Middelen VS Doel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

patrick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2008 21:41

Middelen VS Doel

Berichtdoor patrick » 11 aug 2008 17:40

Soms het ik de neiging te denken dat in veel kerken en bij veel gelovigen de middelen boven het doel uitsteken.

Als voorbeeld om duidelijk te maken wat ik bedoel:

Belijdenis:
Waarom als ‘’’show’’’in de kerk? Ik beleid al dat ik geloof naar de gehele buitenwereld.

Trouwen:
Geen seks voor het huwelijk. Wat is het huwelijk volgens de bijbel? Volgens mij niet meer dan elkaar eeuwige trouw beloven. Dit heb ik mijn vriendin al lang gedaan echter zijn wij niet getrouwd volgens de maatstaven van onze maatschappij.

Veel dingen gaan omdat ze nu eenmaal altijd zo gaan, dat is traditie. Ik heb het idee dat dit (het middel) vaak belangrijker gevonden wordt dan het doel (al dan niet bewust).

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 aug 2008 18:15

De mensen waar dit op slaat zullen dat denk ik niet snel toegeven, omdat ze het niet door hebben.

Aan de andere kant denk ik dat als je geen seks voor het huwelijk wilt, maar je weet niet precies waarom, dat je het dan niet gaat volhouden.

Eigenlijk heb jij het hier over twee dingen die heel erg op elkaar lijken: belijdenis doen en trouwen. In beide gevallen laat je in het openbaar zien dat je van iemand houdt. Natuurlijk houd je voor die gebeurtenis ook al van God of van je man/vrouw, maar je laat dat pas aan iedereen zien als je er echt zeker van bent. Bovendien ben je na die dag ook aanspreekbaar als blijkt dat die liefde er niet meer is: andere mensen kunnen je dan ook helpen om de liefde weer terug te vinden. Dat is het nut ervan. Er is dus een heel groot verschil tussen de liefde verklaren aan een persoon terwijl je samen bent of hetzelfde doen in het openbaar.

Misschien heb ik nu geen antwoord gegeven op je vraag, omdat het jou gaat om mensen die hier dus niet over nagedacht hebben. Erger jij je aan die mensen? Of vind je dat ze het zelf moeten weten, maar vind je het vreemd en wil je weten hoe het komt? Wat is eigenlijk je vraag?

patrick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2008 21:41

Berichtdoor patrick » 11 aug 2008 18:28

Ik heb het gevoel dat ik met bepaalde zaken (zoals in dit voorbeeld) wat tegendraads ben en de menig heb dat het geloof in sommige opzichten vermenselijkt.
Ik heb het idee dat ik hier wat alleen in sta (al dan niet terecht) en zou graag hier wat andere meningen over horen om dit ‘tegendraadse’ misschien wat weg te poetsen.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 aug 2008 08:09

Belijdenis:
Waarom als ‘’’show’’’in de kerk? Ik beleid al dat ik geloof naar de gehele buitenwereld.
Als je het toch al in de 'gehele buitenwereld' doet, waarom dan in vredesnaam niet in de kerk? Het is te vergelijken met het Bar/Bat Mitswa binnen het Jodendom. Natuurlijk weten die mensen in de synagoge ook wel of iemand Joods is of niet, of hij in leer en leven staat na wat de Tenach zegt etcetra. Alleen toch is er de Bar Mitswa, waarmee je 'volwaardig' lid wordt van de gemeenschap.

Zo ook de belijdenis (huwelijk, rechtspraak, doop) met alle drie komen beloften om de hoek kijken. Het is nou eenmaal moeilijk om te bewijzen aan anderen dat je een bepaalde belofte gedaan hebt als je alleen, of met twee mensen bent. De belijdenis in de kerk komt als het goed is ook na de belijdenis van het hart, het uitstorten bij Hem, het leven volgens het Woord van God, de navolging van Christus. Door 'voor God en de Gemeente' een belijdenis uit te spreken kan de gemeente (of ook; de ouderlingen/diakenen/predikanten) jou aanspreken op gedragingen, uitlatingen, levenstijl.

Als ik onder vrienden duidelijk maak dat ik niet geloof dat Jezus Christus niet de zoon van God is, maar dat Hij slechts een profeet of zedenleraar was, kan de kerkenraad mij momenteel niets maken. Ik heb nergens mee ingestemd (alleen mijn ouders, die zijn daarin verantwoordelijk voor mij). Daarom doe je m.i. belijdenis. Ik geloof ook dat het heel moeilijk is om zonder belijdenis in de wereld belijdenis in de kerk te doen. Dan is het niet meer dan een ritueel, een papiertje of zoals jij zegt een show.

Geen seks voor het huwelijk. Wat is het huwelijk volgens de bijbel? Volgens mij niet meer dan elkaar eeuwige trouw beloven. Dit heb ik mijn vriendin al lang gedaan echter zijn wij niet getrouwd volgens de maatstaven van onze maatschappij.


Henk Herbold
De Bijbel refereert vaak aan sex voor het huwelijk als "ontucht" of "overspel", maar dan wel in de zin van sexuele gemeenschap tussen mensen die niet met elkaar getrouwd zijn. Het enige verschil dat de Bijbel maakt tussen sex voor het huwelijk en overspel, is dat overspel plaatsvindt tussen getrouwde personen terwijl dat bij sex voor het huwelijk niet het geval is. Sex voor het huwelijk is net zozeer een zonde als overspel en alle andere vormen van sexuele immoraliteit. Deze hebben alle betrekking op sexuele relaties met iemand waarmee je niet bent getrouwd.

De Bijbel verklaart dit als volgt: "...Maar bedenk dat het lichaam er niet is om ontucht mee te plegen: het is er voor de Heer en de Heer is er voor het lichaam." (1 Korintiërs 6:13). Vers 18 gaat hierop verder in, "Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam." Galaten 5:19 zegt hetzelfde, "Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid..." Efeziërs 5:3 zegt het het duidelijkst, "Laat er bij u geen sprake zijn van ontucht of zedeloosheid, of van hebzucht – deze dingen horen niet bij heiligen." Uit deze verzen blijkt dat de Bijbel een complete en totale onthouding van sex voor het huwelijk voorstaat.


Ook hier komt dus die 'overeenkomst met getuigen' kijken, in Nederland moet je die belofte bij de burgelijke stand doen, in andere landen kan dat ook in de Kerk. De Bijbel laat m.i. niet echt ruimte voor 'ik heb mijn vriendin beloofd dat ik bij haar blijf, dus mogen we seks hebben want we zijn getrouwd'.

Stel dat jou relatie dan stukloopt omdat jullie ruzie hebben gehad over iets. Dan mag jij nooit meer een relatie aangaan omdat echtscheiding alleen geoorloofd is bij overspel (van de ander). De meeste mensen met zo'n 'huwelijksopvatting' gaan nogal eens 'vrij' om met de definitie van het huwelijk.

Het idee dat belijdenis 'show' is en het huwelijk 'een formaliteit' is kan ik best begrijpen. Alleen zie ik het liever andersom, wat is het probleem van de 'formaliteit' als je toch al belijdenis in de wereld doet en toch al beloofd hebt bij de vriendin te blijven?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 12 aug 2008 11:48

Ik herken je vragen zeker wel. Ik heb lange tijd hetzelfde gedacht.
Tot ik zelf in onze gemeente belijdenis deed en trouwde, en toen pas zag ik de meerwaarde ervan in.
Want er staat dan een hele, liefdevolle, warme gemeente tegenover je, die vol blijdschap naar mijn 'ja-woord' luistert. Dat geeft zo'n meerwaarde!
Maar het is voor mij niet heilig ofzo. Al is trouwen wel handig omdat ons kindje nu dezelfde achternaam krijgt als wij beiden. Maar het is net zoveel papiergedoe als een vriend en vriendin die samen gaan wonen en alles perfect vast laten leggen.
Voor mij is het ook geen moeten, maar ik heb wel de meerwaarde ervan ingezien, en dat vind ik onwijs mooi, en zou ik zeker ook zo willen houden!

(heel jammer als je dan een gemeente hebt waar amper gemeenteleden komen als er iemand trouwt, of waar amper gereageerd wordt op een belijdenis)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Middelen VS Doel

Berichtdoor hamlap » 12 aug 2008 12:02

patrick schreef:Soms het ik de neiging te denken dat in veel kerken en bij veel gelovigen de middelen boven het doel uitsteken.

Als voorbeeld om duidelijk te maken wat ik bedoel:

Belijdenis:
Waarom als ‘’’show’’’in de kerk? Ik beleid al dat ik geloof naar de gehele buitenwereld.


Ik vind het prima en ben dankbaar als mensen hun geloof openlijk naar de buitenwereld toe uitspreken. Maar er is ook nog zoiets als orde in de kerk, en het formeel uitspreken van je geloof (openbare geloofsbelijdenis). Daarmee neem je een aantal verantwoordelijkheden en taken formeel op je.
Je kan bezwaren hebben (terecht!) als een belijdenisdienst een parade show wordt van jonge lidmaten die opgetuigd en opgedirkt voor in de kerk ja zeggen, en vervolgens overladen worden met cadeau's, enzovoorts. Maar gooi niet met het badwater ook het kind weg. Het verkeerde gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heft niet automatisch het goede gebruik ervan op! Hetzelfde geldt trouwens ook voor het huwelijk...!

Trouwen:
Geen seks voor het huwelijk. Wat is het huwelijk volgens de bijbel? Volgens mij niet meer dan elkaar eeuwige trouw beloven. Dit heb ik mijn vriendin al lang gedaan echter zijn wij niet getrouwd volgens de maatstaven van onze maatschappij.

Voor jou en je partner kan het overduidelijk zijn dat je elkaar trouw bent en blijft. Daar heb je de uiterlijke instelling van het voltrekken van het huwelijk door de ambtenaar niet voor nodig. Maar er zitten ook, voor de mensen om je heen en ook voor jezelf, zeer goede kanten aan: je belooft elkaar openlijk trouw te zijn en te blijven, voor elkaar te zorgen.
Bij het huwelijk zeg ik ook altijd: als je elkaar trouw belooft, dan kun je dat het beste doen voor Gods aangezicht, en Hem daarbij dan ook vragen om Zijn zegen zodat je met Zijn hulp je belofte na zult kunnen komen. Daarom is de huwelijksdienst in de kerk zo belangrijk.

Veel dingen gaan omdat ze nu eenmaal altijd zo gaan, dat is traditie. Ik heb het idee dat dit (het middel) vaak belangrijker gevonden wordt dan het doel (al dan niet bewust).

Tja, blijf helder onderscheid maken bij het echte doel van de instellingen van openbare geloofsbelijdenis en huwelijk.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 aug 2008 12:51

MissF schreef:(heel jammer als je dan een gemeente hebt waar amper gemeenteleden komen als er iemand trouwt, of waar amper gereageerd wordt op een belijdenis)

Inderdaad! Toen ik belijdenis deed kwam er amper iemand van mijn familie, om diverse redenen. Dat vond ik niet tof, maar mijn geestelijke familie was er wel en dat was heel belangrijk. Toen ik na afloop van zoveel mensen een hand kreeg voelde ik mij heel erg verbonden met hen allemaal.
Bij onze trouwdienst hadden we een stukje in de nieuwsbrief van de kerk gezet dat iedereen mocht komen. Als er mensen trouwen die je amper kent, alleen van de kerk, dan is het tegenwoordig niet altijd even duidelijk of ze er wel mensen van de kerk bij willen, ook al staat de tijd wel in het kerkblad.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Re: Middelen VS Doel

Berichtdoor goshen » 12 aug 2008 12:56

patrick schreef:Trouwen:
Geen seks voor het huwelijk. Wat is het huwelijk volgens de bijbel? Volgens mij niet meer dan elkaar eeuwige trouw beloven. Dit heb ik mijn vriendin al lang gedaan echter zijn wij niet getrouwd volgens de maatstaven van onze maatschappij.
Sinds het homohuwelijk er in Nederland doorheen is geduwd ben ik anders over het burgerlijk huwelijk gaan denken. Dat heeft zijn waarde verloren dus het maakt niet echt meer uit of je nu een samenlevingsovereenkomst sluit of een gewoon huwelijk tenzij één van beide een juridische meerwaarde heeft natuurlijk. Het huwelijk volgens de Bijbel is volgens mij elkaar eeuwige trouw beloven ten overstaan en met instemming van (kerkelijke) familie. Ik heb voor mijn huwelijk schriftelijk toestemming gevraagd aan mijn familie (en gelukkig ook gekregen).

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 aug 2008 14:21

In Nederland mag je niet in de kerk trouwen voor je in het gemeentehuis bent getrouwd.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 12 aug 2008 14:36

Lalage schreef:In Nederland mag je niet in de kerk trouwen voor je in het gemeentehuis bent getrouwd.
Dan is dat de juridische meerwaarde van het burgerlijk huwelijk t.o.v. het samenlevingscontract.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 100 gasten