Dat is een onjuiste conclusie: als Paulus in 1 Kor. 1:16 zegt dat hij het huisgezin van Stefanus gedoopt heeft, dan impliceert dat dat hij alle leden van dat gezin (mannen, vrouwen, kinderen en slaven gedoopt heeft). Als hij zich tegen het dopen van kinderen gekeerd zou hebben, dan zou hij gezegd hebben: "ik heb de volwassenen uit dat gezin gedoopt". Maar ja, dat staat er niet.Jantjes schreef:Ik lees niet dat kinderen die tekenen moeten ontvangen. Juist het ‘en zijn gehele huis’ is voldoende. Zijn gehele huis kwam onder geestelijk beslag van degenen die volwassen gedoopt was.
Nee, want Jezus zegt Zelf: "laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet". De tegenwerping dat ze toen niet gedoopt werden, gaat niet op, want Jezus zelf doopte ook geen volwassenen. Daarnaast lezen we dat de apostelen in hun brieven ook de kinderen aanspreken. God beperkt Zich gelukkig niet zoals sommige christenen doen.Jantjes schreef:Dat God alleen volwassenen in Zijn gemeente wil hebben komt expliciet door
Goed lezen: de Bijbel spreekt niet over een doop die zich beperkt tot volwassenen.Jantjes schreef:Spreekt de Bijbel niet over volwassen doop ??? gelukkig wel.elbert schreef: De bijbel spreekt niet over volwassendoop (gelukkig niet), maar over de ene doop. Het doopbevel omvat volken (dus inclusief kinderen) (Matth. 28).
In dit vers wordt er niets geëist van baby's, maar van de apostelen (!). Goed lezen is ook hier belangrijk. Je mag trouwens ook vertalen met "onderwijst alle volken, door ze te dopen".Jantjes schreef:Kun je dat een baby leren? De kanttekenaren zeggen bij ‘onderwijst al de volken’ maakt 'discipelen' onder alle volken. Nogmaals kun je dat van een baby eisen.
De doop van Johannes was inderdaad uit de hemelen, maar dat maakt zijn doop nog niet dezelfde als de christelijke doop. Johannes doopte niet in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, maar hij praktizeerde de doop der bekering tot vergeving der zonden. De doop van Johannes was voorbereidend van karakter: als wegbereider en ook zijn doop had die bedoeling: bekering opdat mensen hun Messias konden ontvangen.Jantjes schreef:Christus heeft hier zelf een antwoord op gegeven toe hij aan de overpriesters vroeg: De doop van Johannes, was die uit den Hemel, of uit de mensen. Johannes, wiens leer uit de hemel was, getuigenis van Hem gegeven had dat Hij de ware Messias was; gelijk ook God, de Vader zelf, toen Christus door Johannes gedoopt werd. Nee de doop van Johannes is de zelfde als de volwassen doop.
Bij Hand. 19:4-5 wordt door de kanttekenaren gezegd dat er geen sprake van was dat de gelovigen in Korinthe (na de doop van Johannes ontvangen te hebben) gedoopt werden in de Naam van de Heere Jezus, maar het is nog wel de vraag of dit wel een juiste conclusie is. Het zou kunnen dat de kanttekenaren teveel beducht waren voor de wederdopers, dan dat ze de conclusie trokken dat er misschien toch een bepaald onderscheid tussen de doop van Johannes en de apostolische doop is. Daarom vertaalt de HSV deze verzen toch iets anders. Iemand als prof. J. van Bruggen is daarbij ook van mening dat de doop van Johannes toch een andere is dan de huidige christelijke doop.
Heel eenvoudig: omdat de waterdoop aan de buitenkant geschiedt en geloof en bekering aan de binnenkant geschieden.Jantjes schreef:Waarom kun je de waterdoop niet met geloof en bekering vereenzelvigen als de opdracht luid: Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
Als je dat vindt, moet je ook aangeven waar en wanneer dat ongeveer veranderd is en welke christenen uit die periode daartegen protest hebben aangetekend. Echter: zeer vroege post-apostolische bronnen spreken al over de kinderdoop. En ook opvallend: verzet tegen het dopen van kinderen ontbreekt nagenoeg geheel.Jantjes schreef:Dat is een kerkelijk instellen vanuit de R.K.K. gedeeltelijk overgewaaid en aangevuld c.q. veranderd in de reformatorische kerken, maar het is Bijbels niet juist.
Laat ik er eentje noemen:Faramir schreef:En dan zal ik maar geen bronnen uit het vroege christendom (kerkvaders) aandragen om te bewijzen dat het al vanaf het begin gebruikelijk was.
Hippolytus (rond 215):
"Eerst moet men de kleine kinderen dopen. Allen die voor zichzelf
spreken kunnen, moeten zelf spreken. Voor hen echter die niet spreken kunnen, zullen
hun ouders spreken of een ander, die tot hun familie behoort."
Bron