan niet apart zout en glansspoelmiddel bijdoen?, dan weegt het denk ik niet op tegen het halve tablet van de aldi dat ik per keer gebruik


Dat moet je er dan inderdaad apart bijdoen (al naar gelang de hardheid van je water, dat zout tenminste). Maar die monteur die onze keuken plaatste zei dat dit het beste was voor de vw, en hij raadde ten sterkste af om die capsules te gebruiken, of tabletten met oplosbaar folie. Dit was zeer slecht voor de leidingen: dat plakspul bleef dan vaak in de leidingen kleven. Zout is goedkoop en hoeft maar eens in de zoveel tijd bijgevuld te worden, glansspoelmiddel is ook niet vreselijk duur en 1 fles kun je meerdere keren gebruiken. Al met al vraag ik me af of je met meer-in-1 tabletten goedkoper uit bent. Die kocht ik met de oude keuken ook, maar zo`n doosje was zo weer leeg.

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor *Annette* » 11 okt 2010 22:24

Hier draait de vaatwasser 1 keer per dag, met uitzondering van verjaardagen, feestdagen enz. Dan is er vaak zoveel vaat dat die wel 2 keer draait maar anders gaat die 1 keer aan. Wat er niet in past gaat met de hand. Zowieso worden de pannen, broodtrommels, schalen enz. met de hand gedaan, anders zit die gelijk vol. De dingen die met de hand moeten gebeuren staan in de wasbak of soms ook in de vaatwasser onder het motto; 'dan is het aanrecht tenminste opgeruimd' :mrgreen:.

Al verbaas ik me er soms wel over hoe vuil mensen hun vaat in de vaatwasser zetten. Hier moeten de borden echt worden voorgespoeld anders komen ze er niet goed schoon uit. Net zoals koffiekopjes die spoelen we vaak eerst even met warm water, anders gebeurd het nog wel eens dat de koffiekopjes van 's morgens, doordat het helemaal opdroogt, niet goed schoon worden. Als ik dan lees dat Haai de afwasmachine 1x in de 2 dagen draait en nauwelijks voorspoeld, dan hebben wij maar 'n rare vaatwasser :roll:.

Op welke temperatuur draaien jullie je programma? Wij gebruiken de vaatwastabletten van Dreft... Daarnaast doen wij er ook nog altijd zout en glansspoelmiddel in, maar zoals ik het begrijp hoeft dat dus helemaal niet :oops:??
Wat de toekomst brengen moge........

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor tulp » 11 okt 2010 22:37

Volgens mij is apart poeder, zout en glansspoelmiddel beter voor je machine en voor het milieu.
Op de vaatwasser gaat vanzelf een lampje branden als er iets bijgevuld moet worden en de machine pakt zelf de hoeveelheid die hij nodig heeft.
Met poeder kun je ook in hoeveelheid variëren: minder gebruiken als de machine niet helemaal vol zit, of de vaat niet zo vuil is, meer gebruiken als alles aangekoekt en vast zit.
Bij vaatwastabletten kun je niet zelf doseren. Het water is bijvoorbeeld in de ene streek veel harder dan in de andere.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor MissF » 11 okt 2010 22:37

Vensterbanken:
Wij hadden in dit huis beneden hardstenen vensterbanken, die van het grote raam was zo zwaar, die kregen we met man en macht nog niet eruit getild, dus die heeft mijn man helemaal kapotgeslagen, ik vond het echt niet mooi :oops: mijn man overigens wel. Nu hebben we een witte houten, een extra brede,zodat we hem ook als extra 'bank' kunnen gebruiken. En sinds zaterdag hebben we op onze slaapkamer ook een witte houten. In de andere slaapkamers zitten nog lichtgrijze stenen, maar ook daar komen witte houten. Die van boven hebben we trouwens gewoon over de grijze stenen geplakt hoor, niks eruit breken boven.

Vaatwasblokjes koop ik in de aanbieding, pas 3 dozen Sun. Daar doen we ook heel lang mee (al vind ik die van de ALdi het meest fris en vind ik die het beste schoon maken).
Ik zou mijn afwasmachine niet zo kunnen missen. Ik heb een hekel aan troep op het aanrecht, en heb die het liefst helemaal leeg op de senseo en de waterkoker na. Ik vind het weer veel simpeler om zonder droger te doen dan zonder vaatwasser. Die zou ik dan toch ergens in een hoekje neerzetten als ik een huis had gekocht met een mooie keuken maar zonder vaatwasser :)
Wij draaien hem overigens 1 keer per dag, op het warmste programma en ik spoel niks voor. Alleen merk ik wel eens als er wat aardappel achtergebleven is dat dat blijft hangen. Maar verder doettie het over het algemeen best (maar niet als ik hem kouder zet)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor vpk » 12 okt 2010 07:16

hier ook vaatwastabs van de aldi en een halve per keer.
wij hebben er zo'n eco programma opzitten en die draai ik altijd. het meeste wordt wel goed schoon, idd wat missf ook zegt af en toe een restje aardappel..
als ik thuis ben draaien we meestal eens per dag maar als ik heb gewerkt niet omdat we dan ook niet thuis eten.

vensterbanken:
wij hebben geschilderde houten vensterbanken maar zou er niet weer voor kiezen! na 2 jaar zijn ze al helemaal verkleurd waar de potten altijd staan, dus is niet echt leuk om dingen nog te verzetten.. en heb van die ruwe stenen bruine potten, die geven helemaal af op de vensterbank, krijg je er niet meer af..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor LeChat » 12 okt 2010 10:32

Al die losse middelen in je vaatwasser lijkt mij toch maar een heel gedoe. Wij gebruiken bij voorkeur vaatwastabletten van Markant Merk, die van Sun geven met onze vaatwasser meer doffe plekken enzo..
Voorspoelen hoeft hier gelukkig ook bijna niet, hoor. Alles wordt goed schoon, ook als dingen soms 2 dagen in de vaatwasser staan voor 'ie draait.. En dat voor 'n vaatwasser van vermoedelijk zo'n 9 jaar oud, maar ja, 't is dan ook wel een Siemens :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2010 09:08

Hoezo is dat een gedoe? Je giet wat poeder in een bakje in plaats van dat je een blokje er in stopt. Gaat net zo snel.

@Missf: Klinkt leuk. In inderdaad makkelijk, gewoon er bovenop. Wij hebben dat bij de vensterbank achter en binnenkort op de slaapkamer ook zo gedaan. Timmerpaneel op maat zagen (wat dieper dan de oude vensterbank... paneel op de oude vensterbank lijmen, afkitten en vervolgens verven. Je ziet niets meer van de oude vensterbank en het is lekker stevig en scheelt een hoop rotzooi.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor vpk » 13 okt 2010 11:17

Marnix schreef:@Missf: Klinkt leuk. In inderdaad makkelijk, gewoon er bovenop. Wij hebben dat bij de vensterbank achter en binnenkort op de slaapkamer ook zo gedaan. Timmerpaneel op maat zagen (wat dieper dan de oude vensterbank... paneel op de oude vensterbank lijmen, afkitten en vervolgens verven. Je ziet niets meer van de oude vensterbank en het is lekker stevig en scheelt een hoop rotzooi.

ja inderdaad, maar wat ik zei, geverfde vensterbanken blijven niet echt lang mooi, tenminste die van ons niet. of je moet zin hebben om ze elk jaar opnieuw te verven..
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor Sophie77 » 13 okt 2010 11:34

Wij hadden verschillende geverfde vensterbanken en op de een of andere manier was de ene veel sneller lelijk als de andere. Bij die van MDF zag je het erg goed waar een bloempot stond; niet dat de verf verkleurd was, maar het zag er gewoon dof en wat gekrast uit. Een andere vensterbank was van een andere houtsoort, ik denk grenen. Dat bleef een stuk mooier in de verf zitten, maar het liefst zou ik idd iets hebben wat (bijna) onderhoudsvrij is op de lange duur. Hardsteen vind ik mooi, maar is dat te krijgen in de kleur (gebroken wit/creme) van het kozijn? Want op donker c.q. zwart zie je zo veel stof ... Ik ken camel gemarmerde vensterbanken van Travertin, maar die staan hier absoluut niet in huis. Het materiaal is wel geweldig makkelijk in het onderhoud, dus zoiets zoek ik eigenlijk ...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2010 11:58

Hm, en als je de vensterbanken na het verven lakt of vernist? Dan kan je hem als het goed is geod schoon houden, trekt vuil niet in de verf en krijg je geen krassen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor Sophie77 » 13 okt 2010 12:22

Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar als we besluiten geverfde vensterbanken te nemen, ga ik dat bij een paar zeker proberen. Als die dan beduidend mooier blijven dan de andere, kan ik de rest alsnog doen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2010 14:51

Hatuurlijk scheelt dat een hoop! Een laag verf of een houten paneel is niet echt waterdicht en "vuildicht" dus als je daar een bloempot op zet kan er vuil intrekken en daarnaast krijg je krassen op je verf. Zo werkt het bijvoorbeeld ook met houten buitenmeubels. Als je die niet bewerkt worden ze snel vies en lelijk. Binnen gebeurt dat ook maar dan langzaam, op kleinere schaal. Als je het lakt heb je een beschermlaag er op die krassen, intrekken van vuil etc. voorkomt zodat het mooi blijft. En misschien moet je na een paar jaar weer een keer opnieuw lakken maar dat is beter dan ieder jaar opnieuw verven :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor vpk » 13 okt 2010 18:05

hmm ja, dat was misschien wel een goed idee geweest ja, om er een laklaagje over te doen.
als ik de moed heb gevonden om ze ff opnieuw te doen moest ik dat ook maar eens proberen..
maar als je dat opnieuw moet doen, kun je er dan zo overheen lakken? want als je eerst de overige lak eraf moet schuren, schuur je natuurlijk ook de verf mee... :-k
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2010 20:48

Van een Finse oud-collega als dank voor het helpen invullen van zijn belastingaangifte dit gekregen. Ik ben er echt heel erg blij mee. Voor de duidelijkheid: het is een klok. Wie weet welke tijd hij aangeeft in de foto?

Tik-Tak
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten