doel van het leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 okt 2008 16:40

Riska schreef:Het leven dat mij geschonken is is een gave en een opgave. De opdracht is dat je leeft, voluit leeft. Dat je je talenten ontwikkelt en ten dienste stelt van jezelf en je naaste.
Ik heb nooit geloofd dat wij op aarde zijn om hier een leven in het hiernamaals te verdienen of te krijgen. Mijn taak is het hier en nu zo te leven dat het tot Gods eer is, dus ernaar streef te worden zoals Hij mij bedoeld heeft.
Mee eens! Maar waarom geloof je niet dat je het leven hiernaamaals verdient? Het klinkt dan misschien heel goedkoop: "verdienen", maar wil je dat uitleggen?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Riska

Berichtdoor Riska » 21 okt 2008 16:45

kwebbel schreef:
Riska schreef:Het leven dat mij geschonken is is een gave en een opgave. De opdracht is dat je leeft, voluit leeft. Dat je je talenten ontwikkelt en ten dienste stelt van jezelf en je naaste.
Ik heb nooit geloofd dat wij op aarde zijn om hier een leven in het hiernamaals te verdienen of te krijgen. Mijn taak is het hier en nu zo te leven dat het tot Gods eer is, dus ernaar streef te worden zoals Hij mij bedoeld heeft.
Mee eens! Maar waarom geloof je niet dat je het leven hiernaamaals verdient? Het klinkt dan misschien heel goedkoop: "verdienen", maar wil je dat uitleggen?

Grofweg gezegd: dat is niet iets wat mij aangaat. Ik heb dat niet in de hand. Alles wat mij aangaat is wat er nu gebeurt in dit leven.
Heel simpel gezegd: de rest is niet mijn zorg. De rest is - in alle eerbied gesproken - Gods zorg. En aangezien ik blindelings op Hem vertrouw houd ik me daar dus gewoon niet mee bezig...

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 okt 2008 15:23

Ik snap het :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: doel van het leven

Berichtdoor gerritse » 23 okt 2008 19:38

Lalage schreef:Wat denk jij dat het doel van je leven is? Vind je het nuttig om te leven? God houdt van leven en niet van dood, waarom zou dat zo zijn? Waarom is leven waardevol?


Hallo Lalage,

Je stelt daar vier vragen.
Ik rangschik ze nog even:
1 wat is het doel van het leven
2 Acht je het leven nuttig
3 Waarom houdt God van het leven en niet van de dood.
4 wat voor waarde heeft eigenlijk het leven.

De eerste vraag is eigelijk wel de belangrijkste.
Mag ik beginnen met het een en ander uit Jewsaja 43
4: Jij.... - spreekt God- bent kostbaar in mijn ogen.
jij...bent zo waardevol
jij.... ik HOUD zoveel van je
5: jij....wees maar niet bang; ik ben bij je
6: jij....ik haal je terug; uit het oosten...uit het westen...uit het Noorden ...uit het zuiden, als je verdwaald mocht zijn
7: jij....ik wil jou...ik wil ál mijn zonen en dochters terug van hoe ver ook
jij....: ik wil jou en al die anderen terug ! mijn náam is over jullie uitgeroepen
jij....ik heb jou en al die anderen omwille van mijn majesteit geschapen, gemaakt en gevormd.

Wat wordt hier niet allemaal gezegd:
- God vindt ons kostbaar en waardevol
- God kan het eenvoudig niet hebben, wanneer we bang zijn
- God wil je terug, wanneer je kwijt bent, hoever je ook weg zit verscholen
- God heeft je zelf geschapen en zijn naam over je uitgeroepen
- God schiep je omwille van zijn majesteit, zijn eer, staat er elders.
- God kende je al vóor je geboorte, (Jeremia 1 v 5).

Zeg Lalage, wordt jouw hart ook zo warm, wanneer je dat leest.
Wat een liefdevolle Vader heb jij. Wat groei jij er eigenlijk van in eigenwaarde, in positief zelfbeeld, wanneer je weet, dat er iemand is, die jou kostbaar en waardevol acht, die eigenlijk 'gek op jou is', iemand, die ooit, toen jij in de eeuwigheid door hem was uitgedacht, blij uitriep:
"O wat iets teders heb ik nu toch geschapen met hem, die later wel eens 'Lalage' zal worden genoemd. Zo helemaal iemand, die mijn liefde ooit volmaakt zal terugkaatsen, zoals mijn majesteit en eer dat 'terugkaatsen' als eindheerlijkheid vereisen".

Lalage....God schiep alle mensen, legde hun blauwdruk gereed, ooit in de eeuwigheid. Daarbij hoorde ook, dat hij ze begiftigde met een vrije wil, want robotten weerkaatsen zijn liefde niet écht.

Dat vele wezens - mensen en engelen- die vrije wil gebruiken om "Nee"tegen God te zeggen, blijve hier voor het moment buiten beschouwing. Zij vervullen Gods raad in negatieve zin, (Hand 13 v 36). Maar jij, Lalage, die "Ja "gezegd hebt tegen God, door zijn genade, dient zijn raad in pósitieve zin.

En nu is dit het doel van jouw leven:
- kostbaar zijn, zoals God jou gaarne ziet:... door Jezus Christus, Gods Zoon, met je HART te aanvaarden als je redder en verlosser
- waardevol zijn, zoals God je gaarne ziet, door de Heilige Geest als raadsman in jouw leven te aanvaarden, vervuld te worden met die Geest, door Jezus als kostbaar geschenk aan jou gegeven
- onbevreesd in het leven staan, zeker hiervan , dat God je door alles heen beschermt
- Nooit denken:
"O....ik ben zo ver wegerold...God kan me nooit vinden, tenzij hij net zo goed zou zoeken als die vrouw, die haar verloren bruidsmunt beslist terugwilde";
....die vrouw stelt immers hém voor (Lucas 15 v 9)

Maak dit tot het doel van je leven ...: je spiegel laten slijpen en slijpen, tot hij loupezuiver eens de liefde van je Vadere terugstraalt.

2 Je leven is dus nuttig, omdat je leert, die liefde van God terug te geven en je hem zó leert liefhebben, dat je ook liefde terug wílt geven

3 God houdt van het leven. Hij is zelf de bron van het leven en alleen levenden door het geloof in zijn Zoon, kunnen hem dienen en Jesaja 43 v 4 en volgende tot realiteit maken.

4 En dat maakt jouw leven waardevol.

Daag
Ger


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 75 gasten