Moderator: Moderafo's
Bastiaan30 schreef:Riska schreef:Ja, maar niet in Psalm 139.
Jullie pakken ook elke tekst aan om er wat tegenaan te gooien he?
Ik ken de Bijbel, ik weet wat wedergeboorte is. Het ging om het vormen in de moederschoot - Psalm 139.
Vergeet dat OT nu eens even, alles in het OT, wat voor de Joden is geschreven in principe, wijst vooruit naar de geboorte van hun Messias, die zij niet aannamen, omdat God(want Hij legt hen tijdelijk een bedekking op)ons heidenen ook uitnodigt in de "trouwzaal", terwijl het nog de genadetijd is.
De lichamelijke geboorte (OT/Israel) was een zinnebeeldige voorafschaduwing.
De wedergeboorte behelst een nieuw begin, een besneden hart, een nieuwe schepping, die alleen in het NT voorkomt.
HEt woord wedergeboorte is onbekend in het OT. Vandaar dat Nicodemus , en die wist het allemaal net zo goed als onze schriftgeleerden tegenwoordig, het onbekend voorkwam.
1a2b3c schreef:Bastiaan30 schreef:Riska schreef:Ja, maar niet in Psalm 139.
Jullie pakken ook elke tekst aan om er wat tegenaan te gooien he?
Ik ken de Bijbel, ik weet wat wedergeboorte is. Het ging om het vormen in de moederschoot - Psalm 139.
Vergeet dat OT nu eens even, alles in het OT, wat voor de Joden is geschreven in principe, wijst vooruit naar de geboorte van hun Messias, die zij niet aannamen, omdat God(want Hij legt hen tijdelijk een bedekking op)ons heidenen ook uitnodigt in de "trouwzaal", terwijl het nog de genadetijd is.
De lichamelijke geboorte (OT/Israel) was een zinnebeeldige voorafschaduwing.
De wedergeboorte behelst een nieuw begin, een besneden hart, een nieuwe schepping, die alleen in het NT voorkomt.
HEt woord wedergeboorte is onbekend in het OT. Vandaar dat Nicodemus , en die wist het allemaal net zo goed als onze schriftgeleerden tegenwoordig, het onbekend voorkwam.
De manier waarop Jezus Nicodemus vroeg:Joh.3:10 Bent u de leraar van Israël en weet u deze dingen niet? dat doet mij veronderstellen dat hij het had horen weten.
En al staat er in het O.T. niet letterlijk het woord wedergeboorte, in Ezch.36:26 staat m.i. inhoudelijk wel hetzelfde:
Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
Pas na de wedergeboorte (die niet zonder geloof kan plaatsvinden) moet er gedoopt worden. Hand.8:37 En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het (dopen) geoorloofd.
(dat is vast al gezegd, ik heb niet alles gelezen)
schelpje3 schreef:Bastiaan30 schreef:Riska schreef:Ja, maar niet in Psalm 139.
Jullie pakken ook elke tekst aan om er wat tegenaan te gooien he?
Ik ken de Bijbel, ik weet wat wedergeboorte is. Het ging om het vormen in de moederschoot - Psalm 139.
Vergeet dat OT nu eens even, alles in het OT, wat voor de Joden is geschreven in principe, wijst vooruit naar de geboorte van hun Messias, die zij niet aannamen, omdat God(want Hij legt hen tijdelijk een bedekking op)ons heidenen ook uitnodigt in de "trouwzaal", terwijl het nog de genadetijd is.
De lichamelijke geboorte (OT/Israel) was een zinnebeeldige voorafschaduwing.
De wedergeboorte behelst een nieuw begin, een besneden hart, een nieuwe schepping, die alleen in het NT voorkomt.
HEt woord wedergeboorte is onbekend in het OT. Vandaar dat Nicodemus , en die wist het allemaal net zo goed als onze schriftgeleerden tegenwoordig, het onbekend voorkwam.
Voor mij bestaat de Bijbel uit 2 gedeeltes, OT EN NT. Ik heb geen idee welke kant jij hiermee op wilt. Hoe lees jij nou de Bijbel als ik vragen mag ? Los van elkaar ?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten