Wanneer iets nieuws kopen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 29 okt 2008 19:00

Heidebloem schreef:Daar heb je wel gelijk in missF, ik probeer me soms ook voor te bereiden op mindere tijden 8) Ben ik er alvast een beetje aan gewend.

Haha, ja, kan geen kwaad ;) Ik ben opgegroeid met 'geld uitgeven' en niet echt met sparen. Mijn man is enorm van sparen, soms te erg. Maar een beetje een middenweg zoeken kan geen kwaad. Ik hou er niet van om krap te zitten, omdat er gespaard moet worden, maar alles over de balk smijten vind ik ook niet nodig.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 29 okt 2008 19:15

Mijn laptop heb ik vervangen toen 'ie (zo'n 4/5 jaar oud) vast ging lopen e.d. en ik er naar mijn idee niet meer met goed fatsoen mee kon werken. Die ik nu heb hoop ik nog een flink tijdje te kunnen gebruiken, ook omdat ik 'm nu niet meer zo intensief nodig heb als toen ik nog studeerde. Het meeste doe ik nu toch op m'n kantoorpc... Da's dus wel een factor: hoe intensief gebruik je iets? Als je dagelijks met ergernis je oude computer o.i.d. gebruikt, zou ik 'm wel vervangen (als het geld aanwezig is natuurlijk).

Wat serviesgoed e.d. betreft: mijn spullen zijn nog goed, maar wel een beetje een allegaartje, dus nu kopen we toch één servies, maar m'n ouwe spulletjes bewaren we nog wel voor 'noodgevallen' en voor "tweederangsklusjes" (bijv. als onderbord voor een plant ofzo).

Ik denk wel dat naar mate er meer geld is, ik sneller geneigd ben dingen te vervangen omdat ik ze zat ben...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 29 okt 2008 20:31

Dat laatste herken ik wel leChat.

Als het geld er niet is, is het eigenlijk geen punt.. tenminste, met luxe dan.

Maar als het er wel is.. :wink:

Tja, het klinkt een beetje oubollig maar ik las eens:
Geld is een goede knecht, maar een slechte baas 8)
AfbeeldingAfbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 29 okt 2008 22:53

MissF schreef:
Heidebloem schreef:Daar heb je wel gelijk in missF, ik probeer me soms ook voor te bereiden op mindere tijden 8) Ben ik er alvast een beetje aan gewend.

Haha, ja, kan geen kwaad ;) Ik ben opgegroeid met 'geld uitgeven' en niet echt met sparen. Mijn man is enorm van sparen, soms te erg. Maar een beetje een middenweg zoeken kan geen kwaad. Ik hou er niet van om krap te zitten, omdat er gespaard moet worden, maar alles over de balk smijten vind ik ook niet nodig.

Mijn kinderen zijn er uiteindelijk dankbaar voor geweest dat we het niet breed hadden. Nu kunnen ze prima met een klein budget rondkomen.
Je kunt beter van arm naar rijk gaan dan andersom...

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 30 okt 2008 06:51

Dat is zeker waar Riska, ik heb ook altijd geleerd om zuinig aan te doen, dat kon ook niet anders, maar nu heb ik er heel veel voordeel van.
Ik koop zelden iets nieuws, vaak probeer ik zelf nog het een en ander te repareren voor het echt weg gaat.
Aan de andere kant hou ik ook wel rekening met de lange termijn. Zo heb ik vorige week een aantal ramen in huis vervangen, daar een stoot geld aan uitgegeven, maar dat ga ik wel weer terugverdienen op de energierekening.
Dus ja, ik zal niet zo snel iets wegdoen, omdat het niet meer naar m'n zin functioneert, maar eerder omdat het duur of onveilig in gebruik zou zijn.
M'n douchekophouder bijvoorbeeld is al twee jaar geleden een beetje gebroken, maar is met plakband prima op z'n plek te houden, dat ga ik dus niet vervangen ;)

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Berichtdoor Carpento » 30 okt 2008 13:19

Acire schreef:Ja, jij pimpt toch ook je computer ofzo?


Eh ja, maar ik zie niet helemaal het verband met dit topic ? (Buiten dat het geld kost en eigenlijk alleen voor de lol is, maar welke hobby kost er geen geld :wink: )

Verder heeft het wel voordelen, ik ben er stukken handiger door geworden (tegenwoordig durf ik wel een schilderijtje zelf op te hangen zogezegd, of een apparaat open te schroeven om te kijken of het te repareren valt, vroeger zou dat allebei hopelijk uit de hand gelopen zijn) en ik heb door deze hobby flink geinvesteerd in gereedschappen, en dat vind ik meestal wel een goede investering. (En juist de gereedschappen waarmee ik genoegen nam met de goedkoopste dingen bevallen het minst, dus tegenwoordig ben ik wat eerder geneigd merkspul te kopen, en wat duurdere versies met meer mogelijkheden).

Om het wat dichter bij het topic te houden: die apparaten die me nu niet zo goed bevallen zou ik vrij gemakkelijk vervangen als ik ze regelmatig zou gebruiken, al maak je natuurlijk wel een afweging of de kosten de verbetering 'waard zijn'.

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 30 okt 2008 19:25

@Riska; helemaal mee eens. Het is denk ik heel goed om eerst goed met geld om te leren gaan voor je het uit kunt geven :wink:
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 30 okt 2008 19:33

Heidebloem schreef:@Riska; helemaal mee eens. Het is denk ik heel goed om eerst goed met geld om te leren gaan voor je het uit kunt geven :wink:

Ja, helaas zijn er ook veel mensen die het goed uit kunnen geven zonder die kennis :wink:

Ik krijg vaak opmerkingen als ik zeg dat mn PC meer dan 1000 euro heeft gekost. Dat het zonde van het geld is, en dat je toch ook kan wachten want de prijzen van nieuwe producten dalen weer.....
Ik reken het echter op een andere manier uit; ik ga (mede dankzij mn PC) niet in het weekend naar cafe's, films, disco of weet ik veel wat.
Gemiddeld bespaar ik me dus elk weekend ruim 50 euro...... Dan hoef ik maar de helft van het jaar thuis te blijven in het weekend en ik heb mn PC dik terugverdient :P
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 30 okt 2008 19:40

haha, ja daar heb je gelijk in, zo beredeneer ik het ook wel eens. Ik heb het mijn ouders ook wel eens zeggen om een aankoop goed te praten; 'ja maar ik rook en drink niet!' :P Overigens hebben mijn ouders mij gelukkig wel goed met geld om leren gaan, zelf gooien ze het ook totaal niet over de balk.
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 okt 2008 22:03

Mijn ouders zijn ook van het idee: goede spullen kopen, geen rommel en dat zit er ook wel in, ik koop liever iets van goede kwaliteit en doe daar dan langer mee dan dat ik dingen al snel weg moet gooien omdat ze kapot zijn gegaan.
Mijn bed bijvoorbeeld hebben m'n ouders gekocht toen ik te groot werd voor het ledikantje en het is nog steeds prima, alleen de lattenbodem is vervangen omdat ik daar 'n paar x op heb staan dansen toen ik nog jong en onbezonnen was :mrgreen:.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Riska

Berichtdoor Riska » 30 okt 2008 22:42

foei toch... een bed is om op te slapen niet om op te dansen... ! :lol: :lol:

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 31 okt 2008 09:51

En ik ben weer opgegroeid met Leen Bakker spullen, mijn ouders zijn helemaal niet van het moet duur en goed. Zij kopen juist bewust goedkoper, zodat ze makkelijker eens iets nieuw kunnen kopen, als het niet goed meer is. We zijn 3 keer verhuisd, en dan sneuvelt er gewoon wel eens wat, zoals kasten enzo. Nouja, da's helemaal geen ramp, want dan kopen ze zo weer een nieuwe kast.
Als onze bank bijvoobeeld niet mooi meer is of niet goed meer, dan hoeven we niet te sparen voor een nieuwe, want Leen Bakker is dichtbij :) En treuren om de oude hoeven we ook niet, want die was helemaal niet zo duur.

Het heeft allebei zijn voor- en nadelen :)

Ik heb nooit geleerd om te sparen, maar ik denk dat ik het op die manier als mijn kindje klein is, ook zal doen. Ik vind het altijd zo raar, dat kleine kinderen al van hun zakgeld MOETEN sparen van ouders. Of als ze hun eerste baantje hebben. Dat is toch juist leuk om uit te geven? Sparen leren ze wel als ze iets ouder zijn (tenminste, ik heb het nooit geleerd, en altijd alles uitgegeven, en kan nu echt wel sparen hoor :) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Rolf

Re: Wanneer iets nieuws kopen?

Berichtdoor Rolf » 01 nov 2008 10:09

Heidebloem schreef:Wanneer kopen jullie iets nieuws? Als het oude kapot is, of niet meer hip, of als je meer eisen er aan gaat stellen?

Mijn computer loopt regelmatig vast en hij krijgt steeds meer kuren. Maar ik twijfel of ik een nieuwe zal kopen, hij doet het nog wel en ik kan 'm gebruiken voor wat ik wil. Alleen duurt het langer, frustreert hij en maakt hij veel herrie.

En mijn fototoestel, is nog prima, maar foto's maken is een grote hobby en ik merk dat ik meer eisen aan een camera ga stellen.

Aan de ene kant wil ik niet meedoen aan de consumptie- en wegwerpmaatschappij, aan de andere kant zijn er genoeg dingen die ik wel op gebruik, zo koop ik pas een nieuwe fiets als de oude niet meer te repareren valt. En een nieuwe mobiel heb ik nog nooit gekocht, altijd eentje van de postbank of gekregen.

Hoe gaan jullie daarmee om?
Computer
Is er ook regelmatig onderhoud gepleegd?
Zie hier (2e alinea).
Andere opties:
- geheugen uitbreiden (indien dat klein is)
- Windows (Xp waarschijnlijk) opnieuw installeren.

Mijn oude desktop PC (jul. 2003) werkt goed, en is snel.
Daar zit wel extra geheugen in.
En enkele keren heb ik Windows opnieuw geinstalleerd.

Fototoestel, e.a.
't Ja, fototoestellen, daar heb ik er ook 5 van (van 1977 - 2008).
Vant rits-rats-klik (Agfamatic 2008) tot Nikon D60 (digitale spiegelreflex)
en Canon MV630i (camcorder).
Niet echt nodig, maar ik dacht maar zo, in vergelijking met een auto
gaat het hier om geringe bedragen. De gulden middenweg, mag het zo
genoemd worden?

Mijn fiets is 14 jaar. Prima in orde, dus voorlopig geen plannen voor een
nieuwe.
Mijn GSM is 5 jaar. 'k Heb eigen een hekel aan dat soort dingen.
Drie keer een a voor een c, en nog veel meer, dat vind ik
ongebruikersvriendelijk.

Auto
In het verleden reed ik meestal vrij lang door in een auto. Eenmaal een
Fiat gehad die 15 jaar was. Enkele zaken aan opgeknapt. O.a. een gat
gedicht, enkele nieuwe onderdelen gemonteerd, lak telkens bijgestipt met
lakstift, en een lat onder de hoedenplank (boog door). Auto zag er heel
netjes uit. Maar toen die 15 jaar oud was, waren de chassicbalken heel
iets aangetast, en werd hij waarschijnlijk niet meer goedgekeurd. Dus
weggedaan.
Nu een bijna nieuwe. Eigenlijk wel jammer van de investering (een huis is
waardevaster). Als uitgangspunt houd ik aan, max. €1000 afschrijving per
jaar.

Vroeger
In de jaren '60 en '70 was de levensstijl denk ik soberder dan nu.
Er werd minder snel iets nieuws gekocht.
Een beetje matigheid is op zich denk ik goed streven.

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 01 nov 2008 22:02

Dat laatste kan ik helemaal beamen.

En helaas is een auto idd een stuk minder waardevast dan een huis. Maar op dit moment beschik ik over geen van beide :wink:

En ja, misschien moet ik windows opnieuw instaleren oid. Maar heb er geen verstand van en vind het veel tijd/werk kosten. Gemakszuchtig misschien :oops:

Ik ben niet zozeer van de Leen Bakker, maar wel van IKEA. Dat is echt mijn favoriet!
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 01 nov 2008 22:44

OMdat die auto zoveel minder waard is na een maandje rijden, is dat ook het allerlaatste waar ik veel geld aan uit zou geven.
MIjn man heeft er 1 uit 1997 ofzo, en rijdt er elke dag 250 km mee. Ding doet het al jaren prima. Mijne komt ook uit 1997 ofzoiets en doet het ook prima. Mijn vorige bakje was van 1991, en reed ook nog heel goed. Alleen ging de koppeling kapot, en ik vond het ding het niet meer waard om die helemaal er nieuw in te laten zetten.
Maar veel geld uitgeven aan een auto vind ik juist om dat waardevaste onnodig.
Een huis zou ik eerder meer aan uitgeven. Maar dan nog niet zo snel op 2 lonen. Liefst gewoon op 1 loon en spaargeld. Zodat we het nooit echt heel krap zullen krijgen, en we toch iets in 'bezit' hebben, wat redelijk waardevast is.
Maarja, een huis is vaak voor het overgrote deel van de bank ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten