Wanneer iets nieuws kopen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 01 nov 2008 22:47

Ik zou iig niet snel een nieuwe auto kopen, na een jaar of 2 is er al zoveel waardevermindering... Maar gezien mijn budget wordt het bij mij ook een oud bakkie
AfbeeldingAfbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 01 nov 2008 22:50

De mijne is net door de APK gekomen. Hij is 19 jaar oud.
Ik heb simpel geen geld voor een nieuwe. Dus, als hij niet meer door de keuring komt is het einde verhaal. (en ik heb net gelezen in de krant - serieus waar - dat het schip met geld nog nooit is aangekomen! :wink: )

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 01 nov 2008 23:00

:mrgreen:

Mijn opa en oma hebben zo'n groene mercedes van 27 jaar oud. Echt nog zo'n vieze diesel die je tot onderin moet intrappen om de 80 te halen :lol: Maar ook geen centen voor een nieuwe, waarschijnlijk is dit de laatste auto waar mijn oma in rijdt.
Soms komt er wel jeugd aan de deur die vragen of hij te koop is.
AfbeeldingAfbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 02 nov 2008 15:11

De mijne rijdt gewoon op Euroloodvrij en kan 120, al maakt de motor dan veel lawaai.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 02 nov 2008 16:21

Heidebloem schreef:Ik zou iig niet snel een nieuwe auto kopen, na een jaar of 2 is er al zoveel waardevermindering... Maar gezien mijn budget wordt het bij mij ook een oud bakkie

Sterker nog; zodra je de showroom uitrijdt met je auto is hij al 25% minder waard.......
Daarom houdt ik het ook maar gewoon bij een auto uit '92, alleen rijdt het niet zo zuinig (1:10) dus wellicht dat deze binnenkort weer weggaat en er weer een andere (zuiniger) Volvo voor in de plaats komt.

Nieuw kopen is alleen interessant voor rijke stinkerds, lease-bedrijven en dat soort gekkigheid. Het is inderdaad echt bizar wat je aan waarde afschrijft gedurende de eerste jaren :shock:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 nov 2008 20:57

Auto's kopen bij een garage, als nieuw is duur. Maar 2dehands ook.
In 2003 kocht ik Opel Astra. In 2005 weer ingeruild. Afschrijving €2250
per jaar (met een beetje 'pingelen' anders was het nog veel duurder).
In 1986 kocht ik (van particulier) een Fiat. In 1999 ingeruild. Afschrijving
~€300 per jaar. (Wel zelf aan gesleuteld.)
Ik koop dus niet weer bij een garage. Veel te duur.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 03 nov 2008 22:15

Geld uitgeven aan een nieuwe auto zo ik ook nooit van z'n levensdagen doen. Wij hebben er nu eentje uit '97, rijdt nog prima. Een nadeel vind ik wel dat hij niet echt zuinig is.
Dat is iets waar ik de laatste tijd wel meer op ben gaan letten: welke consequenties heeft mijn consumptiegedrag voor mens en milieu? Dit is een beetje begonnen toen we wat meer op de centen moesten gaan letten omdat ik stopte met werken. We proberen dus niet zomaar iets nieuws te kopen als het niet direct nodig is. Als we iets nieuws aan moeten schaffen maken we de afweging of we kiezen voor prijs of kwaliteit. Bij kleding e.d. geeft meestal de prijs de doorslag, bij bijv. elektrische apparatuur de kwaliteit.
We gaan dus redelijk bewust om met wat we consumeren, maar natuurlijk zou het altijd beter kunnen dus we hebben nog iets om naar te streven :)

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 05 nov 2008 19:41

Volgens mij laten de meeste mensen zich toch wel stiekem het meeste leiden door de inhoud van hun portemonnee. Of heb ik het mis?
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 05 nov 2008 20:50

Heidebloem schreef:Volgens mij laten de meeste mensen zich toch wel stiekem het meeste leiden door de inhoud van hun portemonnee. Of heb ik het mis?

Ik denk dat je daar inderdaad wel de kern hebt, maar toch blijft er nog altijd een verschil tussen mensen die kopen áls ze er geld voor hebben, en mensen die kopen ómdat ze geld hebben......
Als ik een grotere uitgave heb dan wacht ik daarmee (indien mogelijk) tot ik het geld gewoon op mn rekening heb en zonder problemen kan 'missen'.
Ik draai het dus niet om zo van: he, mn salaris is gestort, wat zal ik nu weer eens gaan kopen?

En tegenwoordig heb je natuurlijk ook de leen-cultuur; mensen kopen spullen die ze niet nodig hebben, van geld wat ze niet hebben. Dat is het begin van een financieel fiasco.... :?

Sowieso zijn er nog maar weinig mensen die 'zo ouderwets' denken dat ze enkel voor een huis een lening afsluiten.
Waar zouden jullie een lening voor afsluiten?
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 05 nov 2008 21:18

Wij hebben alleen voor ons huis een lening. Andere leningen zullen er nooit komen.
Pas werd ik gebeld of we een lening hadden ik zei ja voor ons huis. Maar nee ze bedoelden leningen enz voor een auto enz.
Ik zeg nee die hebben wij niet dat kan niet krijg je dan als antwoord :shock:.
Mijn man wil graag een spiegelreflexcamara die kan hij zo kopen omdat we een leuke spaarcent hebben maar dat wil hij niet dus nu sparen we 2 euro munten en geld wat hij voor pc's maken ontvangt enz.
Erg leuk om te doen en als er iets aan vervangen toe is komt het er gewoon maar we kopen niet zomaar een nieuw bankstel of zo (is ook niet aan de orde is pas 10 maanden oud)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 nov 2008 22:37

Heidebloem schreef:Volgens mij laten de meeste mensen zich toch wel stiekem het meeste leiden door de inhoud van hun portemonnee. Of heb ik het mis?
Wat mij betreft heb je dat helemaal mis. Misschien dat de tijd waarin je
opgegroeid bent (voor mij jaren '60 en '70) ook van invloed is, en hoe je
geleerd hebt om te gaan met geld. 30 - 40 jaar geleden was het behoorlijk
anders, veel zuiniger op spullen.

In principe vind ik ook, alleen lenen voor een huis. Een auto op
afbetaling zal ik nooit doen (of er moet een hele byzondere situatie zijn).
En, altijd proberen reserve te hebben, voor het geval dat ... .

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 05 nov 2008 22:58

Rolf schreef:
Heidebloem schreef:Volgens mij laten de meeste mensen zich toch wel stiekem het meeste leiden door de inhoud van hun portemonnee. Of heb ik het mis?
Wat mij betreft heb je dat helemaal mis.

Hoezo heeft ze dat mis? Als je toch geen rooie rotcent hebt om uit te geven is er ook geen discussie óf je iets koopt want dat gaat dan gewoon niet...... Hoe ruimer je bij kas zit, des te sneller zul je besluiten om een bepaalde aankoop te doen. Dan laat je je dus toch leiden door de inhoud van je portemonnee (hij is inderdaad op 2 manier te lezen, maar ik kies voor de positieve :wink: )
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 nov 2008 23:04

Hoe ruimer je bij kas zit, des te sneller zul je besluiten om een bepaalde
aankoop te doen.
Niet helemaal mee eens. Het heeft natuurlijk wel invloed, maar niet iedereen zal, i.p.v. een Opel een BMW te kopen.
Alleen maar omdat er genoeg geld is. Het geld is dan veel beter te
besteden. Op de bank zetten bijv., geeft rente, en bedrijven kunnen er
iets mee doen. Of voor duurzame investering gebruiken.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 05 nov 2008 23:17

Rolf schreef:
Hoe ruimer je bij kas zit, des te sneller zul je besluiten om een bepaalde
aankoop te doen.
Niet helemaal mee eens. Het heeft natuurlijk wel invloed, maar niet iedereen zal, i.p.v. een Opel een BMW te kopen.
Alleen maar omdat er genoeg geld is. Het geld is dan veel beter te
besteden. Op de bank zetten bijv., geeft rente, en bedrijven kunnen er
iets mee doen. Of voor duurzame investering gebruiken.

Maar ook daarin laat je je dus leiden door je financiële gesteldheid. Heb je weinig geld dan kun je ook niet veel investeren (in duurzame of minder duurzame dingen) en dat iemand opeens een BMW zou kopen ipv een Opel is natuurlijk gewoon een persoonlijke keuze. Ook al zou ik een miljoen hebben, dan nog kocht ik gewoon een Volvo (XC60) en géén BMW :wink:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 06 nov 2008 08:00

Ondanks alle reclames is lenen helemaal niet zo gemakkelijk. Er wordt als eerste naar je inkomen gevraagd en als tweede naar je leeftijd. Om beide zal ik geen lening meer krijgen.
Maar men vergeet ook dat leningen terugbetaald moeten worden. Dus hoe dan ook geeft het extra kosten.

Ja, je besteedt naar mate van wat je hebt. Maar als iemand wat ruimer zit betekent het niet dat er 'maar gekocht' wordt. Ik ken mensen die ervoor zorgen dat er in ieder geval een behoorlijke buffer is om dingen op te vangen. De ene is gewoon ook spaarzamer dan de ander. Een van mijn kinderen zal altijd zorgen voor een buffer en zoveel mogelijk blijven sparen - zonder dat ze zich het leven zuur maakt door niets te besteden. Maar als iets goedkoop kan zal ze zeker niet iets duurs kopen.
De andere heeft geld en besteedt dat, het liefst aan zijn pc en dergelijke apparatuur. Hij is nooit echt spaarzaam geweest. Nu begint het te komen, omdat hij toch graag een huis wil en daar geld voor zal moeten hebben.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten