Heilig Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Evelien » 04 mar 2009 18:17

Volgens mij heb ik het over de 1e zondag van de maand.

Dus ik zeg niks verkeerd.

En overigens elke zondag avondmaal daar ben ik wel voor (dat komt in de vergadering voor).

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor kwebbel » 05 mar 2009 16:28

dan heb ik het verkeerd opgevat! Excuus! Ik ben juist aan het lezen: Blijvend Belijden van J.H. Velema en die schrijft nu iets over het vieren van het HA elke eerste zondag van de maand. Ben benieuwd wat hij er over zegt.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Evelien » 05 mar 2009 16:34

Hoevaak hebben jullie dan Avondmaal?

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor kwebbel » 05 mar 2009 16:53

4 tot 6x in het jaar ofzo. Eens per 3 of 4 maanden. Ik weet het niet precies, zo ongeveer.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor ajl » 06 mar 2009 13:11

waarschijnlijk 4 x in het jaar. De christelijk ger. kerken hebben allemaal 4x in het jaar avondmaal. Ik ben weleens in een vijgemaakte kerk geweest waar ze het elke 4 weken vierden. Daar hebben ze het afgeschaft, omdat veel mensen het niet prettig vonden. Ik moet zeggen dat ik het ook niet fijn vond om het elke 4 weken te vieren. Ik had altijd het idee dat ik er voor piet snot bijzat. Aan het avondmala gaan was niet mogelijk en de ervaring leert dat de preek dan ook ingekort word en dat is voor mij een van de voornaamste redenen om naar een kerk te gaan.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Jo'tje » 06 mar 2009 16:18

ajl schreef:waarschijnlijk 4 x in het jaar. De christelijk ger. kerken hebben allemaal 4x in het jaar avondmaal. Ik ben weleens in een vijgemaakte kerk geweest waar ze het elke 4 weken vierden. Daar hebben ze het afgeschaft, omdat veel mensen het niet prettig vonden. Ik moet zeggen dat ik het ook niet fijn vond om het elke 4 weken te vieren. Ik had altijd het idee dat ik er voor piet snot bijzat. Aan het avondmala gaan was niet mogelijk en de ervaring leert dat de preek dan ook ingekort word en dat is voor mij een van de voornaamste redenen om naar een kerk te gaan.


Ik heb ook jaren in de CGK gekerkt en wij vierden 6 keer per jaar avondmaal ;)
pobody's nerfect

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor esli » 06 mar 2009 16:29

Wij hebben ook elke maand avondmaal. Vind dat wel een mooie hoeveelheid en zeker niet te vaak. Ik ben ook wel eens in een NGK geweest waar het elke week was, vind ik ook mooi. Maar voor mij zou het dan meer een gewoonte worden zonder er echt bij stil te staan vrees ik, maar dat valt misschien ook wel mee.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Evelien » 06 mar 2009 16:33

Ik denk dat je daarin dan ook wel een weg in vindt. Ook omdat je het niet gewend bent. Toen ik voor het eerst aan het avondmaal ging was voor mij ook een bijzonder moment. Zelf zou ik nooit in de gemeente waar ik ben opgegroeid aan het Avondmaal durven (bang om in een hoekje gedrukt te worden). In de gemeente van mijn man waar ik al vrij lange tijd in mee draai, ben ik ook niet gelijk de 1e keer aan gegaan.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor esli » 06 mar 2009 17:18

Al doe ik als ik ergens gast ben ook wel gewoon mee. Vind dat juist erg mooi, dat je zomaar ergens op een zondag een dienst meemaakt en dan samen avondmaal viert, samen als één gemeente.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Evelien » 06 mar 2009 17:29

esli schreef:Al doe ik als ik ergens gast ben ook wel gewoon mee. Vind dat juist erg mooi, dat je zomaar ergens op een zondag een dienst meemaakt en dan samen avondmaal viert, samen als één gemeente.


Helemaal mee eens. Is iets wat heel fijn is.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor kwebbel » 06 mar 2009 17:33

Ik ben elke maand Avondmaal niet gewend, mij lijkt het erg veel en dan lijkt het bijzondere er af te zijn. Maar dat is mijn idee, ik ben het gewend om het minder vaak te vieren.
Gelukkig waren de gemeente van m'n man en mijn oude gemeente zo ongeveer hetzelfde ook qua preken en viering en gewoonte e.d. Dat was gelukkig niet zo'n erge omschakeling.

Toen wij verkering hadden ging ik mee naar de Kerk van m'n man, en heb aangevraagd dat ik graag aan het Avondmaal wilde. Ik moest daarvoor toestemming verkrijgen van de Kerkenraad. Ze deden een beetje moeilijk omdat we niet verloofd waren toendertijd. Ik heb toen een gesprek gehad bij m'n schoonouders thuis. Het was een hele hindernis die ik moest nemen, ik moest echt overtuigen dat we toekomstplannen hadden e.d.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Evelien » 06 mar 2009 17:36

Wat ik persoonlijk heel bijzonder vindt is het Avondmaal binnden de vergadering der gelovigen. Daar is elke week avondmaal en na de Avondmaalsviering is er een korte pauze en begint na die tijd de preek. Je zou daar eigenlijk eens heen moeten gaan om dat mee te maken. Maar ik vindt dat persoonlijk erg mooi.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor esli » 06 mar 2009 17:43

Dat heb ik idd ook wel eens mee gemaakt (beetje jammer dat je bij de vergadering niet mee mag doen met het avondmaal, maar goed). Ik vond dat idd ook erg mooi en op die manier (met pauze ed.) blijft het avondmaal ook wel erg bijzonder, omdat het eerste gedeelte van de dienst best wel in het teken staat van het avondmaal. Wel mooi om elke week te beginnen met stil te staan bij de verlossing die je hebt in Jezus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Evelien » 06 mar 2009 17:45

Niet? ow dan ben je zeker in de gesloten vergadering geweest? Als wij naar de vergadering gaan mogen wij wel aan het avondmaal.

kirsten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1163
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:54

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor kirsten » 07 mar 2009 08:52

Aan de ene kant is het wel raar dat wij zo weinig avondmaal hebben. In handelingen staat dat de eerste christengemeenten dagelijks heilig avondmaal vieren bij de gemeenteleden thuis. Ook Calvijn (of was het nu Luther) die pleitte voor elke zondag avondmaal. Daar was de kerkenraad het niet mee eens, dus zorgde hij dat hij een zondag per maand in ieder geval in een kerk preekte waar er wel avondmaal was.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten