Vrouw als kostwinnaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Koeitje
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 aug 2008 09:00

Vrouw als kostwinnaar

Berichtdoor Koeitje » 04 dec 2008 10:17

Ik ben benieuwd naar reacties van getrouwde vrouwen die kostwinnaar zijn. Dat kan zijn door verschillende redenen, bijv. man is ziek/arbeidsongeschikt, man is werkeloos, man studeert nog, je bent nu alleenstaand, man is huisman ect.

Ben wel benieuwd naar jullie reacties hierop. Denk bijvoorbeeld aan:
  1. Hoe sta jij er zelf tegenover?
    Doe je dit alleen tijdelijk en daarna draag je het graag weer aan je partner over of heb je er geen totaal geen moeite mee om dit te blijven doen?
  2. Hoe staat je partner er tegenover? Heeft hij er misschien moeite mee?
  3. Hoe ervaar je deze verantwoording?
  4. Vind je het zwaar om te werken in combinatie met huishouden, kinderen oid?
  5. Hoe kijk je naar vrouwen die geen baan hebben of erg weinig uren maken?
    (hier is totaal niets mis mee hoor -voordat ik allerlei boze vrouwen op m'n dak krijg!- maar je kunt misschien jaloers zijn op de 'vrije' tijd die zij -lijken- te hebben)

Effin, genoeg voorbeelden :wink: Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

-------------
WAT IS EEN KOSTWINNAAR?
Een kostwinner of kostwinnaar is iemand in het gezin die (het leeuwendeel van) het inkomen verdient en daarmee de rest van het gezin onderhoudt.
Of:
Hoofdkostwinner
De hoofdkostwinner is de persoon in het huishouden met de belangrijkste sociaal-economische positie. De hoofdkostwinner is bepaald aan de hand van de volgende (achtereenvolgend te hanteren) criteria:
• Degene met inkomen uit eigen onderneming (ook indien negatief);
• Degene met het hoogste persoonlijke inkomen.
Bij een eenoudergezin is in alle gevallen de ouder de hoofdkostwinner; bij paren één van de partners.
Laatst gewijzigd door Koeitje op 04 dec 2008 10:22, 4 keer totaal gewijzigd.

Koeitje
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 aug 2008 09:00

Re: Vrouw als kostwinnaar

Berichtdoor Koeitje » 04 dec 2008 10:17

*was dubbel*

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 04 dec 2008 10:38

Wat een goed onderwerp dat je dit zo aansnijdt. Ondanks dat ik nog niet getrouwd ben reageer ik toch even. :wink:

Tegenwoordig denk ik dat het niet meer zo van belang wie er kostwinnaar is. De clichés dat de man het geld moet verdienen en zijn carrière na jaagt en het beeld van de lieve vrouw thuis bij de kinderen zijn allang de wereld uitgeholpen.

Koeitje
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 aug 2008 09:00

Berichtdoor Koeitje » 04 dec 2008 11:10

Bedankt voor je reactie! Het is misschien niet van belang, maar de praktijk leert dat er maar weinig vrouwen kostwinnaar zijn en dat er toch vaak vreemd naar wordt gekeken.
En als alle vrouwen in je buurt meer bijverdieners zijn, kun je je misschien wat alleen voelen hierin. Ook al is het misschien maar tijdelijk. Vandaar dat ik benieuwd was of er vrouwen zijn die dat herkennen.

Gebruikersavatar
marjo
Sergeant
Sergeant
Berichten: 360
Lid geworden op: 29 nov 2002 20:15

Berichtdoor marjo » 04 dec 2008 11:28

Een andere mogelijkheid is dat de vrouw gewoon meer verdient (per uur).
Ik ken wel stellen die beiden 4 dagen werken en waarbij de vrouw meer verdient en dus volgens de definitie kostwinner is. Maar ik ken ook genoeg mannen die het daar gevoelsmatig heel moeilijk mee zouden hebben.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Berichtdoor ajl » 04 dec 2008 11:40

Koeitje schreef:Bedankt voor je reactie! Het is misschien niet van belang, maar de praktijk leert dat er maar weinig vrouwen kostwinnaar zijn en dat er toch vaak vreemd naar wordt gekeken.
En als alle vrouwen in je buurt meer bijverdieners zijn, kun je je misschien wat alleen voelen hierin. Ook al is het misschien maar tijdelijk. Vandaar dat ik benieuwd was of er vrouwen zijn die dat herkennen.


Ik denk dat het er ook aan ligt in welke omgeving je woont en werkt. Bij mij in de omgeving werken echt alle vrouwen en het merendeel fulltime. Als er kinderen komen, blijven beiden 4 dagen werken. Lijkt mij persoonlijk de ideale situatie. Bij ons maakt het niet uit wie er meer verdient, we maken het samen op :mrgreen:

Koeitje
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 aug 2008 09:00

Berichtdoor Koeitje » 04 dec 2008 11:45

ajl schreef:Ik denk dat het er ook aan ligt in welke omgeving je woont en werkt. Bij mij in de omgeving werken echt alle vrouwen en het merendeel fulltime.

Dat is inderdaad zo. In mijn omgeving is het dus tegenovergesteld aan wat jij beschrijft. Maar misschien herken je de 'vreemde' blikken als je ergens anders komt?

ajl schreef:Bij ons maakt het niet uit wie er meer verdient, we maken het samen op :mrgreen:


Haha, lol! :lol:

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Berichtdoor elvira (gast) » 04 dec 2008 12:00

Interessant onderwerp, inderdaad!

Ik vind dat iedereen moet doen wat hij/zij prettig vindt. Wijzelf streven een prettige verdeling van werk en thuis na: als we kinderen zouden krijgen, willen we allebei 4 dagen per week werken. Op dit moment werken we allebei fulltime. (overigens werk ik bijna 2 volle dagen thuis, dus ook hier is wel wat ruimte)

Op dit moment ben ik trouwens officieel kostwinner... (mijn man doet nog een extra vervolgopleiding en krijgt van zijn werk alleen een soort stagevergoeding.)
Niet dat het mij wat uitmaakt, maar mijn man heeft er zich wel een tijdje schuldig onder gevoeld... toen ik vertelde, dat dat mij trouwens net zo was vergaan, (toen ik mijn vervolgopleiding deed, leunde ik sterk op hem) had hij daar ook geen last meer van. (Hij: "Maar het was toch vanzelfsprekend dat ik je toen ook financieel steunde?!" Ik: "Ja, en nu is het andersom en ik doe het graag..." Hij: "Klopt, hoezo heb ik me dat niet eerder bedacht?")
:mrgreen:

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 04 dec 2008 14:20

Mijn moeder is al 15 jaar hoofdkostwinner door de handicap van mijn vader. Maar nu heeft mijn moeder wel een erg goede baan en hoeft ze maar 24uur in de week te werken.
En gelukkig doet mijn moeder haar werk ontzettend graag en met veel liefde. En mijn vader kookt altijd al moeten we wel de aardappels voor hem schillen of groente schoon maken want dat kan hij niet.
Ook zorg mijn vader voor de hele tuin en houd de garage netjes.
De rest doet mijn moeder en mijn broertje en zusje helpen ook mee een keer stofzuigen of zo.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 04 dec 2008 14:59

Mijn man roept altijd dat als ik een goedbetaalde baan kan krijgen ik hem meteen aan moet pakken en dat hij dan thuis blijft. Hij vindt werken eigenlijk helemaal niet leuk en zou het liefst thuis zijn. Hij is dus helemaal niet zo'n carrière jager. Ik bevind me in een luxe positie zegt hij, dat ik niet hoef te werken. Het is net hoe je het bekijkt. Af en toe heb ik er best es de balen van om altijd thuis te zijn, vooral om deze tijd van het jaar, veel regen, hangende kinderen omdat ze niet naar buiten kunnen enzo. Maar goed, ik heb net wat gepoetst en nu ga ik lekker thee drinken en beetje surfen op internet, of wat hobby-en, straks komen de kids weer thuis en moet ik weer horrie op.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 04 dec 2008 15:25

ik ben dan wel nog niet getrouwd, maar het ziet er wel naar uit dat er een tijd aan komt dat ik kostwinner zal zijn, omdat mijn vriend dan nog studeert.

Ik heb daar zelf eigenlijk geen problemen mee, en hij ook niet. Ik verwacht wel dat die situatie tijdelijk is, omdat hij dan ook binnen afzienbare tijd klaar zal zijn met studeren. Dat lijkt me dan ook wel weer prettig, zeker als je ooiit kinderen krijgt bijvoorbeeld ;). Dan lijkt het me fijn als je als vrouw niet degene bent die kostwinner is ;).

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 04 dec 2008 16:14

Heel herkenbaar Annet! Mijn man roept dat ook wel eens.
Ik denk dat zoiets nooit zal gebeuren, mijn man kan zich absoluut niet hele dagen thuis vermaken (net zo min als ik).
Hij heeft wel de pech dat hij in een branche werkt, waar parttime werken not-done is. Hij zal dus wel fulltime moeten werken.
Ik werk 28 uur (zou eigenlijk 32 uur gaan werken, maar toen ik zwanger werd heb ik het lekker op 28 laten staan). Dat is wel een luxe positie. Ik vind het ook mijn plicht om te werken eigenlijk, zolang we geen kinderen hebben. Die 28 uur waren omdat ik daarnaast nog studeerde, en daarna dus omdat ik zwanger was/ben. Maar als ons kindje er is, vind ik de opvoeding van het kindje, maar ook het kostwinnen een taak van beiden. Niet dat het perse moet, als ik echt zou willen kan ik stoppen, maar dat vind ik persoonlijk niet zo eerlijk. Ik vind mijn werk ook gewoon superleuk, maar niet fulltime, dat is te zwaar. Als mijn man zijn werk nou helemaal fantastisch zou vinden, zou het iets anders zijn, maar hij zou liever ook 1 of 2 dagen minder werken.

Over een tijdje gaat mijn man wel een eigen bedrijf beginnen, en de kans bestaat dat ik dan meer ga werken, dat ik tijdelijk hoofdkostwinner word, tot het bedrijf goed draait. Dan neemt mijn man tijdelijk de zorg voor ons kindje en huishouden over. Maar dat is toekomst :)

Ik ben blij dat ik in de luxe positie zit dat ik niet perse 36 uur hoef te werken eigenlijk, ik ben een verwend nest ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

j-tap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:37

Berichtdoor j-tap » 04 dec 2008 16:50

Ik zou er niet aan moeten denken om te móeten werken omdat mijn man niet zou willen werken en er geen zin in heeft, terwijl hij het wel zou kunnen. (in geval van arbeidsongeschikt enz. is dit natuurlijk een ander verhaal)

Mijn vriend en ik werken allebei (evenveel ongeveer), en als we strax getrouwd zijn zal dit zo blijven. Ik vind dit ook wel een taak, om samen geld te verdienen. En dus samen kostwinner te zijn. Als er kinderen zouden komen, kun je hierover natuurlijk afspraken maken (één gaat minder werken, of allebei of één stopt met werken).

Van werken is nog nooit iemand minder geworden... Heb net een tijd achter de rug dat ik geen vaste baan had (alleen losse bannen zegmaar zonder vastigheid) en vond het vréselijk. Het voelt zo ontzettend doelloos om thuis te zitten, en voelde alsof ik er helemaal geen recht op had. Als ik nu eens een vrije dag hebt, voelt dat wel lekker, en heb ik er recht op zegmaar, omdat ik gewerkt heb :)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 04 dec 2008 20:05

ik moet zeggen dat ik best een tijdje de kostwinnaar wil zijn, lijkt me wel lekker om wat meer te werken en dat vlieger thuis is. Maar eerlijk gezegd vind ik het 'bij mijn kinderen zijn' ook wel erg leuk, je ziet gewoon veel meer van de ontwikkeling.

Toch vraag ik me nog steeds af waarom de man in het zweet zijns aanschijns het brood moet eten en de vrouw met smart kinderen moet baren. Is het niet een beetje van God bepaald wat de taken van de man/vrouw zijn binnen een gezin? Ik doel dan meer op de argumenten als: de vrouw verdiend meer, natuurlijk niet omdat de man niet kán werken, dan lijkt het mij beter als dat mogelijk is dat de vrouw gaat werken. Ik ken genoeg voorbeelden dan man en vrouw samen thuis zitten wat ergenissen gaat opleveren en hospitalisatie.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 dec 2008 00:04

Mijn vriend is net met een deeltijdstudie begonnen, ik ben gisteren afgestudeerd en werk alweer een paar maanden fulltime. Als we over 7 maanden getrouwd zijn, zal dat volgens de planning nog zo zijn, dan werkt hij 3 dagen en ik 5, dus ja, dan ben ik de kostwinner. Mijn vriend heeft wel even aan dat idee moeten wennen. Niet zozeer nu met zijn studie, dat is gewoon alleen maar handig, maar meer ook het feit dat ik waarschijnlijk steeds meer zal blijven verdienen. Mij boeit het niet zo.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten