Heilig Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Heilig Avondmaal

Berichtdoor kwebbel » 08 aug 2008 11:35

Ik had ooit eens lang geleden een topic geopend over het Avondmaal maar daar werd zo erg van afgeweken dat ik het nog eens ga proberen.

1. Hoe leef jij toe naar het Avondmaal?
2. Wat doe je door de weeks voor "extra" naar de Avondmaalszondag?
3. Ga je ook wel eens niet, en waarom dan niet?

Dit zijn serieuze vragen. Ik heb erg geworsteld met het Avondmaal, zo erg zelfs dat mijn wijkouderling is gekomen om met ons te praten. Ik ben goed op weg en een tip gekregen van zijn vrouw (die kwam ook mee) om een boekje aan te schaffen.

Ik vind het Avondmaal een bijzonder gebeuren, en Jezus nodigt je dan ook persoonlijk uit om aan te gaan. Ik word dan altijd zo klein!
Soms weerhoud ik mij er van ? Waarom ?! Omdat ik voor mijn gevoel geen goede voorbereiding heb gehad (amper bij stil gestaan). Maar is dat ook een reden om niet te gaan ?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 mei 2005 16:04
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 08 aug 2008 12:31

1. Ik leef eigenlijk niet toe naar het heilig avondmaal. De noodzaak daarvan zie ik niet zo. Maar ik vermoed dat dat komt doordat ik een andere visie heb op deze maaltijd dan jij. :wink:

2. Helemaal niks. Ik ga niet extra mijn zonden belijden of extra mijn best doen, zodat ik me niet schuldig zou voelen o.i.d. Dat idee krijg ik vaak in mijn GB kerk, dat dat zou moeten. Daar heb ik, nog voordat ik aan het HA mocht, bewust afstand van gedaan.

3. Ja, ik ben nu in mijn 'eigen' gemeente al heel vaak niet geweest. Niet omdat ik niet zou durven, maar omdat de-manier-van mij steeds meer tegenstaat. De sfeer vind ik benauwend, mensen worden aangesproken op hun aangaan, de preken eromheen vind ik verschrikkelijk en ik sta niet achter de principes waarop zij hun manier van avondmaal vieren baseren.

Op jouw persoonlijke vraag dit antwoord:
Ik ben ervan overtuigd dat het gevoel van een mens geen reden is om niet aan te gaan. Het is een opdracht om als christen het lijden van Jezus te herdenken én om gezondheid en naastenliefde uit de maaltijd te ontvangen. Daarbij geloof ik niet dat je het avondmaal zwaarmoedig en gewichtig moet benaderen. Lees Handelingen en Korinthe er maar op na.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 08 aug 2008 16:38

1. Ik leef er niet echt naar toe, pas op de zondag ervoor als de dominee een voorbereidingspreek houdt denk ik: oh, is dat zondag?
2. Vaak niks. We lezen samen altijd ons eigen boekje, en zijn zo elke dag met ons geloof en met Hem bezig. Ook belijden we elke dag onze zonden die we hebben gedaan (liefst met naam en toenaam) Ik vind het niet nodig om dan die week opeens allemaal zonden te bedenken. Dat voegt voor mij niks toe. Twijfel of ik mag gaan heb ik ook nooit. God heeft mij geroepen, ik weet dat ik wedergeboren ben, ik vind zelf dat ik God tekort doe als ik ga twijfelen of ik wel mag gaan. Het is Zijn uitgestoken hand, die ik aan mag pakken. Ik zou niet durven weigeren zou ik bijna willen zeggen. Maar ik weet dat er mensen zijn die wel twijfelen en het daar heel moeilijk mee hebben, en dat kan ik me ook voorstellen. (scheelt ook dat ik helemaal geen twijfelaar ben, ik denk dat ook hierin karakter meespeelt)
3. Ik ga altijd in onze gemeente. Zie vraag 2. Een beetje grof misschien maar ik geloof absoluut in 'eens bekeerd, altijd bekeerd'. Dat betekent niet dat ik niks fout doe, maar dat zijn geen redenen voor mij om niet te gaan.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 08 aug 2008 20:22

1. Ik leef er ook niet echt naar toe. Tenminste, ik vind het wel een heel mooi iets en je bent er zeker mee bezig tijdens de voorbereidingspreek. Maar die loop ik ook wel eens mis doordat ik toch wel veel weekenden moet werken. Soms denk ik er door de weeks nog aan maar dat verschilt.
2. Niks extra. Vind ik ook een wat krom iets. Ik denk dat ik sowieso in m'n dagelijkse leven wat meer bij God/geloof mag stil staan omdat voor m'n gevoel andere dingen toch vaak de overhand hebben. Ik denk dat je dat nooit teveel kan doen, maar stel dat ik heel veel met het geloof en Hem bezig zou zijn, waarom zou ik 'extra' moeten doen voor het Heilig Avondmaal?
Twijfels om aan te gaan heb ik niet maar ik ben me er wel bewust van dat ik wel meer voor Hem mag leven en het meer mag uitstralen dat Hij de belangrijkste is in mijn leven.
[Tja, en wat is bekeerd? Wedergeboorte is een proces wat je leven lang duurt. Je oude mens sterft en er komt een nieuw mens tot leven. Ik denk dat dat onlosmakelijk met de bekering verbonden is. Daarom vind ik de uitdrukking niet kloppen als je zegt: ik ben bekeerd.]
3. Als ik kan, ga ik altijd. Juist omdat je het zelf niet waard bent dat God naar je om ziet, heb je juist het Avondmaal zo nodig. Christus wil ons daar ontmoeten. Je mag delen in de liefde van God.
Jezelf een oordeel eten en drinken heeft te maken met de gemeente als lichaam van Christus. Anderen negeren, passeren, en toch gemeenschap willen met Christus, dat vloekt met elkaar. Dat is ondenkbaar en ondankbaar! Dat heeft dus niet te maken met je eigen waardigheid voor God. Dan zou niemand mogen. Het avondmaal is juist voor hen die het beseffen dat ze het niet waard zijn voor God.

Gebruikersavatar
Fluitje
Mineur
Mineur
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 feb 2004 22:54
Locatie: Bunsburg
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 08 aug 2008 22:07

1. Hoe leef jij toe naar het Avondmaal?
Op de normale zondagen leef ik niet toe naar de geplande avondmaalszondag. Ik heb de data wel in mijn agenda staan.

2. Wat doe je door de weeks voor "extra" naar de Avondmaalszondag?
Na de voorbereidingszondag ben ik er wel bewuster mee bezig in mijn/ons gebed. Je denkt er vaker aan.
Kom er zo op terug.

3. Ga je ook wel eens niet, en waarom dan niet?
Ik ben een periode niet gegaan. Was een periode dat bij mij de kerkgang op miniem stond. Ik mag hierover getuigen dat de Here mij daadwerkelijk weer naar Zijn dienst getrokken heeft en ik ook bewuster naar de kerk toe mag gaan. Mijn schuldgevoel (niet alleen ivm de gemiste kerkgang maar met name de gevolgen daarvan) was zo groot dat ik niet aan kon gaan voor mijzelf.
Toch heeft Hij mij uitgenodigd en mocht ik in volle vrijmoedigheid aangaan met het gevoel van een bedelaar die uitgenodigd was voor de maaltijd en de uitnodiging niet mocht aannemen.

Om even terug te komen op de voorbereiding.
Het is een gedachte die ik wel eens had.
In de RK kent men de vasten-periode. Ook in de Bijbel kom je het zowel in het OT als het NT tegen.
Feitelijk is die week een hele mooie week om te vasten.
en ik denk dan niet aan het stoppen met eten of drinken.
Maar juist in andere dingen, laat ik eens wat voorbeelden noemen.
- geen afspraken maken
- niet uitgaan
- televisie uit
- geen internet, nee, dan ook geen RW :lol:
- ik denk dat iedereen wel een voorbeeld kan noemen.

Vul die tijd dan in om met het gezin bezig te zijn en meer tijd te maken voor gebed en Bijbelstudie.

Doe jij dat dan Fluitje?
Nee, maar ik heb hierover gewoon eens na zitten denken.

Kwebbel, ik weet niet of deze gedachte binnen jouw vraag valt anders is over vasten misschien een andere topic te starten.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 09 aug 2008 12:12

1. Hoe leef jij toe naar het Avondmaal?
Ik leef er niet bewust naar toe. Vaak kom ik er pas een week van te voren achter dat het Heilig Avondmaal is. Tijdens de voorbereidingstijd heb ik persoonlijk altijd wel zo´n gevoel van aande ene kant blijdschap: Ik mag weer aangaan, aan de andere kant merk ik altijd wel tijdens zo´n preek hoe onvolmaakt je bent.
2. Wat doe je door de weeks voor "extra" naar de Avondmaalszondag?
Ik heb een boekje dat toegespitst is op het avondmaal. Soort dagboekje. Daar lees ik nog wel eens uit, zeker als er dingen in het HA-formulier staan die ik moeilijk te begrijpen vind, of juist erg mooi zijn. Dat boekje verduidelijkt een heleboel. Verder sta ik er in´t gebed wel wat meer bij stil dan anders.
3. Ga je ook wel eens niet, en waarom dan niet?
Ik ben nu 5 keer aangeweest (vorig jaar belijdenis gedaan). Ik ben alle keren geweest dat mogelijk was. Ik zie het al opdracht van Jezus zelf. En ik wil Jezus volgen in mijn leven dus ook hierin. Als je weigert moet je wel een hele goede reden hebben! Al is het soms ook wel moeilijk. De 2 dat er HA was nadat ik belijdenis had gedaan had ik het even helemaal "gehad" met geloven. Dan is het wel moeilijk om aan te gaan, je voelt je een soort van huichelaar. Gelukkig mocht ik juist aan het Avondmaal weer bemoedigd worden :wink: .

Riska

Berichtdoor Riska » 10 aug 2008 20:37

Ik leef er niet bewust naar toe en bereid me ook niet voor.
Hoewel: op de zondag zelf ben ik er wel mee bezig. Voor ik naar de dienst ga en tijdens de dienst, wetend dat de nodiging komt.
Ik ga, als het enigszins kan wel naar die dienst en dan ga ik ook altijd aan.
Want wie ben ik om Zijn uitnodiging in de wind te slaan, door bv. te zeggen dat ik niet goed genoeg ben, terwijl de Heer mij dus wel goed genoeg vindt, immers Hij nodigt mij?
En ik heb het nodig, want ik weet mij gevoed en gesterkt als ik uit de dienst kom.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 aug 2008 20:57

Gurkie schreef:1. Ik leef eigenlijk niet toe naar het heilig avondmaal. De noodzaak daarvan zie ik niet zo. Maar ik vermoed dat dat komt doordat ik een andere visie heb op deze maaltijd dan jij. :wink:
Leg uit alsjeblieft. Jezus nodigt je persoonlijk uit tot de tafel ("Kom, want allen dingen zijn gereed.") en wijst je er keer op keer op dat je zonden vergeven kunnen worden! Wat is jouw visie?

Gurkie schreef:2. Helemaal niks. Ik ga niet extra mijn zonden belijden of extra mijn best doen, zodat ik me niet schuldig zou voelen o.i.d. Dat idee krijg ik vaak in mijn GB kerk, dat dat zou moeten. Daar heb ik, nog voordat ik aan het HA mocht, bewust afstand van gedaan.

3. Ja, ik ben nu in mijn 'eigen' gemeente al heel vaak niet geweest. Niet omdat ik niet zou durven, maar omdat de-manier-van mij steeds meer tegenstaat. De sfeer vind ik benauwend, mensen worden aangesproken op hun aangaan, de preken eromheen vind ik verschrikkelijk en ik sta niet achter de principes waarop zij hun manier van avondmaal vieren baseren.
Welke manier staat je tegen dan? Hoe beleven zij avondmaal en wat is hun visie op het Avondmaal ?

Gurkie schreef:Op jouw persoonlijke vraag dit antwoord:
Ik ben ervan overtuigd dat het gevoel van een mens geen reden is om niet aan te gaan. Het is een opdracht om als christen het lijden van Jezus te herdenken én om gezondheid en naastenliefde uit de maaltijd te ontvangen. Daarbij geloof ik niet dat je het avondmaal zwaarmoedig en gewichtig moet benaderen. Lees Handelingen en Korinthe er maar op na.
Ik zal het eens nalezen :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 aug 2008 20:58

Hoe gaan andere hiermee om die niet aangaan?

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 aug 2008 20:58

Riska schreef:Want wie ben ik om Zijn uitnodiging in de wind te slaan, door bv. te zeggen dat ik niet goed genoeg ben, terwijl de Heer mij dus wel goed genoeg vindt, immers Hij nodigt mij?
En ik heb het nodig, want ik weet mij gevoed en gesterkt als ik uit de dienst kom.
kijk dat vind ik nou mooie woorden, dat wikt bij mij nog wel eens tegen de zin: "Dan drink je jezelf een oordeel." Mijn zin en jouw bovenstaande vind ik moeilijk om tegen elkaar op te wegen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Riska

Berichtdoor Riska » 10 aug 2008 22:03

Kwebbel, het 'je een oordeel eten en drinken' uit de brief van Paulus heeft echt niets te maken met jou of mij nu.
Paulus doelde op wanpraktijken van de Korinthiërs.
De Maaltijd werd anders gevierd en vaak was men dronken. Men had al gegeten en gedronken voordat ook de slaven aan konden gaan.
En dan zegt Paulus dat ze moeten oppassen dat ze zich geen oordel eten en drinken.

Kijk maar naar Jezus bij het laatste Avondmaal waar Hij deze inzettingswoorden gesproken heeft. Had Hij, terwijl Hij wist wie Hem verraden zou, iemand weggestuurd? Nee dus - alle discipelen waren aanwezig en Jezus reikte gewoon brood en wijn. Oftewel, zelfs Zijn verrader bleef gewoon welkom, net als Petrus waarvan Hij wist dat hij Hem verloochenen zou.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 aug 2008 23:38

Aan het avondmaal gaan lijkt me wel iets waar je stevig over nadenkt. Ik heb er verder geen ervaring mee. Alleen, het is wel 1 van de redenen waarom ik nooit belijdenis heb gedaan. Je wordt toch uitgenodigd en ik zou dat zelf niet willen om aan het avondmaal te gaan, ik zou me dan toch in verlegenheid gebracht voelen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 aug 2008 07:43

Riska schreef:Kwebbel, het 'je een oordeel eten en drinken' uit de brief van Paulus heeft echt niets te maken met jou of mij nu.
Paulus doelde op wanpraktijken van de Korinthiërs.
De Maaltijd werd anders gevierd en vaak was men dronken. Men had al gegeten en gedronken voordat ook de slaven aan konden gaan.
En dan zegt Paulus dat ze moeten oppassen dat ze zich geen oordel eten en drinken.

Kijk maar naar Jezus bij het laatste Avondmaal waar Hij deze inzettingswoorden gesproken heeft. Had Hij, terwijl Hij wist wie Hem verraden zou, iemand weggestuurd? Nee dus - alle discipelen waren aanwezig en Jezus reikte gewoon brood en wijn. Oftewel, zelfs Zijn verrader bleef gewoon welkom, net als Petrus waarvan Hij wist dat hij Hem verloochenen zou.


Daarbij zei Jezus ook nog: "Ik heb grotelijks begeerd dit avondmaal met u te vieren"
Dat heeft mij erg geraakt toen ik twijfelde of ik aan het avondmaal mocht gaan of niet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 11 aug 2008 08:14

Hoi,

Ook even een reactie van mij. Ik ben (nog) niet aan het HA geweest. Mijn eigen 'ik' houdt me tegen. Ik wil heel graag voor God leven, maar ik merk dat ik de 'touwtjes' ook nog graag in mn eigen handen wil houden. Die combinatie kan voor mij niet en zorgt ervoor dat ik nog nooit aan ben geweest. Ik denk dat God moet (kunnen) regeren over je leven en Hij op de eerste plaats moet staan. En als ik daarbij nadenk heb ik ook nog zoveel andere dingen die voor mij heel belangrijk zijn, die ik naar mijn idee dan (meer) los moet laten.
Ik bereid me wel op de avondmaalszondag voor.
Ik heb wel een sterk verlangen om aan het HA te gaan. Maar ben bang dat ik mezelf een oordeel eet en drink. Aan de andere kant nodigt Jezus ons uit. Ik ben echt jaloers op de mensen die wel aan het HA aan kunnen gaan, en ik hoop dat God er mij ook nog eens van overtuigt.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 11 aug 2008 08:40

[quote="kwebbel"][quote="Riska"]Want wie ben ik om Zijn uitnodiging in de wind te slaan, door bv. te zeggen dat ik niet goed genoeg ben, terwijl de Heer mij dus wel goed genoeg vindt, immers Hij nodigt mij?
En ik heb het nodig, want ik weet mij gevoed en gesterkt als ik uit de dienst kom.[/quote] kijk dat vind ik nou mooie woorden, dat wikt bij mij nog wel eens tegen de zin: "Dan drink je jezelf een oordeel." Mijn zin en jouw bovenstaande vind ik moeilijk om tegen elkaar op te wegen.[/quote]

Juist omdat je het zelf niet waard bent dat God naar je om ziet, heb je juist het Avondmaal zo nodig. Christus wil ons daar ontmoeten. Je mag delen in de liefde van God.
Jezelf een oordeel eten en drinken heeft te maken met de gemeente als lichaam van Christus. Anderen negeren, passeren, en toch gemeenschap willen met Christus, dat vloekt met elkaar. Dat is ondenkbaar en ondankbaar! Dat heeft dus niet te maken met je eigen waardigheid voor God. Dan zou niemand mogen. Het avondmaal is juist voor hen die het beseffen dat ze het niet waard zijn voor God.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten