Gezin en huishouding deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Hannah2006
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 aug 2006 13:38
Locatie: Utrecht

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor Hannah2006 » 16 mei 2009 16:25

Die doekjes vind ik een geweldige uitvinding. Wij dragen vrij veel heldere kleuren (hardroze, paars, felgroen, kobaltblauw enz.) en voorheen stond ik dat allemaal op de hand te wassen tot ik zeker wist dat de kleuren niet meer afgaven. Nu doe ik dat allemaal bij elkaar, doekje erbij en de was komt er prachtig helder, schoon en zonder doorgelopen kleuren uit. Het doekje heeft de meest vreemde kleuren, maar dat kan me niet schelen. Ik dacht dat het flauwekul was, maar het werkt echt.
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede (1 Tessalonicenzen 5 : 19-21)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor Evelien » 16 mei 2009 16:47

die heb ik ook. Ideaal.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor *Annet* » 16 mei 2009 17:11

Rosekapje, krijg jij die fysio niet aan huis dan? Kregen wij wel toendertijd voor Caroline.

Nadat bij ons de jongste geboren was had ik ook het idee dat ik van hot naar her rende. Eigenlijk is dat sinds kort wat minder, dat jachtige gevoel. Verjaardagen ging ik overdag echt niet af, dat is toch niet te doen met 3 van die kleintjes? Mijn buurvrouw ging wel eens wandelen met 1 van de kids, dat had ik eigenlijk liever als dat er iemand bij me kwam soppen. Je hebt toch je handen dan wat meer vrij en je vliegt dan door het huis heen. Het is gewoon ontzettend hectisch om een aantal kleine kinderen te hebben. Ik ben ook een periode om 5 uur opgestaan maar daar moet je niet aan beginnen want je blijft toch bezig. Wel gaat er bij mij 's avonds al een was aan en zoek ik de rest uit, zodat die 's morgens meteen opgehangen kan worden en de volgende er meteen in kan. Dat vind ik al weer tijd schelen.

Ik weet precies wat je voelt...
ja, dat is mijn mening dan he.....

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor Memmem » 16 mei 2009 21:33

Rosekapje, de meesten boven mij hebben al goeie tips gegeven.
Misschien kun je de fysio tijden van Simon en Arie op elkaar aan laten sluiten zodat je er maar 1 keer opuit hoeft. En evt. ook nog op de dagen dat Christiaan naar de psz gaat. Heb je wel een dag dat je de hele dag aan het reizen bent maar dan hoeft dat op een andere dag niet.
Is het ook niet een idee om samen met iemand anders de kinderen naar de psz te brengen. Wij doen dat namelijk naar de kleuterschool wel, is echt ideaal.
Het is nu wel even afzien maar over een poosje gaat het vast wat soepeler met minder voedingen per dag en hopelijk geen fysio meer.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor trijntjejohanna » 17 mei 2009 11:41

hier kwam de fysio ook thuis bij Matteo!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6329
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor ajl » 18 mei 2009 10:41

Heb zelf nog maar 1 kind, maar zie bij collega's hoe het gaat met meer kinderen. Een paar collega's ( werken 3 dagen) hebben er namelijk ook een aantal snel achter elkaar gekregen( 4 onder de 5 jaar). Eerste vereiste...niet te veel plannen op een dag en zien hoe het loopt. Een huishoudelijke hulp nemen voor 3/4 uur in de week en dan samen het huis door en de rest van de week bijhouden.
En regelmaat, s'Morgens vaste tijden (lees 6.00 uur) eruit en dan al de boel aan kant maken, kinderen badderen, eten geven, bedden opmaken, ontbijtboel opruimen etc. Om 8.30 is ze klaar en heeft de dag voor zich. Dan elke dag wassen en s'avonds standaard een uurtje strijken en even snel stofzuigen en klaar.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor MissF » 18 mei 2009 11:02

Ik heb ook maar 1 kindje, maar nu ik weer werk moet ik wel meer plannen merk ik nu al. Ik kijk nu gewoon zondagavond welke dagen ik werk (we spreken samen sowieso op zondag vaak de weekplanning door, wie brengt en haalt Jurian enzo, wie kookt wanneer), en dan plan ik voor mezelf meteen welke uurtjes ik heb voor het huishouden. De was doe ik gewoon tussendoor. Gisteravond heb ik het er in gestopt, vanmorgen ging ie aan en toen ik uit bed kwam heb ik het meteen op het balkon gehangen. maar schoonmaken doe ik nu in mijn vrije ochtenden als ik 's avonds werk of op mijn vrije dag. Het lekkerst vind ik het als ik 2 dagen vrij heb door de weeks, dan hoef ik het niet te plannen. maar zoals vorige week moest het op woensdagochtend en vrijdagochtend (uiteindelijk is het zaterdag beneden geworden). Omdat ik verder niet thuis was. Dat ging vorige week prima op deze manier.
Als je nu altijd een zelfde week hebt (dus altijd op bepaalde dagen weg of psz of fysio), kun je misschien een planning maken daaromheen. En niet te kritisch zijn denk ik. Ik vertik het nu ook echt om vaker dan 1 keer per week alles te doen, ook stofzuigen en dweilen 1 keer in de week, zolang Jurian toch nog niet kruipt. Dan ligt er maar een keertje wat meer stof, jammer dan.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
marjo
Sergeant
Sergeant
Berichten: 360
Lid geworden op: 29 nov 2002 20:15

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor marjo » 18 mei 2009 12:02

Nou Rosekapje, jij hebt het gewoon enorm druk. Drie kinderen onder 4 waarvan er twee niet kunnen lopen, zwaarder kan bijna niet. En met een baby van 7 weken werkt er nog niemand, hoor. Een paar dingen die in me opkomen:
- ik kom best wel eens bij ´nette´ mensen thuis met drie kleine kinderen onder 5 waarbij het een puinzooi is; dan denk ik altijd: die hebben het wel echt erg druk en niet wat houden ze hun huishouden slecht bij. (het gaat trouwens om 2 gezinnen waarbij de moeder ook nog werkt, maar dat terzijde)
- vind je het moeilijk om hulp te accepteren? Ik wel en eigenlijk moet je nu met beide handen aanpakken. Ik zou het zoeken in kleine hulp, gewoon iemand die een keer met ze speelt of wandelt, iemand die wat boodschappen voor je mee brengt of je oudste brengt of haalt naar de psz.
- ik vind dat je man toch echt ook wat moet doen, hoor. Als hij echt niets wil doen in het huishouden (er is toch wel in ieder geval 1 klusje te verzinnen wat hem niet tegenstaat?), dan toch ieder geval de kinderen verzorgen en bezig houden.
- en kinderen moeten zich wel een beetje zelf vermaken maar bij hele kleintjes is dat toch makkelijker gezegd dan gedaan. Pas vanaf 2,5 kun je echt iets van ze eisen op dat punt vind ik.
Veel succes ermee... ik hoop dat je ook een beetje kunt genieten.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor kwebbel » 18 mei 2009 14:48

zo ik heb vandaag weer ns wat gedaan :) heb afgelopen week weinig gedaan omdat ik geleerd heb en tussendoor (veel) gewerkt.
Vandaag:
- gestofd
- gestofzuigd
- gedweild
- badkamer gesopt, meubel + toilet schoongemaakt
- 2 wasjes gedaan, de 3e is bijna klaar
- 1 was opgevouwen van zaterdag
- boodschappen gedaan
- bed verschoond
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Daatje123

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor Daatje123 » 18 mei 2009 15:14

Hebben jullie altijd een vaste dag/avond voor boodschappen? Of gewoon wanneer het uitkomt?

Ik probeer altijd vrijdagsavonds boodschappen te doen. Dan is het rustig en heb ik meer aan mijn zaterdag. De AH en Liddl zitten bij ons paar 100 meter vandaan, dus dan rij ik er zo even naar toe.

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor Daphne » 18 mei 2009 15:16

Nee, ik heb geen vaste dag. Ligt er gewoon aan wanneer ik wat nodig heb, meestal wel op de maandag en de donderdag. Vaak ga ik uit een slaapdienst of dagdienst gauw even.
Afbeelding

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor NdW » 18 mei 2009 15:21

Ik deed het elke dag :oops: Maar dat heb ik maar even afgeleerd.
Ik doe 1x in de twee weken grote boodschappen bij de Hoogvliet (meestal donderdag), de rest (groente/fruit) haal ik tussendoor bij AH.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor em_ma » 18 mei 2009 15:33

Meestal doe ik 2 x per week boodschappen. Als t kan 's ochtends, dan zijn de meeste artikelen er nog.
Op dinsdag ben ik vaak vrij, dan ga ik en op vrijdag of zaterdag.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor Haai » 18 mei 2009 15:33

Ik doe bijna nooit boodschappen, alleen af en toe een vergeten dingetje hier bij de supermarkt vlakbij. De rest doet manlief, hij heeft er geen vaste dagen voor. Meestal doet hij een rondje winkels op de dagen dat ik werk.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en huishouding deel 3

Berichtdoor MissF » 18 mei 2009 15:51

Ik deed het elke dag. En op zaterdag voor zaterdag en zondag. Maar nu kijk ik gewoon wanneer ik werk. Als ik avonddienst heb doe ik sowieso geen boodschappen, dan zorgt mijn man zelf wel voor zijn eten. Als ik dagdiensten heb, dan probeer ik voor die dagen al wel eten in huis te hebben, omdat ik dan geen zin heb om nog naar de winkel te lopen met de kinderwagen. Dus meestal voor een dag of 2 nu. Maar ik ben ook best wel strikt, ik koop niet meer dan ik nodig heb. Anders zou eens per week beter zijn :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten