Waarom ga je nog naar de kerk, als je toch...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Waarom ga je nog naar de kerk, als je toch...

Berichtdoor Denkertje21 » 13 aug 2008 10:58

De kop van dit topic was slechts de helft van de vraag1 Ik ga 'm afmaken:

Waarom ga je nog naar de kerk, als je toch niet bereid bent om je HELEMAAL over te geven?

Tja, moeilijk he? Vaak is het leven van een christen 'een beetje van mezelf en beetje van Maggi'. God een beetje en de wereld een beetje. Maar waarom ga je dan nog naar de kerk in de hoop dat je er een aanraking met God krijgt, bekering, omkeer, verlossing. Als je eigenlijk al weet dat je bepaalde dingen toch niet los wilt laten. Vroeger noemden ze dat 'boezemzonden'. Heb jij ook allerlei excuses gevonden om met je eigen leventje door te gaan, terwijl je weet dat God volledige overgaven vraagt? En dan maar wachten tot God krachtdadige bekering werkt?

Dus nog een keer de vraag:

Waarom ga je nog naar de kerk, als je toch niet bereid bent om je HELEMAAL over te geven?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 aug 2008 11:18

Betekent Islam ook niet overgave?

Om op je vraag in te gaan: de kerkgang is niet per definitie bepalend voor wat dan ook. De kerk is de gemeenschap van de heiligen, niet een zaligheidsformule.

De kerk is een gemeenschap - waar ook een sociale interactie tussen mensen is, waar gebeden wordt, waar gemusiceerd wordt. Je sluit mensen uit als je je vraag tot wet verheft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 13 aug 2008 11:30

@Denkertje21,

Eerlijk gezegd ga ik niet naar de kerk om bekeerd te worden of wat dan ook in die trant. ik ga naar de kerk om er iets te leren uit Zijn Woord.

Ik geloof in Hem die mij verlost heeft en ik geloof in Zijn Vader die Hem gezonden heeft. Daarom wil ik meer weten over God de Vader en Zijn Zoon Jezus Christus.

Als het goed is is een voorganger in staat om zowel oude- als nieuwe schatten aan het licht te brengen.

daarbij, je kunt ook zelf bijbelstudie doen om iets te leren en te ontdekken.

je benadering vindt ik derhalve onjuist.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 13 aug 2008 11:36

Dat is allemaal waar. Maar de kerk is toch het huis van God waar Hij in het gewaad van Zijn Woord mensen wil ontmoeten. Natuurlijk kan dat ook elders en gebeuren er in de kerk ook andere dingen, maar da's een andere discussie.

Wat ik nu bedoel is dat velen zondag aan zondag naar de kerk gaan omdat je weet dat de Grote Omslag in je leven er moet zijn/komen. Je bent op zoek naar bekering en toch vertik je het om ALLES van jezelf in te leveren. Bepaalde zonden hou je vast, je zoekt er een excuus voor..

Wat verwacht je dan nog dat God met je doet door de prediking?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 aug 2008 11:39

Contact met andere christenen is misschien wel essentieel om bepaalde zonden achter je te laten!

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 13 aug 2008 11:45

@denkertje21,

Juist door de onderwijzing voel ik mij gesteund in mijn geloof. Als ik zeg maar iets nieuws hoor denk van: Yes, weldig Heer om dat te mogen horen. dank u wel.

juist zulke zaken zijn voor mij een stimulans om verkeerd zaken te laten. niet de roep van raak niet, smaak niet, roer niet aan. ik denk dat juist het tegendeel waar is.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 aug 2008 14:37

'Bekering' is een dagelijks iets, misschien kwam de term even wat verkeerd over, maar alleen al door je schrijven 'zie' ik dat jij ook komt om te leren, onderwijs te krijgen, uit Zijn Woord te horen én om de zonde te proberen te laten..

Dat heet dus 'bekering.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 13 aug 2008 16:41

Ik ga in de eerste plaats naar de kerk om mijn gemeenteleden te ontmoeten.
Maar vooral omdat onze dominee's gewoon een heel aantal jaar hebben geleerd wat er allemaal in de Bijbel staat, en hij mij daar veel meer over kan vertellen dan ik zelf. Ik doe er geen studie voor. Hij brengt dus 'gewoon' zijn kennis over aan mij.
Ik heb wat minder met dat God daar vooral is enzo. God is voor mij overal, niet persé in ons kerkgebouw. Ik zie de kerk als normaal gebouw van stenen, al is het wel eeuwenoud. Maar ik ga niet naar de kerk om daar God te ontmoeten, dat doe ik liever in mijn eigen huis.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 13 aug 2008 19:09

Waarom ga je nog naar de kerk, als je toch niet bereid bent om je HELEMAAL over te geven?


Het ligt er maar aan, wat je onder overgeven verstaat! Er lijkt mij persoonlijk een duidelijk verschil zitten, tussen schuld belijden voor God, toegeven dat je jezelf niet kunt houden aan de 10 geboden door Hem ingesteld en dat je niet zonder Hem kunt in je leven. Of exact leven naar de door kerk ingestelde regels, die per kerk(gemeente) onderling weer zullen verschillen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Layna
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2008 13:41

Berichtdoor Layna » 13 aug 2008 19:21

Ik zie het verband overgave-kerk even niet. Overgave heeft m.i. te maken met je persoonlijke relatie met God, en in die relatie past de kerk ook. Maar het hangt niet van de kerk of je kerkgang af. Of begrijp ik je verkeerd?

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 aug 2008 20:37

MissF schreef:Ik ga in de eerste plaats naar de kerk om mijn gemeenteleden te ontmoeten.
Maar vooral omdat onze dominee's gewoon een heel aantal jaar hebben geleerd wat er allemaal in de Bijbel staat, en hij mij daar veel meer over kan vertellen dan ik zelf. Ik doe er geen studie voor. Hij brengt dus 'gewoon' zijn kennis over aan mij.
Ik heb wat minder met dat God daar vooral is enzo. God is voor mij overal, niet persé in ons kerkgebouw. Ik zie de kerk als normaal gebouw van stenen, al is het wel eeuwenoud. Maar ik ga niet naar de kerk om daar God te ontmoeten, dat doe ik liever in mijn eigen huis.
hmmm.. mag ik zeggen dat ik dat een beetje vreemd vindt? Je gaat in de eerste plaats naar de Kerk om je gemeenteleden te ontmoeten, en dat je God liever thuis ontmoet.
Daar is Kerk toch voor om God te ontmoeten? d.m.v. de preek van de dominee ontmoet je God, en leer je uit de Bijbel.
Ik ben het dan wel met je eens dat God overal is, maar vooral in de Kerk, vind ik dan..

madel schreef:Eerlijk gezegd ga ik niet naar de kerk om bekeerd te worden of wat dan ook in die trant. ik ga naar de kerk om er iets te leren uit Zijn Woord.

Ik geloof in Hem die mij verlost heeft en ik geloof in Zijn Vader die Hem gezonden heeft. Daarom wil ik meer weten over God de Vader en Zijn Zoon Jezus Christus.
zo mee eens :D
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Fluitje
Mineur
Mineur
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 feb 2004 22:54
Locatie: Bunsburg
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 13 aug 2008 21:34

En toch is de kerkgang ook ter bekering.

Mijn kinderen geloven wel maar ze zijn nog niet bekeerd.
Mijn schoondochter gaat juist met ons naar de kerk om erbij te willen horen maar ze is nog niet bekeerd (onkerkelijk van huis uit).

Waarom naar de kerk?
Om het Woord te horen.
De Geest werkt met name door het gehoor:
Paulus schrijft hierover aan de Romeinen:

Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,


Dus zeker een reden om te gaan, ook voor je dagelijkse bekering.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 aug 2008 21:36

Fluitje schreef:En toch is de kerkgang ook ter bekering.

Mijn kinderen geloven wel maar ze zijn nog niet bekeerd.
Mijn schoondochter gaat juist met ons naar de kerk om erbij te willen horen maar ze is nog niet bekeerd (onkerkelijk van huis uit).
toch prachtig dat ze meewilt ?? Hopen dat ze ook geraakt wordt :wink: ik vind dat altijd zo mooi als ze toch de wil en de inzet tonen om naar de kerk te gaan!
Ik ga naar de Kerk om het Woord van God te horen, om iedere keer weer geraakt te worden, om mijzelf te versterken in het geloof.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Berichtdoor coupe soleil » 13 aug 2008 21:39

Wat ik nu bedoel is dat velen zondag aan zondag naar de kerk gaan omdat je weet dat de Grote Omslag in je leven er moet zijn/komen.


Ik zou zelf niet zo makkelijk over anderen oordelen. Hoe weet je nu met welke gevoelens en om welke redenen anderen naar de kerk gaan? Ik zou het gewoon persoonlijk houden als ik jou was.

Harold.
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jul 2008 23:29

Berichtdoor Harold. » 13 aug 2008 21:51

Ik ben het opzich wel met topic starter eens.

Binnen de kerk zul je altijd een groep "verstandelijk gelovigen" vinden.

Oftewel: ik weet dat God bestaat, dat hij de schepper is van deze aarde etc.

Maar als het geloven niet meer is dan een "weten" en verder niets, dan heeft je geloof weinig inhoud. Dan kun je vrolijk elke zondag in de kerk zitten, maar als er bepaalde zonden in je leven zijn waarvan je weet dat ze er zijn, (en waarvan je weet dat God er een hekel aanheeft) maar je wilt niet tegen deze zonden vechten, dan wordt je schijnbaar niet gevoed door Gods woord. Als je een relatie met God hebt, dan zul je willen vechten tegen een bepaalde zonde omdat je weet dat God er een hekel aan heeft.

Maar ik ben er niet om een ander te veroordelen, maar het is niet verkeerd om als Christen je relatie met God voor je zelf te beoordelen.
Laatst gewijzigd door Harold. op 13 aug 2008 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten