Wanneer iets nieuws kopen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Wanneer iets nieuws kopen?

Berichtdoor Heidebloem » 28 okt 2008 19:36

Wanneer kopen jullie iets nieuws? Als het oude kapot is, of niet meer hip, of als je meer eisen er aan gaat stellen?

Mijn computer loopt regelmatig vast en hij krijgt steeds meer kuren. Maar ik twijfel of ik een nieuwe zal kopen, hij doet het nog wel en ik kan 'm gebruiken voor wat ik wil. Alleen duurt het langer, frustreert hij en maakt hij veel herrie.

En mijn fototoestel, is nog prima, maar foto's maken is een grote hobby en ik merk dat ik meer eisen aan een camera ga stellen.

Aan de ene kant wil ik niet meedoen aan de consumptie- en wegwerpmaatschappij, aan de andere kant zijn er genoeg dingen die ik wel op gebruik, zo koop ik pas een nieuwe fiets als de oude niet meer te repareren valt. En een nieuwe mobiel heb ik nog nooit gekocht, altijd eentje van de postbank of gekregen.

Hoe gaan jullie daarmee om?
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Dine
Luitenant
Luitenant
Berichten: 572
Lid geworden op: 31 mei 2007 17:47

Berichtdoor Dine » 28 okt 2008 19:58

Ik probeer het kopen van nieuwe dingen inderdaad uit te stellen tot het oude kapot is, niet meer functioneert, of helemaal versleten o.i.d.
Ik heb inderdaad ook een oude fotocamera, echt één van de eerste digitale camera´s. Telkens bedenk ik me dat een nieuwe toch wel heel leuk zou zijn, maar hij is nog goed, al istie wat traag :? en hij maakt echt hele mooie foto´s! Heeft alleen erg weinig extra´tjes en die zijn wel juist weer zo leuk..
Maar dan vind ik het toch zonde van mn geld, dat kan ik dan beter weggeven of beter besteden.

Áls ik wat nieuws koop, dan geef ik er wel liever meer geld voor uit dat het gelijk helemaal naar mn zin en goed is, dan dat ik er minder aan uitgeef maar niet helemaal tevreden ben of het is toch niet zo´n goede kwaliteit.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 29 okt 2008 11:20

Hangt er vanaf. Ik heb nu een PC van een jaar of zeven oud, waar ik zo af en toe wat nieuws ingestopt heb. De nieuwste games kan ik niet meer spelen, maar internetten, office gebruiken en zo af en toe een wat oudere game spelen is geen probleem. Dat zijn de dingen waarvoor ik 'm nodig heb, dus daarom hoef ik geen nieuwe. Ik neem iedere twee jaar bij contractverlenging een nieuw mobiel. Omdat ik het leuk vind en omdat ik het kan betalen.

Ik hoef niet zo nodig de nieuwste gadgets te hebben, maar ik ga gebruik mn spullen niet tot ze van armoede uit elkaar vallen (alhoewel ik dat met mn MP3 speler wel gedaan heb, maar daar zat ook nog wat emotionele waarde aan.)
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Riska

Berichtdoor Riska » 29 okt 2008 11:47

Zo denk ik er ook over. Af en toe moet er gewoon iets nieuws komen, omdat het kapot is of omdat iets niet meer in een verouderde versie werkt.
Ik heb het grote voordeel een zoon te hebben die binnen anderhalf uur uit losse onderdelen een computer opbouwt, die dan ook is aangesloten op internet. Dus als er een onderdeel niet goed meer is verwisselt hij het voor me. Zo blijf ik redelijk up-to-date.

Wat andere zaken dan de pc betreft: vervangen wordt alleen iets wat echt kapot is.

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Berichtdoor Carpento » 29 okt 2008 12:16

Oeh, dat hangt er een beetje vanaf, ik ben er soms heel makkelijk in.

Zo had ik een decoupeerzaag die niet goed meer werkte, opengeschroefd, wat gerommeld, deed het nog niet helemaal goed, en toen heb ik maar een nieuwe (beter model ook met meer mogelijkheden) gekocht. Een beetje 'de oude was stuk' en een beetje 'de nieuwe is beter'.

Bij de computer heb ik wel een TFT-scherm gekocht terwijl de oude schermen die ik had ook nog goed waren, maar daar heb ik het goedgepraat door het als energiebesparing te bestempelen :p

Ik ben wel vrij makkelijk in dingen kopen ;)

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 29 okt 2008 13:02

Ja, jij pimpt toch ook je computer ofzo?

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 29 okt 2008 16:47

Ik koop regelmatig nieuwe dingen die ik nog niet heb.
Alleen mn PC is een voorwerp waar ik (relatief gezien) vrij veel geld aan uit geef, maar als je kijkt hoe intensief ik die ook gebruik is dat z'n geld meer dan waard.
Het ligt eraan wat voor artikel het is, maar ik ga liever voor kwaliteit dan kwantiteit. Bij dagelijkse gebruiksartikelen interesseert me dat niet, maar bij elektronica e.d. geef ik liever voor iets 1,5 - 2 keer meer uit dan dat ik iets koop van een merk waarvan ik niet weet of het ook zo degelijk is.

Ook ben ik zo van: goed gereedschap is het halve werk, dus als ik 1 x iets moet doen met gereedschap dan zal ik het nog gewoon zelf aanschaffen en niet gaan tobben.

Wellicht dat dat ooit nog allemaal verandert als ik wat meer maandelijkse lasten krijg 8)
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 29 okt 2008 16:59

Dat denk ik wel ja - dan heb je met meer mensen te maken, dus... :lol:

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 29 okt 2008 17:01

Riska schreef:Dat denk ik wel ja - dan heb je met meer mensen te maken, dus... :lol:

Dat hoeft (gelukkig?) niet perse :wink:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 29 okt 2008 17:03

Nee, heb je gelijk in. Maar ook bij zelfstandig wonen zijn de lasten hoger dan dat je thuis woont... en ik vermoed dat je dat nog doet?

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 29 okt 2008 17:31

Op dit moment verkeer ik ook nog in de luxe positite met werk en weinig maandlasten, dus het geld voor nieuwe dingen is er wel.
Maar toch twijfel ik dan.
Mijn laptop is 3,5 jaar oud, opzich heb ik geen nieuwe nodig. Maar het rijtje van irritaties wordt steeds langer; hij maakt veel herrie, de software loopt regelmatig vast, sommige programma's kan hij niet meer goed afsluiten, af en toe sluit hij spontaan af met ' een ernstige fout in windows', elke dag krijg ik tig meldingen dat de schijf vol zit. (Schijfopruimingen zijn hier aan de orde van de dag :wink: )
Maar hij is (nog) niet gecrast. Lastig hoor.
En zulke twijfels heb ik ook wel met andere dingen.
AfbeeldingAfbeelding

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Berichtdoor elvira (gast) » 29 okt 2008 17:36

Bij ons werkt het zo:
Toen we net getrouwd waren, was er gewoon niet zoveel geld. (allebei bijna klaar met de studie) De meeste meubels, servies, ed. hebben we van onze studentenkamertjes in onze gezamenlijke woning gestopt.
Nu we allebei afgestudeerd en uitgestudeerd zijn en alleen nog maar werken, hebben we wat meer geld en worden de oude IKEA/kringloopdingen vervangen door wat hippere dingen. We zijn allebei dol op Scandinavisch design en kopen (eens per jaar, wanneer we op vakantie in Denemarken zijn) nieuwe, hippe dingen die mooi en bovenal erg duurzaam zijn.
Voor elektronica ed geldt: als iets echt te veel kuren krijgt, dat ook niet meer zo gemakkelijk te fiksen is, kopen we iets nieuws... gelukkig is dat niet nodig... we hebben voor ons werk allebei alleen maar een laptop (lees: Word) nodig en dat gaat best lang mee.
Op dit moment zitten we met onze auto (bijna 14 jaar oud, is al eens gerepareerd, maar heeft weer nieuwe kuren en rijdt bovendien niet echt zuinig...) dus op dit moment zitten we om te kijken naar een auto die EN milieuzuinig rijdt EN ruimte genoeg biedt voor evt. gezinsuitbreiding...
:lol:
groetjes, elvira

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 29 okt 2008 18:28

Riska schreef:Nee, heb je gelijk in. Maar ook bij zelfstandig wonen zijn de lasten hoger dan dat je thuis woont... en ik vermoed dat je dat nog doet?

Ja, er gaat bijna niets boven hotel Mama he :wink: :P
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 29 okt 2008 18:44

Ik koop niet zo supersnel iets nieuws, kleding uitgezonderd. En ik koop af en toe nieuwe accesoires voor in huis, in een andere kleur. Dat kost in totaal wel niet veel, en ik wissel het dan weer af. NU heb ik 3 kleuren, dus ik kan prima wisselen :)
ONze meubels enzo zijn, op de bank na, allemaal tweedehands, en zelf opgeknapt. Niet dat we het niet kunnen betalen, maar gewoon omdat we het leuker vinden en niet nodig om het duur te maken.
Computer koop ik al helemaal niet zomaar nieuw. Die van mijn man is denk ik een jaar of 6, en doet het nog best, mijn laptop is ook zoiets, en doet het verder ook wel aardig. Mijn broertje Zit in de ICT dus die knapt ze af en toe eens op.
Wel zijn we makkelijker in het kopen van dingen die het leven makkelijker maken zeg maar :) Zoals twee nieuwe dakramen, terwijl er gewoon een (klein) dakraam in zat. Daar zat dan wel vocht tussen, maar dan nog, echt pers‚ nodig was het niet, maar wel veel mooier. Net als de verwarming, we hebben wel twee platte designradiatoren gekocht, zodat de doorgang naar buiten makkelijker wordt. De oude verwarming is nog prima, maar zit gewoon op een onmogelijke plek. Dat soort dingen zijn best prijzig, maar dat doen we iets makkelijker (na een jaar van irritatie :) )
Auto's zijn we ook nogal makkelijk in, een nieuwe kopen we sowieso absoluut niet, en tweedehands zit er ook zeker een limiet aan de prijs. Ook weer niet omdat we het niet hebben (we zijn tweeverdieners zonder kinderen, met maandlasten die we van 1 loon zouden kunnen betalen), maar uit principe, we vinden het gewoon onnodig.
Maar ach, zo heeft iets zijn principes of niet :) Ik denk dat als ons kindje er is, we sowieso minder te besteden hebben, ik ga 4 uur minder werken, een kindje kost ook geld. Dus dan ben ik blij met onze niet al te uitspattende levenswijze ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 29 okt 2008 18:54

Daar heb je wel gelijk in missF, ik probeer me soms ook voor te bereiden op mindere tijden 8) Ben ik er alvast een beetje aan gewend.
AfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten