Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 mei 2008 21:55

Omega schreef:Ik voel me nu christen, staande in een reformatorische traditie. Als refo heb ik niet meer de waarheid in pacht en is niet mijn kerk meer de enige ware kerk. Daarom is mijn kerk en mijn gemeente nog wel waardevol, maar mijn broeders en zusters zijn alle mensen die Christus van harte liefhebben. Dan hoef ik het zeker niet altijd met hen eens te zijn, vaak niet zelfs. Maar het belangrijkste in dit leven bindt ons.


en

Omega schreef:Wie kritisch naar zichzelf durft te denken, leert pas echt nuanceren en ontdekt wat werkelijk waardevol is.


Ge spreekt ware, warme woorden. Moge zij open oren en ontvangende harten vinden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 31 mei 2008 22:02

lammetje schreef:
Wolkje schreef:nogmaals ik vind het erg vervelend om te lezen dat mensen het vervelend vinden dat er niet refo's lid zijn van het forum. erg typerend!
en nu stop ik voordat ik meer onvriendelijke dingen eruit flap/tik [-(


Ik zeg niet dat ik het vervelend vind dat er niet refo's lid zijn van het forum, maar wel dat ik het vervelend vind dat ik me vaak alleen voel staan als refo op REFOweb.
Misschien is het flauwekul, maar ik denk dat er meerder stromingen 'refo' zijn die je hier op RefoWeb meet.
Je blijft met verschillende kerkgenootschappen toch refo, dat is denk ik ook wel handig voor een discussie forum als het deze. En er zijn denk ik refo's die graag binnen hun 'eigen kaders' blijven functioneren, maar je hebt bijvoorbeeld ook refo's die met elkaar huwen en toch niet uit het zelfde kerkgenootschap komen.
Dus je zou nog als kerkgenootschap een forum kunnen gaan runnen. Maar volgens mij moet je dat helemaal niet willen, zie ook mijn eerdere post waarom bijvoorbeeld niet.

André

Berichtdoor André » 31 mei 2008 22:06

Gershwin schreef:Mooi gesproken, Omega :)
Agree, ik vind er niets onwenselijks in.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Berichtdoor Spons » 31 mei 2008 22:28

André schreef:
Gershwin schreef:Mooi gesproken, Omega :)
Agree, ik vind er niets onwenselijks in.


heel mooi gesproken !

Gebruikersavatar
hananja
Sergeant
Sergeant
Berichten: 330
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:29
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor hananja » 02 jun 2008 09:49

Ik denk dat Omega gelijk heeft dat het discussieren op RefoWeb je erg op kan scherpen. Tradities gaan meer leven omdat je weer moet weten waarom je een bepaalde traditie hebt. In de kerk die ik afgelopen zondag middag heb bezocht (HHK) zei de dominee het ook. Zonder kennis over het waarom worden tradities dood. Traditie om de traditie is nooit goed. Net als vernieuwing om de vernieuwing niet goed is. Beter gezegd: Traditie omdat we het altijd al zo gedaan hebben moet het nu ook zo, is niet goed. Maar ook het vernieuwen omdat we koste wat het kost met onze tijd mee moeten gaan is niet goed. Het gaat er om gefundeerd een mening te hebben. Dit geldt imho voor zowel refo's als niet refo's. Met een gefundeerde mening kan je discussieren, zonder een grond voor een bewering praat het lastig. Het kan idd vermoeidend zijn telkens weer te moeten herhalen wat je fundering is, maar juist het uitleggen zorgt er voor dat je mening sterker staat. Ook is het inderdaad belangrijk dat niet-refo's goed naar refo's luisteren en ook hun mening serieus nemen, en daar ontbreekt het soms nog wel eens aan. Van beide kanten is dus begrip en geduld nodig. Daar hoef je je mening niet voor af te zwakken. Maar soms het wel wat meer uitleggen (van beide 'kanten')

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 02 jun 2008 09:57

Het zou wel aardig zijn als je onder je avataar (onder de woonplaats) ook je kerkelijke gezindte zou kunnen vermelden. Eventueel met een apart pictogrammetje voor iedere gezindte, een beetje eye-candy zeg maar. Is voor iedereen duidelijk.

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Berichtdoor Marie Popelin » 02 jun 2008 10:03

Nee, dank je.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23641
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2008 10:07

Hm, is het ook niet gewoon zo dat er een enorme kloof is tussen reformatorische jongeren en de reformatorische cultuur? Vanuit mijn contacten die ik wel via Refoweb heb en heb gehad weet ik dat er heel veel jongeren zijn die toch duidelijk een andere visie hebben ten opzichte van tv-kijken, films, cafebezoek, kleding bijvoorbeeld dan wat de leiders graag zouden willen?

En ook op geloofsgebied, wat je geloof, zijn er denk ik verschillen. Is dit niet meer een generatiekloof die uitwijst dat er dingen onder de jongeren aan het verschuiven is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

André

Berichtdoor André » 02 jun 2008 10:09

goshen schreef:Het zou wel aardig zijn als je onder je avataar (onder de woonplaats) ook je kerkelijke gezindte zou kunnen vermelden. Eventueel met een apart pictogrammetje voor iedere gezindte, een beetje eye-candy zeg maar. Is voor iedereen duidelijk.
Nee dat is niet handig je vormt je maar zo een vooroordeel dan....

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 02 jun 2008 10:10

goshen schreef:Het zou wel aardig zijn als je onder je avataar (onder de woonplaats) ook je kerkelijke gezindte zou kunnen vermelden. Eventueel met een apart pictogrammetje voor iedere gezindte, een beetje eye-candy zeg maar. Is voor iedereen duidelijk.

Hè ja, laten we met z'n allen nog meer in hokjes gaan denken :?

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 02 jun 2008 10:11

Kerkverbanden ansich zijn al te betreuren, laten we daar niet verder aan de hokjesgeest bijdragen.

Gebruikersavatar
Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1281
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:14
Locatie: Amersfoort-Centrum
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 jun 2008 10:15

Ik wil net zeggen: Dat moeten we niet willen.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jun 2008 10:19

Ik krijg sterk de indruk dat ik het met de laatste 6 posts eens ben.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Berichtdoor Marie Popelin » 02 jun 2008 10:23

Naast het bevorderen van het hokjesdenken, kom je nog steeds niet verder met het inschatten van een persoon omdat er in kerkverbanden ook weer uiteenlopende stromingen zijn.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 02 jun 2008 10:35

Marnix schreef:Hm, is het ook niet gewoon zo dat er een enorme kloof is tussen reformatorische jongeren en de reformatorische cultuur? Vanuit mijn contacten die ik wel via Refoweb heb en heb gehad weet ik dat er heel veel jongeren zijn die toch duidelijk een andere visie hebben ten opzichte van tv-kijken, films, cafebezoek, kleding bijvoorbeeld dan wat de leiders graag zouden willen?

En ook op geloofsgebied, wat je geloof, zijn er denk ik verschillen. Is dit niet meer een generatiekloof die uitwijst dat er dingen onder de jongeren aan het verschuiven is?


Agree, en dat leidt dan online tot strubbelingen tussen de ruimdenkende jongeren en de wat minder ruimdenkende jongeren. En daar moet je als mods dan doorheen laveren, o.a. in KCM met muziek etc.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten