Films...wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kevertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2007 20:13
Locatie: Alblasserwaard

Films...wel/niet?

Berichtdoor kevertje » 13 aug 2008 22:10

Hoi!

Zelf heb ik het soms best moeilijk met consequent zijn.
Films waarin gevloekt wordt, in het Engels of vertaald in de ondertiteling.
Wel of niet uitzetten, terwijl de moraal van de film verder goed is?

Ook durf ik, als ik met met vrienden/kennissen ben, niet zomaar te zeggen dat ik het liefst wegga, of de film uit zet, als het voor mij te ver gaat.

Hoe doen jullie dit? Of hoe denken jullie hierover?
"Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd."
* Sören Kierkegaard *

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 13 aug 2008 22:48

Dat is voor mij de reden om films kijken zoveel mogelijk te beperken; omdat ik weet dat ik het moeilijk vind de film te onderbreken als het eigenlijk te ver gaat.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 aug 2008 08:08

Als ik in de bioscoop naar een film zit te kijken, loop ik niet weg. Maar ik weet niet of er in de films die ik kijk vaak gevloekt wordt, ik let er eigenlijk amper op :oops:

Wij hebben geen televisie dus kijken vrijwel nooit thuis films, alleen heel soms een dvd op laptop.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 14 aug 2008 08:28

Van te voren kun je al best redelijk inschatten hoe de film zal zijn. Wat het gehalte is aan sex/macht/geweld/vloeken.
Of ook niet onbelangrijk: wat het thema/genre is.
Zo zal ik niet naar een futuristische film gaan of een horrorfilm. Of naar een film als Bruce Almighty, daar kan ik ook echt de lol niet van inzien.
Als ik van te voren al aanvoel dat dat zo de overhand heeft, ga ik niet.
Maar om weg te lopen bij een film, waar ik het niet mee eens ben, als ik in de bios zit, hmmm dat doe ik niet.
Ik moet wel zeggen dat ik er dan erg unheimisch zit.

Naar de bios ga ik heel weinig, omdat ik vind dat er weinig draait waar je als christen echt naar kan kijken.
De laatste film was de Vliegeraar, wow zo mooi en heel 'nette film'.
Verder beperk ik mij tot films als Pride and Prejudice enzo :mrgreen:
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 aug 2008 08:37

Van te voren kun je al best redelijk inschatten hoe de film zal zijn. Wat het gehalte is aan sex/macht/geweld/vloeken.
Of ook niet onbelangrijk: wat het thema/genre is.
Zo zal ik niet naar een futuristische film gaan of een horrorfilm.
Hoezo geen futuristische? Horror daar kan ik nog in komen :)

Of naar een film als Bruce Almighty, daar kan ik ook echt de lol niet van inzien.
Ik zou hem niet weer/meer gaan kijken, toch schetste de film wel een goed beeld van hoe christenen (ons incluis) soms omgaan met God.

Naar de bios ga ik heel weinig, omdat ik vind dat er weinig draait waar je als christen echt naar kan kijken.
De laatste film was de Vliegeraar, wow zo mooi en heel 'nette film'.
Verder beperk ik mij tot films als Pride and Prejudice
Ah die met bedrog, overspel, machtsmisbruik, vooroordelen en misplaatste trots ;) Leuke film overigens :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 14 aug 2008 08:48

Raido schreef:
Van te voren kun je al best redelijk inschatten hoe de film zal zijn. Wat het gehalte is aan sex/macht/geweld/vloeken.
Of ook niet onbelangrijk: wat het thema/genre is.
Zo zal ik niet naar een futuristische film gaan of een horrorfilm.
Hoezo geen futuristische? Horror daar kan ik nog in komen :)

Of naar een film als Bruce Almighty, daar kan ik ook echt de lol niet van inzien.
Ik zou hem niet weer/meer gaan kijken, toch schetste de film wel een goed beeld van hoe christenen (ons incluis) soms omgaan met God.

Naar de bios ga ik heel weinig, omdat ik vind dat er weinig draait waar je als christen echt naar kan kijken.
De laatste film was de Vliegeraar, wow zo mooi en heel 'nette film'.
Verder beperk ik mij tot films als Pride and Prejudice
Ah die met bedrog, overspel, machtsmisbruik, vooroordelen en misplaatste trots ;) Leuke film overigens :)


Naar een futuristische film zou ik niet willen gaan, omdat daarin zo met de toekomst gespeeld wordt/bepaalde visioenen (machtsovername door 1 persoon of vergaan van de wereld; hierin zie ik paralellen met de Bijbel) worden er getoond. Daar gaat er voor mij maar Een over.

Tja, overspel in P en P keur ik ook niet goed. Overspel blijft overspel, maar in films als P en P zit je er niet zo met je neus bij als in andere films. Ook gelden daar meer principes en normen en waarden als in een uitschieter als Temptation Island (om even een TV-programma te noemen).
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 14 aug 2008 08:53

Zelf begin ik steeds minder films te kijken, vaak is het één grote ergenis. Ooit een keertje de film "Men in Black" bekeken, het eerste woord in deze film is een vloek, ik zie dat als een provocatie. Het kan aan mij liggen maar soms word je echt paranoide van. Bij de Hollywood producties komen Christenen er consequent slecht vanaf, doordat ze hypocriet zijn, toch vloeken of door 'verkeerd' te bidden. Bijvoorbeeld in die film waarin trucks veranderen in Robots (ben de naam vergeten). Ik zat er al een beetje op te wachten en ja hoor, de 'bad guy' droeg een kettinkje met een kruisje.

Een lang verhaal over The English Patient maar de schrijver heeft het bij het rechte eind: http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... &id=114797

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 14 aug 2008 09:16

Haai schreef:Dat is voor mij de reden om films kijken zoveel mogelijk te beperken; omdat ik weet dat ik het moeilijk vind de film te onderbreken als het eigenlijk te ver gaat.


Doe ik ook. Maar ik hou zowiezo niet van films kijken, omdat ik van te voren al 'bang' ben dat er iets verkeerds in voorkomt, waar je God verdriet mee doet.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 14 aug 2008 13:06

Rom 14,14
Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein.

Films zijn niet onrein in zichzelven maar krijg je er een gevoel bij van dit voelt niet goed, word het je als zonde aangerekend zeker als je blijft zitten.
Als er in een film gevloekt en gespot word met God, geloof ik niet dat den Heere huilend in de hemel zit.
Met spotten en vloeken stapel je kolen op je eigen hoofd, tot de dag der wrake.
Als ik een programma zie waar God bespot word heb ik al medelijden met degenen die dat doen, omdat God ook eens komt te spotten en lachen.

Spreuken 1
25 En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt;
26 Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt.
27 Wanneer uw vreze komt gelijk een verwoesting, en uw verderf aankomt als een wervelwind; wanneer u benauwdheid en angst overkomt;

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 14 aug 2008 13:32

Als er in een film gevloekt en gespot word met God, geloof ik niet dat den Heere huilend in de hemel zit.


Denk je dat het God niets doet als er gevloekt of gespot in een film wordt? God heeft toch in de 10 geboden tot ons gezegd dat je Zijn naam niet ijdel mag gebruiken? Dan heeft Hij er toch verdriet van als dat wel gebeurd?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 14 aug 2008 14:10

em_ma schreef:Denk je dat het God niets doet als er gevloekt of gespot in een film wordt? God heeft toch in de 10 geboden tot ons gezegd dat je Zijn naam niet ijdel mag gebruiken? Dan heeft Hij er toch verdriet van als dat wel gebeurd?


Aloude discussie. vloek jijzelf, of vloekt er een ander, er lijkt mij nog al een verschil in zitten. God houdt niet onschuldig wie zijn naam misbruikt. Laat een ieder voor zichzelf bepalen of hij wel of geen films/tv etc. wil bekijken, maak er aub geen algemene regelgeving voor. Men zou eens kunnen vervallen in muggenzifterij van wat wel en wat niet meer bekeken/beluistert kan worden, of welke plaatsen er wel of niet meer bezocht kunnen worden.

Vloeken is (helaas) van alle tijden, zelfs een christen ontkomt er soms niet aan. (Denk maar eens aan Job)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 14 aug 2008 14:45

Sinds ik merkte dat ik mijn gedachten niet meer bij het bijbellezen en bidden kon houden na het kijken van een film ben ik er mee gestopt. Blijkbaar ben ik er zo intens mee bezig dat het mij helemaal vervuld, met het genoemde negatieve gevolg. Maar dit is puur subjectief, dus geen argument naar anderen toe.

Wel vraag ik me af of er goede films bestaan... Bijvoorbeeld een film waarin de zonde niet het kijkplezier verhoogd.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 aug 2008 18:09

Harm-J schreef:
em_ma schreef:Denk je dat het God niets doet als er gevloekt of gespot in een film wordt? God heeft toch in de 10 geboden tot ons gezegd dat je Zijn naam niet ijdel mag gebruiken? Dan heeft Hij er toch verdriet van als dat wel gebeurd?


Aloude discussie. vloek jijzelf, of vloekt er een ander, er lijkt mij nog al een verschil in zitten. God houdt niet onschuldig wie zijn naam misbruikt. Laat een ieder voor zichzelf bepalen of hij wel of geen films/tv etc. wil bekijken, maak er aub geen algemene regelgeving voor. Men zou eens kunnen vervallen in muggenzifterij van wat wel en wat niet meer bekeken/beluistert kan worden, of welke plaatsen er wel of niet meer bezocht kunnen worden.

Vloeken is (helaas) van alle tijden, zelfs een christen ontkomt er soms niet aan. (Denk maar eens aan Job)


Ja, laten we een ander vooral geen beperkingen opleggen, dat zou wel heel onbijbels zijn. :roll:

Dat vloeken van alle tijden is wil niet zeggen dat we het dan maar moeten accepteren.
Doodslag is ook van alle tijden maar is (hoop ik toch) ook niet geaccepteerd als een kwaad dat we bij een ander maar door de vingers moeten zien.

In de bijbel komen talloze vermaningen voor, het lijkt me dus dat we in deze, na eerst naar onszelf te hebben gekeken, ook onze naaste mogen opwekken om dit soort zonde niet door de vingers te zien, maar om hier tegen te strijden.
En die strijd begint door onszelf niet in verzoeking te brengen in bijvoorbeeld een bioscoop, want de drempel om halverwege de film weg te lopen is inderdaad metershoog.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 14 aug 2008 18:26

Wullimpie schreef:Ja, laten we een ander vooral geen beperkingen opleggen, dat zou wel heel onbijbels zijn. :roll:

Dat vloeken van alle tijden is wil niet zeggen dat we het dan maar moeten accepteren.
Doodslag is ook van alle tijden maar is (hoop ik toch) ook niet geaccepteerd als een kwaad dat we bij een ander maar door de vingers moeten zien.

In de bijbel komen talloze vermaningen voor, het lijkt me dus dat we in deze, na eerst naar onszelf te hebben gekeken, ook onze naaste mogen opwekken om dit soort zonde niet door de vingers te zien, maar om hier tegen te strijden.
En die strijd begint door onszelf niet in verzoeking te brengen in bijvoorbeeld een bioscoop, want de drempel om halverwege de film weg te lopen is inderdaad metershoog.


Wat wil je dan, bij de wet verbieden? Vraag je zelfs eens af vloeken ze (ongelovigen) dan misschien niet meer omdat God het niet wil, of omdat er een wettelijke sanctie opstaat..., ik zelf gok op het 2e. Daarbij denk ik dat God niet gebaat is bij zo'n opgelegde wet. God wil namelijk dat mensen uit vrije wil niet vloeken omdat Hij het van de mensen vraagt in de 10 geboden. Daarbij staat ook, dat Hij niet onschuldig houdt. Dus niet een ander maar Hij alleen.

Je kunt mensen er op aan spreken ja, en mensen uitleggen waarom je het niet prettig vindt dat zij vloeken en wat het voor jou betekent als er in jouw omgeving of nabijheid gevloekt wordt.

wat betreft het voorbeeld van de bioscoop en je zelf niet in verzoeking brengen e.d. vind ik persoonlijk een dooddoener. Nog los van het feit dat daar geldt, dat (als er al gevloekt wordt in een film) het een ander is die vloekt en daar dus zelf ook verantwoording van af zal moeten dragen.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 14 aug 2008 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 aug 2008 18:34

En jij kunt met plezier kijken hoe een ander zondigt??? heel vreemd.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten