Mijn partner moet van dezelfde kerkelijke richting zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mijn partner moet van dezelfde kerkelijke richting zijn als ik ben.

Eens
9
35%
Oneens
17
65%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 26

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 okt 2008 10:41

Mijn moeder is reformatorisch opgevoed en mijn vader katholiek. Ze hebben een prima huwelijk, gaan wel altijd samen naar de kerk: eerst NGK en later PKN. Zij hebben mij geleerd hoe je samen een kerk kunt zoeken waar je je thuis voelt.

Wij gaan niet elke week naar een kerk, maar zitten samen op bijbelkring, gaan samen naar lezingen en soms wel naar een kerkdienst.

Ik vraag me af of mensen als Jantjes zich wel realiseren dat je van mening kunt veranderen. Wat doe je als je partner zich niet meer thuisvoelt in de kerk? Of wat doe je als je gaat verhuizen, ben je dan in staat om samen een manier te vinden om je geloof te beleven? Als je er goed mee om kunt gaan dat de ene persoon naar de kerk gaat en de ander niet meer, maar nog wel gelooft, wat doe je dan? Het kan allemaal gebeuren tijdens een huwelijk, want mensen blijven meestal niet 50 jaar lang hetzelfde denken.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 31 okt 2008 11:01

rafaell schreef:De vraag is of een ander kerkgenootschap een ander geloof is natuurlijk. Afijn eigenlijk is iedereen die geen lid is van de PKN of de RKK natuurlijk lid van een kerk zonder bestaansrecht.


Hier op de aarde bedoel je? dat klopt want onze wandel is in de hemelen. :wink:


Ik denk dat je bij het kiezen van een partner wel degelijk rekening moet houden hoe je over het geloof denkt.
In de hoofdzaken moet je het wel met elkaar eens zijn, in de bijzaken mogen er wel wat nuance verschillen zijn.
Mijn vrouw en ik denken ook niet in alles exact het zelfde, en toch staat dat ons geloofsleven niet in de weg.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 04 nov 2008 18:43

Ik denk niet dat het noodzakelijk is, maar voor mij persoonlijk had ik niet met iemand uit een kerk kunnen trouwen, die echt anders is dan de mijne. Ik ben dolblij dat wij samen in dezelfde gemeente zaten, en later ook samen bewust de stap hebben genomen om naar dezelfde gemeente te blijven gaan. We zitten totaal op 1 lijn wat betreft geloof, en dat is erg fijn. Ook met (schoon) ouders zitten we op lijn (allemaal in 1 en dezelfde gemeente :D ). Ik vind het voor mezelf wel echt noodzakelijk dat we samen in een gemeente zitten waar we ons echt thuis voelen. Ik zou me niet in een gergem kunnen vinden, maar ook niet in een evangelische gemeente. Niet dat er een waarheid gepreekt wordt (al zijn er mijns inziens in Nederland wel bepaalde kerkstromingen waar niet gepreekt wordt wat in de Bijbel staat), maar de dingen eromheen. Ik zou het bijvoorbeeld erg moeilijk vinden als ik naar een gemeente zou moeten(elke zondag dan), waar ik pers‚ een hoed op moet, of elke dag een rok aan zou moeten. Dat vind ik zo niet er toe doen, dat ik het lastig zou vinden om dat op te brengen.
Toevallig las ik gister een vraag bij de vragenrubriek, een meisje wilde niet met haar vriend of man mee naar zijn gemeente, omdat de meisjes daar broeken dragen door de weeks en niet alle vrouwen een hoed op hebben. Nouja, als je om die reden die mee zou willen, zou ik het al erg moeilijk vinden om te trouwen met iemand die zo denkt. OMdat zoiets voor mij helemaal not done is, om over te discussieren met elkaar.

Ook met betrekking tot ons kindje vind ik het wel erg fijn dat we op 1 lijn zitten. Maar het is persoonlijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 84 gasten