Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 16 sep 2008 13:34

Elbert schreef:
Waarom kunnen kinderen niet wedergeboren zijn?


De grote waarheid van de bekering van het hart door de Heilige Geest komt naar voren in Christus' woorden tot Nicodemus: “Voor­waar voorwaar Ik zeg u: tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien……. Wat uit het vlees geboren is, is vlees en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden. De wind blaast waarheen hij wil en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet wanneer hij komt of waar hij heengaat; zo is een ieder die uit de geest geboren is.” (Joh.3:3-8)

God zou Abrahams nageslacht dus ook als Zijn volk gaan aannemen; niet op grond van de besnijdenis, maar op grond van Zijn belofte aan Abraham, omdat Abraham God in alles getrouw was geweest. (Gen.26:1-5). Vanaf het moment dus dat God Zijn verbond had gesloten met Abraham, Was zijn nageslacht - hoewel toen nog niet geboren — toen dus reeds bestemd om Gods uitverkoren volk te zijn.

De besnijdenis kon daar dan ook niets meer aan veranderen. De besnijdenis was er dan ook niet op gericht dat zij Gods volk zouden worden, maar juist daarop dat zij Gods volk reeds waren, en de besnijdenis diende daarbij dan ook als belofteteken. Maar het zou aan de levenswandel van het volk Israël zelf liggen of zij Gods volk ook zouden blijven.


Hoe geheel anders is het gesteld met de doop. De bekeerlingen laten zich niet dopen omdat zij Gods volk reeds zijn, maar juist omdat zij het niet zijn, naar het door de doop juist zullen worden. Het betreft hier dus — door de doop — een toetreding tot Zijn verbond.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

aurora
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 okt 2003 20:01
Locatie: Apeldoorn / Leuven
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 16 sep 2008 16:02

Wullimpie schreef:Of dit het beste boek is weet ik niet, het in ieder geval wel begrijpelijk.

Genade als erfgoed, door Ds A.J. Mensink.
http://www.izb.nl/boekhandel/details.ph ... elID=53541


Bedankt voor de suggestie. Zoiets bedoel ik idd. Ik ga kijken of ik het te pakken kan krijgen. Nog andere aanbevelingen?
De toekomst is de dageraad van het verleden...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2008 08:14

Peter L schreef:
Elbert schreef:Waarom kunnen kinderen niet wedergeboren zijn?

Kan een baby geloven? Je gelooft toch wel in de rechtvaardiging door geloof?

De zgn. "veronderstelde wedergeboorte" is precies dat: een veronderstelling. Deze is echter bijbels gezien nergens op gebaseerd. Waarom zouden we bij het kind van een gereformeerde wedergeboorte veronderstellen, maar bij het kind van een ongelovige niet? Is de baby wedergeboren, omdat de ouders dat zijn? Heeft God kleinkinderen, of alleen kinderen?


Als je dat wil begrijpen raad ik je aan je in het oude testament te verdiepen over her verbond met Abraham en met zijn huis, de besnijdenis als teken van het verbond. Isaak werd besneden en hoorde in dat verbond, andere kinderen in dat land hoorden dat niet. Daarmee was het niet automatisch allemaal in orde, denk bijvoorbeeld aan Esau, maar we lezen dat aan het verbond niet alleen beloften maar ook eisen gekoppeld zijn, niet om in het verbond te komen maar om er in te blijven.

Mag ik een retorische vraag stellen? Jij geeft aan te geloven in rechtvaardiging door het geloof en je vraagt je af of een kind wel kan geloven. Kan een baby dan uberhaupt zalig worden als hij/zij als baby sterft? Of gaan alle babies en jonge kinderen die overlijden per definite verloren, ze kunnen immers niet geloven en dus ook niet gerechtvaardigd zijn als de rechtvaardiging slechts uit het geloof zou zijn?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Peter L
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 apr 2004 10:24

Berichtdoor Peter L » 17 sep 2008 10:47

Marnix schreef:Als je dat wil begrijpen raad ik je aan je in het oude testament te verdiepen over her verbond met Abraham en met zijn huis, de besnijdenis als teken van het verbond...


Daar ga ik nu even niet op in, anders wordt het echt off-topic en bovendien hebben we daar al eens een uitgebreide thread over gehad.

Marnix schreef:Mag ik een retorische vraag stellen? Jij geeft aan te geloven in rechtvaardiging door het geloof en je vraagt je af of een kind wel kan geloven. Kan een baby dan uberhaupt zalig worden als hij/zij als baby sterft? Of gaan alle babies en jonge kinderen die overlijden per definite verloren, ze kunnen immers niet geloven en dus ook niet gerechtvaardigd zijn als de rechtvaardiging slechts uit het geloof zou zijn?


Mag ik een rethorische vraag beantwoorden (het is immers een rethorische vraag :wink: )?

Tja, dat is natuurlijk een kwestie op zich en ik zal het kort houden, voordat een moderator me (terecht) op de vingers tikt voor een 'off topic' reactie...

We moeten het hier doen met spaarzame bijbelse gegevens, dus het risico op speculatieve antwoorden is vrij groot. Om te beginnen geeft de bijbel niet alleen een wet, maar er staat ook duidelijk, dat God de rechter, die rechtvaardig oordeelt en dat God genadig is. Wie selectief leest, kan z'n eigen standpunt hierover verdedigen met een eigen selectie aan bijbelteksten ... :uhhh-smile:

Zo kun je Rom. 3:23 gebruiken en zeggen 'allen' betekent ook babies. Als je dan vervolgens de erfzonde erbij betrekt, is het nog duidelijker. Maar je kunt ook uitgaan van b.v. Ez. 18:20 "De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf." Een baby heeft nog geen ongerechtigheid gedaan, is ontoerekeningsvatbaar en wordt dus niet gestraft. Of Joh. 9:41 "Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; daarom blijft uw zonde.", waar toch een verband lijkt te bestaan tussen kennis en toerekeningsvatbaarheid.
Dan is er de bekende tekst die zegt dat kinderen geheiligd zijn in de ouders.
Tot slot kun je uitgaan van predestinatie en dan is iemand al dan niet behouden op basis van uitverkiezing. Het moment van sterven doet er dan niet toe.
Zonder het keihard te kunnen aantonen vanuit de schrift, geloof ik dat gestorven babies behouden zijn. Er is geen tekst, waar dat letterlijk staat, maar de schrift toont wel een liefdevolle, genadige en rechtvaardige God. Dat God babies naar de hel zou sturen staat m.i. volledig haaks op het beeld dat in de schrift van Hem wordt gegeven.


Zonder hier nu uitgebreid op in te willen gaan, vind ik twee dingen belangrijk:
  • Niemand wordt behouden op grond van de doop. De doop is een opdracht aan de gelovigen, maar je wordt gered door het offer van Christus, waar je deel aan hebt door geloof. Bekering en wedergeboorte zijn geestelijk en dus niet voor het oog waarneembaar, de doop is daar het zichtbare teken van.
  • Het probleem dat jij stelt, staat wat mij betreft dus los van de doop. Of je zou moeten stellen, dat een gedoopt kind per definitie behouden is en een ongedoopt kind niet. Dat zou betekenen dat de handeling van een dominee het verschil maakt tussen hemel en hel. Dat gelooft niemand (hoop ik).
The Lord is the Potter, not Harry!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2008 12:38

Ik ben het met je reactie eens. Ik reageerde alleen op de opmerking van jou en die van Elbert waarbij jij de vraag of kinderen wedergeboren kunnen zijn beantwoorde met de vraag of een baby kan geloven. Het was dan ook niet zozeer een reactie om aan te tonen dat een kind wedergeboren zou kunnen zijn, het ging me om hoe dat zit met rechtvaardiging door het geloof en rechtvaardiging van kleine kinderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 18 sep 2008 19:25

@allen,

Geen enkele baby gaat verloren. onzin. of het nu een baby is van christelijke of niet christelijke of van moslims of het babytje van hitler dat jong sterft of weet ik veel welk jong kind. Zij geloven nog niet. tenminste, zij kunnen het niet verwoorden. Hebben nog nooit over Hem horen spreken. ook in de heiliging van gelovige ouders zie ik GEEN behoudenis liggen voor kinderen. Ieder zal zelf tot geloof dienen te komen en in een dusdanige staat moeten komen om Hem recht te leren kennen. een ouder iemand is in staat om na het horen van het Woord tot erkentenis der waarheid te komen. een kind niet. Als een kind, dat nog niet tot zijn verstand is gekomen, sterf, komt het in het graf terecht. bij de opstanding der doden zal het opstaan. gedoopt of niet gedoopt. dat doet voor de opstanding niet ter zake.
Als volwassene zou je kunnen stellen dat als je tot geloof komt je laat dopen op het geloof.

Kinderen dopen voegt niets toe. het brengt ze ook niet op het erf van het genadeverbond. Gods genade is er. heilbrengend voor alle mensen. punt. God heeft in Christus de wereld met Zich verzoend. Je dient er wel gehoor aan te geven. een kind kan dat eenvoudig niet.

Rom 10:14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?

Efeze 1:13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;

Dit vind er plaats als het goed is. een waterdoop staat hier los van. wel een geestelijke doop in Christus. met Hem gedoopt zijnde in zijn dood. daar draait het om.

Kinderen (gedoopt of niet) die sterven komen in het graf. Staan op in de algemene opstanding der doden. daar zullen zij alsnog de gelegenheid te krijgen om tot geloof te komen. God is rechtvaardig.

Een God die kindjes naar de hel verwijst op grond van welke reden dan ook is per defnitie onrechtvaardig. het is een bespotting en tast God in zijn Wezen aan daar Hij de mens liefheeft!

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 18 sep 2008 20:05

madel schreef:Een God die kindjes naar de hel verwijst op grond van welke reden dan ook is per defnitie onrechtvaardig. het is een bespotting en tast God in zijn Wezen aan daar Hij de mens liefheeft!


God kan het verleden, het heden en de toekomst overzien. Men zou kunnen invullen dat God ook zou weten wat een kindje voor keuzes in zijn later leven hebben gemaakt, als het niet zou zijn gestorven, maar ook daarmee begeeft iemand, in dit geval ik zelf, zich zelf al op het pad van de speculatie.

Mijn inziens schept de bijbel niet echt duidelijkheid over het hoe en waar m.b.t ongeboren of gestorven kinderen. Een kind verliezen doet pijn...veel pijn. Wat wel in de bijbel omschreven staat is, hoe het op de nieuwe aarde zal zijn, daar zal namelijk geen verdriet en geen pijn meer zijn. Het verder proberen in te vullen lijkt mij speculeren over iets, waarover de bijbel geen uitsluitsel biedt. In de bijbel staat ook niet "dat er in dit leven" geen pijn en verdriet zal zijn.....

Met het woord hel in de quote heb ik moeite, daar er aan het woord hel diverse betekenissen worden gegeven. Ik kan er alleen in voor mij zelf spreken, een wereld zonder de aanwezigheid van God zou voor mij al een hel zijn.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 19 sep 2008 07:47

madel schreef:Kinderen dopen voegt niets toe. het brengt ze ook niet op het erf van het genadeverbond.

Misschien is het goed om hier de klassiek-gereformeerde opvatting naast die van de Gereformeerde Gemeenten te plaatsen.
Om te beginnen: kinderen worden niet gedoopt om ze op het erf van het genadeverbond te brengen.
Het is precies andersom: omdat de kinderen van de gelovigen in het genadeverbond begrepen zijn, worden ze gedoopt.
Tenminste, dat geloven de meeste gereformeerden buiten de Gereformeerde Gemeenten.
In de GG (waar dit topic over gaat) ligt het allemaal iets anders: daar worden kinderen gedoopt omdat zo'n kind "misschien uitverkoren" is. Ze zijn volgens die visie dan wel op het "erf" van het genadeverbond, maar ze zijn nog niet in het "wezen" van het genadeverbond begrepen. In het verbond zijn is volgens de GG hetzelfde als wedergeboren zijn.
Dat je daarmee eerder een lot in handen hebt (waar net als in een gewone loterij meestal geen prijs op valt!), dan een vaste toezegging van God, waarmee je bij Hem terecht kunt, is de kritiek die bijvoorbeeld hervormden en christelijk gereformeerden op de GG hebben. Dan heb je inderdaad niet zoveel aan je doop en dat is een ernstig punt van kritiek.

V.w.b. de waarde van de doop: volgens de klassiek-gereformeerde opvatting is een sacrament een zichtbare verkondiging van het Evangelie die persoonlijk aan je wordt gedaan. Dat geldt dus ook voor de doop: even zeker als het water over je heen gaat, zo zeker zegt God toe dat Hij je zonden wil afwassen. Het gaat erom of je dit Evangelie gelooft (of gaat geloven), of dat je dit in ongeloof naast je neerlegt. De toezegging ligt er van Gods kant en dat is de waarde van de doop, ook voor kinderen van de gemeente, waar ze hun hele leven uit mogen putten, want die toezegging blijft geldig zolang we leven.
Laatst gewijzigd door elbert op 19 sep 2008 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 19 sep 2008 08:01

madel schreef:@allen,

Geen enkele baby gaat verloren. onzin. of het nu een baby is van christelijke of niet christelijke of van moslims of het babytje van hitler dat jong sterft of weet ik veel welk jong kind. Zij geloven nog niet. tenminste, zij kunnen het niet verwoorden. Hebben nog nooit over Hem horen spreken. ook in de heiliging van gelovige ouders zie ik GEEN behoudenis liggen voor kinderen. Ieder zal zelf tot geloof dienen te komen en in een dusdanige staat moeten komen om Hem recht te leren kennen. een ouder iemand is in staat om na het horen van het Woord tot erkentenis der waarheid te komen. een kind niet. Als een kind, dat nog niet tot zijn verstand is gekomen, sterf, komt het in het graf terecht. bij de opstanding der doden zal het opstaan. gedoopt of niet gedoopt. dat doet voor de opstanding niet ter zake.


IEDEREEN staat op bij de opstanding! Zowel de wedergeboren mensen als de mensen die Hem bewust of onbewust hebben afgewezen.
De belijdenis zegt dat wij er niet aan hoeven te twijfelen dat kinderen van gelovige ouders, die sterven voordat zij tot hun verstand gekomen zijn, behouden zijn. Over kinderen van ongelovige ouders zegt de belijdenis niets, dus moeten we dat maar in het midden laten.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Peter L
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 apr 2004 10:24

Berichtdoor Peter L » 19 sep 2008 08:41

Harm-J schreef:God kan het verleden, het heden en de toekomst overzien. Men zou kunnen invullen dat God ook zou weten wat een kindje voor keuzes in zijn later leven hebben gemaakt, als het niet zou zijn gestorven, maar ook daarmee begeeft iemand, in dit geval ik zelf, zich zelf al op het pad van de speculatie.

En dat pad loopt dood. Met alle respect, maar dit is toch niets meer dan een hersenspinsel?

Ik vind leer en dogmatiek belangrijk, maar er is toch ook wel meer dan dat in het geloofsleven. Zoals ik schreef, kunnen we niet 'hard' bijbels bewijzen wat er met deze kindjes gebeurt. Maar... de bijbel laat ons wel het karakter van God zien. God die Zijn Zoon gaf, voor een compleet verdorven in zonde gevallen en corrupte mensheid. Waarom? Omdat Hij van mensen houdt (Joh. 3:16). Er staat dat de Vader het oordeel aan de Zoon overlaat. Jezus zegt dat Hij niet is gekomen om te veroordelen. God houdt er niet van om te oordelen! Ik geloof dat God iemand redt, als er maar ergens een mogelijkheid is, zonder Zijn recht geweld aan te doen. Jezus is tijdens Zijn rondgang open en uitnodigend naar alle mensen toe. Hij noemt de mensen eerder 'de verlorenen', dan 'zondaars'.

Als ik een tamelijk waardeloze BIC pen (zo een van vier in een pakje bij de kassa in de supermarkt) verlies, zeg ik niet: "Ik heb mijn pen verloren, ik MOET hem vinden". Maar als ik een dure gouden vulpen kwijt ben, zeg ik dat wel. Het woord 'verloren' drukt waarde uit. Als het geen waarde heeft, kan het je niet schelen. De verloren mens is waardevol voor God. Voor hem zijn we niet een waardeloze BIC uit zo'n pakje, waarvan de helft het toch al niet deed.

Dat wordt ook uitgedrukt door de gelijkenis van de Verloren Zoon. Jezus vertelt daar in feite een reeds bestaand verhaal. De Farizeeën vertelden het ook. Maar in hun versie kwam de zoon terug bij de vader en mocht hij toen bij de knechten in een hutje aan de rand van het land van zijn vader wonen, maar niet meer in het huis van zijn vader. Dat noemden zij genade. Jezus verandert hun verhaal op twee punten. Eerst maakt Hij het erger, door de passage met de varkens eraan toe te voegen (onreine dieren) en daarna zegt Hij dat de Vader zijn zoon omarmt, volledig vergeeft en in ere hersteld.

Als dàt het karakter van God is, dan kan ik me niet voorstellen, dat er ooit een gestorven babietje verloren gaat.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 19 sep 2008 09:04

madel schreef:@allen,

Geen enkele baby gaat verloren. onzin. of het nu een baby is van christelijke of niet christelijke of van moslims of het babytje van hitler dat jong sterft of weet ik veel welk jong kind. Zij geloven nog niet. tenminste, zij kunnen het niet verwoorden. Hebben nog nooit over Hem horen spreken. ook in de heiliging van gelovige ouders zie ik GEEN behoudenis liggen voor kinderen. Ieder zal zelf tot geloof dienen te komen en in een dusdanige staat moeten komen om Hem recht te leren kennen. een ouder iemand is in staat om na het horen van het Woord tot erkentenis der waarheid te komen. een kind niet. Als een kind, dat nog niet tot zijn verstand is gekomen, sterf, komt het in het graf terecht. bij de opstanding der doden zal het opstaan. gedoopt of niet gedoopt. dat doet voor de opstanding niet ter zake.


Weet niet of dit off-topic is, maar hoe zit het dan met:

'... Want ik de Heere ben een naijverig God die de misdaden der vaderen bezoek aan de kinderen van het 3e en 4e geslacht van degenen die Mij haten..'

Ik kan de gedachte dat kleine kinderen verloren zouden gaan niet echt verdragen, maar worstel wel met dit gebod.

De kinderen worden in zonden ontvangen en geboren. In hoeverre zijn ze dan rein voor God?
AfbeeldingAfbeelding

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 22 sep 2008 06:57

@heidebloem,

Ben jij een gelovige? zo ja, dan is er geen sprake van een 3de en 4de geslacht dat Hem haat( niet op de eerste plaats stelt).

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2008 11:11

'... Want ik de Heere ben een naijverig God die de misdaden der vaderen bezoek aan de kinderen van het 3e en 4e geslacht van degenen die Mij haten..'
Dat is een gebod richting de vaders/ouders die God niet liefhebben boven alles als waarschuwing dat die zonde heel vaak wordt gekopieerd door de kinderen. 'Hun bloed zal op uw hoofd zijn'. wanneer een vader God haat (= niet op de eerste plaats heeft staan) heb je een grote kans dat kinderen dat niet hebben, en zo voort.

Ik kan de gedachte dat kleine kinderen verloren zouden gaan niet echt verdragen, maar worstel wel met dit gebod.
Ik kan het ook niet verdragen dat volwassenen verloren gaan.

De kinderen worden in zonden ontvangen en geboren. In hoeverre zijn ze dan rein voor God?
Niet. Wie in zonden ontvangen geboren wordt is niet rein.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 22 sep 2008 11:23

Heidebloem schreef:Ik kan de gedachte dat kleine kinderen verloren zouden gaan niet echt verdragen, maar worstel wel met dit gebod.

De kinderen worden in zonden ontvangen en geboren. In hoeverre zijn ze dan rein voor God?


Ik snap dat je dit moeilijk vind en als je het zwart-wit gaat bekijken dan kan je concluderen dat het zo is dat kinderen van niet-christenen verloren gaan, maar gelukkig hoeven wij er niet over te oordelen en mogen we dat overlaten aan God de Vader, dus probeer Mattheus 7 vers 1 in praktijk te brengen...
Laat je leiden door Hem!

Pietpiet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2009 15:18

Re:

Berichtdoor Pietpiet » 15 okt 2009 12:51

elbert schreef:Misschien is het goed om hier de klassiek-gereformeerde opvatting naast die van de Gereformeerde Gemeenten te plaatsen.
Om te beginnen: kinderen worden niet gedoopt om ze op het erf van het genadeverbond te brengen.
Het is precies andersom: omdat de kinderen van de gelovigen in het genadeverbond begrepen zijn, worden ze gedoopt.
Tenminste, dat geloven de meeste gereformeerden buiten de Gereformeerde Gemeenten.
In de GG (waar dit topic over gaat) ligt het allemaal iets anders: daar worden kinderen gedoopt omdat zo'n kind "misschien uitverkoren" is. Ze zijn volgens die visie dan wel op het "erf" van het genadeverbond, maar ze zijn nog niet in het "wezen" van het genadeverbond begrepen. In het verbond zijn is volgens de GG hetzelfde als wedergeboren zijn.
Dat je daarmee eerder een lot in handen hebt (waar net als in een gewone loterij meestal geen prijs op valt!), dan een vaste toezegging van God, waarmee je bij Hem terecht kunt, is de kritiek die bijvoorbeeld hervormden en christelijk gereformeerden op de GG hebben. Dan heb je inderdaad niet zoveel aan je doop en dat is een ernstig punt van kritiek.

V.w.b. de waarde van de doop: volgens de klassiek-gereformeerde opvatting is een sacrament een zichtbare verkondiging van het Evangelie die persoonlijk aan je wordt gedaan. Dat geldt dus ook voor de doop: even zeker als het water over je heen gaat, zo zeker zegt God toe dat Hij je zonden wil afwassen. Het gaat erom of je dit Evangelie gelooft (of gaat geloven), of dat je dit in ongeloof naast je neerlegt. De toezegging ligt er van Gods kant en dat is de waarde van de doop, ook voor kinderen van de gemeente, waar ze hun hele leven uit mogen putten, want die toezegging blijft geldig zolang we leven.


Mogelijk dat ik de positie van de Gereformeerde Gemeente ook hier mag plaatsen.

De Gereformeerde Gemeente dopen kinderen als een teken en zegel dat ze op het erf van het genadeverbond zijn. Het op het erf van het genadeverbond komen geschiedt niet door de doop maar door de geboorte uit gelovige ouders en bijv. adoptie door gelovige ouders. De doop is daar het teken van (naast nog andere zaken).

Op het erf van het genadeverbond zijn wil zeggen dat je deelt in de uiterlijke weldaden van Christus. Dat is het verkeren onder de profetische bediening van Zijn Woord in het midden van de gemeente en alles wat daar verder bij komt.

Een gedoopt kind is dus inderdaad niet in het wezen van het verbond (zoals Paulus ook spreekt van vele Israëlieten die wel onder de wolk waren maar niet behouden zijn 1 kor 10:1-5).

Geeft de doop dan geen troost? Jawel, in de eerste plaats als de doop binnen de gemeente plaatst vindt is het een zichtbaar teken en evangelie voor de gemeente. Waarin God Zijn Woord bekrachtigd door ons zichtbaar te tonen dat Hij zondaren bekeerd, de zonden afwast door het bloed van Christus en heiligt door Zijn Geest. Een kind van God wordt dan teruggeleid naar zijn eigen doop waar hij mag zien op het soevereine werk des Vaders die hem geboren deed worden op het erf van het genadeverbond en al voordat hij er zelf wat aan kon doen het teken met die rijke inhoud aan zijn voorhoofd heeft gegeven.

Later in de opvoeding mogen ouders de kinderen (van jongs af) er op wijzen op dit voorrecht wat ze boven miljarden andere kinderen hebben mogen ontvangen en daarbij wijzen op de noodzakelijkheid van een nieuw hart (wedergeboorte/doop met de Heilige Geest).

Is het geen "lot uit de loterij, waar meestal geen prijs op valt". Nee zeer stellig niet. Het is een belofte Gods waarmee je biddend pleiten mag aan de troon van Gods genade of de Heere hier ook vervulling van wil geven. En op grond van Gods Woord mogen we zeggen (ook binnen de Gereformeerde Gemeente) dat een ieder die de middelen (bidden/Bijbel lezen/onder Gods Woord komen) trouw/voortdurend gebruikt met een innig verlangen en uitziende naar de vervulling niet hoeft te twijfelen of God zal Zijn Woord vervullen. Want God zou ophouden God te zijn als Hij geen vervulling gaf aan Zijn Woord.

De doop geeft ook verantwoordelijkheid! Want God zal eenmaal van ons eisen wat we gedaan hebben met die grote gave van Hem. Dan zal God ons wijzen op het feit dat we gebracht zijn onder Zijn Woord. Dat God zelfs Zijn Woord met de doop heeft willen bevestigen. Als we daar geen aandacht aan gegeven hebben zal God ons daarvoor verantwoordelijk houden en het zal dan Tyrus en Sidon verdraaglijker zijn op die dag des oordeels.

Dus om een aantal misverstanden te corrigeren:
a) De Ger.Gem. is geheel in lijn met het gereformeerde denken over hoe kinderen op het erf van het genade verbond komen (namelijk niet door de doop, maar door de geboorte uit gelovige ouders of adoptie).

b) De Ger.Gem. doopt niet omdat een kind "misschien is uitverkoren" maar als een teken en zegel voor het kind en een zichtbare prediking van het evangelie voor de gemeente.

c) De Ger.Gem. ziet het gedoopt zijn niet als een soort "lot van de loterij" maar als een bemoeienis Gods met ons leven waarvan ook verantwoording wordt gevraagd op de oordeelsdag.

d) De Ger.Gem. zegt ook met stelligheid wat Art. 16 van de D.L. Hoofdstuk 1 ons leren dat een ieder die de middelen getrouw gebruikt (en gebruiken blijft, wat een vrucht is van ware bekering!) niet hoeft te twijfelen aan de genade Gods.

e) De Ger.Gem. zegt ook dat er geen sprake kan zijn van verbondsautomatisme (gechargeerd: ik ben gedoopt, ik belijd verstandelijk de waarheid dus ik ben bekeerd) want alleen degene die kennis hebben van het gevangen zijn (onder de zonde/weg van God) hebben verlossing nodig en kunnen daarvoor Gode dankbaar zijn (HC 1 t/m 52).
De klem van onze verantwoordelijkheid blijft wel liggen! Alleen is de verlossing des Heeren! En niet door een zelf aangenomen geloof/belijdenis van de mens. Maar een Goddelijke daad zonder ons, in ons gewerkt. Daar kun je dus niets aan doen (soeverein welbehagen Gods) maar het gaat ook niet buiten ons om (verantwoordelijkheid) en je bent er zelf bewust bij (bevinding). Waarvan de Dortse Leerregels ook zo helder spreken in DL 3-4 Par. 12 - “En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesprken wordt, dewelke God _zonder ons_ _in ons_ werkt. (…) maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke (…) in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden.”

Om met Klaas Pieters Kuipenga (die dit richting Hendrik de Cock zei nog voordat we allemaal eigen kerken hadden) te zeggen ‘Als ik ook maar een zucht tot mijn zaligheid moest toedoen, was het voor eeuwig verloren’. Dus een sterke balans tussen onze verantwoordelijkheid en het vrije soevereine welbehagen Gods. Dat is de Gereformeerde Gemeente. (meld u vandaag nog aan :wink: )

Mocht het een vraag zijn… ik ben Ger. Gemmer. En heb geen intentie veel te posten maar soms moet je even wat kwijt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten