Groeien

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Groeien

Berichtdoor kwebbel » 03 okt 2008 10:53

Ik heb een serieus iets. Mijn werkbegeleidster gaf mij gisteren een paar tips aan mij hoe ik kan groeien in mijn leerproces. Natuurlijk, je bent leerling en je gaat wel eens onderuit (gelukkig, want je bent leerling, je MAG nog eens onderuit gaan hoewel dat niet altijd leuk is)
Dat is met het geloofsleven ook zo, ik heb echt geen flauw idee welke predikanten waar staan, welke er aan de behoudende kant staan (sommige weet ik wel, veel ook weer niet), verder heb ik geen flauw idee waar sommige predikanten staan (sommige weet ik wel, veel ook weer niet).
Is dat iets waarin je moet groeien ? Hetzelfde met het geloof. De ene keer staat het bij mij hartstikke vast, de andere keer wankel, omdat er een predikant over vuur en verderf predikt. Neem mij niet kwalijk, naar zulke preken luister ik niet vaak, of ik sla dan een dienst over. Ik weet het, het is slecht het mag niet, maar toch :oops:

Hoe ervaren jullie het groeien in het geloofsleven ? Is er altijd een moment waarin het staat en het nooit meer wankelt? Of ervaren (de ouderen onder ons) dat het gewoon puur een groeiproces is waarin je gewoon valt en weer opstaat.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 03 okt 2008 11:03

Het is met vallen en opstaan, kort gezegd.

Het weten wat de ligging is van een gemeente/predikant heeft volgens mij weinig te maken met groeien in het geloof, vooral bij de wat grotere kerkverbanden is dat toch onmogelijk om te weten?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 03 okt 2008 11:07

Wullimpie schreef:Het is met vallen en opstaan, kort gezegd.

Het weten wat de ligging is van een gemeente/predikant heeft volgens mij weinig te maken met groeien in het geloof, vooral bij de wat grotere kerkverbanden is dat toch onmogelijk om te weten?
dat snap ik maar je eigen Kerk mag je toch wel bijhouden? :wink: ik heb dan zelf het idee dat ik tekort schiet over de kennis.... :oops:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 03 okt 2008 11:26

Kwebbel,

Gaaf dat je jezelf zo kwetsbaar opstelt! Het is inderdaad niet altijd even makkelijk in het geloofsleven. Paulus schrijft echter dat we geen baby's moeten blijven maar moeten uitgroeien naar volwassen christenen. Ik heb hier zelf best lang over nagedacht en heb besloten om een soort buddy/trainer/rabbie hoe je het ook wilt noemen, inspraak te laten hebben op mijn leven. Hij kent mij erg goed en ik deel veel met hem. Hij is iemand die een nauwe relatie heeft met Jezus Christus en over de basis zaken hetzelfde gelooft als ikzelf.
Deze persoon verteld mij regelmatig waar mijn leven niet in lijn is met de bijbel en hoe ik kan groeien in mijn geloof. Juist doordat hij mij vragen stelt blijf ik scherp, ook kan ik vragen aan hem stellen waar ik mee zit. Kortom mijn advies aan jou, ga iemand zoeken die je vertrouwd en die in jou wil investeren (en zichzelf ook kwetsbaar durft op te stellen).

Wat ik me net als Wullimpie afvraag, heeft onderscheid van ligging van een predikant per definitie te maken met groeien in je geloof. Bij groeien in geloof denk ik zelf aan hele andere dingen maar dat is mijn persoonlijke mening.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Groeien

Berichtdoor Race406 » 03 okt 2008 12:48

kwebbel schreef:Ik heb een serieus iets. Mijn werkbegeleidster gaf mij gisteren een paar tips aan mij hoe ik kan groeien in mijn leerproces. Natuurlijk, je bent leerling en je gaat wel eens onderuit (gelukkig, want je bent leerling, je MAG nog eens onderuit gaan hoewel dat niet altijd leuk is)
Dat is met het geloofsleven ook zo, ik heb echt geen flauw idee welke predikanten waar staan, welke er aan de behoudende kant staan (sommige weet ik wel, veel ook weer niet), verder heb ik geen flauw idee waar sommige predikanten staan (sommige weet ik wel, veel ook weer niet).
Is dat iets waarin je moet groeien ? Hetzelfde met het geloof. De ene keer staat het bij mij hartstikke vast, de andere keer wankel, omdat er een predikant over vuur en verderf predikt. Neem mij niet kwalijk, naar zulke preken luister ik niet vaak, of ik sla dan een dienst over. Ik weet het, het is slecht het mag niet, maar toch :oops:

Hoe ervaren jullie het groeien in het geloofsleven ? Is er altijd een moment waarin het staat en het nooit meer wankelt? Of ervaren (de ouderen onder ons) dat het gewoon puur een groeiproces is waarin je gewoon valt en weer opstaat.


Het geloof is altijd een proces van vallen en opstaan. Ik twijfel ook wel eens. Niet goed inderdaad, maar het gebeurt gewoon. Maar bij tijden gebeurt het ook dat ik boven alles uitgetild wordt, en Hem weer heel dichtbij mag voelen! :D
Afgelopen zondag was het Avondmaal, en het steeds weer terugkerende thema was dat uit Markus 2, waar Jezus tegen de verlamde man zegt: "Uw zonden worden u vergeven!" En dat was nu juist waar ik mee worstelde in de week vooraf. En ja, dan KUN je niet meer blijven zitten, als de Here je Zelf nodigt aan de tafel van Zijn Verbond! Was een heel bewogen zondag. Maar daaruit heb ik mogen (moeten) leren dat het geloof met vallen en opstaan is, en dat het niet van mij afhangt, maar dat alles van Hem komt. Alles genade, dankzij Christus' Offer!
Maar er is NOOIT een moment waarop een mens kan zeggen: "Zo, en nu twijfel ik nooit meer, want mijn geloof is nu zo sterk!" Daarvoor blijven we zondaar, helaas...

Wat betreft je kennis van dominees: PB maar welke dominees je de ligging van wilt weten, dan kan ik je waarschijnlijk wel een eindje op weg helpen. :wink: Hier zullen we dat maar niet gaan doen, dan krijgen we zo weer 25 topics erbij denk ik :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 03 okt 2008 14:08

Ger(nl) schreef:[...]Kortom mijn advies aan jou, ga iemand zoeken die je vertrouwd en die in jou wil investeren (en zichzelf ook kwetsbaar durft op te stellen).
ja dat is nog niet zo makkelijk om iemand te zoeken! Zeker iemand die in mij wilt investeren. Niet negatief bedoelt, maar in mijn omgeving zijn er weinig mensen die op geestelijk gebied mij veel kunnen vertellen. Gelukkig is mijn wijkouderling wel heel aardig :) Binnenkort krijgen wij ook Bijbelkringen, dus dat scheelt ook wel.

wat betreft Paulus heb je helemaal gelijk :)

@Race: dank je wel voor je openheid. Als ik iets over een predikant wil weten, PB ik je zeker!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Fluitje
Mineur
Mineur
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 feb 2004 22:54
Locatie: Bunsburg
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 03 okt 2008 14:48

Groeien in het geloof is uiteraard veel meer dan het kennen van je eigen kerkgenootschap. Het gaat ook om het kennen van anderen.
Maar allereerst is het het uitbouwen van je relatie met Hem.
De Here leren kennen vanuit Zijn Woord en je laten leiden door Zijn Geest.

Het is allemaal gemakkelijk neergeschreven natuurlijk maar het is de basis waar je vanuit moet werken.

En je weet mij ook te bereiken Kwebbeltje...........altijd welkom.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 okt 2008 15:11

kwebbel schreef:@Race: dank je wel voor je openheid. Als ik iets over een predikant wil weten, PB ik je zeker!


Graag gedaan! :jaknikken:
Hoeft niet alleen over predikanten te gaan hoor! Als je wat wil weten over "onze" CGK meld je je maar!
Hoe is het trouwens met het boek wat je aan het lezen bent/was?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 03 okt 2008 18:03

kwebbel schreef:
Ger(nl) schreef:[...]Kortom mijn advies aan jou, ga iemand zoeken die je vertrouwd en die in jou wil investeren (en zichzelf ook kwetsbaar durft op te stellen).
ja dat is nog niet zo makkelijk om iemand te zoeken! Zeker iemand die in mij wilt investeren. Niet negatief bedoelt, maar in mijn omgeving zijn er weinig mensen die op geestelijk gebied mij veel kunnen vertellen. Gelukkig is mijn wijkouderling wel heel aardig :) Binnenkort krijgen wij ook Bijbelkringen, dus dat scheelt ook wel.


Misschien leuk onderwerp om met de ouderling te bespreken, want wie weet kent hij wel mensen.

Harold.
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jul 2008 23:29

Berichtdoor Harold. » 04 okt 2008 11:16

Het jaarthema bij ons in de kerk was het afgelopen jaar:

"verdieping geeft groei"

Wil je groeien, dan zul je je moeten verdiepen. Kon de prekenserie van dat jaar erg waarderen, sprak me erg aan, en heeft me goed geholpen bij de "groei" om het zo maar te zeggen.

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Groeien

Berichtdoor gerritse » 05 nov 2008 19:58

kwebbel schreef:Ik heb een serieus iets. Mijn werkbegeleidster gaf mij gisteren een paar tips aan mij hoe ik kan groeien in mijn leerproces. Natuurlijk, je bent leerling en je gaat wel eens onderuit (gelukkig, want je bent leerling, je MAG nog eens onderuit gaan hoewel dat niet altijd leuk is)
Dat is met het geloofsleven ook zo, ik heb echt geen flauw idee welke predikanten waar staan, welke er aan de behoudende kant staan (sommige weet ik wel, veel ook weer niet), verder heb ik geen flauw idee waar sommige predikanten staan (sommige weet ik wel, veel ook weer niet).
Is dat iets waarin je moet groeien ? Hetzelfde met het geloof. De ene keer staat het bij mij hartstikke vast, de andere keer wankel, omdat er een predikant over vuur en verderf predikt. Neem mij niet kwalijk, naar zulke preken luister ik niet vaak, of ik sla dan een dienst over. Ik weet het, het is slecht het mag niet, maar toch :oops:

Hoe ervaren jullie het groeien in het geloofsleven ? Is er altijd een moment waarin het staat en het nooit meer wankelt? Of ervaren (de ouderen onder ons) dat het gewoon puur een groeiproces is waarin je gewoon valt en weer opstaat.


Dag Kwebbel,

Je vraagt, hoe het nu zit met het groeien in geloof en of er een moment is, waarbij het geloof 'helemaal vast wordt in je hart'.
Je vraagt dat speciaal aan de wat ouderen. Nu ik ben 86 en heb best wel wat ervaring, waaruit ik graag zal putten om jou van dienst te zijn.

Déze tekst kwam als eerste in mijn gedachten, (Spreuken 24 v 16):
"Een rechtvaardige komt zevenmaal ten val,
maar telkens staat hij op.
Een goddeloze struikelt door zijn slechte daden
en komt voorgoed ten val".

Een parafraze zou kunnen zijn:

Een rechtvaardige, ( een 'jazegger tegen de Heer') komt vele malen in zijn leven ten val door zijn slechte daden.
Maar telkens staat hij op.
Een goddeloze, ( een 'neezegger tegen de Heer') struíkelt door zijn slechte daden
en komt voorgoed ten val.

Laten wij het samen nu maar bij die eerste claus houden. Want ik heb al wel gemerkt, dat de tweede claus , over 'voorgoed vallen'en zo, even niet zo goed bij je valt.

Goed dan: ik was acht, toen ik een eerste bewuste aanraking van de Heer in mijn hart kreeg. Ik weet dat moment nog precies, maar laat dat nu maar. Het zou te veel tijd kosten

In de 78 jaar nadien ben ik vele malen gevallen.
Denk nu niet direct aan erge dingen, Kwebbel. Zeven kinderen, een overdrukke werkkring, een vrouw, die veel ziek was.....de gewone dingen, die veroorzaken, dat kan gebeuren- naar het woord van Matth 13 v 7 en 22-:
" Weer een ander deel viel tussen de distels en toen die opschoten verstikten zij het zaaigoed"
en:
"Het zaad, dat tussen de distels is gezaaid, dat zijn zij, die het woord horen, maar bij wie de zorg om het dagelijks bestaan en de verleiding van de rijkdom het woord verstikken, zodat het zonder vrucht blijft".

Maar telkens stond ik weer op door Gods genade.
Wat bijzonder veel hielp bij 'dat steeds meer opstaan'en 'veel minder vallen', was ook een ervaring in 1959, toen ik als 37-jarige 'de zon op middaghoogte had staan'.
Toen kwam ik in kennis met een kring, die Markus 17 zo duidelijk voor mij verlevendigde:
- 17: in mijn naam zullen de gelovigen demonen uitdrijven
- 17: ze zullen spreken in onbekende talen, ( klanktaal).
- ....................
- 18 ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.

Ik werd al spoedig wedergeboren door nauwkeurige lezing-met-het-hart- erbij- betrokken, ( 1 Petrus 1 v 23) en ondervond al kort daarna de vreugde van de doop in de Heilige Geest, waarvan je kunt lezen in Handelingen 8, 10 en 19.

Waren er daarna geen valpartijen meer. O zeker, maar 'minder erge' en steeds sporadischer. En het opstaan was altijd veel vreugdevoller.

Jij hebt ook je jongemensen-beproevingen: in je werk komen teleurstellingen voor, die nu eenmaal gepaard gaan met het 'inleren'. En je mist het fijne 'Fingerspitzengefühl' om alle dominees nu eens lekker op hun zwaarte te kunnen wegen en altijd direct te weten, uit welke hoek de wind waait.
En de geestelijke verzoekingen en beproevingen zijn er ook:
"Lui....daar is er weer zo een, die alleen 'hel en verdoemenis' preekt. Wegwezen".

Maar: God trekt door zijn heerlijkheid en macht aan jouw persoonlijkheid, ( 2 Petrus 1 v 3). Als 'jazegger tegen Hem' heb je de vurige wens, dat het allemaal wat vaster wordt bij jou.

Ik hoop dat je moed put uit dit getuigenis.
en:
"De Heer is jou tot hulp en sterkte,
Hij is je lied, je psalmgezang".

....en eenmaal zul je blij kunnen zingen:
"Hij was het die mijn heil bewerkte
'dies'loof ik hem mijn leven lang"

....en wij, je broers en zussen vallen blij in:
"Men hoort der vromen tent weergalmen
Van hulp en heil ons aangebracht.
Daar zingt men blij met dankb're psalmen:
GODS RECHTERHAND DOET GROTE KRACHT".

Daag
Ger


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten