Nederland; de Christelijke-Joodse-Islamitische cultuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 dec 2008 09:51

Karl Marx was een Duitser uit Trier. Dat hij uit een geslacht komt, dat zich (al dan niet ooit) met de joodse godsdienst bezig hield, is niet relevant.

Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij iets van die maffe Goldhagen weg hebt...

Het Europese Avondland kent de cultuur van christendom en humanisme. Ik denk dat we daar wel enige overeenkomst in denken kunnen ontwaren. De invloed van andere culturen is niet erg groot geweest, daar onze cultuur weinig sporen van dergelijke culturen kent.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Berichtdoor ostrogoot » 27 dec 2008 20:30

Nee Goldhagen daar heb ik niets mee. Ik kijk liever naar Al Bundy.

Toch prettig dat wij iets gemeens hebben. Wat is je tegeninzet tegen Erasmus als grondlegger van de reformatie
Nosce te ipsum

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2008 16:08

Dan zou ik eerder aan John Wyclif en zijn gezelschap denken alsmede aan zijn opvolgers, de Lollards.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 28 dec 2008 17:20

@ Optimatus

Als de Nederlandse cultuur –zoals zij nu is- volgens jou alleen maar beïnvloed is door het christendom en het humanisme waarom worden wij dan een multiculturele samenleving genoemd?

Het multiculturalisme staat ook wel bekend als een cultuur zijnde die tot stand is gebracht door verschillende immigratiegolven. Ik denk dat je daarom een beetje kortzichtig bent wanneer je aangeeft dat de Nederlandse cultuur is beïnvloed door enkel het christendom en het humanisme.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2008 17:32

Zijn wij echt een multiculturele samenleving? In de ogen van idealisten wellicht, maar feitelijk zijn wij een West-Europese samenleving.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Berichtdoor ostrogoot » 28 dec 2008 23:16

Je bent de Joodse inbreng vergeten want wij zijn een multiculti samenleving. ik ben tegen de incorpororatie van de islam. Deze hoort niet in onze westerse samleving. In andere topics geef je de isalm geen ruimte op het forum waarom dan wel in onze samenleving.
In Nederland e.o. heerst een bepaalde angst voor de isalm. Preken worden gehouden in het Arabisch. Kan ik niet volgen, jij wel? Eerwraak is bij de Turken "gewoon", het slachtfeest hoort niet in Nederland. Vroeger moest ik voor bid en dankdagen vrij vragen, het kostte mij 2 vakantiedagen. De moslim krijgt (heb het zelf meegemaakt) vrij voor feestdagen (einde ramandan, slachtfeest, besnijdenis van kinderen). Ik heb al eerder geschreven dat de moslims een tweede kruistocht houden. Waar zij zijn blijven zij en hebben de opdracht om de ongelovige te onderwerpen, desnoods met geweld. Het Arabisch zorgt voor een bruggetje naar de Lollards:
De Lollards preekten in de volkstaal, in welke taal wordt er in jouw kerk gepreekt? Af en toe ga in ik naar een GerGem en een GerGeminNed. Dit is absoluut geen volkstaal. Wanneer gaan ze daar verstaanbaar en begrijpelijk Nederlands praten?
Nosce te ipsum

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2008 09:25

ostrogoot schreef:Je bent de Joodse inbreng vergeten want wij zijn een multiculti samenleving.

Dat zijn wij niet. Wij zijn een West-Europese samenleving, waarbinnen enkele aspecten van andere culturen een plaats hebben gevonden. De invloed van de joodse godsdienst is praktisch nihil. Het christendom is de dominante godsdienst in het heerlijke Europa, niet het jodendom.

ik ben tegen de incorpororatie van de islam. Deze hoort niet in onze westerse samleving. In andere topics geef je de isalm geen ruimte op het forum waarom dan wel in onze samenleving.

Ik geef de islam de ruimte, zoals ik alle godsdiensten conform de Nederlandse Grondwet de ruimte dien te geven. Ik ben echter tegen prediking van jodendom en islam op dit forum, daar dit een christelijk forum is en geen joden- of moslimforum. Krachtens de forumregels is het propageren van niet-christelijke religies niet toegestaan en ik maak mij sterk voor het consequent toepassen van deze forumregels.

Over vijfentwintig jaar zal de islam gewoon onderdeel zijn van de maatschappij, zonder dat de avondlandse cultuur hierdoor in een totaal andere richting zal zijn geduwd.

In Nederland e.o. heerst een bepaalde angst voor de isalm.

Angst is een slechte raadgever.
De mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.

Misschien wordt de angst voor de islam wel enorm opgeblazen (geen woordspeling) door bepaalde eigengereide aandachtstrekkers als Wilders en De Winter.

Preken worden gehouden in het Arabisch. Kan ik niet volgen, jij wel?

Nee, maar is dat relevant?

Eerwraak is bij de Turken "gewoon",

En bij Marokkanen niet; eerwraak heeft niets met de islam te maken.

het slachtfeest hoort niet in Nederland.

Dus vrijheid van godsdienst geldt niet voor iedereen?

Vroeger moest ik voor bid en dankdagen vrij vragen, het kostte mij 2 vakantiedagen. De moslim krijgt (heb het zelf meegemaakt) vrij voor feestdagen (einde ramandan, slachtfeest, besnijdenis van kinderen).

Dus het onrecht hetwelk jou aangedaan werd, moet nu ook anderen worden aangedaan? Jij kreeg geen snoepje, dus Ali ook niet? Beetje kinderachtig, niet waar?

Ik heb al eerder geschreven dat de moslims een tweede kruistocht houden. Waar zij zijn blijven zij en hebben de opdracht om de ongelovige te onderwerpen, desnoods met geweld.

Een activiteit waaraan christenen zich eeuwenlang ook mee bezig gehouden hebben (Karel de Grote, Isabella van Spanje, de veroveraars van Latijns-Amerika en vrijwel alle andere koloniale machten in Afrika en Azië, ook Nederland). Niets nieuws dus.

Het Arabisch zorgt voor een bruggetje naar de Lollards:
De Lollards preekten in de volkstaal, in welke taal wordt er in jouw kerk gepreekt?

In mijn kerken is de hoofdtaal Nederlands, maar wordt soms ook gezongen in het Oud-Grieks en/of het Latijn.

Af en toe ga in ik naar een GerGem en een GerGeminNed. Dit is absoluut geen volkstaal. Wanneer gaan ze daar verstaanbaar en begrijpelijk Nederlands praten?

Als ik het goed begrijp, ben jij wel eens gast in die gemeenten. Dan heb jij je aan te passen aan je gastgemeente, niet omgekeerd. Ik ben geen lid van de GG noch van de GGiN, maar ik kan het taalgebruik prima volgen. Dat is een kwestie van opletten en een beetje moeite doen, als het je echt interesseert. Ondanks dat het niet de kerken van mijn keuze zijn noch worden, geloof ik dat Gods Geest in deze gemeenten werkt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 29 dec 2008 10:48

ostrogoot schreef: Eerwraak is bij de Turken "gewoon",

Optimatus schreef: En bij Marokkanen niet; eerwraak heeft niets met de islam te maken.


Wel is het opmerkelijk dat de diverse vormen van eerwraak altijd plaatsvinden in werelddelen waarbij de Islam als religie overheersend is. Onderzoekers hebben ook aangegeven dat het niet iets is wat gepredikt wordt door de Islam. Daarnaast hebben zij de eerstgenoemde kanttekening wel erbij geplaatst. Een onderdeel van een cultuur wellicht?

Ook in Nederland hebben we sinds de komst van een bepaalde groep immigranten te maken met eerwraak. Zal eerwraak ook onderdeel worden van de Nederlandse cultuur? Het lijkt mij niet wenselijk. Daarom moeten wij hierover niet te licht denken en het zeker niet onder de stoelen of banken schuiven.


ostrogoot schreef: Vroeger moest ik voor bid en dankdagen vrij vragen, het kostte mij 2 vakantiedagen. De moslim krijgt (heb het zelf meegemaakt) vrij voor feestdagen (einde ramandan, slachtfeest, besnijdenis van kinderen).

Optimatus schreef:Dus het onrecht hetwelk jou aangedaan werd, moet nu ook anderen worden aangedaan? Jij kreeg geen snoepje, dus Ali ook niet? Beetje kinderachtig, niet waar?


Dit maken meerdere mensen mee. Ook deze ongelijkheid is iets wat niet door de beugel kan en dat heeft niets met kinderachtigheid van doen. Of je autochtoon, allochtoon, christen, jood, atheïst of moslim bent, allemaal dienen wij gelijk gesteld te worden op één lijn. Indien dit niet gebeurt krijg je onderling wrijvingen met alle gevolgen van dien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2008 10:58

Lovely schreef:
ostrogoot schreef: Eerwraak is bij de Turken "gewoon",

Optimatus schreef: En bij Marokkanen niet; eerwraak heeft niets met de islam te maken.


Wel is het opmerkelijk dat de diverse vormen van eerwraak altijd plaatsvinden in werelddelen waarbij de Islam als religie overheersend is. Onderzoekers hebben ook aangegeven dat het niet iets is wat gepredikt wordt door de Islam. Daarnaast hebben zij de eerstgenoemde kanttekening wel erbij geplaatst. Een onderdeel van een cultuur wellicht?


De grootste slachtpartijen hebben plaatsgevonden in landen waar het christendom de dominante factor is: Auschwitz, Kibuye, Verdun en Guernica liggen in christelijke landen. Wreedheden zijn niet per definitio gekoppeld aan de islam (noch aan het christendom, hoewel het LRA niet bepaald een fijne reclame is voor een vreedzame religie).

Ook in Nederland hebben we sinds de komst van een bepaalde groep immigranten te maken met eerwraak. Zal eerwraak ook onderdeel worden van de Nederlandse cultuur? Het lijkt mij niet wenselijk. Daarom moeten wij hierover niet te licht denken en het zeker niet onder de stoelen of banken schuiven.


En om deze waanzin te bestrijden hebben wij in het Europese Avondland wetten en sancties bij overtreding van deze wetten. Structureel en consequent toepassen dus.

Lovely schreef:
ostrogoot schreef: Vroeger moest ik voor bid en dankdagen vrij vragen, het kostte mij 2 vakantiedagen. De moslim krijgt (heb het zelf meegemaakt) vrij voor feestdagen (einde ramandan, slachtfeest, besnijdenis van kinderen).

Optimatus schreef:Dus het onrecht hetwelk jou aangedaan werd, moet nu ook anderen worden aangedaan? Jij kreeg geen snoepje, dus Ali ook niet? Beetje kinderachtig, niet waar?


Dit maken meerdere mensen mee. Ook deze ongelijkheid is iets wat niet door de beugel kan en dat heeft niets met kinderachtigheid van doen. Of je autochtoon, allochtoon, christen, jood, atheïst of moslim bent, allemaal dienen wij gelijk gesteld te worden op één lijn. Indien dit niet gebeurt krijg je onderling wrijvingen met alle gevolgen van dien.


Ja, dus, en? Als mensen vrij vragen, is het aan degenen die hun vrijgeven om hier beleid op te formuleren en uit te voeren, binnen de wettelijke kaders. Als ik als werkgever personeel heb, dat beter presteert als ik de gewenste feestdagen als vrije dag geef, zal ik niet aarzelen dat te doen en dan is het me om het even of het personeel reformatorisch of mohammedaans is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 29 dec 2008 11:33

Lovely schreef:Ook in Nederland hebben we sinds de komst van een bepaalde groep immigranten te maken met eerwraak. Zal eerwraak ook onderdeel worden van de Nederlandse cultuur? Het lijkt mij niet wenselijk. Daarom moeten wij hierover niet te licht denken en het zeker niet onder de stoelen of banken schuiven.


Optimatus schreef:En om deze waanzin te bestrijden hebben wij in het Europese Avondland wetten en sancties bij overtreding van deze wetten. Structureel en consequent toepassen dus.


Enkel wetten en regels om eerwraak te voorkomen, daar komen we niet ver mee. Er zal een ander beleid opgesteld moeten worden om eerwraak in eerste instantie natuurlijk te voorkomen. In tweede instantie als de daad al verricht, is het aan het ministerie van Justitie meegegeven om deze dader zo snel mogelijk te achterhalen en te bestraffen, en dan heb ik het niet over vijf á tien jaar cel.

Het is in ieder geval moeilijk te achterhalen of er sprake is van eerwraak. Indien er sprake is van eerwraak, is dader meestal al met de noorderzon vertrokken naar het oord waar eerwraak uit cultureel perspectief geaccepteerd is.

Lovely schreef:
ostrogoot schreef: Vroeger moest ik voor bid en dankdagen vrij vragen, het kostte mij 2 vakantiedagen. De moslim krijgt (heb het zelf meegemaakt) vrij voor feestdagen (einde ramandan, slachtfeest, besnijdenis van kinderen).

Optimatus schreef:Dus het onrecht hetwelk jou aangedaan werd, moet nu ook anderen worden aangedaan? Jij kreeg geen snoepje, dus Ali ook niet? Beetje kinderachtig, niet waar?


Dit maken meerdere mensen mee. Ook deze ongelijkheid is iets wat niet door de beugel kan en dat heeft niets met kinderachtigheid van doen. Of je autochtoon, allochtoon, christen, jood, atheïst of moslim bent, allemaal dienen wij gelijk gesteld te worden op één lijn. Indien dit niet gebeurt krijg je onderling wrijvingen met alle gevolgen van dien.


Optimatus schreef:Ja, dus, en? Als mensen vrij vragen, is het aan degenen die hun vrijgeven om hier beleid op te formuleren en uit te voeren, binnen de wettelijke kaders. Als ik als werkgever personeel heb, dat beter presteert als ik de gewenste feestdagen als vrije dag geef, zal ik niet aarzelen dat te doen en dan is het me om het even of het personeel reformatorisch of mohammedaans is.


Jij zou ze vrij geven, maar ik ook? Er moeten landelijke wetten en regels betreffende deze vrije dagen en feestdagen – die meestal voortkomen uit religie- gecreëerd worden.

Daarnaast dienen andere burgers - die niets op hebben met feestdagen van medeburgers- de gelegenheid te krijgen om andere dagen op te nemen wanneer hij/zij vrij wenst te zijn. Zolang het allemaal maar in evenwicht blijft met elkaar. Via deze weg zullen zich minder snel conflicten voortdoen en zal men minder snel met het vingertje naar elkaar wijzen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2008 11:50

Natuurlijk moet je iets als eerwraak voorkomen. Maar dat is net zoiets als dat je kindermishandeling of dierenbeulerij moet voorkomen. Dat heeft niets met de islam te maken.

Moord = moord en het motief is minder van belang en voor eerwraak geldt moord met voorbedachte rade en daar staat een strafmaat voor. Met de noorderzon vertrokken verdachten kunnen eventueel worden uitgeleverd (immers, Turkije wil graag EU-lid worden, daar staat dan wel iets tegenover, waaronder een uitleveringsverdrag). De wortel die de geit moet laten lopen...

Er zijn wettelijke feestdagen en er zijn wettelijke mogelijkheden om buiten deze tijden vrij te krijgen. Dat is voldoende. Persoonlijk ben ik wel voor het invoeren van een paar extra collectieve vrije dagen, zoals Goede Vrijdag, Sacramentsdag, Bid- en Dankdag, Hervormingsdag, Allerheiligen en Allerzielen, maar da's mijn voorkeur.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2008 12:27

ostrogoot schreef:In Nederland e.o. heerst een bepaalde angst voor de isalm. Preken worden gehouden in het Arabisch. Kan ik niet volgen, jij wel?


Dus van het slechtste uitgaan? Waarschijnlijk staat die imam te preken over naastenliefde en meer van dat moois. Trouwens, een groot deel van zijn gelovigen verstaat zijn preek ook niet. En ze hebben de koran gelezen, kennen de symbooltjes en de klanken, maar hebben geen idee wat het allemaal betekent.

Maar je hebt een punt. Het zou denk ik niet verkeerd zijn als preken voortaan in het Nederlands gingen. Katholieken doen hun mis ook al een tijdje niet meer in het Latijn.

het slachtfeest hoort niet in Nederland. Vroeger moest ik voor bid en dankdagen vrij vragen, het kostte mij 2 vakantiedagen.


Nou moet je niet zeuren, vorige verkiezingen is de verkiezingsdag verplaatst omdat ie op de bid en dankdag voor het gewas viel.

De moslim krijgt (heb het zelf meegemaakt) vrij voor feestdagen (einde ramandan, slachtfeest, besnijdenis van kinderen).


Nou, dat is prettig voor hen. Bespeur ik een tikje jaloezie?

Ik heb al eerder geschreven dat de moslims een tweede kruistocht houden. Waar zij zijn blijven zij en hebben de opdracht om de ongelovige te onderwerpen, desnoods met geweld. Het Arabisch zorgt voor een bruggetje naar de Lollards:


Er heeft nog nooit een moslim met een scimitar op mijn keel gestaan.

De Lollards preekten in de volkstaal, in welke taal wordt er in jouw kerk gepreekt? Af en toe ga in ik naar een GerGem en een GerGeminNed. Dit is absoluut geen volkstaal. Wanneer gaan ze daar verstaanbaar en begrijpelijk Nederlands praten?


Wat heeft dat er nou weer mee te maken?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2008 14:45

Wat is er nu typisch en exclusief joods in de Europese cultuur? In de Nederlandse taal zijn wat joodse kreten als mesjogge, mazzel, gabber en (indirect) enkele liturgische gebruiken in de catolica beland, zoals het tabernakel, waarin de hosties bewaard worden.

Maar verder?

Veel mensen van joodse komaf hebben grote bijdragen geleverd aan vele takken van sport, zoals filosofie en natuurwetenschap, maar dat heeft met het jodendom vrij weinig van doen gehad. De bijdrage van het jodendom als godsdienst is in onze Europese avondlandse cultuur vrijwel nihil (hoewel sommige synagogen wonderschone gebouwen zijn).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Berichtdoor ostrogoot » 29 dec 2008 23:44

Mortlach schreef:
ostrogoot schreef:In Nederland e.o. heerst een bepaalde angst voor de isalm. Preken worden gehouden in het Arabisch. Kan ik niet volgen, jij wel?


Dus van het slechtste uitgaan? Waarschijnlijk staat die imam te preken over naastenliefde en meer van dat moois. Trouwens, een groot deel van zijn gelovigen verstaat zijn preek ook niet. En ze hebben de koran gelezen, kennen de symbooltjes en de klanken, maar hebben geen idee wat het allemaal betekent.

Maar je hebt een punt. Het zou denk ik niet verkeerd zijn als preken voortaan in het Nederlands gingen. Katholieken doen hun mis ook al een tijdje niet meer in het Latijn.

het slachtfeest hoort niet in Nederland. Vroeger moest ik voor bid en dankdagen vrij vragen, het kostte mij 2 vakantiedagen.


Nou moet je niet zeuren, vorige verkiezingen is de verkiezingsdag verplaatst omdat ie op de bid en dankdag voor het gewas viel.

De moslim krijgt (heb het zelf meegemaakt) vrij voor feestdagen (einde ramandan, slachtfeest, besnijdenis van kinderen).


Nou, dat is prettig voor hen. Bespeur ik een tikje jaloezie?

Ik heb al eerder geschreven dat de moslims een tweede kruistocht houden. Waar zij zijn blijven zij en hebben de opdracht om de ongelovige te onderwerpen, desnoods met geweld. Het Arabisch zorgt voor een bruggetje naar de Lollards:


Er heeft nog nooit een moslim met een scimitar op mijn keel gestaan.

[quote]
Ik wil niet de islam, en niet het de mohammedaan (dat is heel iemand anders) vergelijken met een christen. Wij zijn zo bang verkeerde opmerkingen te maken over de islam dat wij de hele dag op onze tenen lopen. Het is gewoon een valse godsdienst. Daar moet net zoals vroeger tegen de paapse mis gepreekt werd. Deze moet trouwens volgens de HC met het zwaard der overheid uitgeroeid worden.
Maar als Youp van 't Hek een blasfemistisch grap maakt over de die gereformeerde kutkerken met hun afscheidingen dan wordt en niets ondernomen of gezegd. Zwarte kousen kerken worden dagelijks bespottelijk gemaakt in jouw avondland. Geen enkele publieke reactie (behoudens het eeuwig zonde in Putten?? maar dat was plaatselijk).
Een buschauffeur die voor de grap zei "halte Efteling" bij een moskee in IJmuiden werd op staande voet ontslagen. WIj zijn doorgedraaid.
Ik koester geen jaloezie jegens de isalm. Ik vind mij zelf bevoorrecht om in een christelijk gezin te zijn opgevoed en opgegroeid.

Het feit dat de verkiezingen werden uitgesteld is zuiver te wijten aan de CU. Anders was die gewoon door gegaan.
Nosce te ipsum

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Berichtdoor ostrogoot » 30 dec 2008 00:03

Als ik het goed begrijp, ben jij wel eens gast in die gemeenten. Dan heb jij je aan te passen aan je gastgemeente, niet omgekeerd. Ik ben geen lid van de GG noch van de GGiN, maar ik kan het taalgebruik prima volgen. Dat is een kwestie van opletten en een beetje moeite doen, als het je echt interesseert. Ondanks dat het niet de kerken van mijn keuze zijn noch worden, geloof ik dat Gods Geest in deze gemeenten werkt.[/quote]

Ik ga naar deze kerken uit belangstelling en uit nieuwsgierigheid. Overvolle kerken met leden die met vreugde naar het huis de Heeren gaan. (Dat heb ik niet gemerkt). Het taalgebruik is omslachtig en archaisch. Mitsgaders. overmits, vermits zijn nederlandse woorden maar zijn niet hedendaags. Lankmoedig, goedertierenheid zijn mooie beladen woorden maar passen eigenlijk niet meer in het hedendaags nederlands.
Taal leeft en moet van tijd tot tijd aangepast worden. Ik kan mij niet voorstellen dat de psalmberijming van D'Atheen nu nog kan worden gezongen (op Edom koen werp ik mijn oude schoen). Petrus was misschien dan wel een visioenair maar rijmen kon hij niet.
Nosce te ipsum


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten