doel van het leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 okt 2008 09:15

CGK<3 schreef:Ik denk dat het doel van het leven is om God te dienen en dat is het. Voor mezelf vind ik het niet nuttig om te leven, ik ben dan ook niet van plan "er iets van te maken".
dat vind ik echt knap als je dat kan! Respect! Natuurlijk wil ik ook God dienen, maar ik leef "stiekem" ook voor m'n partner, eventuele kinderen die we mogen krijgen, leuk huis enz....

Lalage schreef:Jezus is wel afgedaald naar de "hel", dus zijn macht houdt daar niet op ofzo Ik ben het helemaal met Invincible eens: vaak zijn christenen zo blij omdat ze zelf gered zijn, dan denk ik meteen aan al die anderen niet nog niet gered zijn... Hoe kan je nou blij zijn als je gelooft dat zoveel mensen voor altijd verloren gaan? Overigens geloof ik dat niet.

Het doel van God is om alle mensen met zich te verzoenen. Maar wat is dan het nut van ons leven hier op aarde? Moeten we alvast dingen leren?
Geloof jij niet dat er mensen verloren gaan? Staat er niet in de Bijbel dat als je op Hem vertrouwt en in Hem gelooft dat je behouden wordt. Maar er zijn er ook die dus niet in Hem geloven, er niets mee te maken willen hebben. Jezus heeft een plek in de Hemel voor ons voorbereid zodat wij daar kunnen zijn.

Sirach 2 vers 2 en 3 schreef:2 Houd het rechte spoor, wees standvastig
en word niet ongeduldig in tijden van tegenspoed.
3 Houd je stevig aan hem vast en laat hem niet los,
dan word je aan je levenseinde beloond

Johannes 11:25 en 26 schreef:25 Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, 26 en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven.


Wij moeten leren Hem te dienen. Dat is ons doel op aarde. Evangeliseren en het geloof uitdragen. Tenslotte zijn er nog velen die nooit van Jezus gehoord hebben. Het was de taak van de discipelen van Jezus om het evangelie uit te dragen. Niet voor niets wordt de Bijbel nog steeds verspreidt!
Je kan natuurlijk niet geboren worden, meteen worden behouden en hups je bent gered. Het geloof en de Bijbel moet dieper onderzocht worden, ik denk dat je zo ook een hechtere band met Hem krijgt.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 14 okt 2008 12:04

kwebbel schreef:
CGK<3 schreef:Ik denk dat het doel van het leven is om God te dienen en dat is het. Voor mezelf vind ik het niet nuttig om te leven, ik ben dan ook niet van plan "er iets van te maken".
dat vind ik echt knap als je dat kan! Respect! Natuurlijk wil ik ook God dienen, maar ik leef "stiekem" ook voor m'n partner, eventuele kinderen die we mogen krijgen, leuk huis enz....


En wat is daar dan verkeerd aan, te leven voor je partner, eventuele kinderen enz.? Daar lijkt me niets verkeerd aan. Je bent toch niet op de aarde gezet om niet te genieten? Of om niets te bereiken? Of om niets te doen?

Nogmaals, ik vind het een volstrekt belachelijke voorstelling dat iemand zegt niet van plan te zijn 'er iets van te maken'. Ik kan me niet voorstellen dat God dat voorstaat.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 okt 2008 16:33

Flappie schreef:
kwebbel schreef:
CGK<3 schreef:Ik denk dat het doel van het leven is om God te dienen en dat is het. Voor mezelf vind ik het niet nuttig om te leven, ik ben dan ook niet van plan "er iets van te maken".
dat vind ik echt knap als je dat kan! Respect! Natuurlijk wil ik ook God dienen, maar ik leef "stiekem" ook voor m'n partner, eventuele kinderen die we mogen krijgen, leuk huis enz....


En wat is daar dan verkeerd aan, te leven voor je partner, eventuele kinderen enz.? Daar lijkt me niets verkeerd aan. Je bent toch niet op de aarde gezet om niet te genieten? Of om niets te bereiken? Of om niets te doen?

Nogmaals, ik vind het een volstrekt belachelijke voorstelling dat iemand zegt niet van plan te zijn 'er iets van te maken'. Ik kan me niet voorstellen dat God dat voorstaat.
Daar is niets verkeerd aan! Ik kan me moeilijk voorstellen idd zoals jij zegt Flappie dat je er op leven niets van maakt... :?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 okt 2008 19:54

Lalage schreef:
essieee schreef:
Invincible schreef:
'in de hemel komen' is een egoistisch doel vind ik. net als 'gelukkig zijn' vind ik dat eerder bijkomstige toegiften van God dan doel an sich.

my cents


Nee,ben ikhet niet mee eens. Waar wil je liever zijn dan waar Hij is? In de hel is Hij niet...en daarom wil ik daar niet wezen!

Jezus is wel afgedaald naar de "hel", dus zijn macht houdt daar niet op ofzo ;) Ik ben het helemaal met Invincible eens: vaak zijn christenen zo blij omdat ze zelf gered zijn, dan denk ik meteen aan al die anderen niet nog niet gered zijn... Hoe kan je nou blij zijn als je gelooft dat zoveel mensen voor altijd verloren gaan? Overigens geloof ik dat niet.

Het doel van God is om alle mensen met zich te verzoenen. Maar wat is dan het nut van ons leven hier op aarde? Moeten we alvast dingen leren?


Ik herken de gedachte wel, maar wil aangeven dat het twee kanten heeft! :wink:

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 15 okt 2008 11:10

Bij het doel 'bij God in de hemel komen' horen natuurlijk bergen subdoelen.
Ik denk trouwens wel, dat veel kerkmensen soms teveel voor anderen leven en willen. Dat is niet altijd fout, maar als ik dan hoor dat mensen van alles regelen en doen in een gemeente, maar zelf niet de zekerheid hebben dat ze in de hemel zullen komen, dan vraag ik me af of je de volgorde niet wat omdraait.

Maar bij het doel 'in de hemel komen' horen subdoelen die hier op aarde zijn, namelijk het proberen te vervullen van de 10 geboden.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 15 okt 2008 12:40

Het lijkt mij dat in de hemel komen nooit een doel op zich mag zijn, want dan gaat het namelijk om je eigen geluk.
Het doel van de mens is God eren en loven, hier op aarde ten dele, en in de hemel volmaakt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 15 okt 2008 13:07

Wullimpie schreef:Het lijkt mij dat in de hemel komen nooit een doel op zich mag zijn, want dan gaat het namelijk om je eigen geluk.
Het doel van de mens is God eren en loven, hier op aarde ten dele, en in de hemel volmaakt.
Waarom is dat eigen geluk?
Dat is het geluk van God!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 okt 2008 15:19

MissF schreef:
Wullimpie schreef:Het lijkt mij dat in de hemel komen nooit een doel op zich mag zijn, want dan gaat het namelijk om je eigen geluk.
Het doel van de mens is God eren en loven, hier op aarde ten dele, en in de hemel volmaakt.
Waarom is dat eigen geluk?
Dat is het geluk van God!


|:)| :yahoooo:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 15 okt 2008 16:55

Oei, het kwam misschien erg oneerbiedig over bedenk ik me nu :D
Maar zo bedoel ik het helemaal niet.
Natuurlijk is het voor ons (mij) fijn om de hemel te komen, maar een beetje menselijk gezegd: het is voor God toch nóg veel fijner, om Zijn kinderen bij elkaar te hebben in Zijn koninkrijk?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 15 okt 2008 19:23

MissF schreef:
Wullimpie schreef:Het lijkt mij dat in de hemel komen nooit een doel op zich mag zijn, want dan gaat het namelijk om je eigen geluk.
Het doel van de mens is God eren en loven, hier op aarde ten dele, en in de hemel volmaakt.
Waarom is dat eigen geluk?
Dat is het geluk van God!


Ik eer God want ik wil in de hemel komen, dan is het eren dus een middel, om het doel (in de hemel komen) te realiseren.

Volgens mij moet het eren juist het doel zijn, en is daar het middel "in de hemel komen" voor nodig omdat volmaakt te kunnen doen, want na de zonde val kunnen wij hier op aarde God niet meer volmaakt eren.

Je mag dus best verlangen naar de hemel, maar niet om de hemel zelf, maar omdat je daar eeuwig bij God zult zijn om Hem te eren en te loven.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 okt 2008 06:25

Wullimpie schreef:Je mag dus best verlangen naar de hemel, maar niet om de hemel zelf, maar omdat je daar eeuwig bij God zult zijn om Hem te eren en te loven.

En omdat je dan van al die ellende hier op aarde verlost bent.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 16 okt 2008 08:12

Wullimpie schreef:
MissF schreef:
Wullimpie schreef:Het lijkt mij dat in de hemel komen nooit een doel op zich mag zijn, want dan gaat het namelijk om je eigen geluk.
Het doel van de mens is God eren en loven, hier op aarde ten dele, en in de hemel volmaakt.
Waarom is dat eigen geluk?
Dat is het geluk van God!


Ik eer God want ik wil in de hemel komen, dan is het eren dus een middel, om het doel (in de hemel komen) te realiseren.

Volgens mij moet het eren juist het doel zijn, en is daar het middel "in de hemel komen" voor nodig omdat volmaakt te kunnen doen, want na de zonde val kunnen wij hier op aarde God niet meer volmaakt eren.

Je mag dus best verlangen naar de hemel, maar niet om de hemel zelf, maar omdat je daar eeuwig bij God zult zijn om Hem te eren en te loven.


Ben ik het niet mee eens. Eren is idd het middel. MAar dat is niet het doel. Ik geloof steeds meer in het doel dat we in de hemel komen (of zoals jij het noemt: eeuwig bij God zijn om Hem te eren en te loven, ik zie dat even als gelijk). Omdat we, als we dat doel nastreven, we God pas ‚cht op aarde kunnen eren. Als alleen eren het doel is, lijkt me dat erg magertjes. Dat is geen uiteindelijk doel. Terwijl als je doel is, dat je voor altijd bij Hem zult zijn, het eren 'automatisch' daarop volgt, evenals het helpen je naasten, Hem liefhebben etc.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 17 okt 2008 08:36

Ik denk juist dat het allemaal best 'aarde-gericht' is. Het doel nu is om te helpen een zo goed, mooi, rechtvaardige aarde als mogelijk is te krijgen. Ik zie het als mijn doel van het leven om daar een ietsiepietsie aan bij te dragen. En het uiteindelijke doel is volgens mij niet in de hemel komen, maar leven op de nieuwe aarde. Waar alles wat we hier een klein beetje kunnen doen (incl. God eren), dat dat daar volmaakt is. Ik denk dus eigenlijk amper aan de hemel, maar veel meer naar de nieuwe aarde.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 okt 2008 15:43

Het leven dat mij geschonken is is een gave en een opgave. De opdracht is dat je leeft, voluit leeft. Dat je je talenten ontwikkelt en ten dienste stelt van jezelf en je naaste.
Ik heb nooit geloofd dat wij op aarde zijn om hier een leven in het hiernamaals te verdienen of te krijgen. Mijn taak is het hier en nu zo te leven dat het tot Gods eer is, dus ernaar streef te worden zoals Hij mij bedoeld heeft.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 21 okt 2008 16:10

Mee eens Riska.
Het verkrijgen van inzicht, wijzer worden en op die manier aan Jezus gelijkvormig worden lijkt mij ook een doel wat God met ons voor heeft. Een doel wat ik als persoon in het hier en nu dan ook mag nastreven.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten