Heilig Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Riska » 02 feb 2010 11:01

Het is zelfs typisch Calvinistisch in de ware in van het woord: Calvijn wilde iedere week een Avondmaalsviering.
Wij vieren het iedere twee maanden, maar ook op Witte Donderdag, en de Paasnacht.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor pannenkoek » 02 feb 2010 13:34

Hoeveelheid mensen aan Heilig Avondmaal schrikbarend
Vraag:

We leven in een tijd, dat de hoeveelheid mensen aan het Heilig Avondmaal schrikbarend toeneemt in de gereformeerde gezindte. We zijn geen hartenkenners, maar als er werkelijk zoveel mensen tot Gods volk behoren, zou dat dan niet meer openbaar komen, gezien de ontwikkelingen in onze gezindte?


Dit was een vraag bij de vragenrubriek. De mogelijkheid om te reageren is er niet. Ik denk om een discussie te voorkomen. Daar is het forum voor. Dus vandaar dat ik het knip en hier plaatst.

Schrikbarend toenemen van het aantal Avondmaalsgangers vind ik erg gezegd. Wees blij dat het aantal toeneemt!
Als er in een gemeente geen of nauwelijks groei is van het aantal dan moet de predikant of kerkenraad zich maar eens bezinnen over de prediking. Dat deed Spurgeon ook. Hij ging bij zich zelf te rade of het dan niet aan zijn prediking zou liggen.
Bij ons gaat de helft vd belijdende leden aan het Avondmaal. En als een predikant uit een andere gemeente komt en daar zijn er een handje vol vd 150... ja, dan weet zo'n predikant ook niet wat hem overkomt. Maar er mag niet geoordeeld worden! God kan toch in de ene gemeente meer werken als in de andere gemeente?

Ik zou willen weten wat er dan meer openbaar moet komen volgens de vragensteller.
Meer een lichtend licht? oid?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Jantjes

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2010 18:20

pannenkoek schreef:Hoeveelheid mensen aan Heilig Avondmaal schrikbarend
Vraag:

We leven in een tijd, dat de hoeveelheid mensen aan het Heilig Avondmaal schrikbarend toeneemt in de gereformeerde gezindte. We zijn geen hartenkenners, maar als er werkelijk zoveel mensen tot Gods volk behoren, zou dat dan niet meer openbaar komen, gezien de ontwikkelingen in onze gezindte?


Dit was een vraag bij de vragenrubriek. De mogelijkheid om te reageren is er niet. Ik denk om een discussie te voorkomen. Daar is het forum voor. Dus vandaar dat ik het knip en hier plaatst.

Schrikbarend toenemen van het aantal Avondmaalsgangers vind ik erg gezegd. Wees blij dat het aantal toeneemt!
Als er in een gemeente geen of nauwelijks groei is van het aantal dan moet de predikant of kerkenraad zich maar eens bezinnen over de prediking. Dat deed Spurgeon ook. Hij ging bij zich zelf te rade of het dan niet aan zijn prediking zou liggen.
Bij ons gaat de helft vd belijdende leden aan het Avondmaal. En als een predikant uit een andere gemeente komt en daar zijn er een handje vol vd 150... ja, dan weet zo'n predikant ook niet wat hem overkomt. Maar er mag niet geoordeeld worden! God kan toch in de ene gemeente meer werken als in de andere gemeente?

Ik zou willen weten wat er dan meer openbaar moet komen volgens de vragensteller.
Meer een lichtend licht? oid?


Tja, avondmaal.

Weet je pannenkoek, avondmaal dat schijnt een sacrament te zijn. Een teken van God ingesteld gebaseerd op Lucas 22:19 of 1 Korinthiërs 11 Voornamelijk het woord ‘gedachtenis’ is dus het teken dat het van God is ingesteld.

Jantjes twijfelt erg aan het sacrament omdat Christus zelf een voorbeeld gegeven heeft over dit sacrament namelijk bij de Emmaüsgangers uit Lucas 24:30. Als ik dit met christenen bespreek blijkt dat brood breken een normale gang van zaken te zijn bij Joden, want in Handelingen 2:46-47 staat: En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten; En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden.

Tja, nu breekt mijn klop wel even natuurlijk want gebeurde dat brood breken nu iedere dag in de tempel? Was dat de normale gang van zaken? Of gebeurde dat nu van huis tot huis? Of…of… en moeten wij dat in de kerken doen? En hoezo van God ingesteld?

Je begrijpt ik daar iets anders over en jij?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor pannenkoek » 02 feb 2010 19:24

Jantjes schreef:
pannenkoek schreef:Hoeveelheid mensen aan Heilig Avondmaal schrikbarend
Vraag:

We leven in een tijd, dat de hoeveelheid mensen aan het Heilig Avondmaal schrikbarend toeneemt in de gereformeerde gezindte. We zijn geen hartenkenners, maar als er werkelijk zoveel mensen tot Gods volk behoren, zou dat dan niet meer openbaar komen, gezien de ontwikkelingen in onze gezindte?


Dit was een vraag bij de vragenrubriek. De mogelijkheid om te reageren is er niet. Ik denk om een discussie te voorkomen. Daar is het forum voor. Dus vandaar dat ik het knip en hier plaatst.

Schrikbarend toenemen van het aantal Avondmaalsgangers vind ik erg gezegd. Wees blij dat het aantal toeneemt!
Als er in een gemeente geen of nauwelijks groei is van het aantal dan moet de predikant of kerkenraad zich maar eens bezinnen over de prediking. Dat deed Spurgeon ook. Hij ging bij zich zelf te rade of het dan niet aan zijn prediking zou liggen.
Bij ons gaat de helft vd belijdende leden aan het Avondmaal. En als een predikant uit een andere gemeente komt en daar zijn er een handje vol vd 150... ja, dan weet zo'n predikant ook niet wat hem overkomt. Maar er mag niet geoordeeld worden! God kan toch in de ene gemeente meer werken als in de andere gemeente?

Ik zou willen weten wat er dan meer openbaar moet komen volgens de vragensteller.
Meer een lichtend licht? oid?


Tja, avondmaal.

Weet je pannenkoek, avondmaal dat schijnt een sacrament te zijn. Een teken van God ingesteld gebaseerd op Lucas 22:19 of 1 Korinthiërs 11 Voornamelijk het woord ‘gedachtenis’ is dus het teken dat het van God is ingesteld.

Jantjes twijfelt erg aan het sacrament omdat Christus zelf een voorbeeld gegeven heeft over dit sacrament namelijk bij de Emmaüsgangers uit Lucas 24:30. Als ik dit met christenen bespreek blijkt dat brood breken een normale gang van zaken te zijn bij Joden, want in Handelingen 2:46-47 staat: En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten; En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden.

Tja, nu breekt mijn klop wel even natuurlijk want gebeurde dat brood breken nu iedere dag in de tempel? Was dat de normale gang van zaken? Of gebeurde dat nu van huis tot huis? Of…of… en moeten wij dat in de kerken doen? En hoezo van God ingesteld?

Je begrijpt ik daar iets anders over en jij?


Oké, ben jij dan de vragensteller uit de vragenrubriek?
WAnt nu stel je iets anders aan de orde dan de vraag uit de rubriek.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor kwebbel » 09 mar 2010 21:33

@Jo'tje & Evelien: Jezus vierde toch ook geen elke week Avondmaal met Zijn discipelen? Ik zie het nut er niet van in dat het elke week wordt gehouden. Bidden zie ik dan anders dan het Avondmaal. Je bidt elke dag om opnieuw verlost te zijn van je zonden, met Avondmaal is het ook wel zo maar dan kies je ook bewust om je zonden achter je te laten en voor een nieuw leven te kiezen. Tenminste, je vraagt God of Hij je daarbij wilt helpen. Bidden wordt in de Bijbel meer als standaard aangenomen, Avondmaal komt maar zelden voor in de Bijbel. Ik ben het gewoon niet gewend dat het zo vaak gevierd wordt. Voor mij lijkt het dan alsof het standaard word en niet dat je echt er naar toe leeft. En waarom moet men er naar toe leven? Nou ik vind het nog al wat! Om te bedenken wat Jezus voor je doet! Dat lijkt er zo in te sluipen als je het zo vaak viert (lijkt mij).
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Nina87
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 sep 2009 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Nina87 » 09 mar 2010 23:46

Daar ben ik het niet mee eens kwebbel. In de vroege kerk was het ook de gewoonte om bij elke samenkomst avondmaal te vieren.

Handelingen 2:46 Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde.

Het brood breken hier wordt meestal geinterpreteerd als avondmaal vieren. Dus ik denk dat er vanuit de bijbel zeker redenen zijn te noemen om het elke kerkdienst te doen. Calvijn wilde trouwens ook dat het elke zondag zou gebeuren - in Geneve moest er van hem in tenminste een kerk elke zondag avondmaal zijn, zodat iemand die dat zou willen daar elke zondag aan deel zou kunnen nemen.

Bij ons in de kerk is het dus ook elke week, en ik denk niet dat het daarom minder bijzonder of 'heilig' wordt. De hele kerkdienst is er eigenlijk omheen georganiseerd dus het is niet iets wat er nog even bijkomt. En voor mij is het juist een reden waarom ik erg graag naar de kerk ga, ik kijk er ook echt elke week naar uit. Bijkomend voordeel vind ik ook wel dat als de preek tegenvalt dat toch minder uitmaakt, omdat het sacrament het belangrijkste is.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2010 13:14

kwebbel schreef:@Jo'tje & Evelien: Jezus vierde toch ook geen elke week Avondmaal met Zijn discipelen? Ik zie het nut er niet van in dat het elke week wordt gehouden. Bidden zie ik dan anders dan het Avondmaal. Je bidt elke dag om opnieuw verlost te zijn van je zonden, met Avondmaal is het ook wel zo maar dan kies je ook bewust om je zonden achter je te laten en voor een nieuw leven te kiezen. Tenminste, je vraagt God of Hij je daarbij wilt helpen. Bidden wordt in de Bijbel meer als standaard aangenomen, Avondmaal komt maar zelden voor in de Bijbel. Ik ben het gewoon niet gewend dat het zo vaak gevierd wordt. Voor mij lijkt het dan alsof het standaard word en niet dat je echt er naar toe leeft. En waarom moet men er naar toe leven? Nou ik vind het nog al wat! Om te bedenken wat Jezus voor je doet! Dat lijkt er zo in te sluipen als je het zo vaak viert (lijkt mij).


Jezus vierde vlak voor zijn dood voor het eerst het avondmaal.... Het was het Paasmaal (1x per jaar) wat hij een nieuwe betekenis gaf. Dat dat niet iedere week was is logisch, Pesach was maar 1x per jaar en Hij heeft dat alleen ingesteld voor de discipelen om zijn dood (die nog moest plaatsvinden) te gedenken. Het lijkt er echter op dat men het direct na zijn dood, opstanding en hemelvaart wel gelijk ging vieren in een hele andere frequentie van Pesach gevierd werd. Blijkbaar vonden ze het toen wel nodig? En zou het voor hen dan niet zo geleefd hebben?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor kwebbel » 09 jul 2010 10:00

Ik heb inmiddels een boekje van Ds. van Amstel aangeschaft: "De zegen van het Avondmaal", heel verhelderend en leest makkelijk weg. Er is mij een hoop duidelijk geworden!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Berichtdoor Wullimpie » 10 jul 2010 12:55

Ik heb dat boekje ook, inderdaad een mooi en helder boekje.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten