is de mens bij bekering actief of passief

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: is de mens bij bekering actief of passief

Berichtdoor gerritse » 16 sep 2008 20:02

rickk schreef:In hoeverre is de mens actief bij geloof en bekering?


Hallo rickk

Toen ik je vraag las, dacht ik opeens aan een antwoord dat ik lang geleden gegeven heb. Ik laat het hier volgen:
...............................
Dag allemaal,

Mag ik - als nieuwkomer op dit net- ook mijn steentje bijdragen aan de hoogwaardige gesprekken.

In Deuteronomium 29 v 28 zegt Mozes tot het volk Israel:
"Wat verborgen is, behoort de HEER onze God toe; wat openbaar is, komt ons toe. Wij en onze kinderen dienen ons altijd te richten naar alle bepalingen van deze wet" (NBV).

De NBG klinkt mij hier wat bekender in de oren. Die heeft:
"De verborgen dingen zijn voor de Heer onze God, maar de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen voor altijd, opdat wij al de woorden dezer wet volbrengen"

Ik lees die laatste woorden van de NBG geactualiseerd, uiteraard voor eigen verantwoording, als volgt:
"....om die te DOEN".
(Ben ik nu een 'activist', zoals éen van jullie onlangs schuchter- geschrokken vroeg).

Ik acht mij hiertoe gerechtigd, omdat de Schrift op vele plaatsen oproept om actie te ontrwikkelen.

Maar in Johannes 6 v 44 lees ik:
" Toch kan niemand bij mij (Jezus) komen, tenzij mijn Vader, die mij gezonden heeft, hem bij mij brengt".

Er zit in de uitverkiezing iets dat niet 'rond te krijgen' is. maar dat geeft toch ook niet. Mozes zegt het zo heerlijk ontspannen, ( door mij geparafraseerd):
"De Heer is van een peilloos veel hogere orde dan wij mensen. Er zijn verborgenheden, waarin wij als mensen niet kúnnen schouwen. maar geopenbaarde dingen zijn er te over
En ons deel van dit hele samenstel is om die te DOEN".

En dan kunnen wij ons rustig voegen naar het woord door Jezus gesproken, ( door mij ook weer geparafraseerd):
- áls je al je onder tranen van berouw en schuldigerkenning je bekeerd hebt
- áls je al door getrouwe bijbellezing- met-het-hart ( 1 Petrus 1 v 23) wedergeboren bent.
- áls je al de Heilige Geest met al zijn gaven en vrucht deelachtig geworden bent....
....dan is dat nóg genade van God.
............................

En zóals ik hiervoor verwoord heb, mag je het ook voor 'bekering' beschouwen, denk ik.

Jeremia 31 v 18 zegt het ook zo treffend:
NBV:
" Ik heb wel gehoord hoe Efraïm treurt:
'U hebt mij geslagen als een jonge os
die nog niet is afgericht.
Breng mij bij u terug, laat mij bij u terugkeren,
want u HEER bent mijn God.
Ik ben tot inkeer gekomen,
ik sla mijzelf nu ik mijn hart doorzie.
Ik ben vol berouw, ik schaam mij diep,
ga gebukt onder de zonden van mijn jeugd' ".

De NBG heeft de kerntekst nog iets duidelijker|:
"BEKEER MIJ, DAN ZAL IK MIJ BEKEREN".

Alles is genade, ook onze bekering. maar wij dienen wel actief in de richting van die bekering te werken.

Eigenlijk zien wij ook iets, dat hieraan doet denken in Marcus 9 v 24.
De vader van de zieke jongen roept het daar ook zo hartstochtelijk en ontroerend:
"Jezus...ik GELOOF....kom mijn ongeloof te hulp".
En Jezus HELPT.

Een echte veelbelovende bekering grondt zich wel op een bepaalde geestesgesteldheid.
- de Israelieten in de ballingschap erkennen het recht van God om ze te tuchtigen, gelijk hij gedaan had. Ze waren toch ook zulke dwarse ossen van mensen geweest.

- ze waren tot inkeer gekomen. Ze waren afgegaan van de weg, die hen steeds had doen zeggen; Ezechiël 18 v 2
" Als de ouders onrijpe druiven eten, krijgen de kinderen stroeve tanden",
met andere woorden:
"Dat wij nu in de droeve ballingschap zitten, is gekomen door de zonden van onze ouders. "
Zij verbergen zich niet meer achter fouten in de opvoeding, maar nemen hun verantwoordelijkheid.

- de Israelieten, waarover het hier gaat, doorzagen hun hart, hadden de goede zelfkennis gekregen

- als gevolg daarvan was er berouw.

En zie nu , hoe de Heer deze mensen, die zichzelf onmachtig tot bekering achten, te hulp komt. Dat kán toch niet meer liefdevol !
20: "Is Efraïm niet mijn geliefde zoon.
is hij niet mijn oogappel;
Telkens als ik over hem spreek rijst zijn beeld in mij op,
dan raak ik DIEP BEWOGEN.
Ik móet mij over hem ontfermen
- spreekt de HEER".

Misschien zit er onder de lezenden een joch of een meisje, die zich indertijd gevoelsmatig heeft bekeerd.
- het muziekje klonk zo innig
- de spreker zei van die gevoelige dingen
- er gingen er zo veel naar voren.
.....en die nu denkt:
"Het is allemaal zo wég".

Vernieuw je bekering eens, zo'n beetje op de wijze, die Jeremia aangeeft. Dan wordt het écht goed.
Het is toch ook z\o'n heerlijk idee, van de genade te mogen genieten van Iemand,
- die je zo genegen is, dat hij je 'mijn oogappeltje 'noemt
- die jouw beeld telkens kan oproepen,
- die diep bewogen is over jou
- die je beslist wíl helpen, zodra je ook maar éven aangeeft, geholpen te willen worden
Zo'n genadegever is het toch helemaal en helemaal waard om liefgehad en vertrouwd te worden.

Daag
Ger

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2008 08:17

Wullimpie schreef:Bij de eerste bekering of wedergeboorte is de mens passief.
Bij de doorgaande bekering in het leven van een christen is de mens actief.

Er valt natuurlijk nog veel meer over te zeggen, maar dit kort samengevat mijn mening.


Je maakt hier een beetje een denkfout. Maar misschien zijn we het meer eens dan het lijkt. Ik denk dat je moet stellen dat een mens bij bekering/wedergeboorte en ook bij de doorgaande bekering actief is, maar niet uit zichzelf maar omdat God actief is. Het is niet: Of God is actief, of de mens. God is actief en Hij maakt mensen actief en daarom bekeren ze zich. Omdat dat Gods werk is. Dat is heel wat anders dan dat God actief zou zijn en de mens passief.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 sep 2008 17:44

We zijn het inderdaad meer eens dan voor jou lijkt.
In en eerder bericht heb ik al gezegd dat ik geen lijdelijk armen over elkaar en afwachten maar geloof "preek".
Maar het is God die begint, en daar zit de mens voor 0% tussen.

Romeinen 11 verwoord dat wel enigszins denk ik.

33 O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!

34 Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?

35 Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden?

36 Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 sep 2008 00:37

Marnix schreef:
Wullimpie schreef:Bij de eerste bekering of wedergeboorte is de mens passief.
Bij de doorgaande bekering in het leven van een christen is de mens actief.

Er valt natuurlijk nog veel meer over te zeggen, maar dit kort samengevat mijn mening.


Je maakt hier een beetje een denkfout. Maar misschien zijn we het meer eens dan het lijkt. Ik denk dat je moet stellen dat een mens bij bekering/wedergeboorte en ook bij de doorgaande bekering actief is, maar niet uit zichzelf maar omdat God actief is. Het is niet: Of God is actief, of de mens. God is actief en Hij maakt mensen actief en daarom bekeren ze zich. Omdat dat Gods werk is. Dat is heel wat anders dan dat God actief zou zijn en de mens passief.
Ik heb even het stukje donker gemaakt wat echt belangrijk is.

Wanneer God de mens actief maakt (uit zijn doodstaat levend maakt) noemen we de 'levendmaking' of ook wel 'wedergeboorte'. Er is dus een moment in het leven waar de mens geestelijke dood is. Een dode kan niet uit zichzelf opstaan en ook niet zijn handen ophouden om iets aan te nemen.

Zo is de mens ook in de geestelijke doodstaat waarin hij geboren wordt. Wanneer de mens dus wedergeboren wordt - het moment in de tijd - wordt hij van passief (dood) actief (levend), maar in de wedergeboorte, de opwekking door God is hij passief. Een levend gemaakte mens gaat zijn zonden inzien, zijn ellende zien en gaat vluchten tot God, zijn zonden laten en - in zoverre dat mogelijk is - God liefhebben boven alles en de naaste als zichzelf.

Dat is wat we bedoelen met passief en actief.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2008 08:13

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het ging dan ook om wat er aan dat "passief" gekoppeld was. De stelling van: BIJ de bekering is de mens passief. Dat spreek ik tegen. Dat de mens VOOR de bekering passief is, daar kan ik me helemaal in vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 sep 2008 09:19

En OP het moment van de bekering is hij ook passief, op het moment van de wedergeboorte...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 21 sep 2008 20:35

Marnix schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens. Het ging dan ook om wat er aan dat "passief" gekoppeld was. De stelling van: BIJ de bekering is de mens passief. Dat spreek ik tegen. Dat de mens VOOR de bekering passief is, daar kan ik me helemaal in vinden.



Bedoel je; "de Heere maakt je tijdens de bekering actief?"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2008 09:14

Ja. Niet pas na de bekering. Bekering is iets actiefs en dan komt niet uit onszelf maar van God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2008 11:02

Marnix schreef:Ja. Niet pas na de bekering. Bekering is iets actiefs en dan komt niet uit onszelf maar van God.
Daarom ook 'de bekering' of 'de wedergeboorte' daarin is de mens passief en daarvoor is hij passief, daarna dus bij het bekeren én het geloven (meervoud) is de mens actief/levend.

Als Jezus Christus de jongeling te Naïn opwekt is die persoon voor de opwekking en tijdens dood en wordt hij levend. Bij het 'levend worden' is hij echter ook non-actief er is geen mens die zelf levend wordt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2008 12:11

We bedoelen denk ik hetzelfde... maar de jongeman gaat overeind zitten en dat is een actief iets. Dat bedoel ik. Tijdens onze bekering zullen we dus ook actief zijn, actie ondernemen. We belijden onze zonden, doen boetedoening, vragen om vergeving, roepen God aan. Maar dat doen we niet uit onszelf, zoals de jongeling van Nain zichzelf niet uit de dood opwekte maar God dat deed. Maar daarom wordt bekering wel als actief iets inde Bijbel geschetst en worden mensen ook opgeroepen zich te bekeren. Het is een actieve houding, een mens die bekeerd wordt, is actief.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2008 15:06

Marnix schreef:We bedoelen denk ik hetzelfde... maar de jongeman gaat overeind zitten en dat is een actief iets. Dat bedoel ik. Tijdens onze bekering zullen we dus ook actief zijn, actie ondernemen. We belijden onze zonden, doen boetedoening, vragen om vergeving, roepen God aan. Maar dat doen we niet uit onszelf, zoals de jongeling van Nain zichzelf niet uit de dood opwekte maar God dat deed. Maar daarom wordt bekering wel als actief iets inde Bijbel geschetst en worden mensen ook opgeroepen zich te bekeren. Het is een actieve houding, een mens die bekeerd wordt, is actief.
Ja-haa, maar dat heet in de gereformeerde theologie dus de wedergeboorte. Wedergeboorte is niet hetzelfde als bekering.

Daarom ook bij de wedergeboorte: dood --> levend.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 sep 2008 19:48

Marnix schreef:Ja. Niet pas na de bekering. Bekering is iets actiefs en dan komt niet uit onszelf maar van God.



Helemaal mee eens :wink: !

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2008 10:43

Bekeren is actief en is deels van God en deels de mens.
Jezus zegt tegen de man die al 38 jaar ligt te wachten tot iemand hem in het genezende water zal gooien: Sta op, neem je matras op en wandel". Die man had kunnen denken: "ja, dag, dat werkt niet", maar als antwoord op de opdracht van Jezus gehoorzaamde hij en stond op. Dat is bekering. Nooit alleen een zaak van God, maar ook van ons: de Stem verstaan en er naar handelen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2008 12:30

Raido schreef:
Marnix schreef:We bedoelen denk ik hetzelfde... maar de jongeman gaat overeind zitten en dat is een actief iets. Dat bedoel ik. Tijdens onze bekering zullen we dus ook actief zijn, actie ondernemen. We belijden onze zonden, doen boetedoening, vragen om vergeving, roepen God aan. Maar dat doen we niet uit onszelf, zoals de jongeling van Nain zichzelf niet uit de dood opwekte maar God dat deed. Maar daarom wordt bekering wel als actief iets inde Bijbel geschetst en worden mensen ook opgeroepen zich te bekeren. Het is een actieve houding, een mens die bekeerd wordt, is actief.
Ja-haa, maar dat heet in de gereformeerde theologie dus de wedergeboorte. Wedergeboorte is niet hetzelfde als bekering.

Daarom ook bij de wedergeboorte: dood --> levend.


Daarin ben ik het niet met je eens. Wedergeboorte en bekering horen bij elkaar en ik heb wel gehoord dat mensen zich bekeerden maar niet dat ze zich wedergeboren deden worden. Bij bekering is de mens actief omdat God dat is... een mens is echter niet wedergeboren omdat hij zich gaat bekeren. Hij is wedergeboren omdat hij bekeerd is. Wedergeboren = gestorven en opgestaan met Christus en is niet een staat die de bekering in gang zet ofzo, maar die er op volgt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten