Christus gestorven voor alle zonden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rickk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 dec 2007 19:33

Christus gestorven voor alle zonden?

Berichtdoor rickk » 13 okt 2008 14:42

In de bijbel lees ik dat Christus gestorven is voor de zonden van alle mensen (1 joh 2, rom 5 en 2 kor 5) Maar zou dit niet betekenen dat Christus voor iedereen de straf gedragen heeft, en dus iedereen zalig wordt?
Ik vind dit lastig, dus wil graag horen hoe jullie hier over denken!?

volgeling
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 aug 2005 10:45

Berichtdoor volgeling » 13 okt 2008 15:09

Er zijn ook teksten die duidelijk wijzen op een beperktere groep, bijv:

Efeze 5:25-27 HSV (Herziene Statenvertaling)
25 Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven, 26 om haar te heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord, 27 om de gemeente in al haar heerlijkheid voor Zich te plaatsen, zonder smet of rimpel of iets dergelijks, maar heilig en smetteloos.

De gemeente is niet hetzelfde als alle mensen.

Johannes 10:11, 26,27 (HSV)
11 Ik ben de goede Herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen.
26 Maar u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen, zoals Ik u gezegd heb. 27 Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij.

Duidelijk is dus dat niet iedereen tot Christus' schapen behoort. Let op: hier staat niet 'U bent niet van mijn schapen, omdat u niet gelooft', maar precies het omgekeerde: 'u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen'. Hier spreekt uit dat er mensen voorbestemd zijn tot 'schaap' van Jezus. Die mensen zullen ook geloven.

Ik zou het als volgt zeggen: het offer van Christus is ruim voldoende voor de hele wereld, voor alle mensen. Tegelijk geldt dat Hij zijn leven heeft gegeven voor een bepaalde groep mensen (de uitverkorenen, zijn schapen, zijn gemeente).
Zo kan niemand zeggen dat het offer van Jezus ontoereikend voor hem of haar zou zijn, en zo kan iemand die wel gelooft er zeker van zijn dat hij of zij ook zal blijven geloven omdat dat geloof ook met het bloed van Christus is gekocht. Het geloof is namelijk ook een gave (Efeze 2:8, Filippenzen 1:29).

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 13 okt 2008 15:10

Ik ben van mening dat Christus lijden en sterven is genoeg geweest voor het vergeven van de zonden van de hele wereld.
Maar het is nog wel van belang wij die vergeving van onze zonden willen 'aannemen' en erin geloven. Als we onze eigen zonden niet zien, zie je ook niet dat je vergeving nodig hebt door het bloed van Jezus.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Christus gestorven voor alle zonden?

Berichtdoor kwebbel » 13 okt 2008 15:13

rickk schreef:In de bijbel lees ik dat Christus gestorven is voor de zonden van alle mensen (1 joh 2, rom 5 en 2 kor 5) Maar zou dit niet betekenen dat Christus voor iedereen de straf gedragen heeft, en dus iedereen zalig wordt?
Ik vind dit lastig, dus wil graag horen hoe jullie hier over denken!?
Christus is voor alle mensen gestorven! Hij heeft Zijn leven gegeven op aarde zodat wij zalig kunnen worden! Daarvoor moet je Hem aannemen als Redder en Verlossen en Hem erkennen als Zoon van God. Kortom: geloven :wink:
Er zijn genoeg mensen die dit helaas niet doen, niet gelovig zijn en/of er niets mee te maken willen hebben. Als we de Bijbel daarop geloven zijn zij dus niet uitverkoren en worden dus niet zalig.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 14 okt 2008 18:01

Duidelijk is dus dat niet iedereen tot Christus' schapen behoort. Let op: hier staat niet 'U bent niet van mijn schapen, omdat u niet gelooft', maar precies het omgekeerde: 'u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen'. Hier spreekt uit dat er mensen voorbestemd zijn tot 'schaap' van Jezus. Die mensen zullen ook geloven.


Yeah right. Als je dat zegt dan was de zondeval ook door God ingegeven. Wat voor nut heeft het dan te bidden? Hebben wij geen verantwoordelijkheid?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

mirjan25
Kapitein
Kapitein
Berichten: 822
Lid geworden op: 07 apr 2006 10:18
Locatie: rouveen

Berichtdoor mirjan25 » 14 okt 2008 18:45

The Engineer schreef:
Duidelijk is dus dat niet iedereen tot Christus' schapen behoort. Let op: hier staat niet 'U bent niet van mijn schapen, omdat u niet gelooft', maar precies het omgekeerde: 'u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen'. Hier spreekt uit dat er mensen voorbestemd zijn tot 'schaap' van Jezus. Die mensen zullen ook geloven.


Yeah right. Als je dat zegt dan was de zondeval ook door God ingegeven. Wat voor nut heeft het dan te bidden? Hebben wij geen verantwoordelijkheid?


God wist toch uiteindelijk ook dat er een zondeval zou komen. Voor God ook maar iets schiep heeft Hij toch alles al beraden. tot in de kleinste dingen toe? Tenminst als ik dat zo lees.

Hand 15:18: Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend.

Ef 1:11: Wij die tevoren verordineerd waren, naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar de raad Zijns willens.

Rom 9: 11: Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit het werken, maar uit de Roepende

En we kunnen niet alles verklaren en begrijpen toch? Als je dat zo leest zou je inderdaad zeggen dat bidden niet zal helpen.
Maar wij weten niet van Gods besluiten, moeten dus ook naar Gods bevelen luisteren.
Wij moeten er alles aan doen om er achter te komen dat we niets kunnen doen.

Rom 11:3:O diepten des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennisse Gods! hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn Wegen.
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 okt 2008 19:27

Voor mij is de tekst uit het Johannesevangelie genoeg, waar staat:
Johannes 3:17 schreef:God heeft Zijn zoon niet naar deze wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.

Voor het overige is er niets belangrijk.
Hij wil de wereld - niemand uitgezonderd -redden.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 okt 2008 20:22

The Engineer schreef:
Duidelijk is dus dat niet iedereen tot Christus' schapen behoort. Let op: hier staat niet 'U bent niet van mijn schapen, omdat u niet gelooft', maar precies het omgekeerde: 'u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen'. Hier spreekt uit dat er mensen voorbestemd zijn tot 'schaap' van Jezus. Die mensen zullen ook geloven.


Yeah right. Als je dat zegt dan was de zondeval ook door God ingegeven. Wat voor nut heeft het dan te bidden? Hebben wij geen verantwoordelijkheid?
Met riska eens :) natuurlijk is de zondeval door God ingegeven! Hij weet toch alles wat staat te gebeuren? Het heeft nut te bidden, omdat je gelooft. Van nature keren wij af van de Heer en willen we niets van Hem weten. Daarom werkt de Heilige Geest in ons.
In de Bijbel staat toch duidelijk dat de zondeval van God afkomt? Waarom bestaat er dan nog zoveel onduidelijkheid over???
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

rickk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 dec 2007 19:33

Berichtdoor rickk » 14 okt 2008 20:33

Maar als Christus voor alle mensen is gestorven... Dan is toch elk mens van de zonde bevrijdt en zal iedereen zalig worden... Dan is geloven toch ook niet meer nodig?
Dat is natuurlijk niet zo... Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe dat dan zit... Dus dat Christus wel voor alle mensen gestorven is, maar dus niet iedereen zalig wordt...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8211
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2008 08:14

De bijbel stelt heel duidelijk dat je zonder geloof in Jezus Christus niet behouden kunt worden. Aan de andere kant staan er inderdaad ook teksten in die zeggen dat Jezus voor de zonden van de hele wereld is gestorven en dat God alle dingen met zich wil verzoenen (Kol 1:20). Hoe kan dat? De oplossing is: Iedereen zal uiteindelijk gaan geloven in Jezus en daardoor met God verzoend worden. Dit staat ook beschreven in 2 Filippenzen 9-11: elke tong zal belijden dat Jezus Heer is, tot eer van God de Vader.

Daarmee maakt het natuurlijk wel uit of je nu al gelooft of niet. Als je nu al de hoop hebt op wat er later gaat gebeuren, dan kan dat toch kracht geven om door te zetten. Verder: als je nu al gelooft, dan krijg je het eeuwige leven, dat is het leven in de volgende 'eeuw' en dat is het duizendjarig rijk. Het is ook de bedoeling dat wij anderen het evangelie vertellen (al vind ik dat zelf wel moeilijk...)

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 15 okt 2008 12:36

rickk schreef:Maar als Christus voor alle mensen is gestorven... Dan is toch elk mens van de zonde bevrijdt en zal iedereen zalig worden... Dan is geloven toch ook niet meer nodig?
Dat is natuurlijk niet zo... Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe dat dan zit... Dus dat Christus wel voor alle mensen gestorven is, maar dus niet iedereen zalig wordt...


Het sterven en weer opstaan van Jezus zou genoeg zijn om alle zonden van de hele wereld te bedekken.
Het wordt echter alleen toegepast op hen die geloven, en dat is dus helaas niet iedereen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 15 okt 2008 12:53

rickk schreef:Maar als Christus voor alle mensen is gestorven... Dan is toch elk mens van de zonde bevrijdt en zal iedereen zalig worden... Dan is geloven toch ook niet meer nodig?
Dat is natuurlijk niet zo... Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe dat dan zit... Dus dat Christus wel voor alle mensen gestorven is, maar dus niet iedereen zalig wordt...

Het is zoiets als een bepaald aanbod. Heel platvloerse vergelijking: ik heb een aanbod/oproep gekregen voor een griepprik, om mij de komende winter tegen die griep te beschermen. Ik kan dat aanbod aannemen. Het is er. Ik kan het ook niet doen. Dat is dus mijn keus.
God heeft Zijn Zoon gezonden om de wereld te redden. Alles wat die wereld - lees: bewoners van de wereld - moet doen is: dat aanbod van eeuwig heil aannemen. Dat is dus geloven: het aannemen van het heil.

rickk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 dec 2007 19:33

Berichtdoor rickk » 15 okt 2008 18:01

Riska schreef:Het is zoiets als een bepaald aanbod. Heel platvloerse vergelijking: ik heb een aanbod/oproep gekregen voor een griepprik, om mij de komende winter tegen die griep te beschermen. Ik kan dat aanbod aannemen. Het is er. Ik kan het ook niet doen. Dat is dus mijn keus.
God heeft Zijn Zoon gezonden om de wereld te redden. Alles wat die wereld - lees: bewoners van de wereld - moet doen is: dat aanbod van eeuwig heil aannemen. Dat is dus geloven: het aannemen van het heil.


Maar... dan heeft Jezus toch alle zonden op zich genomen, en is de wereld toch met God verzoent, en is de straf toch al gedragen... Waarom zouden de ongelovigen die straf (de dood) dan nog een keer moeten dragen, als Jezus die ook al voor hen gedragen heeft??

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8211
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2008 18:54

Omdat er nog wel dingen rechtgezet moeten worden.

volgeling
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 aug 2005 10:45

Berichtdoor volgeling » 16 okt 2008 09:26

Lalage schreef:De oplossing is: Iedereen zal uiteindelijk gaan geloven in Jezus en daardoor met God verzoend worden.


Daarmee vervalt de klem van bijv. de Hebreeënbrief, lees het volgende maar eens:

Heb 2:6b Wij zijn Zijn huis, als wij tenminste de vrijmoedigheid en de roem van de hoop tot het einde toe vasthouden.

Heb 3:12-14 Let erop, broeders, dat er niet op enig moment in iemand van u een verdorven hart zal zijn, vol ongeloof, om daardoor af te vallen van de levende God, 13 maar vermaan elkaar elke dag, zolang men van een heden kan spreken, opdat niemand van u verhard zal worden door de verleiding van de zonde. 14 Want wij hebben aan Christus deel gekregen, tenminste als wij het beginsel van de vaste grond van het geloof tot het einde toe onwrikbaar vasthouden.

Heb 4:11 Laten wij ons dan beijveren om die rust binnen te gaan, opdat niemand door dit voorbeeld van ongehoorzaamheid ten val zal komen.

Heb 6:4-8 Want het is onmogelijk om hen die eens verlicht zijn geweest, die de hemelse gave geproefd hebben en deel gekregen hebben aan de Heilige Geest, 5 en die het goede Woord van God geproefd hebben en de krachten van de komende wereld, 6 en die daarna afvallig worden, weer opnieuw tot bekering te brengen, omdat zij voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigen en openlijk te schande maken. 7 Want de aarde die de regen indrinkt, die er dikwijls op valt, en die nuttig gewas voortbrengt voor hen door wie hij ook bewerkt wordt, ontvangt zegen van God. 8 Maar de aarde die dorens en distels voortbrengt, is onbruikbaar en de vervloeking nabij. Uiteindelijk loopt het uit op verbranding.

Waarom deze scherpe waarschuwingen, waarom de nadruk op 'het elkaar vermanen, zolang men van een heden kan spreken' en nadruk op het 'volhouden tot het einde toe', als er na dat einde toch nog een kans is?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten