Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kirsten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1163
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:54

Berichtdoor kirsten » 28 jun 2008 23:45

Wij hebben ons ingeschreven voor een koophuis, nu is het afwachten of we ingeloot worden. Er moet een hoop aan gedaan worden, maar we hebben ruimte om dat te betalen, bovendien gaan we rustig aan opknappen. Volgende week een uitgebreidt gesprek over de hypotheek.

Gebruikersavatar
Boer Piet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 mar 2007 11:35
Locatie: Goch, DE

Berichtdoor Boer Piet » 01 jul 2008 11:13

Wat vinden jullie van een huis kopen op twee inkomens? Je hoort van steeds meer mensen dat ze allebei moeten werken, om de hypotheeklasten te betalen. Als er dan een kind komt, is er eerst een tijdje zwangerschapsverlof voor de vrouw, om vervolgens weer vol aan de bak te gaan. De kinderen worden dan elders onderbracht.
Als er vervolgens echt iets aan de hand is, zoals een ziek kind, wordt er soms overgegaan tot een aflossingsstop.

Is dit wel zo verstandig?
Of is het in het midden en westen van het land het anders niet mogelijk om een huis te kopen?

Ik kom uit Friesland, waar je nog een vrijstaand huis koopt voor 130.000... Zelf hoef ik voorlopig zelfs geen huis te kopen, omdat ik bij het tweede bedrijf van mijn ouders kom te wonen.
De meeste ideeën zijn niet nieuw, maar niemand kent de oude.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 01 jul 2008 11:23

Voor veel mensen zit er inderdaad niets anders op.
Friesland is wat dat betreft echt té luxe gewoon vergeleken met andere streken!
Ik begrijp het wel, handig is het niet altijd maar ik snap ook wel dat mensen niet altijd maar willen blijven huren.
Het is tenslotte ook gewoon een investering. Wel één met risico's.
pobody's nerfect

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Berichtdoor coupe soleil » 01 jul 2008 11:28

Boer Piet schreef:Wat vinden jullie van een huis kopen op twee inkomens? Je hoort van steeds meer mensen dat ze allebei moeten werken, om de hypotheeklasten te betalen. Als er dan een kind komt, is er eerst een tijdje zwangerschapsverlof voor de vrouw, om vervolgens weer vol aan de bak te gaan. De kinderen worden dan elders onderbracht.
Als er vervolgens echt iets aan de hand is, zoals een ziek kind, wordt er soms overgegaan tot een aflossingsstop.

Is dit wel zo verstandig?
Of is het in het midden en westen van het land het anders niet mogelijk om een huis te kopen?

Ik kom uit Friesland, waar je nog een vrijstaand huis koopt voor 130.000... Zelf hoef ik voorlopig zelfs geen huis te kopen, omdat ik bij het tweede bedrijf van mijn ouders kom te wonen.


Tja, wat heet verstandig? Er zullen best gevallen zijn waar het de enige oplossing is. Zelf kan ik er overigens niet over meepraten. Heb 1 huis en 1 inkomen :wink: .

Overigens, € 130.000,- voor een vrijstaand huis is bizar, natuurlijk.

Gebruikersavatar
Boer Piet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 mar 2007 11:35
Locatie: Goch, DE

Berichtdoor Boer Piet » 01 jul 2008 11:51

coupe soleil schreef:
Tja, wat heet verstandig? Er zullen best gevallen zijn waar het de enige oplossing is. Zelf kan ik er overigens niet over meepraten. Heb 1 huis en 1 inkomen :wink: .

Overigens, € 130.000,- voor een vrijstaand huis is bizar, natuurlijk.


Dat huis heeft overigens wel veel achterstallig onderhoud, maar dan blijft het vergeleken met het midden van het land een prikkie.

Maar ik zie mensen (ook in Friesland) kromliggen voor hun huis, maar die kunnen ook kleiner gaan wonen. Wat is geluk? Ik ben niet jaloers..
De meeste ideeën zijn niet nieuw, maar niemand kent de oude.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Berichtdoor coupe soleil » 01 jul 2008 11:56

Het is heel persoonlijk. Ik hoef geen vrijstaand huis. Ik ben zeer gelukkig met mijn hoekwoning die helemaal naar mijn zin is. En verder vind ik 'het geluk' in andere zaken. Ik vind het veel leuker om kleren te kopen als ik zin heb, uit eten te gaan als ik zin heb, m'n tuin aan te laten leggen, op vakantie te gaan als ik zin heb, et cetera.

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Berichtdoor 88alries88 » 01 jul 2008 12:26

In Friesland heb je dan wel goedkopere huizen, maar de lonen liggen echt lager als hier, en hier gaan veel mensen boodschappen doen bij de AH ofzo, terwijl ze in Friesland massaal naar de Aldi en Lidl gaan! (dit zijn wat dingen die mij opvallen hè!) Verder rijdt mn schoonfamillie echt onwijs veel kilometers per jaar, en dat is dan alleen privé! Uren brengen ze door in de auto omdat ze overal ver vandaan wonen. Nou, die weekendjes heen en weer naar Friesland heb ik nu al gehad met al dat autorijden, moet er dan niet aan denken dak nog meer heen en weer moet gaan rijden. Dan woon ik 1000x liever in mn rijtjeshuis met een hyp op 2 salarissen dan dat ik in Friesland ga wonen!!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 jul 2008 12:31

Ach ja, ieder z'n voorkeuren :wink:. Wij gaan ook in de Randstad wonen, in een koophuis met naar alle waarschijnlijkheid een hypotheek op meer dan één inkomen, maar niet op zo'n manier dat we torenhoge hypotheeklasten per maand hebben (aan de max zitten), maar zodat er toch nog geld overblijft om leuke dingen/extraatjes te doen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Boer Piet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 mar 2007 11:35
Locatie: Goch, DE

Berichtdoor Boer Piet » 01 jul 2008 12:44

Ja, de lonen in Friesland zijn zeker lager. Maar als je een eigen bedrijf heb is dat eerder een voordeel dan een nadeel. Friesland is echter niet alleen maar feest, ik wil er later ook niet wonen. Nu kan ik er echter een beetje vermogen opbouwen, zodat we zonder problemen kunnen kopen.

Als je kijkt naar de activiteit van het gemeenteleven, is dat over het algemeen in Friesland bijzonder laag. Verder wil ik ook wel een beetje centraal wonen, zeker wanneer ik opgroeiende kinderen zou hebben. Autorijden wordt als je in Friesland woont een way-of-living, maar voor kinderen is dat lastiger.
De meeste ideeën zijn niet nieuw, maar niemand kent de oude.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 01 jul 2008 14:39

Wij hebben wel heel bewust voor 1 loon gekozen. Maar wij hadden de mazzel dat mijn man nogal veel spaargeld had door zijn bedrijf, waardoor dat voor ons mogelijk was.
En ach, zelfs nu wij op 1 loon kunnen leven werk ik toch ook lekker hoor, en blijf dat ook zeker doen als ons kindje er is, dus breng ik toch ook mijn kindje weg, yterwijl het niet nodig is.
Maar ik vind het nu wel heel erg fijn dat ik nu heb kunnen zeggen dat ik gewoon voor 28 uur blijf werken ipv 32. en dat ik na de bevalling gewoon 24 uur kan gaan werken (of als ik dat wil ergens anders voor 8 of 16 uur). Als we 2 lonen hypotheek hadden, was dat allemaal minder makkelijk.
Dan zou ik eerder voor huren gaan.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 01 jul 2008 14:46

coupe soleil schreef:Het is heel persoonlijk. Ik hoef geen vrijstaand huis. Ik ben zeer gelukkig met mijn hoekwoning die helemaal naar mijn zin is. En verder vind ik 'het geluk' in andere zaken. Ik vind het veel leuker om kleren te kopen als ik zin heb, uit eten te gaan als ik zin heb, m'n tuin aan te laten leggen, op vakantie te gaan als ik zin heb, et cetera.


Vrijstaand of niet: voor een koophuis zul je toch een hypotheek af moeten sluiten. En dat is nou eenmaal lang niet overal zo easy.
Er zijn ook zat mensen die voor een rijtjeshuis flink moeten inleveren hoor.
pobody's nerfect

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 01 jul 2008 15:31

Voor een beetje leuk vrijstaand huis waar je niet al teveel aan hoeft te doen, betaal je ook zeker meer dan 130.000 hoor!
En dat bedrag hadden wij vorig jaar op 2 lonen denk ik niet eens kunnen krijgen. Nu zitten wij er net iets beneden en m'n man heeft nu ander werk. Maar echt geld overhouden zit er nog steeds niet bij. En we doen echt geen gekke dingen en ik ben let erg op de prijzen.
Dus we zullen in 't noorden vast wel wat minder verdienen.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Berichtdoor coupe soleil » 01 jul 2008 19:30

Jo'tje schreef:
coupe soleil schreef:Het is heel persoonlijk. Ik hoef geen vrijstaand huis. Ik ben zeer gelukkig met mijn hoekwoning die helemaal naar mijn zin is. En verder vind ik 'het geluk' in andere zaken. Ik vind het veel leuker om kleren te kopen als ik zin heb, uit eten te gaan als ik zin heb, m'n tuin aan te laten leggen, op vakantie te gaan als ik zin heb, et cetera.


Vrijstaand of niet: voor een koophuis zul je toch een hypotheek af moeten sluiten. En dat is nou eenmaal lang niet overal zo easy.
Er zijn ook zat mensen die voor een rijtjeshuis flink moeten inleveren hoor.


Dat is vast en zeker waar. Maar ik reageerde specifiek op de post van Boer Piet, waarin hij zich afvroeg of die mensen in dat vrijstaande huis, zwaar gebukt gaande onder een hoge hypotheek, gelukkig waren.

kirsten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1163
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:54

Berichtdoor kirsten » 02 jul 2008 13:12

Wij moeten sowieso een hypotheek op een loon afsluiten, aangezien ik een arme student ben zonder inkomen. Het beperkt je wel in de mogelijkheden, vooral omdat we in de randstad een huis gaan kopen. Maar we zijn er wel achter gekomen dat er veel oplossingen zijn en nog genoeg keus voor ons is.

Gebruikersavatar
ring
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jun 2008 13:41
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Berichtdoor ring » 02 jul 2008 13:15

88alries88 schreef:Mijn vriend wil ook graag van baan veranderen, maar daar moet hij eigelijk mee wachten totdat we de sleutel hebben. We hebben namelijk een 'risicodossier', en als hij dan zn baan opzegt, heb je kans dat de bank de hypotheek alsnog intrekt! Dus maar ff wachten..;)

Wij konden trwns echt niet op 1 loon kopen! En omdat op dit moment het verschil tussen onze salarissen niet zo groot is, zal ik voorlopig ook nog volledig moeten blijven werken om zo veel mogelijk alvast af te kunnen lossen!

We hebben een rijtjeshuis gekocht. In ieder geval ruim zat(3 slaapkamers met mogelijkheid voor 4e), op een leuke locatie, dus we kunnen er nog jaren blijven wonen!! :D


:roll: :roll: :roll: Was jij nu bezig met je bruiloft of niet 88alries88???
"Boeken zijn schepen die de uitgestrekte zeeën des tijds doorkruisen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten