Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor tante-tortel » 17 jun 2008 20:10

cornelis schreef:Hallo.

Ik wil even recht zetten,dat tante Tortel de woorden van Optimatus op mijn naam zet.
Ik wou,dat ik orgel kon spelen,heerlijk om zo onze God groot te maken,maar helaas.
.


Inderdaad ik zie het cornelis dat komt ervan als je niet goed kunt knippen en plakken :wink:

Maar ik heb na 50 jaar mijn kerkverband verlaten en dat heeft jaren lange strijd gekost. Maar uiteindelijk kon ik niet anders dat weg.
Ik heb er geen dag spijt van gehad.

Zeker als ik zie hoever ze nu al zijn.
En dat komt enkel en alleen als je één draadje van de Bijbel los maakt valt hij uiteindelijk helemaal uit elkaar.

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor cornelis » 17 jun 2008 20:26

Misschien als ik 65 mag worden.
Maar het orgel is jaren de deur uit.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor cornelis » 17 jun 2008 20:31

Dat geeft hoop Tante Tortel.
En het is waar wat u schrijft,dan valt de Bijbel uit elkaar.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 17 jun 2008 21:55

Wullimpie schreef:We mogen dat soort dingen inderdaad niet accepteren, hoe groot de druk van buitenaf ook is, hier moeten we God meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 jun 2008 07:57

cornelis schreef:ps.dit is door mijn vrouw geschreven,zij had het ook met haar eigen naam kunnen doen maar dit is net zo makkelijk anders moeten we elke keer uit en inloggen.


En wie is jouw vrouw dan hier op RW?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 18 jun 2008 08:25

wanneer verlaat je je kerkverband:

Als ze niet meer het ware evangelie prediken vanuit Gods woord
Als ze de sacramenten niet meer naar behoren uitvoeren
Als ze geen tucht meer toe passen waar nodig

en zo lijkt het heel makkelijk maar het is lastig te toetsen, op een of andere manier is het toepassen van tucht bijvoorbeeld ook onderhevig aan samenleving en generatie.
wat een aantal jaren geleden uit de boze was is nu geaccepteerd. ik ga geen voorbeelden noemen want dan gaat de discussie daarover verder ipv over het onderwerp. :wink:
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2008 08:55

Ik kan wel meer redenen verzinnen Wolkje.

Als je verhuist en er een andere kerk veel dichter in de buurt zit.
Als je partner lid is van een ander kerkverband

Zomaar twee voorbeelden. Als ik ga verhuizen en om de hoek staat een bijbelgetrouwe kerk van een ander kerkverband en 10 km verderop een GKv, dan is de kans groot dat ik over zou stappen. Het kan ook zijn dat de kerk van je kerkverband in die andere plaats heel anders is dan in je eigen plaats, veel zwaarder bijvoorbeeld en je je daar helemaal niet thuisvoelt. En mijn vriendin is sinds kort lid van de GKv omdat dat veel praktischer is. Dus tja... wanneer verlaat je een kerkverband? Er zijn een hoop mogelijkheden... ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 18 jun 2008 08:59

okee maar je noemt zelf al bijbelgetrouw, persoonlijk vind ik dat het belangrijkste.
en thuisvoelen... tja als God zich maar thuisvoelt in de kerk waar ik lid van ben. :wink:
Afbeelding Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jun 2008 12:21

Wolkje schreef:okee maar je noemt zelf al bijbelgetrouw, persoonlijk vind ik dat het belangrijkste.
en thuisvoelen... tja als God zich maar thuisvoelt in de kerk waar ik lid van ben. :wink:

Als jij je niet thuisvoelt in een kerk wordt de aanvechting erg groot om dan maar niet meer te gaan.
Als jij je niet thuisvoelt in een gemeente heb je ook kans dat je minder gezegend wordt - die minder ervaart, dan dat je je welkom weet en jezelf goed voelt...

Daar komt nog iets bij: wie bepaalt of 'de rechte leer' verkondigd wordt?
Vind je dat als je hetzelfde hoort als in je eigen kerk? Dus is die kerk de maatstaf? Of ben je beïnvloed door wat je tot die tijd gehoord hebt?
Als ik alleen al kijk naar de hoeveelheid kerkgenootschappen die vaak allemaal van elkaar gescheurd zijn om één bepaalde uitleg (iedereen zag/ziet het anders) dan zou ik niet weten waar de 'rechte leer' verkondigd wordt. Voor mij is de 'rechte leer': Jezus Christus, de gekruisigde en opgestane Heer. En alles wat daaromheen zit aan dingen als regels en wetten zijn daaraan ondergeschikt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2008 12:59

Wolkje schreef:okee maar je noemt zelf al bijbelgetrouw, persoonlijk vind ik dat het belangrijkste.
en thuisvoelen... tja als God zich maar thuisvoelt in de kerk waar ik lid van ben. :wink:


Oke, maar er zijn volgens mij wel een aantal Bijbelgetrouwe kerkverbanden en sowieso plaatselijke gemeenten. De vraag hier was: Wanneer verlaat je een kerkverband. Dus wanneer stap je over na een ander verband :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor cornelis » 18 jun 2008 20:17

Hallo.

Nu vraag ik me af.
Of je wel weg mag uit je eigen Gemeente ?
Ik maak het mij nu beslist niet gemakkelijk.
Maar er staat in Hebr 10 vers 25-27 het volgende:
En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten,gelijk sommigen de gewoonte hebben,maar elkander vermanen;en dat zoveel te meer,als gij ziet,dat de dag nadert.
Want zo wij willens zondigen,nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben,zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden:
Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels,en hitte des vuurs,dat de tegenstanders zal verslinden.

Nou beste mensen.
Het lijk wel een aanval van de duivel,want die ken de Bijbel veel beter,dan ik.
Ooit ben ik eens 1 keer wezen kerken in de Baptisten Gemeente.
Echt een hele goede dienst en preek.
Maar na afloop,werdt ik constant herrinderd,dat ik mijn eigen Gemeente niet verlaten mag.
Zo als iemand hier al zei,God heeft je daar geplant.
En die aanvechting ging zelfs door in de nacht,en de volgende morgen sprak ik,daar kom ik niet meer.
Maar ik hield het hier toch niet elke dienst uit.
Dus ik vluchte,naar de Geref bondskerk,waar ik zelf ooit gedoopt was en hier was de aanvechting minder.
Ik wou,met eerbied gesproken,wat God nu zal willen.
Want het probleem van het gelijke geslachten.
Plus het moderne.
De kaarsen.
En het bijna niet hebben over de zonden.
Hebben jullie geen last ,van wat Hebr 10,zie hier boven,ons zegt.
Velen zijn de Herv kerk na de PKN uitgegaan en naar Hersteld Hervormt gegaan.
Wat hebben zij met Hebr 10 gedaan?
Sorry,dat ik jullie hiermee lastig valt,maar hier zitten zeker lotgenoten.
Gods onmisbare Bijstand toe gewenst.
Echt ik dacht,dat het makkelijk was,maar dat is het beslist niet.
Ik heb enorme spijt,dat ik niet gelijk naar ons huwelijk al naar Waddinxveen was gegaan.
Ik was immers in een Geref bondskerk(Slikkerveer-Ridderkerk) getrouwd,Maar ik had toen geen reden,nu veel meer.
Maar Hebr 10 is er ook nog.
Herkennen jullie dit?
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Ger(nl) » 19 jun 2008 06:44

cornelis schreef:Maar er staat in Hebr 10 vers 25-27 het volgende:
En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten,gelijk sommigen de gewoonte hebben,maar elkander vermanen;en dat zoveel te meer,als gij ziet,dat de dag nadert.
Want zo wij willens zondigen,nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben,zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden:
Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels,en hitte des vuurs,dat de tegenstanders zal verslinden.

Misschien een hele domme vraag... maar waar uit dit tekstgedeelte haal jij dat je niet mag overstappen naar een andere gemeente?? Mijn persoonlijke mening is dat het laatste gedeelte er sowieso niet mee te maken heeft. Willens en wetens zondigen is in mijn visie volharden in je oude natuur doorleven en in structurele zonde, dat is wat God absoluut nie tollereerd! Maar wat dit met het overstappen naar een andere kerk te maken heeft weet ik niet?

Mag ik je nog een tip/advies meegeven? Als je zulke gedachten hebt waarvan je voelt dat het een aanval is leg het dan bij Christus neer. Hij heeft de autoriteit over de duisternis, sterker nog Hij heeft de duisternis overwonnen! Zelf ben ik dit principe consequent over bepaalde gedachten gaan toepassen en het werkt!
en iedere verschansing die wordt opgetrokken tegen de kennis van God, we maken iedere gedachte krijgsgevangene om haar aan Christus te onderwerpen

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Optimatus » 19 jun 2008 12:40

cornelis schreef:De kaarsen.


De Kerk brandt al vanaf het begin kaarsen. De reformatie heeft de kerk beroofd van haar schoonheid om zich maar af te zetten tegen Rome. Het ware beter dat men de kerken niet zo uitgewoond had, maar alleen echt gereformeerd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 19 jun 2008 12:51

ik ben het met je eens riska dat je de ware leer niet kunt en mag toetsen aan de dingen die weinig met het evangelie te maken hebben.
maar er zijn ook kerken waar ze gewoon van de preekstoel af roepen dat het er niet toe doet of Jezus Gods zoon was de ja of de nee.
nou dat lijkt mij geen ware leer.

en verder hang ik een aantal principes aan die ik belangrijk vind en waarvan ik ook denk dat God ze zo bedoeld heeft. ( en ja ik weet dat dat heel arrogant kinkt en dat je daar mee op moet passen maar als het allemaal vrijblijvend afhangt van het is maar hoe je het bekijkt kom je ook nergens voor mijn idee.)

ik zou echt weggaan bij mijn kerkverband als ze het woord van God in twijfel zouden gaan trekken.
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 19 jun 2008 18:14

Cornelis volgens mij maak je het jezelf moeilijker dan nodig.
Lees artikel 29 van de NGB eens.

De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der Sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonde te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe, zich daarvan te scheiden.

Bovenstaande staat daarin, de gemeente waar jij lid van bent zou hieraan moeten voldoen, ga bij jezelf eens na of dit zo is.

De tekst die jij citeert doelt volgens mij veelmeer op het trouw bezoeken van de erediensten, en niet zozeer op het wel of niet zoeken van een andere gemeente.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten