Heilig Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor kwebbel » 05 jan 2010 08:42

Evelien schreef:Bij ons wordt de wijze/manier van het Avondmaal vieren elke keer veranderd.. elke keer wordt op het een andere manier gevierd. Zoals nu ook.. nu krijg je van de uitdelers een glaasje druivensap en vervolgens loop je naar de tafel en geef je de persoon aan de andere kant van de tafel (die uit de andere rij komt) het brood en zegt daar iets bij. Ten eerste vindt ik het al lastig om voor in de kerk te lopen en te staan en ten tweede moet ik iets tegen een ander wat zeggen.
Persoonlijk heb ik daar moeite mee. In het Avondmaal wat Jezus vierde zei alleen Jezus toch wat? Waarom moet je dan tegen een ander wat zeggen? En wat verwachten ze dat je gaat zeggen? Avondmaal vind ik (maar da's persoonlijk!!) een moment stilte om je zonden te overdenken, je inzetten voor een nieuw leven, je sterken in het geloof, een moment stilte om je te bedenken dat Jezus dit voor jou heeft gedaan!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Riska

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Riska » 05 jan 2010 09:11

In sommige kerken geven mensen aan elkaar het brood. En dan zeggen zij erbij: "het lichaam van Christus" of: "Brood uit de hemel".
Dat kán heel mooi zijn, maar het moet te allen tijd stijlvol en eerbiedig blijven.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor kwebbel » 06 jan 2010 17:01

Ik ben het niet gewend, misschien dat ik er daarom sceptisch tegenover sta... ik ken alleen het "oude traditionele" Avondmaal.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor esli » 06 jan 2010 20:57

Bij ons waren er ook wel veel wisselingen. Voordat ik in deze kerk lid werd, was er een verandering van gebouw. We kwamen in een school terecht waar avondmaal aan tafel niet mogelijk was. Toen moest er dus een andere vorm komen. Door de rijen bleken veel mensen te passief te vinden, in rijen naar voren te rommelig. Nu hebben we standaard brood zittend op de plaats en voor de wijn naar voren. Maar sommige willen of kunnen niet naar voren, dus dan is er gelegenheid om de wijn op je plaats te krijgen. Ook heb je de keuze voor druivensap en nu zijn er zelfs naast 1 grote beker ook kleine bekertjes. Voor ieder wat wils dus. We hebben nu 1 vorm en hoe het gaat vind ik prima, maar ik kan me voorstellen dat het voor mensen wat onrustig kan zijn.

Riska

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Riska » 06 jan 2010 22:41

Bij ons staan de diakenen vooraan in de kerk en bank voor bank komen de mensen naar voren en ontvangen brood en wijn (of druivensap voor degenen die om welke reden dan ook geen wijn mogen hebben).
Dat gaat zeer ordelijk en heeft geen problemen. Men is er zeer vertrouwd mee.

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor maboc » 06 jan 2010 23:02

Riska schreef:Bij ons staan de diakenen vooraan in de kerk en bank voor bank komen de mensen naar voren en ontvangen brood en wijn (of druivensap voor degenen die om welke reden dan ook geen wijn mogen hebben).
Dat gaat zeer ordelijk en heeft geen problemen. Men is er zeer vertrouwd mee.


Bij ons gaat het vrijwel net zo. Echter zien bij ons de ouderlingen toe dat alles een beetje handig verloopt. En omdat we niet zo'n al te grote gemeente zijn, gaan er denk ik zo'n 3 a 4 banken tegelijk.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor esli » 10 jan 2010 19:19

Bij ons gaat het idd. ook bank voor bank, die worden dan door een ouderling aangewezen. Dus het verloopt wel ordelijk.

Vonkie

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Vonkie » 27 jan 2010 23:18

Bij ons in de kerk gebeurt het nog vrij traditioneel. Gewoon tafels vooraan en iedereen mag komen waneer hij/zij wil. Is de tafel vol dan is er vooraan een rij stoelen vrij waar mensen kunnen gaan zitten die wel naar voren waar gekomen maar die niet meer aan de tafel pasten.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor kwebbel » 28 jan 2010 08:58

Vonkie schreef:Bij ons in de kerk gebeurt het nog vrij traditioneel. Gewoon tafels vooraan en iedereen mag komen waneer hij/zij wil. Is de tafel vol dan is er vooraan een rij stoelen vrij waar mensen kunnen gaan zitten die wel naar voren waar gekomen maar die niet meer aan de tafel pasten.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Riska

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Riska » 28 jan 2010 10:44

Ik snap zo'n quote zonder verder commentaar nooit. Betekent het dat je het beaamt? Dat het bij jullie net zo is? Of is het bericht per ongeluk verzonden?

Vonkie

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Vonkie » 28 jan 2010 11:30

Ik denk inderdaad dat ze het beaamt :wink: . Waaromer nog iets aan toevoegen als het precies hetzelfde is als in haar kerk.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor kwebbel » 31 jan 2010 11:46

het gaat er idd hetzelfde aan toe, ik heb het dus beaamt.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor kwebbel » 02 feb 2010 10:14

In het topic: 'Wanneer verlaat je je Kerkverband?' ging het even over het Avondmaal.
In Evelien haar kerk vieren ze dus 1x per maand Avondmaal. In sommige kerken zelfs 1x per week in de ochtendienst. Waarom zoveel keer ?? Wat is de reden er achter ?? Het lijkt mij dat als je het vaak viert dat het een beetje automatisch wordt. Dat je er niet meer bij nadenkt omdat het een beetje standaard wordt. Het kan natuurlijk ook anders worden ervaren.
Mij lijkt het juist prettig om het 4x per jaar te doen, zodat je er ook naar toe kan werken, bewust kan worden doordat het juist wat minder per jaar gevierd word.
Graag reacties, niet aanvallen aub :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Evelien » 02 feb 2010 10:31

Zo automatisch is het niet hoor. Absoluut niet. Persoonlijk vindt ik 4 keer per jaar gewoon te weinig. Maar het is ook persoonlijk. Waarom zou je er naar toe moeten werken? Dat kan toch elke dag? Waarom moet er dan een week van voorbereiding zijn. En de rest van de weken geen voorbereiding? Ik vindt dat je er elke dag van bewust moet/mag zijn dat Jezus gestorven is voor onze zonden. En niet in de week van voorbereiding (wat in veel kerken zo gehouden wordt).

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Jo'tje » 02 feb 2010 10:35

Ja precies, ik snap dat eerlijk gezegd ook niet zo goed. In de CGK waar ik oorspronkelijk vandaan kom was dat ook sterk zo. En zo'n voorbereidingsweek was mooi hoor, had vaak een soort thema etc. Maar dat hoeft niet per se gekoppeld te worden aan het avondmaal. In mijn huidige gemeente zijn die thema's er ook, maar dan vooral gekoppeld aan een prekenserie, niet per se aan avondmaal. Maar, waarom ik die periode inbouwen niet zo snap: je gaat toch ook geen maand niet bidden, omdat het dan de volgende keer veel bijzonderder is?
pobody's nerfect


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten

cron