Wanneer iets nieuws kopen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 06 nov 2008 10:27

Mijn computer is oud, traag en loopt soms vast. Af en toe zit me er aan te ergeren en dan denk ik, ik koop een nieuwe! Maargoed, aan de andere kant, hij doet het nog steeds. Waarom dan een nieuwe? Ergens ligt daar wel een grens natuurlijk', je moet 'm een keer vervangen. Nu ik een baan heb (en nog thuis woon) heb ik het geld er opzich wel voor maar ik vind het gewoon een heel bedrag om zomaar uit te geven. Ik vind het eigenlijk nog niet echt nodig.
Ik blijf dus nog even bij mijn langzame, af-en-toe-vastlopende-computertje :wink: .

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 09 nov 2008 20:24

Helemaal herkenbaar!

Maar de mijne maakt nu ook zo'n herrie dat het lijkt of we met z'n allen opstijgen :P

En de schijf is voortdurend vol, heb er maar weer eens een schijfopruiming tegenaan gegooid. Als ik nu in het huishouden ook zo opruimerig was...
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 09 nov 2008 21:10

Heidebloem schreef:Helemaal herkenbaar!

Maar de mijne maakt nu ook zo'n herrie dat het lijkt of we met z'n allen opstijgen :P

En de schijf is voortdurend vol, heb er maar weer eens een schijfopruiming tegenaan gegooid. Als ik nu in het huishouden ook zo opruimerig was...

Haha, op een computer is het wat makkelijker opruimen dan in huis he :wink: Mijn computer is ook altijd netjes opgeruimd, alleen de rest van mn kamer niet..... :|
Om verlies van bestanden te voorkomen is het overigens geen overbodige luxe om af en toe je harde schijf even te checken met HDtune Na het installeren kun je bij 'Health' kijken naar een hele waslijst van dingen (je hoeft ze niet te begrijpen) en ff checken of er in de rechterkolom OK bij 'status' staat...... Als een harde schijf namelijk z'n laatste dagen draait dan gaat hij idd meer herrie maken, dus zorg altijd voor een goede back-up.

Overigens hoeft een nieuwe PC niet veel te kosten, op dit moment bouw ik de goedkoopste PC (die nog redelijk wat kan, al zeg ik het zelf) voor 160 euro. De kosten om bepaalde upgrades van je huidige PC te doen zijn dus niet altijd de goedkoopste en slimste oplossing :wink:

Ik ben blij dat ik wat verstand van computers heb, want het gebeurd zó vaak dat mensen die er geen verstand van hebben gewoon maar wat in de maag gesplitst krijgen. Precies hetzelfde als bij garages, die leggen je ook vaak af als je geen verstand hebt van auto's :?

Wat vinden jullie belangrijk bij aankopen waar je geen verstand van hebt? Ga je af op je gevoel en koop je iets dat de verkoper (m/v) je adviseert of ga je op zoek naar betrouwbaarder bronnen (internet, kennissen, etc.) om op die manier zeker te weten dat je het beste koopt voor je geld?
Ik ben zelf meer het laatste type, ik vertrouw verkooppraatjes nooit zo en ga liever op zoek naar info over een product voordat ik het koop.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 09 nov 2008 21:16

Vonkie schreef:Mijn computer is oud, traag en loopt soms vast. Af en toe zit me er aan te ergeren en dan denk ik, ik koop een nieuwe! Maargoed, aan de andere kant, hij doet het nog steeds. Waarom dan een nieuwe? Ergens ligt daar wel een grens natuurlijk', je moet 'm een keer vervangen. Nu ik een baan heb (en nog thuis woon) heb ik het geld er opzich wel voor maar ik vind het gewoon een heel bedrag om zomaar uit te geven. Ik vind het eigenlijk nog niet echt nodig.
Ik blijf dus nog even bij mijn langzame, af-en-toe-vastlopende-computertje :wink: .

Amen. Fijn dat ik niet alleen ben. Hier precies zo!

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 11 nov 2008 16:30

Zelf ga ik ook zelden af op wat een verkoper zegt. Als ik ergens geen verstand van heb orienteer ik me eerst door her en der te vragen en op internet te zoeken. Meestal heb ik dan al een keuze gemaakt voor ik naar de winkel ga, of in iig een aantal dingen af laten vallen.

Ik wil liever niet afhankelijk zijn van wat een verkoper je allemaal aanpraat. Meestal neem ik dan ook iemand mee, mocht je in de verleiding komen, dan is er altijd iemand om je aan je arm mee naar buiten te trekken :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 nov 2008 18:19

Haha, toen ik jaren terug m'n eerste laptop ging kopen nam ik één van m'n ouders mee, niet dat die zoveel verstand had van computers (integendeel), maar voor het 'zicht' - zo'n jong meisje kletsen ze vast eerder wat aan als ze alleen is, dacht ik 8)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 12 nov 2008 18:14

LeChat schreef:Haha, toen ik jaren terug m'n eerste laptop ging kopen nam ik één van m'n ouders mee, niet dat die zoveel verstand had van computers (integendeel), maar voor het 'zicht' - zo'n jong meisje kletsen ze vast eerder wat aan als ze alleen is, dacht ik 8)

Hahaha, en werkte het? :mrgreen:
Bij dat soort dingen is het t best om te weten welke keuze je hebt, en daar iemand naar laten kijken die er verstand van heeft. Dan kun je naar de winkel in kwestie toe gaan en hoef je je niets op de mouw te laten spelden :wink:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 12 nov 2008 18:32

smArtjan schreef:
LeChat schreef:Haha, toen ik jaren terug m'n eerste laptop ging kopen nam ik één van m'n ouders mee, niet dat die zoveel verstand had van computers (integendeel), maar voor het 'zicht' - zo'n jong meisje kletsen ze vast eerder wat aan als ze alleen is, dacht ik 8)

Hahaha, en werkte het? :mrgreen:
'k Heb zo'n 3 à 4 jaar zonder problemen met die laptop gewerkt, het was dus iig wel een goeie. :wink: Tegenwoordig vergelijk ik vooraf op internet e.e.a. en zoek naar praktijkervaringen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 12 nov 2008 19:01

LeChat schreef:
smArtjan schreef:
LeChat schreef:Haha, toen ik jaren terug m'n eerste laptop ging kopen nam ik één van m'n ouders mee, niet dat die zoveel verstand had van computers (integendeel), maar voor het 'zicht' - zo'n jong meisje kletsen ze vast eerder wat aan als ze alleen is, dacht ik 8)

Hahaha, en werkte het? :mrgreen:
'k Heb zo'n 3 à 4 jaar zonder problemen met die laptop gewerkt, het was dus iig wel een goeie. :wink: Tegenwoordig vergelijk ik vooraf op internet e.e.a. en zoek naar praktijkervaringen.

Ja, wel zo slim, en op internet heb je zo gevonden of een apparaat z'n werk goed doet of dat het een probleem-geval is.
Ik maak voor het bouwen van PC's veel gebruik van www.tomshardware.com, erg makkelijke site voor het vergelijken van allerlei hardware.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 12 nov 2008 19:31

Dit is een goedkope en goede winkel. (Ervaring mee.)
Deze ook. (Acer Aspire M3641, 4 GB RAM, €534,0. Bij Media Markt €633,-.)

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 14 nov 2008 22:18

Al vind ik al die sites met reacties niet helemaal betrouwbaar. Over het algemeen plaats je geen reactie als je tevreden met iets bent.
AfbeeldingAfbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 nov 2008 22:40

Waar staan de reacties?

Ik was tevreden over mijn auto (dealer niet) , en heb een reactie
geplaatst (op Autozine).
Het is toch goed informatie, positief of negatief, door te geven?

Verder, ik heb nu twee maal bij één van deze bedrijven hardware
gekocht. Laptop, printer, en software. Voor een gering verschil
doe ik het niet weer, dan koop ik liever bij de plaatselijke PC-schop.
Waar voor een verschil van €200 of meer, wil ik wel iets extra moeite
doen. De zaken zijn er keurig geregeld, niets op aan te merken.
Alleen, er kan niet de service geboden worden van een PC-shop.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten