Nadruk op ellende

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Nadruk op ellende

Berichtdoor henkie » 25 sep 2008 09:55

N.a.v. een vraag in de vragenrubriek over 'nadruk op ellende' ontstond de onderstaande discussie. Aangezien de rubriek niet echt hiervoor bedoeld is, kunnen we hier op het forum verder gaan.


Waarom wordt er in de reformatorische kerken in de prediking vooral de nadruk gelegd op de ellende en zonde van de mens, terwijl dit onderwerp in de catechismus maar het kleinste gedeelte betreft? De verlossing en dankbaarheid worden hierin veel uitgebreider behandeld dan het stuk van de ellende, terwijl de stukken van verlossing en dankbaarheid in de kerken over het algemeen toch minder vaak aan de orde komen dan de ellende?

Is dit juist niet ondankbaar omdat we daarmee eigenlijk het grote offer wat Hij gebracht heeft min of meer ontkennen?


Antwoord: Zelden is de beantwoording van een vraag mij gemakkelijker gevallen dan nu, want ik zou kunnen volstaan met een korte opmerking. Namelijk deze: u heeft volkomen gelijk!

Natuurlijk moeten we wel beginnen met de zondekennis, want anders kunnen we niet ten volle begrijpen de rijkdom en de volheid van de verlossing in Christus Jezus, waardoor vervolgens ook de dankbaarheid een magere inhoud zou krijgen. Ik kan dan ook de door u geconstateerde eenzijdigheid in de prediking alleen verklaren als voortkomend uit de zorg van predikanten dat er te oppervlakkig gedacht wordt over de realiteit van de zonde en de diepe ernst van de verlorenheid. Voor deze zorg is ook wel een reden als je, generaliserend, ik weet het, let op de grote kloof die er bij velen prijkt tussen de leer en het leven. Zonde lijkt dan slechts betrekking te hebben op geestelijke zaken en niet op de werkelijkheid van alledag. Maar zondig zijn alle gedachten, woorden en daden die ons weghouden of verder verwijderd brengen van het doel dat God met ons leven heeft, namelijk leven als kind van Hem in Zijn heerlijke nabijheid en tot Zijn eer. Ook het hardnekkig vasthouden aan allerlei zonden die dierbaar en in stilte gekoesterd worden (zoals b.v. ruzies, seksuele onreinheid, omgaan met belastinggeld, enz. enz.) duidt vaak op een ongeestelijke houding waarin nog onvoldoende besef van schuld lijkt te zijn.

Als we nu eens oprecht en zonder terughouding ons zouden oefenen in het schuld belijden over alles wat verkeerd gaat en is gegaan, en dat concreet zouden benoemen en daarmee zouden breken, dan zou er m.i. geen reden meer Zijn om zo uitgebreid stil te staan bij de zonde in de prediking. Maar dit openlijke schuldbelijden, wat naar Gods Woord zeer heilzaam is, wordt nog vaak gemist. De zonde blijft verborgen en niet concreet, waardoor een etterende wond in onze ziel niet wordt gereinigd en het geloofsleven vaak een wankele zaak is. Daardoor komen we telkens weer terug bij af, of, zoals de Schrift het noemt, moeten we vaak nog gevoed worden met melk in plaats van met vast voedsel.

Ik durf de volgende stelling aan: als we eerlijk onze schuld in alle breedte en diepte onder ogen zouden zien en leren te belijden, dan zou er een oprechter verlangen naar verlossing zijn en een diepere dankbaarheid voor het verlossingswerk van Jezus Christus. Dit zou vervolgens tot uiting komen in alle facetten van ons leven, waardoor christenzijn ook meer aantrekkingskracht zou krijgen voor buitenstaanders. Dan zou ook de prediking meer in balans kunnen zijn.

Ds. W. van der Wind


Redactie | 22-09-2008, 10:56
Reacties (17)


Alphonsus | 22-9-2008 11:50
Los van het gegeven dat ik met het bovenstaande antwoord kan instemmen, geldt ook dat wanneer er teveel over zondekennis en ellende gepreekt wordt er een soort van “verdedigingssysteem” bij de hoorder kan ontstaan waardoor de waarde van deze verkondiging niet meer tot zijn recht komt.
Dit “verdedigingssysteem” ontstaat dan als een reactie wanneer het heil in Christus en de daarop volgende heiligmaking door de Heilige Geest onvoldoende gepredikt wordt. Angst kweken voor hel en verdoemenis, als gevolg waarvan somberheid en moedeloosheid kan toeslaan, staat in schril contrast met de blijdschap en de dankbaarheid die in Christus ervaren kan worden door de aanbieding van genade en de inwerking van de Heilige Geest.

De liefde tot Christus zal mij moeten dringen om de zonde die in mij als mens woont, meer en meer te gaan haten en dit NIET als angstkwekerij, doch vooral daarom dat ik Christus lief gekregen hebben.

Er bestaat immens een immens verschil tussen zonde hebben in het vlees, waar we NIET schuldig aan zijn en het doen van de zonde door JA te zeggen tegen de begeerte in dat vlees waar we wel schuldig aan zijn.

Juist hiervoor hebben wij dagelijks de bijstand van de Heilige Geest nodig om ons te binnen te brengen welke keuzes we zullen maken. Of de werkingen van het vlees volgen of de werkingen van het vlees door de Geest te doden, zoals Paulus in zijn Romeinenbrief duidelijk aan ons verkondigt. Hier ligt hoop en uitredding!!

Bovendien wordt er in de Bijbel, zeker in het nieuwe testament, in de brieven regelmatig opgeroepen om ons te verheugen en verblijd te zijn. (zie concordantie)
Het je ellendig voelen en weten is wel nodig maar wordt vele malen overtroffen door de blijdschap in het geestelijke leven. Dankgebeden en dankliederen zijn een gevolg daarvan.

In sommige gereformeerde kringen wordt er welhaast genoegen aan beleefd om die zondekennis zo te benadrukken dat als gevolg daarvan je toch wel heel geestelijk moet zijn wanneer dat gekend wordt. Dat is in die mate onterecht!!
Het is en blijft nog steeds de BLIJDE boodschap, ons evangelie.
De waarheid van het evangelie zal mij vrijmaken en op basis daarvan kan ik onuitsprekelijk gelukkig worden.


Henk68 | 22-9-2008 13:40
dag ds.vd Wind,
Ik heb uw stukje gelezen. Hierbij enkele opmerkingen :
Onze catechismus BEGINT met het stuk de ellende en JUIST DAT is zo belangrijk. Misschien heb je de uitdrukking weleens gehoord : Is het begin goed, dan is het al goed. HET KOMT OP HET BEGIN AAN = ook zo-n uitdrukking. Het begin van het (nieuwe) geestelijk leven, wordt ook wel het beginsel genoemd. Het begin(sel) is gaan leven, het komt in de beproeving en het kan zelfs dodig (NIET DOOD) zijn.
Begrijpt u nu waarom dit zo belangrijk is. Een voorbeeld: Een arts in het ziekenhuis opereert alleen maar een patient die een kwaal heeft. Wat zou een arts moeten doen, als hij niet goed weet wat de kwaal is.
Zo ook in het geestelijke : We kunnen het over de verlossing hebben, en daarover voortborduren... MAAR ALS HET BEGIN NIET GOED IS....? ! ??!!!
Ik komt zelf uit een rechtse Reformatorische kerk. Ik denk echt dat de verlossing ZEKER niet wordt overgeslagen. Het is maar net over welke tekst er gepreekt wordt. Het kan weleens wat verschillend zijn., maar toch komt de Verlossing zeker voldoende aanbod. Het is ook maar net of je het juist opvat.
Er zijn zelfs mensen tegenwoordig die vinden dat er alleen maar gejuicht en geloofd en geprezen moet worden. Dat is in hun ogen verlossend./ bevrijdend.
Nu over de dankbaarheid : Bij ons in de kerk, is de dankbaarheid : de vruchten die in het nieuwe leven openbaar worden (heiligmaking) Uit liefde, uit dankbaarheid.
Maar niet direct gejuich of zo.
Begrijpt u dat er op deze manier een misverstand kan ontstaan ?
Een ieder (en ikzelf ook) onderzoeke zichzelven, of hij of zij zich niet bedriegt voor de eeuwigheid.
Kennen we Christus ? Kennis we de geestelijke nood ?
Is de nood geestelijk geweest ? Dan zal er Verlossing volgen.
Ik heb zelf in Van der Groe gelezen dat er zelfs ook SCHIJNGEESTELIJKHEID kan ontstaan. Een persoonlijk onderzoek is nodig, in ons aller leven. Hoe treurig is het gesteld in ons Vaderland....Is dat ons al tot schuld geworden (ik sluit me zelf niet uit) ? ?
Ook daar stapt de Heere echt niet overheen.
Ik moet u eerlijk zeggen, dat ik eigenlijk ook niet weet, waarom het 1 ste stuk in de Cat. kleiner is, als de rest.
Gode bevolen.
Met vr.groet,

race406 | 22-9-2008 13:54
@Henk68: Ik vraag me cht af waar IN DE BIJBEL staat dat God ALTIJD met de ellende begint? De zonde moet worden beleefd en beleden, maar niet altijd aan het begin! Als we zo naar God kijken, drukken we Hem in een matrix, en wordt alles wat iets anders gaat dan waarvan WIJ vinden dat het goed is afgekeurd als fout, niet echt en noem maar op. Zo beroven we God van Zijn eer, die Hij zo waard is om te ontvangen!
Paulus kende geen nood, maar werd WEL van zijn kameeltje geslagen. Omdat GOD vond dat hij in Zijn dienst moest komen. God heeft echt niet eerst gekeken of het wel kon volgens de gereformeerde traditie. Hij bekeert mensen op ZIJN manier. En niet op de manier van een aantal christenen in Nederland. Trouwens, wij zijn bijna het enige land ter wereld waar er zo over de geestelijke zaken gedacht wordt. Wat zal de rest van de wereld dan arm zijn! Of wij zijn arm, omdat wij menen dat wij alles beter weten....... Lees de Bijbel, en je zult zien dat nergens staat dat God altijd eerst met de ellende begint. En lees dan je Bijbel ZONDER allerlei inlegkundige trucjes toe te passen. Mogen onze ogen opengaan voor Gods vrijmachtige handelen! De naam vrijmachtig zegt het al: Hij is VRIJ om te doen wat Hij wil, en op de manier waarop Hij dat wil. En Hij is MACHTIG om Zijn Eigen gang te gaan, boven ons menselijk (en dus zondig) gedoe uit!

evelienlut | 22-9-2008 14:23
Beste allemaal,
Ik kom zelf uit de Ger.Gem. en onze dominee heeft gisteren net over zondag 1 vraag 2 gepreekt en hij zegde het zo en dan even in mijn eigen woorden. Dat eerst ellende gekent moest worden en dan kon je pas velost kon worden en daarna dankbaar en dat gaat je hele leven door. Ik ben het daar ook mee eens. Ik geloof niet dat je eerst dankbaar kunt zijn en daarna pas je ellende kennen. Dat komt echt eerst.

Henk68 | 22-9-2008 14:50
ha, Evelien,
Waarschijnlijk zit je bij mij in de kerk, want onze ds. heeft gisteren ook over vr.2 Zondag 1 gehad...

en nog een reactie op race406 : God kan natuurlijk voordat hij met zaligm.overtuigingen begint, bijzondere bemoeienissen hebben (dan is dat nog niet zaligmakend)...
Maar als de Heere zaligmakend gaat overtuigen, begint het echt altijd met de ellende kennis.
Waarschijnlijk zal ds. vd Wind hier ook mee eens zijn.
Met vr.groet,


eduard1 | 22-9-2008 14:59
@evelienlut

één vraag aan jou persoonlijk: praat je uit ervaring (ik bedoel: heb je het zelf zo beleefd) of geloof je 'gewoon' (en praat je na) wat jouw dominee zegt?

en een opmerking aan eenieder van ons ter overdenking:

"Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden." 1 Kor. 2:14



Henk68 | 22-9-2008 15:10
Nog een opmerking nav tekst Eduard,

Met een natuurlijk mens, wordt bedoeld, een mens die nog ligt, in een vijandige doodstaat.
Want dat is het. Van nature ligt ieder mens in deze vijandige doodstaat. Degene die bekeerd wordt, komt erachter. De doodstaat in Adam begint dan voor hem of voor haar smartelijk te worden. De afstand tussen ons en God komt openbaar, we zijn God kwijt, en staan overal buiten.
we zijn onmachtig om de kloof (door de zonden) te helen. We beseffen dan dat we ONBEKEERD zijn. De eeuwigheid wordt ons dan opgebonden en wie zal die kloof helen ? ?
Vergelijkbaar met het schreeuwen van een baby.
met vr.groet,

evelienlut | 22-9-2008 15:26
@ eduard1

Jammer genoeg is het niet mijn beleving. Ik ken wel mensen in mijn familie die het zo beleven of beleefd hebben. Het is wel iets waar ik dagelijks om bid of ik z'n geloof mag krijgen. Ik heb denk ik zoveel van die mensen meegekregen dat het niet begint met juichen. Daar kan ik echt niet bij.


evelienlut | 22-9-2008 15:30
@ Henk68,

Lijkt er wel op dat we dan in dezelfde kerk zitten, want anders is het wel bijzonder dat we net over dezelfde zondag hebben gehad...

race406 | 23-9-2008 09:22
Aan iedereen: Onder de vraag met de titel: "Godsdienstige gevoelens" heeft Eduard1 een heel leerzaam stukje geciteert van W. a Brakel. Ik hoor op mijn vraag alleen maar "Het begint altijd met", "de dominee legt het zo uit"... Maar op mijn vraag waar het in de Bijbel staat dat God ALTIJD met de ellende begint heb ik (zoals altijd) nog geen antwoord gekregen. En kom nu niet aan met verhalen over dat God bemoeienissen kan hebben met de mens voor de bekering, want dat is helemaal waar. Maar dat zegt niets over de manier waarop God de mens bekeert. Graag Bijbelse onderbouwing ZONDER theologische inlegkunde!

Molly | 23-9-2008 17:05
Ik vind de strakke volgorde van ellende-verlossing-dankbaarheid ook altijd moeilijk te begrijpen. Toch krijg je pas vergeving (verlossing) wanneer je je zonden belijdt (=betreurd) en laat! Dus ik denk dat de eerste bekering wel in die volgorde gaat, maar de dagelijkse bekering kan natuurlijk anders zijn van structuur

race406 | 24-9-2008 09:02
@Molly: Jij DENKT, daar hebben we het alweer. En aan wat men DENKT hebben we niets. Sorry dat ik wat fel klink, maar mijn vraag was waar dat in de BIJBEL staat!! En daar heb ik nog steeds geen reactie op gehad........ Lees het stukje onder Godsdienstige gevoelens van a Brakel maar eens...

tina421 | 24-9-2008 13:38
Aan race406:
Je hebt gelijk. Nergens in de bijbel staat (letterlijk)dat God ALTIJD met ellende begint. Wel kunnen we lezen in Rom 7:24 (Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?) en 2 Sam 12:13 (Toen zeide David tot Nathan: Ik heb gezondigd tegen de HEERE. En Nathan zeide tot David: De HEERE heeft ook uw zonden weggenomen; gij zult niet sterven) dat er ellende/zonde moet zijn om van verlost te worden. (Als je geen ellende heb, waarvan moet je verlost worden?) Ik hoop dat je hiermee geholpen ben.

Molly | 24-9-2008 17:39
@Tina421, dat is ook wat ik wilde zeggen met mijn berichtje, maar race406 wil me liever ergens op pakken dan dat hij de strekking van mijn woorden wil begrijpen: zonder zonden(kennis) geen verlossing, want waar wil je van verlost worden als het stuk van de ellende niet kent? Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet nodig,maar die ziek zijn! DAT ZEGT JEZUS.

marten | 24-9-2008 22:49
Wat wordt de weg tot Christus vaak geblokkeerd! Men heeft het over niets anders dan moeten. De mens moet eerst zo diep ontdekt zijn, zo diep helwaardig zijn geworden en dan mag hij pas tot Christus vluchten. En moet dan zoveel! Wij stellen dan de maat van de ellendekennis. De ellendekennis wordt een conditie en voorwaarde om tot Christus te mogen gaan. Zielen worden op deze manier in het duister gehouden.
De kennis van de ellende mag niet gepreekt en voorgesteld worden als een voorwaarde tot het geloof, waardoor men geschikt raakt om door Jezus ontvangen te worden. Het is alleen de weg die tot Christus leidt en meer niet. Er is geen waardigheid in de zondekennis. Wat wordt vaak het evangelie met de wet vermengd!
Het is een wettische leer om tot zondaren te zeggen dat zij eerst aan een bepaalde maat van boetvaardigeheid moeten voldoen voordat ze gebruik mogen maken van de in Christus aangeboden genade.
Ellendekennis is wel de weg tot Christus,maar geen prijs in onze hand.
Comrie zegt ergens: Stelt men, dat het voorbereidend werk een voorafgaande voorwaarde is van het geloof dat in onze harten gevormd wordt, zo zijn wij midden in het pausdom.
De weg tot Christus wordt zo dikwijls zo bezwaard met voorwaarden, dat er van het komen en kopen zonder prijs en zonder geld maar weinig overblijft.
Gods Woord verkondigd ons de liefde van een Zaligmaker, Die Zijn bloed heeft vergoten tot verzoening voor de zonde.
W. a Brakel zegt zo mooi: Men moet niet te lang staren op zijn verdorvenheid, om daardoor nog dieper neer te zinken in zijn ellendigheid, alsof het een voorwaarde was zonder welke ge niet tot Christus mocht komen en alsof dat de grond van vrijmoedigheid was om Christus aan te nemen. De verbrokenheid van hart is echter alleen nodig om u uit uzelf te doen gaan en om u de toevlucht tot Jezus te doen nemen. En of die verbrokenheid groot is of klein, dat is om het even.

race406 | 24-9-2008 23:50
@Tina421: De tekst uit Romeinen die jij aanhaalt is geschreven door een kind van God! Niet door iemand die nog voor de bekering stond....! Als je de brieven van Paulus leest zul je zien dat hij in het begin van zijn loopbaan als apostel zichzelf de minste van de apostelen noemt. Later noemt hij zich de minste van de heiligen, en op het laatst noemt hij zichzelf de grootste aller zondaren! De zondekennis gaat het hele leven door. En als je de Here beter en dieper leert kennen, dan leer je ook steeds meer je zonden zien. Als het goed is gaat het zo: Je gaat minder zonden doen (of je strijdt er in ieder geval meer tegen), maar je wordt een steeds groter zondaar! Evenals je voorbeeld van Nathan die David verkondigt dat zijn zonde is weggenomen. Toen David de zonde met Bathseba beging was hij al een kind van God. Hij heeft die zonde beleden, inderdaad, maar een kind van God kan heeeeeel diep zinken! Kijk maar naar Simson en Petrus. Allebei vreselijk gezondigd, maar allebei waren ze tijdens het zondigen (om het maar zo te zeggen) kind van de Levende God, en dat bleven ze ook, daar Hij afmaakt wat Hij begint!

@Molly: ik wil je nergens op pakken zoals jij stelt. Integendeel! Ik wil alleen weten waar men op baseert dat God altijd bij de ellende begint. Wie gezond zijn hebben de medicijnmeester inderdaad niet nodig, maar die ziek zijn. Maar iemand kan ook ziek zijn en om genezing komen, zonder dat hij/zij weet WAAROM hij/zij ziek is. De arts schrijft medicijnen voor, en vertelt ook waaraan het ligt dat iemand ziek is. Zo kan het ook met de bekering. Men weet dat men verloren blijft als men zich niet bekeert. Men gaat roepen tot God, en na de bekering gaat men steeds meer zien dat men zondaar is, dat de oude mens nog zoveel stuiptrekkingen heeft. Men gaat steeds meer zien dat men tegen een goeddoend God zondigt! Hoemeer men de genade kent, hoemeer ook leert men het eigen harde hart kennen!
1 voorbeeld nog:
De verlamde man die door zijn vrienden naar Jezus werd gebracht. De VRIENDEN brengen hem naar het huis. de VRIENDEN sjouwen hem het dak op. De VRIENDEN maken een gat in het dak. De VRIENDEN laten hem voor Jezus neer. En Jezus HUN geloof (dus van die vrienden, er wordt steeds gesproken wat die VRIENDEN doen!) ziende, vergaf de verlamde man zijn zonden. Staat NIETS over ellendekennis. Staat NIETS over dat die verlamde man weeklaagde over zijn zonden. De VRIENDEN geloven dat Jezus hun verlamde vriend kan laten lopen. En op DAT geloof worden eerst de zonden van de verlamde vergeven! Machtig toch? Geweldig God hebben wij, niet dan? Wij mensen beroven God van Zijn eer door allerlei voorwaarden te scheppen die niet in de Bijbel staan. Als we mensen allerlei wetjes en schema's opleggen, waardoor zij niet tot de zekerheid van het geloof komen, zorgen we ervoor dat God niet de eer van Zijn kinderen krijgt die Hij waard is om te ontvangen! Niet iedereen fietst fluitend de hemel binnen. Er zijn er ook die zich (bewust of onbewust) bedriegen. En daar moet tegen gewaarschuwd worden. Maar niet zo benauwd dat 99% van de mensen zich niet in geloof en vertrouwen durft over te geven aan God!

Geef God de eer! En weet je: Straks zullen al Gods kinderen in de op de nieuwe aarde rondlopen, en zal er geen sprake meer zijn van ellendekennis of wat dan ook. Men zal vol zijn van God! Het Lam zal dan onze lamp zijn!
MARANATHA!

race406 | 24-9-2008 23:55
Ik zie dat mijn reactie hiervoor wel eg lang is geworden... ;-)

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 25 sep 2008 11:56

De bijbel laat gelukkig geen uitgebreide bekeringsgeschiedenissen zien. zo leven we niets over de bekering van Abel, Abraham, David, Salomo, Jesaja, Petrus, Jacobus.

in een aantal gevallen lezen we daar wel iets over zoals we deze wel kennen. een Manasse, een Paulus, de stokbewaarder.

Helaas gaat men bovenstaande 3 mensen vaak toepassen als model. doch de context leent daar zich niet voor. en zoals al eerder gezegd. Paulus was erg druk bezig maar in de verkeerde richting. totdat. mannasse kwam in de gevangenis tot bekering evenzo de stokbewaarder. moeten we dan ook maar in de gevangenis gaan zitten om bekeerd te worden?

het is volgens mij zo dat je je ellende, zondebestaan, steeds meer gaat beseffen als je tot geloof komt. persoonlijk denk ik dat het een balans is. hoe meer je bezig bent met het bedenken van de dingen die boven zijn hoe meer de zonde weggedrukt/weggeperst wordt door het nieuwe leven.
wie voeding geeft aan zn oude mens zal minder ervaren van het nieuwe leven.
door deze balans, een groeiproces, is men heel goed bewust van zondig gedrag.
dit zal door gaan totdat we verlost worden van dit aardse lichaam. God zij dank.

Het model dat we diep gebukt door het stof moeten kruipen bij wijze van komen we niet tegen. Helaas lees ik dergelijke vragen hier nogal eens van mensen. Hoe diep moet het gaan voor God? en dan krijgen we uitdrukkingen ver van de bijbelse weergave af als zou God alleen maar die zondaar aanvaarden die zichzelf mishaagt en zich gansch verdoemlyck acht in Gods ogen, niet weet waar hij het zoeken moet etc......

Waar gaat de Here Jezus zelf op hartenbezoek? het is triest te constateren dat je er niet zomaar over zo mogen praten. dat zou in sommige kringen wat al te lichtvaardig zijn. dat is een schijnvroomheid.

kennis van ellende behoort er te zijn. echter je hoeft er niet in om te komen. richt je op boven, op het nieuwe leven. wees dankbaar. verblijd u in de Here.

als je terugkijkt op je leven, zul je als paulus kunnen zeggen. ik ellendig mens.......het blijft een wisselwerking hier op aarde. in geestelijke gezien zijn wij de nieuwe mens. practisch leven we hier nog op aarde.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2008 00:11

Hier kun je zoveel over zeggen als je maar wilt, je kunt er heel veel dikke boeken over vol schrijven en toch eigenlijk heel weinig zeggen. Ik herken wat uitspraken van mensen wel. Dat meisje dat schrijft dat haar predikant zegt dat je eerst ellende moet kennen voordat je verlost moet worden. Dat herken ik wel ook uit mijn kerk.

Het is denk ik echter niet dat die predikant bedoeld dat je pas 'bekeerd kunt worden' of dat 'God pas begint met werken' of 'naar God mag vluchten' als je jou ellende kent. Dan kunnen we nu direct stoppen met preken en kerken, niemand 'kent' zijn ellende, niemand weet ooit de volle breedte en diepte van zijn ellende.

Alleen zijn er wat logische redeneringen op los te laten. Wanneer kom je tot God? Juist, wanneer je inziet dat je niet zonder Hem kunt. (Het is dus niet je moet eerst je ellende kennen, maar je kent eerst je ellende) daarna (in hoeverre het allemaal zo heel duidelijk chronologisch is) 'ga' je tot Christus en zul je verlossing en dankbaarheid leren kennen. Ellende kennis is geen voorwaarde, wel een punt op de weg van God met mensen.

Het mooie is wel dat God dit ook werkt, wanneer Hij niet zelf in de Wedergeboorte de Geest in jou stort zul jij je ellende niet zien. Dat omdat ons lichaam gewend is, we zijn gewent aan het kwaad. Wanneer de Heilige Geest intrek neemt in die tempel, dan zul je dat merken door een soort van 'afkeer' van de zonden en dat wat God haat.

Ellendekennis is een belangrijke wegwijzer naar God, het is een herkenningspunt op weg naar God. We moeten alleen voorzichtig zijn met woordkeuzes als 'Je moet eerst ellende hebben voordat je tot God kunt gaan'.. want hoe kan ik mens besluiten 'Nu heb ik genoeg ellende, nu mag ik naar God'. God roept ons toe om ons te bekeren - dat is, omdraaien van de kwade weg en de Weg des Levens te bewandelen -.

Wie tot mij komt zal ik geenszinds uitwerpen, dat staat in de Bijbel. Er staat niet 'wie genoeg ellendekennis heeft mag tot Mij komen en dan zal Ik u geenszinds uitwerpen'
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 27 sep 2008 09:08

Henk68 schreef:
Onze catechismus BEGINT met het stuk de ellende en JUIST DAT is zo belangrijk. Misschien heb je de uitdrukking weleens gehoord : Is het begin goed, dan is het al goed. HET KOMT OP HET BEGIN AAN = ook zo-n uitdrukking. Het begin van het (nieuwe) geestelijk leven, wordt ook wel het beginsel genoemd. Het begin(sel) is gaan leven, het komt in de beproeving en het kan zelfs dodig (NIET DOOD) zijn.
Begrijpt u nu waarom dit zo belangrijk is. Een voorbeeld: Een arts in het ziekenhuis opereert alleen maar een patient die een kwaal heeft. Wat zou een arts moeten doen, als hij niet goed weet wat de kwaal is.
Zo ook in het geestelijke : We kunnen het over de verlossing hebben, en daarover voortborduren... MAAR ALS HET BEGIN NIET GOED IS....? ! ??!!!


En hier gaat het dus al gelijk mis, in mijn ogen. De catechismus begint niet met zondag 2 over de ellende, maar met zondag 1! Daarin wordt beleden dat onze enige troost hierin is gelegen dat wij het eigendom zijn van onze Heiland Jezus Christus. Heel dat verhaal over beginsel, en over ellendekennis, kan wat mij betreft de revisie in.
Wat betekent dat? De gelovige heeft het nodig zowel kennis te hebben van zijn eigen ellende, van zijn verlossing door het geloof in Christus alleen, en een verlangen om uit dankbaarheid heilig te leven voor Gods aangezicht.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 27 sep 2008 10:18

zondekennis komt in mijn gemeente niet op zo´n manier aan bod.eigelijk vrijwel niet.
ik heb zelf gemerkt hoe meer je van Jezus gaat houden, des te bewuster je wordt van je zonden, en op die manier leer je dan weer dat je of niet goed bezig bent of bent geweest.
volgens mij heeft het compleet geen zin om in een kerk te vertellen hoe zondig een mens is, zodat ze leren hoe zondig ze zijn, en zich daarna daardoor misschien niet eens meer aardig genoeg voelen voor Jezus, terwijl de liefde het belangrijkst is, en door liefde komt dat bewustzijn vanzelf. Als je er naar streeft op Jezus te gaan lijken, merk je zelf waar je verkeerd zit op een gegeven mkoment omdat God je dat duidelijk maakt.

Maken mensen dat eerst aan elkaar duidelijk, voor ze de liefde van God kennen, dan sla je compleet de plank mis in mijn ogen.

Eerst liefde, aanname van Jezus, dan komt het bewustzijn van zonde ook wel.
niet in een andere volgorde.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 sep 2008 18:27

Maar waar heb ik Jezus voor nodig als ik geen zonde ken?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 sep 2008 20:32

W. à Brakel over de ellendestaat en ellendekennis

XXI (De mens is in een gruwelijke staat)
Uw ziel is een poel, die krielt van allerlei hatende, nijdige, toornige, boosaardige, onkuise, onrechtvaardige, leugenachtige, hovaardige, Godvergetende, Godverzakende, Godverachtende, gruwelijke gedachten.
Uw keel is een geopend graf, met uw tong pleegt gij bedrog, slangenvenijn is onder uw lippen, uw mond is vol van bitterheid. Uw ogen, oren, handen, voeten en al uw leden zijn wapenen der ongerechtigheid, en gij zijt geheel een dienstknecht der zonde. Gij zijt uit den vader den duivel, een gevangene van de satan, des duivels eigen. Dus zijt gij van God afgescheiden, en gij wilt ook wel van God afgescheiden blijven, en hebt vermaak in die uw boze gestalte en daden. In één woord, gij zijt in een directe tegenkanting en vijandschap tegen de hoge, heilige en heerlijke God in gestalte en uitwerking.
En dat uw gruwelijkheid zeer verzwaart, is dat gij niet één eerlijk mens in uw geslacht hebt; maar gij zijt een verachtelijk, hatelijk, boosaardig en onrein geslacht; daar is niet een enige in uw gehele geslacht, al telt gij uwen geslachtsboom over de vijfduizend jaren op tot aan Adam, of hij is uit de natuur een leugenaar, een moordenaar, een dief, een onkuise, een gruwelijk gedrocht in zijn hart: gij zijt een onreine uit een onreine. Job XIV:4. Vlees uit vlees. Ps. LI:7. Van natuur een kind des toorns. Eph. II:3. Niet als boos van uw jeugd aan. Gen. VIII:21. Ziet deze Schriftuurplaatsen en dergelijke eens met aandacht in, en u voor God stellende, hoort die woorden uit de mond des Heeren, hoort u zo van Hem noemen, drukt die in uw harten wordt ontwijfelbaar overreed dat gij zodanig zijt, omdat God u zodanig verklaart.

XXII (Waaruit te kennen)
Maar het is nodig, dat er meer gezicht van uw zondigheid in u zij, dan door geloof uit het woord Gods, daar moet bijkomen een gezicht en gevoel, zal men recht vernederd worden, en bekwaam zijn om de genade in Christus te ontvangen. Daartoe is nodig, dat men zich niet alleen spiegele in de wet der natuur, en zijn daden vergelijke bij datgene, hetwelk ons de natuur leert goed of kwaad te zijn. Maar men moet een goede kennis zoeken te bekomen van deugden en ondeugden, ons in de wet der tien geboden voorgesteld. Leest daartoe de Catechismus van Zondag 34 tot aan Zondag 45. En tracht niet alleen een uitgebreide kennis te hebben van de stof, dat is goede en kwade gedachten, woorden en daden, maar ook van den vorm derzelve, en merkt dat iedere daad moet voortkomen: (a) Uit een verzoende en verenigde gestalte met God, zodat men God niet diene als een vreemde God, en vertoornde Rechter, maar als een bevredigde Vader. (b) In een levendige onderstelling van zich zelven als schepsel onder dien alleen Heere, Die door Zijn en onze natuur ons verbindt tot onderwerping in alles. (c) In een vrolijke gewilligheid en gehoorzaamheid. (d) In een zuivere liefde. (e) In gezicht en vertegenwoordiging van Zijn opperheid en onzaggelijkheid, en alzo in Zijn vrees. (f) In een blijde omhelzing van Zijn wil, omdat het Zijn wil is, zodat onze wil door de Zijne als verslonden wordt. (g) In een brandende genegenheid, dat Hij alleen daardoor verheerlijkt worde, dat Hem alleen alle eer en dienst toekomt, zodat men niets anders beoogt dan dat alleen. (h) In een vurige ijver en volstandigheid, totdat men iedere daad ten volle in al haar omstandigheden uitgevoerd heeft. In één woord, alles moet geschieden uit God, van Hem afhangende, voor Zijn aangezicht, en alles moet in Hem eindigen. Hieruit zal men zich niet vergenoegen met een goede daad gedaan te hebben; maar men zal zien hoe gruwelijk men het in de beste daden gemaakt heeft, en hoe schrikkelijk iedere zonde is.

XXIII (Hoe daar te komen)
Legt u dikwijls daarbij, en onderzoekt al uw doen en laten inwendig en uitwendig. Let de gehele dag door op al uw gedachten, woorden en daden, en zet u iedere avond eens neder en leest de historie van uw gedrag op die dag; gaat van uur tot uur, van plaats tot plaats, van mens tot mens bij welke gij geweest zijt, van zaak tot zaak die voorgevallen is, en hoe gij u daarin gedragen hebt; van gebod tot gebod, en brengt dat alles tot de verdorvenheid der natuur als de fontein, en besluit wat aldaar uit nog zou voortgekomen zijn, indien gelegenheid en genegenheid aanleiding hadden gegeven, en voegt bij dat alles de bovengestelde hoedanigheden, die tot een ieder werk vereist worden, om alzo aan zich zelven bekend te worden.
Doch ook dat zal u nog niet brengen tot een recht verlegene en gevoelig verbrijzelde gestalte, tenzij de Heere u een gezicht geve van Zijn hoogheid, heiligheid, rechtvaardigheid en waarheid, en u doe zien, dat zonde is een verloochening, verwerping en verachting van God, en meteen u geve een indruk van de vreselijkheid der straf; dan treft de zonde eerst (=pas), en de zondaar wordt verlegen, en ziet om naar hulp, en dus wordt gij gedreven naar de middelaar Christus. Ziet, daar ligt gij dan nu als een afschuwelijk monster, en als een gruwelijk gedrocht, versmoord in uw zonden.

Uit: De Redelijke Godsdienst van W. à Brakel, deel 1, kapittel XV, § XXI t/m XXIII

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 28 sep 2008 09:01

@Jantjes,

Ben ik ff blij dat ik de bijbel lees en niet W. à Brakel met het boek De Redelijke Godsdienst.

Dergelijke opvatting die staan in zijn boek staan gelukkig niet in de bijbel.
Zulk een leven is een leven van voorschriften en een eigendunkelijke godsdienst.

God zij dank.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 sep 2008 11:52

'De redelijke godsdienst' van Wilh. á Brakel, hfdst 31. en gaat over de verschillende wijzen waarop de wedergeboorte door God gewerkt wordt.

VII. 4. Het vierde dat aan te merken is, is de wijze van wedergeboorte, welke zeer verscheiden is;
(a) Sommigen worden schielijk, in een korte tijd overgebracht, als in één ogenblik, gelijk Zachéus en de moordenaar; velen op de Pinksterdag, de stokbewaarder. Anderen langzamer.
(b) Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis, zoals op de Pinksterdag, en de stokbewaarder, Hand. 16:27.
(c) Sommigen op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetheid van de Evangelische goederen vervullen zó hun ziel, dat ze geen tijd hebben, aan hun zonden met verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het Evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap als Zachéus, Lukas 19:3, 10.
(d) Sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van de waarheden; in bedaardheid zien ze hun zonden en ellendige staat buiten Christus, en de zaligheden der bondgenoten, alsmede de waarheid van de aanbieding van Christus door het Evangelie aan hen. In dit beschouwen der waarheden worden ze allengskens (langzamerhand) en buiten hun weten veranderd, en worden der waarheid gehoorzaam, en door de kennis van de waarheid worden ze gelovig, en hun hart wordt gereinigd, 1 Petrus 1:22. Zij hebben niet veel smartelijke droefheid,
ook geen verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, en zoete goedkeuring van de waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als zaligheid in Christus, en hun aanneming van, en verlaten op Christus. Dit zijn doorgaans de bestendigste en vaste Christenen.
(e) Sommigen worden bekeerd allengskens, met vele verwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de gewone weg, dien God doorgaans houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg, a1engskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede, met al haar omtrek, van de eerste overtuiging, tot de bewustheid dat men Christus aanneemt. Want anders is het een zekere zaak, dat de bekering in één ogenblik geschiedt, in één moment wordt de ziel van dood levend; tussen dood en levend zijn is geen tijd. Omdat deze wijze van bekering de gewoonste is, zo zullen wij ze in haar begin, voortgang en einde wat breder openleggen, opdat een ieder zich daarin zou kunnen spiegelen.

Maar dat zeggen wij vooraf, dat niemand bekommerd moet zijn over de wijze van bekering, omdat hij niet is overgebracht op deze of gene wijze, die men zichzelf voorschrijft, of op welke anderen bekeerd zijn. Als de bekering er is, dan is het wél, en ziet tot uw ontsteltenis niet terug op de wijze, al was de wijze van bekering in u zodanig, dat gij nooit iets dergelijks gelezen of gehoord had. Want de wegen Gods zijn wonderbaar, en de een ondervindt wel iets, daar de andere niet van weet, ook in de gewone weg tot bekering; maar men moet dikwijls terugzien op al de voorzienigheden en wegen, waardoor God ons geleid heeft, dat geeft ons stof van verwondering, van
verheerlijking van God, en van vaststelling van zijn staat.


Lees dit ook maar eens, van dezelfde a Brakel!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 28 sep 2008 13:37

ik heb niet alles gelezen, excuus als ik dus dubbel praat. Een dominee die bij ons preekte, die zei dat de dankbaarheid altijd groter moet zijn dan het verdriet en de ellende die we over ons krijgen. Hoe moeilijk dat soms is!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 29 sep 2008 03:38

De mens had heel in het begin zuivere mogelijkheden en een evenwichtige geest.
Hij was een volmaakt wezen en leefde in harmonie met God. Zijn gedachten waren rein, zijn doelstellingen verheven. Maar door zijn ongehoorzaamheid werden zijn krachten aangetast. Zelfzucht nam de plaats in van liefde. Zijn wezen werd zo verzwakt door de zonde, dat het niet langer mogelijk was om in eigen kracht de macht van het kwaad te weerstaan. De mens werd een gevangene van de satan en hij zou dat altijd zijn gebleven, als God niet op een speciale manier tussenbeide was gekomen.

Toen hij nog niet gezondigd had, stond de mens in een vreugdevolle relatie tot Hem, „ in wie al de schatten der wijsheid en kennis verborgen zijn".
Maar na zijn zonde schiep de mens niet langer vreugde in het heilige en probeerde hij zich voor de aanwezigheid van God te verbergen. En dat is nog steeds de situatie, wanneer iemands hart niet vernieuwd is.

Het is voor ons onmogelijk om in eigen kracht te ontsnappen uit het
moeras van de zonde, waarin we verzonken zijn.
Onze harten zijn slecht en wij zullen ze nooit kunnen veranderen. „Komt ooit een reine uit een onreine — niet één".

Er moet een kracht zijn, die van binnenuit werkt, een nieuw leven dat van boven is, voordat een zondig mens in een heilig mens veranderd kan worden. Die kracht is Christus. Alleen Zijn genade kan de levenloze eigenschappen in het innerlijk van de mens tot leven wekken en hem naar God leiden.


De Heiland zei: „ Tenzij een mens wederom geboren wordt", dus tenzij hij een nieuw hart krijgt, nieuwe verlangens, nieuwe doelstellingen en motieven, die tot een nieuw leven aanzetten, „ kan hij het koninkrijk Gods niet zien". De gedachte dat het voldoende is om het goede, dat de mens van nature in zich heeft, te ontwikkelen, is een fatale vergissing.


Hoe komt het tussen de mens en God in orde? Hoe kan een zondaar weer
„ gerechtvaardigd" worden? We kunnen alleen via Christus weer in harmonie met God en het heilige komen. Maar hoe komen we tot Christus?

„Wat moeten we doen?" Het eerste dat Petrus antwoordde
was: „Bekeert u"
En een andere keer, kort daarna, zei hij: „Komt dan tot berouw
en bekering, opdat uw zonden uitgedelgd worden .. ." Berouw houdt in dat men spijt heeft van de zonde en dat men de zonde de rug toekeert.
We keren ons niet van de zonde af, als we de zondigheid er niet van inzien. Er vindt geen verandering in ons leven plaats, als we niet in ons hart ons van de zonde afwenden.

Er zijn veel mensen, die de juiste betekenis van „ berouw" niet begrijpen. Heel velen hebben er spijt van, dat ze verkeerde dingen deden en verbeteren hun koers zelf, althans wat het uiterlijke betreft, omdat ze bang zijn, dat ze door hun verkeerde daden onheil over zichzelf zullen brengen. Maar dit is geen berouw in de bijbelse betekenis van het woord.
Zij hebben meer spijt over de nadelige gevolgen dan over de zonde.
Maar wanneer het hart zich onderwerpt aan de invloed van de Geest van God, komt het geweten tot leven, en gaat de zondaar iets zien van de diepte en heiligheid van God.
Zowel het verstand als het hart raken overtuigd. De zondaar krijgt een begrip van de rechtvaardigheid van God, en wordt er zich van bewust hoe vreselijk het is om met schuld en in een onreine toestand voor Hem te verschijnen, Die de harten doorzoekt.

De Bijbel leert niet dat de zondaar eerst berouw moet tonen, voordat hij de uitnodiging van Christus aan kan nemen: „Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven"

We kunnen, zonder dat de Geest van Christus ons geweten wakker
schudt, evenmin tot berouw komen, als dat we zonder Christus vergeving kunnen ontvangen. Christus is de bron waaruit elke impuls voortkomt. Hij is de Enige, Die onze harten vijandig gezind kan maken jegens de zonde.

Als u in uw hart verlangt naar iets beters dan datgene, wat deze wereld u kan geven, besef dan dat dit verlangen de stem van God is, die tot uw hart spreekt.
Vraag Hem of Hij u berouw wil schenken, of Hij Christus in Zijn oneindige liefde, in Zijn volmaakte reinheid, aan u wil openbaren.
Wanneer we op Hem zien, wanneer het licht van onze Heiland op ons valt, zien we de toestand van onze eigen harten.

Maar als het licht van Christus in ons hart schijnt, zien we hoe onrein we zijn, ontdekken we hoe egoïstisch onze motieven zijn en hoe vijandschap jegens God elke daad, die we hebben verricht, heeft besmet.

Dan zien we in, hoe onze eigen gerechtigheid in feite een „ vuil kleed" is en dat alleen Christus ons kan reinigen van de smet van de zonde en onze harten naar Zijn beeld kan vernieuwen.

Het hart, dat op deze wijze wordt aangeraakt, gaat de zelfzucht haten, de eigenliefde verafschuwen en gaat, door de gerechtigheid van Christus, streven naar die reinheid van hart, die in overeenstemming is met de
wet van God en met het karakter van Christus.

uit: De weg naar Christus.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 29 sep 2008 10:16

Wullimpie schreef:Maar waar heb ik Jezus voor nodig als ik geen zonde ken?

Omdat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 sep 2008 10:30

Wullimpie schreef:Maar waar heb ik Jezus voor nodig als ik geen zonde ken?


Die vraag kan door mensen gesteld worden, maar niet door iedereen, lees het stukje van a Brakel maar eens.
Het schijnt alsof de vraag de theologie van de vaste volgorde EVD wil rechtvaardigen. Maar we kunnen heel lang forummen met elkaar, maar ik stel voor de zoveelste keer de vraag: Waar staat het in de Bijbel dat God altijd de vaste volgorde aanhoudt?
Paulus werd eerst van zijn kameeltje geslagen (zijn bekering). Naderhand leerde hij steeds meer de ellende zien.
Johannes was van de moederschoot aan een kind van God. Lees niets over de ellende.
David lees je ook niets over ellende.
Simson, Timotheus, Levi de tollenaar, de bezetene van Gadara, de verlamde man uit Markus 2, Bartimeus, de 10 melaatsen, de blindgeborene, Abraham, Jakob, Izak, Mozes, Jozua, Petrus, de kamerling uit Morenland, allemaal idem.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2008 10:44

Klopt, maar ik ben het wel met de vraag van Willumpie eens. Jezus zegt zelf: Wie gezond zijn hebben geen heelmeester nodig.

Jezus is het Lam van God dat de zonden van de wereld wegneemt. Hij is de Verlosser. Als je dan naar Hem toegaat moet je toch ook met je zonden naar Hem toegaan, waarom ga je anders naar Hem toe? Als we denken dat we geen zonde doen, waarom zouden we dan via Hem naar de Vader gaan? Wie zonder zonde is heeft geen verlosser nodig en kan zo bij God binnenwandelen.

Als Jezus tegen de de farizeeers zegt: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen, weet hij dat niemand een steen zal gooien, iedereen is zondig. En iedereen druipt dan ook af. Wat je moet doen als je niet zondig bent is geen relevante vraag, we zijn het immers allemaal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 sep 2008 11:22

Marnix schreef:Klopt, maar ik ben het wel met de vraag van Willumpie eens. Jezus zegt zelf: Wie gezond zijn hebben geen heelmeester nodig.

Jezus is het Lam van God dat de zonden van de wereld wegneemt. Hij is de Verlosser. Als je dan naar Hem toegaat moet je toch ook met je zonden naar Hem toegaan, waarom ga je anders naar Hem toe? Als we denken dat we geen zonde doen, waarom zouden we dan via Hem naar de Vader gaan? Wie zonder zonde is heeft geen verlosser nodig en kan zo bij God binnenwandelen.

Als Jezus tegen de de farizeeers zegt: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen, weet hij dat niemand een steen zal gooien, iedereen is zondig. En iedereen druipt dan ook af. Wat je moet doen als je niet zondig bent is geen relevante vraag, we zijn het immers allemaal.


Het gaat om de vraag of God, wanneer Hij een mens bekeert, ALTIJD eerst de mens in de ellende brengt. En dat geloof ik niet, omdat de Bijbel heel andere voorbeelden ook laat zien. God leert een mens wel altijd zijn zonden zien (lees: ellendekennis). Maar dat hoeft niet altijd vooraf te gaan aan de bekering van de mens. De drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid is een steeds terugkerend patroon in het leven van een christen. Als je niet je zonden kent, weet je inderdaad ook niet waarom je dankbaar moet zijn. Maar God kan ook mensen eerst bekeren, en dan ham/haar overtuigen van de zonde/ellende.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten