Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2011 12:59

schaapje schreef:@elbert,

Ik wil absoluut niet twisten over kinder/volwassen doop, maar besnijdenis naar het vlees
in oude verbond staat in het nw.verbond toch voor besnijdenis van het hart door de
Heilige Geest ?


Hoewel je het aan elbert vraagt neem ik de vrijheid toch even te reageren.

Het symbolische ‘besneden hart’ houd in: doet uit uw hart weg alles dat tegen de heiligen wil van de Heren strijdt en kruisigt uw vlees. De oud testamentethische zegen of beloften hierop is dat Hij (Christus nog niet geopenbaard maar bedekt) ons door de kracht zijns Geestes verlicht, reinigt, tot Zijn dienst bedreven maakt en opneemt.

Dit laatste oud testamentethische symbolische of geestelijk betekenis is ten vollen openbaar of zichtbaar gekomen in Christus en daarmee het oude teken van bijsnijdeins in de voorhuid afgeschaft terwijl de inhoud van de besnijdenis nog de zelfde betekenis heeft zoals hierboven genoemd namelijk de wil van de Heren doen, strijd en kruisigt uw vees. De beloften is nu volledig zichtbaar in het offer wat Christus in het nieuwe testament geopenbaard heeft. De bedekking van de besnijdenis is weg genomen en afgeschaft en niet meer opnieuw ingevoerd door een kinderdoop.


.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor schaapje » 02 feb 2011 13:01

@ bedankt Jantjes,

Ik zie het ook zo.

Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik het hier niet de moeite vind om te gaan in het
wellen/nietes spelletje. Naar alles wat ik gelezen heb van elbert ben ik er zeker van
dat hij besneden is naar het hart, net als jij Jantjes ....en mezelf en nog vele :D

Als het fundament maar hetzelfde.is
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor elbert » 02 feb 2011 13:17

Jantjes schreef:
elbert schreef: En verder heeft "huis" in de Bijbel altijd betrekking op allen die in zo'n huis wonen: mannen, vrouwen, kinderen en slaven. Het is all-inclusive. Dus dan hoeft er ook niet expliciet bij te staan dat er ook kinderen gedoopt worden: als iemand met zijn hele huis gedoopt is, worden er dan in principe ook eventuele kinderen mee bedoeld.

Dit is erg kort door de bocht. Als er van de stokbewaarder staat ‘met zijn gehele huis' hoeft dat zeker niet te betekenis te hebben die u en velen christenen er aan verbind. Door deze vergissing zijn er inderdaad de meeste christen kinderen gedoopt.
Het ‘met zijn gehele huis’ gaat niet om zijn gezin vrouw en kinderen. Een Romeinse soldaat mocht tot 140 n. Chr.. NIET gehuwd zijn !
Of een Romeinse soldaat gehuwd mocht zijn of niet doet er niet toe. In de Bijbel is de uitdrukking "met zijn gehele huis" van toepassing op iemands hele huisgezin, of daar nu kinderen toe behoren of niet. Dus zelfs al had deze soldaat zelf geen kinderen, dan nog is het gebruik van deze uitdrukking een aanwijzing van hoe God mensen invoegt in Zijn gemeente: dat is met alles erop en eraan: het hele gezin. Zo schrijft Paulus in 1 Kor. 1:16 dat hij het huisgezin van Stefanus gedoopt heeft. Moeten we hier dan mensen uit dat huisgezin uitsluiten? Waarom eigenlijk? Wil God soms alleen volwassenen in zijn gemeente?

Jantjes schreef:Waarom hebben we voor de andere ceremoniën o.a. offers enz. niet wat anders bedacht en voor de besnijdenis wel ? Waarom zijn de ceremoniële wetten wel in Christus vervult en afgeschaft en de besnijdenis niet ? Waarom is er met de besnijdenis een uitzondering gemaakt ? Christus heeft totaal volbracht ! De bedelingen van de verbondsvisie zijn ook totaal afgesloten en niet een stukje !
"We" hebben niet iets anders bedacht, maar het is een gegeven dat de doop door Christus bevolen is. Punt 2 is dat de doop een teken van het nieuwe verbond is. Punt 3 is dat kinderen van de gelovigen tot de gemeente van God behoren en dat ze daarom ook het teken dat bij dat verbond hoort, ontvangen. Punt 4 is dat het ontvangen van dat teken geen automatisme is in de zin dat ze daarmee zalig zijn: er horen geloof en bekering bij. Punt 5 is dat volwassenen die nog niet gedoopt zijn, maar tot geloof gekomen zijn, dat teken ontvangen na belijdenis van hun geloof. Voor die volwassenen geldt trouwens hetzelfde als voor kinderen: doopwater is geen bewijs van zalig zijn, waar geloof en bekering is nodig.

Het hele punt tussen "geloofsdopers" en "verbondsdopers" zit hem in de vraag of de doop iets is waar mensen ook iets in meebrengen (nl. hun geloof) of dat de doop ten diepste uitsluitend een handeling van God is. In dat verband is het bij de afwijzing van de kinderdoop ook opvallend dat het hoofdargument is: "maar die kinderen kunnen ook nog niet geloven!". Ja, als je gelooft dat je eerst iets moet hebben of kunnen voordat je gedoopt kunt worden, dan moet je de doop maar uitstellen tot je zeker weet of je "het kunt". Dat zou nog wel eens lang wachten kunnen betekenen, ook voor volwassenen. Gelukkig hoeven we niet iets te kunnen, maar hoeven we alleen maar in Gods handen te zijn. Daar alleen is het veilig, ook voor een baby. En hoe meer we dat verstaan, hoe meer we ons afhankelijk weten van Hem en Hem ervoor dankbaar zijn. Dat is geloof.

Antoinette schreef:Hoe kun je in hemelsnaam van een baby verwachten deze verantwoording te nemen???
Hoezo, heeft een baby geen verantwoording? Welnu, die heeft hij/zij sowieso: delend in de veroordeling van Adam. En niettemin wil God zo'n kind in genade aannemen. En verwacht Hij dat we Hem in een dankbaar leven navolgen. Dus van een kind van de gemeente van God is het onderwijs van Rom. 6 ook van toepassing. Want wat God van jou vraagt, zou Hij dat dan niet van je kinderen vragen?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Riska » 02 feb 2011 13:36

Elbert schreef:Het hele punt tussen "geloofsdopers" en "verbondsdopers" zit hem in de vraag of de doop iets is waar mensen ook iets in meebrengen (nl. hun geloof) of dat de doop ten diepste uitsluitend een handeling van God is. In dat verband is het bij de afwijzing van de kinderdoop ook opvallend dat het hoofdargument is: "maar die kinderen kunnen ook nog niet geloven!". Ja, als je gelooft dat je eerst iets moet hebben of kunnen voordat je gedoopt kunt worden, dan moet je de doop maar uitstellen tot je zeker weet of je "het kunt". Dat zou nog wel eens lang wachten kunnen betekenen, ook voor volwassenen. Gelukkig hoeven we niet iets te kunnen, maar hoeven we alleen maar in Gods handen te zijn. Daar alleen is het veilig, ook voor een baby. En hoe meer we dat verstaan, hoe meer we ons afhankelijk weten van Hem en Hem ervoor dankbaar zijn. Dat is geloo

Amen!!

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Antoinette » 02 feb 2011 14:20

Denk je dat een onbesprenkeld kind als het sterft niet in genade wordt aangenomen??
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor schelpje3 » 02 feb 2011 14:31

Dat is een roomse gedachte !
Zij laten zo snel mogelijk hun kind dopen, desnoods direct als blijkt dat het spoedig zal sterven.
Wat moeten we dan denken van de ongeborenen ?? Soms nog nauwelijks een klompje.
Maar de Heere zal ze bij naam kennen !
Ik denk niet dat wij daar met ons beperkt verstand in moeten wroeten.
Het is God die leven geeft en leven neemt.

Jantjes

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2011 14:57

elbert schreef: In de Bijbel is de uitdrukking "met zijn gehele huis" van toepassing op iemands hele huisgezin, of daar nu kinderen toe behoren of niet. Dus zelfs al had deze soldaat zelf geen kinderen, dan nog is het gebruik van deze uitdrukking een aanwijzing van hoe God mensen invoegt in Zijn gemeente: dat is met alles erop en eraan: het hele gezin. Zo schrijft Paulus in 1 Kor. 1:16 dat hij het huisgezin van Stefanus gedoopt heeft. Moeten we hier dan mensen uit dat huisgezin uitsluiten? Waarom eigenlijk? Wil God soms alleen volwassenen in zijn gemeente?
Het is juist dat God alleen volwassenen in Zijn gemeente wil en de kinderen zijn hierbij inbegrepen. Dat wil de uitdrukking ‘met zijn gehele huis’ zeggen, maar hiermee is nog totaal geen kinderdoop ingesteld.
elbert schreef: "We" hebben niet iets anders bedacht, maar het is een gegeven dat de doop door Christus bevolen is.
inderdaad de volwassendoop.
elbert schreef: Punt 2 is dat de doop een teken van het nieuwe verbond is.
inderdaad geen besnijdenis.
elbert schreef: Punt 3 is dat kinderen van de gelovigen tot de gemeente van God behoren en dat ze daarom ook het teken dat bij dat verbond hoort, ontvangen.
Dat de kinderen van gelovigen tot de gemeente behoren is juist maar wie zegt dat ze dan gedoopt moeten worden ? terwijl Christus als hét grote voorbeeld Zelf na 8 dagen besneden was Zich Zelf liet dopen door Johannes.
elbert schreef: Punt 4 is dat het ontvangen van dat teken geen automatisme is in de zin dat ze daarmee zalig zijn: er horen geloof en bekering bij.
Precies en dat laatste ‘er horen geloof en bekering bij’ kan een baby niet.
elbert schreef: Punt 5 is dat volwassenen die nog niet gedoopt zijn, maar tot geloof gekomen zijn, dat teken ontvangen na belijdenis van hun geloof. Voor die volwassenen geldt trouwens hetzelfde als voor kinderen: doopwater is geen bewijs van zalig zijn, waar geloof en bekering is nodig.

Elbert denk nu zelf eens nuchter over je eigen zin hierboven na. Hoe is het mogelijk dat het zelfde geld voor een volwassenen en voor een baby. Zij kunnen toch niet het zelfde belijden.

elbert schreef: Het hele punt tussen "geloofsdopers" en "verbondsdopers" zit hem in de vraag of de doop iets is waar mensen ook iets in meebrengen (nl. hun geloof) of dat de doop ten diepste uitsluitend een handeling van God is. In dat verband is het bij de afwijzing van de kinderdoop ook opvallend dat het hoofdargument is: "maar die kinderen kunnen ook nog niet geloven!". Ja, als je gelooft dat je eerst iets moet hebben of kunnen voordat je gedoopt kunt worden, dan moet je de doop maar uitstellen tot je zeker weet of je "het kunt". Dat zou nog wel eens lang wachten kunnen betekenen, ook voor volwassenen. Gelukkig hoeven we niet iets te kunnen, maar hoeven we alleen maar in Gods handen te zijn. Daar alleen is het veilig, ook voor een baby. En hoe meer we dat verstaan, hoe meer we ons afhankelijk weten van Hem en Hem ervoor dankbaar zijn. Dat is geloof.
Dit is de al eeuwen oude vraag en mysterie in de orthodoxie en die van Arminius en Gomarus. Wie begint eerst God of de mens. Geloof is iets wat we krijgen en er wat voor doen, terwijl wij er niets voor doen en toch krijgen. Geloof is iets waar wij wat voor moeten doen en krijgen, terwijl wij het krijgen en er niets voor hoeven doen. Geloof is daar waar het weten op houd, wie het begrijpt begrijpt het wie het niet begrijpt begrijpt het niet. Bid en werk horen bij elkaar, het een hoort bij de ander zoals wet en evangelie bij elkaar horen. Als je de een voor de ander zet loop je al vast. Als je deze mysterie gaat begrijpen is je geloof een vaste grond van zaken die we niet zien en laat je je dopen als een discipel van Christus. Halleluja prijs God.

.

Faramir

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Faramir » 02 feb 2011 15:09

Jantjes schreef:Uit uw opmerkingen blijkt wel dat u geïndoctrineerd bent door uw traditioneel protestante gemeenten.

Dat is dan heel knap, want ik ben niet lid van een protestantse gemeente, ben ook geen protestant en kom ook niet uit een protestantse familie.

Evengoed kan ik stellen dat jij geïndoctrineerd bent door je modernistische evangelische gemeente.
Laatst gewijzigd door Faramir op 02 feb 2011 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2011 15:26

Arme Faramir... word je nu voor protestant uitgemaakt? ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Race406 » 02 feb 2011 16:05

Optimatus schreef:Arme Faramir... word je nu voor protestant uitgemaakt? ;)


We zullen aan hem denken in deze, voor hem ongetwijfeld zwaar overschaduwde, dagen. Als Rooms Katholiek christen voor protestant worden uitgemaakt... [-X
(Ik zie ijverige Roomsen al met hout slepen... :mrgreen: )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor schelpje3 » 02 feb 2011 16:17

Maar wat bedoelt Jantjes nu met deze uitspraak ?

Jantjes

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2011 16:28

Antoinette schreef:Jantjes het is voor mij ook één groot raadsel :shock: waar mensen het vandaan halen dat het besprenkelen van kinderen Bijbels zou zijn.
Hoe zien jullie Romeinen 6 ingevuld voor een baby?
Hoe kun je in hemelsnaam van een baby verwachten deze verantwoording te nemen???

Ehum, nee kinderdoop is voor mij geen raadsel. Ik begrijp wel waaruit het ontstaan is namelijk uit een verbondsvisie oftewel besnijdenis is exact het zelfde als de kinderdoop en dat is een heeeeeel lang verhaal.

Wiepie

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Wiepie » 02 feb 2011 16:32

Jantjes schreef:
Antoinette schreef:Jantjes het is voor mij ook één groot raadsel :shock: waar mensen het vandaan halen dat het besprenkelen van kinderen Bijbels zou zijn.
Hoe zien jullie Romeinen 6 ingevuld voor een baby?
Hoe kun je in hemelsnaam van een baby verwachten deze verantwoording te nemen???

Ehum, nee kinderdoop is voor mij geen raadsel. Ik begrijp wel waaruit het ontstaan is namelijk uit een verbondsvisie oftewel besnijdenis is exact het zelfde als de kinderdoop en dat is een heeeeeel lang verhaal.


Als de besnijdenis exact hetzelfde is als nu de kinderdoop, waarom werden er vroeger alleen jongetjes besneden?
Zomaar een vraag die mij te binnen schoot ;)

Jantjes

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2011 16:36

Wiepie schreef:
Jantjes schreef:
Antoinette schreef:Jantjes het is voor mij ook één groot raadsel :shock: waar mensen het vandaan halen dat het besprenkelen van kinderen Bijbels zou zijn.
Hoe zien jullie Romeinen 6 ingevuld voor een baby?
Hoe kun je in hemelsnaam van een baby verwachten deze verantwoording te nemen???

Ehum, nee kinderdoop is voor mij geen raadsel. Ik begrijp wel waaruit het ontstaan is namelijk uit een verbondsvisie oftewel besnijdenis is exact het zelfde als de kinderdoop en dat is een heeeeeel lang verhaal.


Als de besnijdenis exact hetzelfde is als nu de kinderdoop, waarom werden er vroeger alleen jongetjes besneden?
Zomaar een vraag die mij te binnen schoot ;)

Omdat meisjes geen voorhuid hebben. :lol:

Jantjes

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2011 16:37

schelpje3 schreef:Maar wat bedoelt Jantjes nu met deze uitspraak ?

welke ?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 143 gasten