Mijn partner moet van dezelfde kerkelijke richting zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mijn partner moet van dezelfde kerkelijke richting zijn als ik ben.

Eens
9
35%
Oneens
17
65%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 26

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Mijn partner moet van dezelfde kerkelijke richting zijn

Berichtdoor henkie » 29 okt 2008 10:40

Een nieuwe serie van het jongerenprogramma RO&Co is weer van start gegaan. Ditmaal niet meer op een vaste avond in de week maar 24/7 na te beluisteren via de Reformatorische Omroep.

Aflevering 3 gaat over de stelling: Mijn partner moet van dezelfde kerkelijke richting zijn als ik ben.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 okt 2008 12:38

Absoluut oneens.

Het is maar net hoe je er beide mee om gaat. D één zal dat makkelijker kunnen dan de ander, maar dat is puur persoonlijk. Zou dat niet als vaste regel willen invoeren dat dat zou moeten. ( als is dat wel een beetje een ongeschreven regel binnen de reformatorische gezinten)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 29 okt 2008 12:56

Ik ben het er wel mee eens.
Ik vind het kunnen delen en herkennen van geloofsbeleving (en samen beleven) te belangrijk in m'n relatie. Dat zou ik niet willen missen.

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Berichtdoor christien » 29 okt 2008 13:07

Oneens, ik hang zelf niet heel erg aan m'n kerkverband, alhoewel ik me er wel super thuis voelt. Ik zou het niet erg vinden als een vriend een van een andere kerkverband zou zijn. Het gaat toch niet om het kerkverband maar om het delen van geloofsbeleving.

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 29 okt 2008 13:55

Ik ben het ermee eens, met de kanttekening dat ik van een getrouwde partner spreek. Want ik vind het persoonlijk belangrijk dat je als getrouwd stel in dezelfde kerk zit en niet in twee verschillende kerken. Hierdoor kan je beter functioneren in de kerk en samen gebeurtenissen delen die je meemaakt. En het voorkomt verhitte discussie met betrekking tot het geven van geld, tijd en andere dingen.

Maar als je van oorsprong uit een verschillende kerk komt en later samen naar een 'eigen' kerk zoekt, vind ik het geen probleem.

Dus het is maar hoe je het benadert...
Laat je leiden door Hem!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 okt 2008 19:27

Toen ik mijn man ontmoette was ik allang blij dat hij christen was (met dank aan refoweb!) en ik wist toen nog niet naar wat voor kerk ik 'later' wilde, hij trouwens ook niet. Ik ben wel heel blij dat we ons de afgelopen jaren in dezelfde richting hebben ontwikkeld, omdat onze huidige visie best wel afwijkt van wat de meeste christenen geloven. Natuurlijk zijn we het niet over elk detail qua geloof eens, bovendien kan je als gelovige ook van mening veranderen. Dus al ben je het aan het begin van je huwelijk met elkaar eens, het zal ook best eens kunnen veranderen en dan moet je toch respect voor elkaar blijven houden en elkaar steunen.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 okt 2008 20:36

Tijn schreef:Ik ben het ermee eens, met de kanttekening dat ik van een getrouwde partner spreek. Want ik vind het persoonlijk belangrijk dat je als getrouwd stel in dezelfde kerk zit en niet in twee verschillende kerken. Hierdoor kan je beter functioneren in de kerk en samen gebeurtenissen delen die je meemaakt. En het voorkomt verhitte discussie met betrekking tot het geven van geld, tijd en andere dingen.

Maar als je van oorsprong uit een verschillende kerk komt en later samen naar een 'eigen' kerk zoekt, vind ik het geen probleem.

Dus het is maar hoe je het benadert...


ook al denk je op bepaalde punten anders, daarom kan je nog wel naar 1 en dezelfde kerk gaan. Wij gaan later ook gewoon naar 1 en dezelfde kerk, maar we denken niet over alles het zelfde. Het staat ons echt niet in de weg. Je moet leren elkaar te respecteren in die standpunten, want uiteindelijk is geloven toch een persoonlijke relatie met God.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 29 okt 2008 23:51

Oneens, maar moet het wel worden 8) Het liefst blijf ik nog erg lang bij mijn eigen, maar uiteraard ben ik bereid om consessies te doen :wink: Zolang ik God maar kan vinden in de andere kerk.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 okt 2008 00:49

Het zou helemaal geen probleem moeten zijn. Probleem is dat de christenen er een zooitje van gemaakt hebben met ontzettend veel kerken.

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 30 okt 2008 08:06

@Gerdien, ik vind ook niet dat je over alles hetzelfde moet denken, maar dat je naar dezelfde kerk moet gaan binnen een huwelijk. Mijn vrouw en ik hebben ook wel kleine dingen waarover we het niet eens zijn. Ik denk dat dat ook niet te voorkomen is.

@rafaell, ik ben het helemaal met je eens, ik baal er wel meer dan eens van dat er zoveel kerken zijn, die zichzelf de ware kerk vinden en prediking uit andere stromingen dwaalleer vinden... :? Maar dat is weer een ander discussie..
Laat je leiden door Hem!

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Berichtdoor elvira (gast) » 30 okt 2008 11:53

Nee, ben ik het niet mee eens: mijn huwelijk bewijst het tegenovergestelde! (Neemt niet weg dat het waarschijnlijk wel gemakkelijker/soepeler loopt als je partner dezelfde geloofsrichting heeft... dan heeft de omgeving het er tenminste niet zo moeilijk mee :mrgreen: )
groetjes, elvira

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 30 okt 2008 16:08

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen 'verschil in geloofsrichting' en een 'verschil in kerk'. Een verschil in geloofsrichting, ten eerste wat versta je daar al onder dat kan erg breed zijn namelijk, lijkt me moeilijker als verschil in kerk. Je kunt namelijk verschillen van kerk maar wel dezelfde geloofsrichting hebben, of naar dezelfde kerk gaan en verschil in geloofsrichting hebben.

Anyway, ik ben het oneens met de stelling. Het lijkt me alleen wel makkelijk dat als je getrouwd bent (of samenwoont) je naar dezelfde kerk gaat, uit praktisch oogpunt is dat al handig.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 30 okt 2008 22:11

Mee eens, want: ‘twee geloven op een kussen daar slaap de duivel tussen’.
Tegenpolen trekken echtscheiding aan.
Dat blijkt uit de gegevens over beide partners in bijna 2.400 intacte en verbroken relaties, die werden verzameld in het kader van het zogenaamde SIN-onderzoek.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 okt 2008 22:33

De vraag is of een ander kerkgenootschap een ander geloof is natuurlijk. Afijn eigenlijk is iedereen die geen lid is van de PKN of de RKK natuurlijk lid van een kerk zonder bestaansrecht.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 30 okt 2008 23:46

Dat is natuurlijk evident.

Maar jantjes, in dit geval is je argumentatie natuurlijk pertinente onzin. De stelling gaat over verschil in kerkelijke richting, dat lijkt me weinig te maken te hebben met het gezegde wat je aanhangt. Tenzij je jouw kerkgenootschap als enige ware kerk ziet, maar ik mag toch hopen dat de meeste kerkmensen dat station gepaseerd zijn. Toch?
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 83 gasten