ook voor niet-refo's???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 okt 2002 17:00

-Rianne- schreef:Vind ik ook, ik zou het ook juist interessant vinden als hier allerlei 'geloven' door elkaar heen zouden zitten.
Maar toch,, het héét refoweb, maar ik geloof dat lang niet iedereen hier refo is. En ach, we geloven toch allemaal in dezelfde God en we hebben allemaal dezelfde bijbel? Al halen we er verschillende dingen uit soms.


nou ik heb gemerkt dat sommigen wel heel fel uit de hoek kunnen komen, is niet erg, zolang er maar respect is voor elkaar. Ik vind het wel jammer dat er de laatste tijd niet veel discussies zijn in de chat (misschien omdat die allemaal hier op het forum gevoerd worden?)

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 06 okt 2002 20:00

Vind ik ook wel ja..
Misschien kan er op de chat elke dag een stelling of een vraag of onderwerp worden neergezet. Dat we bv 2 chatboxen doen, één voor gewoon gezlelig chatten, en de ander voor echt discussieren.
Zou dat wat zijn?

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 07 okt 2002 10:06

ja, klopt, ik chat de laatste tijd ook heel wat minder (lees: niks) omdat je bijna geen discussie meer tegen het lijf kunt lopen...

tweetie

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 okt 2002 11:45

Umm... fff verder over wat refo nu eigenlijk is???

Ik kom zelf ook uit een van de reformatorische kerken, maar bij ons had/heeft refo een hele negatieve lading. Draagt een rok (alleen meisjes natuurlijk), denkt niet na, kauwt alles na van de ouders, en heeft een uitstaling van:'sla me alsjeblieft niet". Echt heel erg negatief dus!!

The Menace
Mineur
Mineur
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:35

Berichtdoor The Menace » 07 okt 2002 12:51

Refo wordt idd heel vaak als negatief woord gebruikt. Het klinkt in mijn oren dan ook meer als een scheldwoord.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 07 okt 2002 12:54

The Menace schreef:Refo wordt idd heel vaak als negatief woord gebruikt. Het klinkt in mijn oren dan ook meer als een scheldwoord.


Is ook zo...denk dat heel veel mensen dat zo ervaren....Maarja....je kunt t ook gewoon zien als een samenvattend woord voor alle soorten christelijke stromingen (ja, napleon, je had gelijk;-) (hervormd, ger gem, enz).

Denk dat t meer een negatieve klank heeft gekregen doordat de "buitenwereld" het negatief opvat en er negatief over praat....Je zal ze nooit : "Daar heb je weer zo'n christelijke" ofzo horen zeggen....daarintegen juist wel refo...
Laatst gewijzigd door janneke op 07 okt 2002 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 07 okt 2002 16:29

ach, ik heb er niets op tegen als men mij refo noemt, tzal allemaal wel. je kunt iedereen wel een etiketje opplakken waar hij/zij niet zo blij mee is. ik kan er in ieder geval niet mee zitten.

maar janneke, ik denk dat je christelijke stromingen bedoelt, i.p.v. geloven?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

The Menace
Mineur
Mineur
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:35

Berichtdoor The Menace » 07 okt 2002 17:32

ik denk dat voor een groot gedeelte de "refo's" zelf ook schuldig zijn aan het negative oordeel van het woord refo...

je hoort nogal regelmatig dat ze er niet zo refo uit willen zien of geen refo willen zijn...

Gebruikersavatar
Liesl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2002 17:30
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 07 okt 2002 21:17

Het is ook denk hoe je er zelf tegen aan kijkt. Wanneer je dankbaar bent dat je uit reformatorische kringen komt dan denk ik dat je er zelf al heel anders tegen aan kijkt. Dan denk je er niet negatief over. Het is misschien een beetje zo van: "zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten"

In Noordholland weten mensen vaak niet eens wat refo inhoud. Dan moet ik het zelfs uitleggen. Overigens ook niet altijd prettig hoor! Wees soms maar blij dat mensen weten wat je probeerd uit te dragen.
Refoweb is van ons allemaal :p

The Menace
Mineur
Mineur
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:35

Berichtdoor The Menace » 07 okt 2002 22:00

inderdaad dankbaarheid... daar ontbreekt het nogal eens aan... iedereen zou eens moeten inzien wat een voorrecht het is om in een christelijk gezin geboren te worden.

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 08 okt 2002 14:28

Idd, ik begreep het ff helemaal verkeerd. ;-)
Sorry voor m’n explosie, ik hoop op vergeven en vergeten.
*kijkt nederig*

Meestal word waar ik bij ben het woord “refo” als een soort van “scheldwoord” gebruikt. Ik zit op ee reformatorische school, en het is soms heel triest als medescholieren elkaar aanwijzen zo van: whaa! Dat is een erg geval, weetje hoe refo hij/zij is??!
Dus kwam ik op het forum en ik gelijk denken: ahh nee! Wat is dit?! Dit vind ik triest dus ik zal ze ff de waarheid zeggen!! Maar dat was dus geheel overbodig.

You all were right, I was wrong :-s
Dus, dat.

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 08 okt 2002 14:44

liesl, dat wat jij zegt in noord-holland merkt, heb ik hier in het midden van het land ook hoor. Sommigen weten nog wat gereformeerd is en dan zeg ik maar dat ik dat ben, want dat is wat nog het best het begrip refo benadert. En la sik zeg dat ik hervormd ben snappen ze het al helemaal niet meer, want die schijnen heel modern te zijn, terwijl ze dat van mij nu niet zo vinden.... ingewikkeld
Maare... jullie hebben het allemaal over christelijke stromingen... Refo komt toch gewoon van de reformatorisch oftewel van de reformatie??? Dus alle kerken die na de reformatie ontstaan zijn behoren hier toch toe?
Zie ook mijn eerdere reacties over dit begrip.

tweetie

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 12 okt 2002 10:45

Ik heb best wat vrienden die niet echt kerkelijk zijn.
Dan zeggen ze eerst dat ze Rooms-Katholiek zijn. Zeg ik dat ik Hervormd ben, dan zeggen zij ineens ook dat ze Hervormd zijn.
Ze snappen echt niet wat het inhoud. Mijn beste vriendin is bijv. Rooms-Katholiek, ze heeft communie gedaan, maar volgens mij gaan ze niet vaker dan 1 keer per jaar naar de kerk. Ik heb haar uitgelegd wat 'refo's' zijn (Ik zit namelijkz elf op een 'refoschool').
~Get out and do what we were meant to do~

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 okt 2002 11:38

Mijn beste vriendin is bijv. Rooms-Katholiek, ze heeft communie gedaan, maar volgens mij gaan ze niet vaker dan 1 keer per jaar naar de kerk.


dat hoeft bij de roomsen ook niet hoor. die vinden 1 keer per jaar genoeg. hier in de buurt tenmiste wel van andere plaatsen weet ik natuurlijk niet, maar denk dat dit in het algemeen ook zo is
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 12 okt 2002 12:01

Officieel zijn Refo's de volgende personen: leden van de Gereformeerde Gemeenten (synodaal), Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen- en buitenverband), Oud-Gereformeerde Gemeente, Vrije Oud-Gereformeerde Gemeenten, Christelijke Gereformeerde Kerk (midden en rechterflank) en de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk. Verder behoren daartoe ook nog wat kleinere afgescheiden gemeenten en evangelisaties.

Dezelfde kerken inclusief Vrijgemaakten en Nederlands Gereformeerden vormen de gereformeerde gezindte. Voorwaarde om tot de gereformeerde gezindte of de reformatorische kerken te behoren is onder meer het gebruik van de belijdenisgeschriften zoals die tijdens de Nationale Synode in Dordrecht (1618/1619) zijn vastgesteld.

De naam Refoweb (voorheen Refodate) is gekozen omdat bij het ontstaan van deze site er geen internetsite bestond voor met name reformatorische jongeren. Er was toen wel Refotrefpunt, maar daar kwamen vooral ook ouderen. Refotrefpunt is opgegeven en veel bezoekers zijn toen naar Refoweb gekomen.

Vanzelfsprekend is iedereen hier van harte welkom, reformatorisch en evangelisch. We zijn in principe een site voor bijbelgetrouwe christenen, hoewel we onze afkomst natuurlijk niet verloochenen ;-)

Wij beschouwen het woord refo niet als een scheldwoord, maar als een eretitel. Reformatorische jongeren zijn geen makke en volgzame schapen die alles doen wat hun ouders of de dominee zeggen (soms is dat overigens wel jammer ;-) Maar die tijd is voorbij. Ze staan midden in de maatschappij, hebben een eigen mening en zijn over het algemeen bereid om die uit te dragen en te verdedigen t.o.v. van andersdenkenen. Onze ervaring is dat ze in alle opzichten positief kritisch meeleven en meedenken. Het is ook niet voor niets dat ons logo een vriendelijke haai is met daarin het Ichthus-teken.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten