Nederland; de Christelijke-Joodse-Islamitische cultuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Berichtdoor ostrogoot » 21 jan 2009 22:56

Ik denk dat waar jij over schrijft, bij mij bekend, een van de meest publieke Nederlandse geheimen is. Over de afstandelijke en vijandige reacties van Nederlanders die in geconfisqueerde woningen woonden en schilderijen (Goudstikker bijvoorbeeld) zich hadden toegeeigend, wordt bijna niet gesproken. http://www.nrc.nl/opinie/article1653119.ece/Affaire-Goudstikker_is_beschamend

Ook hier wordt weer de Joodse medemens ernstig onrecht aangedaan. IN feite is de pogrom eigenlijk gewoon doorgegaan. Dat er toch nog Joden zijn blijven wonen in Nederland is dan ook bewonderingswaardig.
Nosce te ipsum

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Berichtdoor ostrogoot » 31 jan 2009 23:21

Optimatus schreef:Dank je, de vakantie was heel erg leuk. Overigens, sympathiek dat je ernaar vraagt, waardeer ik ten zeerste. Ik kom later even terug op de discussie, eerst foto's kijken :-)


Je hebt wel erg veel foto's gemaakt ...
Nosce te ipsum

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2009 13:17

Ehm, dat niet, maar ik was afgelopen weekeinde weer in den vreemde, dit keer in Duitsland.

Ik heb wel nog even nagedacht over deze discussie. Ik denk dat we voorzichtig vast kunnen stellen dat de invloed van individuele joden op onze cultuur wel aantoonbaar is. Terecht heb je gerefereerd aan mensen als Spinoza en Da Costa.

Echter, als het gaat om algemene cultuuruitingen, dan is de West-Europese cultuur eerder een symbiose van de Germaanse/Romaanse cultuur alsmede het christelijk geloof - dat christelijk geloof is wezenlijk anders dan het jodendom en de islam, hoewel de God mijns inziens dezelfde is, afgezien van allerlei theologische opvattingen van mensen hieromtrent.

Of een islamitische toevoeging wenselijk is? Me dunkt dat individuele moslims al bijdragen leveren, zoals bepaalde schrijvers. Me dunkt dat dit geen bezwaar, doch een verrijking is. De invloed van radicale moslims (en andere geestelijke groeperingen, zoals ultra-orthodoxe joden en/of anderen) zal nooit heel groot worden, daar een overgrote meerderheid van de Nederlanders (onverschillig van welk pluimage) hun opvattingen nu en in de toekomst zullen blijven afwijzen.

Onze avondlandse cultuur kent invloeden van joodse en (in de toekomst) islamitische intellectuelen; afgezien van wat jargon en wellicht een enkel gerecht in de keuken, zal de invloed van jodendom en islam nooit heel groot worden - de aantallen aanhangers van deze godsdiensten zijn nergens dominant aanwezig (op een paar Vogelaarwijken na) en zullen derhalve weinig invloed uitoefenen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Berichtdoor ostrogoot » 02 feb 2009 23:13

Waar een verblijf in den vreemde al niet goed voor is...

Toch moeten wij blijven opletten over de invloed van de Islam. De nieuwe burgemeester van Rotterdam is een goed voorbeeld van een fantastische symbiose met de Islam.
Ik lees geregeld berichten van het KNP (http://www.hetknp.org/) en daar lees ik wel degelijk dat christenen de Islam als dreigend en gevaarlijk ondervinden. Laten wij waakzaam zijn.


Door een tot het christendom bekeerde moslim, die lange tijd voor zijn leven vreesde, heb ik mij laten vertellen dat de God van de bijbel een heel andere God is dan Allah. Eerder heb ik het woord liefde gebruikt. Deze christen heeft mij laten zien dat Allah geen God van liefde is maar een God van wraak. De tekst die vermeld staat in Joh 3:16 is in de hele Koran niet terug te vinden (zelfs niet bij benadering).
Moet je de Islam en het Jodendom niet tot een levenswijze rekenen (houden aan wetten en voorschriften)? Zijn beide genoemden religies of godsdiensten? Weet jij het?
Nosce te ipsum

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Berichtdoor Kitty » 03 feb 2009 01:18

Zou je je kunnen voorstellen dat atheïsten te grote invloed van christenen en hun denkbeelden op de maatschappij ook als bedreigend kunnen ervaren?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2009 18:43

Van bevriende moslims heb ik begrepen dat zij God en Allah op één lijn zetten, waar mensen verschillende beelden van hebben. Die mening volg ik met inzet, daar deze een wederzijds respect en een wederzijdse vriendschap (je naaste liefhebben als jezelf) versterkt. Sterker nog, ik geld bij hen als "oudste broer" en dat is een eer die zelden buitenstaanders ten deel valt.

Ten tijde van mijn verblijf in Nyamirambo, de moslimwijk van Kigali, heb ik in meerdere gesprekken met meerdere mensen ervaren dat zij er ook zo over denken. Liefde komt ook in de Koran voor en tevens in de harten van moslims. Laten wij de liefde, die in de harten van velen leeft en leve, ter harte nemen en uitdragen.

Immers, met het benadrukken van verschillen ontstaat slechts krijg, met het benadrukken van wat mensen samenbindt, ontstaat vrede. De naaste is niet iemand die op jou lijkt, de naaste is diegene die jij ontmoet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Berichtdoor ostrogoot » 03 feb 2009 23:19

De hamvraag (niet cynisch maar metaforisch) is wie je naaste is?
Tijdens een leerrede over de talmoed heb ik horen zeggen dat niet iedereen die je ontmoet je naaste is. Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet. Een persoon met deze gedachte is je naaste. een palestijn met een gordel van explosieven is je naaste niet, iemand die iets kwaads in gedachten heeft is ook je naaste niet. Dus jouw gedachte klopt dus niet helemaal "De naaste is niet iemand die op jou lijkt, de naaste is diegene die jij ontmoet."
Nosce te ipsum

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2009 07:06

Ik moet in zulke situaties altijd denken aan de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Die ontfermde zich over een uitgeschudde reiziger, terwijl deze reiziger mogelijk niet gecharmeerd was van Samaritanen.

Hoe ga je dan om met moslims? (Daar is overigens een topic over) Wel, gewoon, net als met iedereen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten

cron