Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 apr 2008 13:25

MissF schreef:Wij hebben ook toekomstgericht gekeken.
Met een huis met twee slaapkamers zouden we sneller een nieuw huis moeten kopen, als we kinderen zouden krijgen. OMdat we ook een studeerkamer nodig hebben (nouja, een cmputer in de woonkamer vind ik geen gezicht bij ons, hoe mooi ie ook is, dus dan is een studeerkamer wel handig). En ruimte voor de motor van mijn man.
Ik merkte dat een huis kopen niet zomaar kon, en wilde pers‚ 3 slaapkamers bij een koophuis, vooral voor de toekomst, omdat we anders misschien snel weg moesten, en we dat risico niet wilden lopen. Dus zouden we eigenlijk gaan huren, en dan gewoon een tijdje wachten met kopen.
Toen kwamen we 'toevallig' dit huis tegen en konden we alsnog kopen, dat was een meevaller.
Dat heb je goed bekeken. Wij wilden ook het liefst een huis met 3 of 4 slaapkamers kopen. GEzien toen onze salarissen konden we dat niet betalen (ja je moest eigen geld inleggen en dat bewaarde ik liever voor mooie meubels en een bruiloft) Maar goed dat ik dat geld inderdaad niet in een huis had gestopt want we hebben een mooie bruiloft gehad en mooie meubels.
Enfin, gezien toen onze salarissen was onze enigste optie: een 2 kamer beneden woning of voorlopig wachten. Aangezien ik ergens inwoonde en we graag wilden trouwen hebben we deze woning gekocht.
Ik wilde geen huurwoning (wachttijd is hierzo ook erg lang). Nu sparen we en kunnen we wellicht over een paar jaar een groter huis kopen. Wij hadden dus niet veel te kiezen op dat moment...
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 12 apr 2008 15:51

laat niet meteen merken dat je het helemaal het einde vind, je moet juist wat negatieve dingen op zoeken en daardoor de prijs wat lager inzetten 8) bijvoorbeeld: er moet van alles geverfd worden, kost veel geld en tijd... proberen kan, je kunt altijd hoger met je bod!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 26 jun 2008 19:35

Ik zag vanavond op http://www.uitzendinggemist.nl nog een NOS Journaal - eentje van gisteren - die over koopwoningen ging. Er werd in gezegd dat de tijd van de alsmaar stijgende huizenprijzen nu wel voorbij is.
Enerzijds vind ik dat wel prettig om te horen, als iemand die op het gebied van werk zijn vastigheid nu wel heeft gevonden, en voorzichtigjes wel eens over toekomstplannen denkt, maar die naar zijn eigen indruk nog niet echt veel kan beginnen op de huizenmarkt. Aan de andere kant heb ik ook zoiets van: ik moet nog zien in hoeverre dat nou ook werkelijk uitkomt. Want ik heb wel vaker matigende verhalen gehoord, maar ik heb altijd de indruk dat alles gewoon toch steeds doorging zoals het ging. Goed, wel minder extreem dan eind jaren '90 natuurlijk, maar dat was toen ook niet normaal, zoals dat toen ging.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 27 jun 2008 08:29

@Andre, een makelaar die heeft bouwkunde gestudeerd, anders krijg je geen NVM-diploma. Ik werk zelf bij een makelaar en heb ook mijn diploma gehaald. Wij geven altijd open en eerlijk antwoord als er bouwkundig dingen mee zijn.

Doe een bod onder voorbehoud van financiering (koopsom + kosten)
onder voorbehoud van bouwkundige keuring

Als je mondeling bent overeengekomen heb je nog ongeveer 4-5 weken om je financiering in orde te maken. Eerder was dat 3 weken, maar de banken zijn moeilijker aan het worden, aanvragen duren langer en ze willen meer van je weten. De verkopend makelaar maakt een koopakte op en laat verkoper tekenen. Daarna tekenen kopers. Op het moment dat kopers getekend hebben gaan de 3 dagen wettelijke bedenktijd in. Dat houd in dat je binnen 3 dagen na het tekenen nog kunt afzien van de koop zonder opgave van reden. Na die 3 dagen kun je alleen nog van de koop af indien je je financiering niet rond krijgt en dit schriftelijk van 2 verschillende banken kunt bewijzen (vaak niet erg moeilijk om daar aan te komen). Heb je een voorbehoud bouwkundige keuring dan kun je afspreken om die te doen op constructieve gebreken of bij een bedrag tot max. xduizend euro. Dit houd in dat je van de koop af kunt (los van financiering) als er uit het rapport komt dat er meer moet gebeuren dan die xduizend euro die je hebt afgesproken.

Enne... kijk even in de brochure bij de over te nemen goederen. (lijst van zaken). Altijd handig om de gordijnen en evt. vloerbedekking over te nemen. Dan zit je tijdens het verbouwen, klussen enzo niet in de kijk als het donker is.

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Berichtdoor 88alries88 » 27 jun 2008 08:52

Daatje123 schreef:@Andre, een makelaar die heeft bouwkunde gestudeerd, anders krijg je geen NVM-diploma. Ik werk zelf bij een makelaar en heb ook mijn diploma gehaald. Wij geven altijd open en eerlijk antwoord als er bouwkundig dingen mee zijn.

Doe een bod onder voorbehoud van financiering (koopsom + kosten)
onder voorbehoud van bouwkundige keuring

Als je mondeling bent overeengekomen heb je nog ongeveer 4-5 weken om je financiering in orde te maken. Eerder was dat 3 weken, maar de banken zijn moeilijker aan het worden, aanvragen duren langer en ze willen meer van je weten. De verkopend makelaar maakt een koopakte op en laat verkoper tekenen. Daarna tekenen kopers. Op het moment dat kopers getekend hebben gaan de 3 dagen wettelijke bedenktijd in. Dat houd in dat je binnen 3 dagen na het tekenen nog kunt afzien van de koop zonder opgave van reden. Na die 3 dagen kun je alleen nog van de koop af indien je je financiering niet rond krijgt en dit schriftelijk van 2 verschillende banken kunt bewijzen (vaak niet erg moeilijk om daar aan te komen). Heb je een voorbehoud bouwkundige keuring dan kun je afspreken om die te doen op constructieve gebreken of bij een bedrag tot max. xduizend euro. Dit houd in dat je van de koop af kunt (los van financiering) als er uit het rapport komt dat er meer moet gebeuren dan die xduizend euro die je hebt afgesproken.

Enne... kijk even in de brochure bij de over te nemen goederen. (lijst van zaken). Altijd handig om de gordijnen en evt. vloerbedekking over te nemen. Dan zit je tijdens het verbouwen, klussen enzo niet in de kijk als het donker is.


Die wettelijke bedenktijd stond bij ons ook op 3 weken, maar heel stom, wij hadden een andere datum in ons hoofd dan dat in ons koopcontract stond. Toen op een gegeven moment een brief van de notaris bij mij thuis lag dat ze de maandag daarop de waarborgsom op hun rekening wilde hebben kwamen wij er pas achter dat we al aan het huis vastzaten. En zoals je misschien al kan raden, de banken hadden net alles aangescherpt en bij ons kwam de hypotheek niet rond. Terwijl wij wel als leken hadden verwacht dat de hypotheekadviseur gewoon gelijk de aanvraag had ingediend, bleek deze achteraf ook 3 weken op zn bureau te hebben gelegen. (terwijl we bijna dagelijks gebeld hebben naar 'm)Oftewel, een hoop ellende en een hoop stress!

Toen wij bezig waren met een huis zoeken hebben we minstens 2x per week contact gehad met de hypoadviseur met de vraag wat ons max. op dat moment was. En steeds kregen we te horen: 'maak je niet druk, jullie kunne dat makkelijk!!! Niet zo gestresst doen!' Maar achteraf was ons eigen gevoel wel juist geweest. Huis alsnog afzeggen kon niet ivm 10% boete.

Hypotheek hebben we uiteindelijk wel rond gekregen door ook een deel te moeten lenen van hypotheekadviseur, maar ons budget voor trouwen én inrichten is héél erg geslonken!!

Dus als je een huis koopt, let ajb op, en ga niet over 1 nacht ijs! Wij zijn dan wel continu voorzichtig bezig geweest voor ons gevoel, en dan eindig je alsnog verkeerd. En dat neemt de pret van het huis en het idee dat je kan gaan trouwen wel weg!!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 27 jun 2008 09:19

Dat is wel heel slordig van de hypotheekadviseur. Die vraagt als het goed is om een kopie van de koopovereenkomst, dus hij moet die datum in de gaten houden! En kon je geen uitstel aanvragen? Vaak gaat verkopend makelaar wel akkoord als er uitstel van financieel voorbehoud wordt aangevraagd voor bijv. een week. Maar erg vervelend dat het zo gelopen is zeg!

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Berichtdoor 88alries88 » 27 jun 2008 09:47

Hij heeft niet om een kopie gevraagd van de koopovereenkomst!! Over uitstel aanvragen is nix gezegd, we wisten ook niet dat dat nog kon!
Ja, tis idd erg vervelend, helaas kunnen we het niet meer terugdraaien. Maar goed, we gaan er samen nu helemaal voor, en dan zien we wel hoe het allemaal gaat lopen! Opzich denk ik dat als we eenmaal getrouwd zijn en in het huis wonen we het allemaal wel zullen redden, maar nu is het gewoon rot omdat je wilt trouwen enz.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 27 jun 2008 09:54

Wazig zeg! Elke adviseur vraagt om een kopie omdat daarin belangrijke gegevens staan. Koopsom, notaris, waarborgsom, ontbindende voorwaarden.

Het is vrij normaal dat er uitstel aangevraagd kan worden. Maak het zelf nu heel vaak mee nu de markt aan het veranderen is. Als wij in de koopovereenkomst 4 weken opnemen kan het zijn dat de aanvraag nog niet rond is en dan verlengen wij het met een x tijd.

Maar goed, nix meer aan te doen helaas. Fijn dat jullie er samen voor gaan en laat er niet jullie dag mee verloren gaan! Als je eenmaal getrouwd bent heb je ook weer tijd om te sparen :mrgreen:

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 27 jun 2008 10:04

Wij zaten met mijn man zijn contract toen we het huis kochten omdat hij net met een nieuwe baan begonnen was. In overleg met makelaar en vorige eigenaren hebben we het toen 6 weken uitgesteld zodat hij uit zijn proefperiode was.
Je hoort veel gedoen met hypotheken enz. Vrienden van ons hadden een huis gekocht 4 jaar terug op 1 loon blijkt er ook nog geld van mijn vriendin meegerekend is terwijl ze werkeloos was toenertijd.
Een huis inrichten kost vaak best veel geld maar je krijgt er wel wat voor terug.
88alries88 wat hebben jullie voor huis gekocht?

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Berichtdoor 88alries88 » 27 jun 2008 10:21

Mijn vriend wil ook graag van baan veranderen, maar daar moet hij eigelijk mee wachten totdat we de sleutel hebben. We hebben namelijk een 'risicodossier', en als hij dan zn baan opzegt, heb je kans dat de bank de hypotheek alsnog intrekt! Dus maar ff wachten..;)

Wij konden trwns echt niet op 1 loon kopen! En omdat op dit moment het verschil tussen onze salarissen niet zo groot is, zal ik voorlopig ook nog volledig moeten blijven werken om zo veel mogelijk alvast af te kunnen lossen!

We hebben een rijtjeshuis gekocht. In ieder geval ruim zat(3 slaapkamers met mogelijkheid voor 4e), op een leuke locatie, dus we kunnen er nog jaren blijven wonen!! :D
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 27 jun 2008 11:21

Mijn man wil ook graag stoppen met zijn werk als ons kindje er is, maar dan zitten we wel met een nieuwe hypotheek. WEant met een eigen bedrijf moet je 3 jaar dat bedrijf hebben voor je er uberhaupt een hypotheek op krijgt. Dat zou net lukken, als we over 4 jaar verhuizen, maar het is wel krap. En langer dan 4 jaar willen we hier toch niet blijven zitten.
Of we moeten er wel blijven en over tien jaar proberen het huis van mijn schoonouders te kopen.
Maar het is idd soms handiger nog even te blijven werken bij een oude baas volgens mij dan nieuw te beginnen en meteen een huis te kopen.

Gefeliciteerd Alries met jullie huis!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 27 jun 2008 13:13

Mijn man had op de dag dat we de sleutel kregen een sollicitatiegesprek.
Kwam hier dus net mooi uit, met baan wisselen.

Alries, wat balen zeg, zoals het is gegaan! Erg slordig van die adviseur.
Wij waren bij de Hypotheker, en die moesten we ook constant bellen zodat ze wat gingen doen. :|
Erg irritant. Al twee keer meegemaakt bij de Hypotheker, dat er erg slordig is gewerkt.
Dan hadden ze opeens weer iets nodig, en dan gaat m'n man het brengen,
en dan blijkt dat gewoon al in de map te zitten. Dat soort onzin.

Jazeker, nooit meer de Hypotheker.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 27 jun 2008 15:43

Terwijl wij wel heel goede ervaringen hebben met de Hypotheker. Die man heeft alles voor ons geregeld, precies zoals wij het wilden.
Ik ben zelfs nog een keer naar hem terugggeweest omdat ik het toch niet helemaal snapte, en dat wel wilde. Heeftie met engelengeduld opnieuw alles aan mij uitgelegd, net zo lang tot ik het echt begreep. Die van ons was echt fantastisch :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Ansje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 812
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:20
Locatie: La casa più bella di Capelle!
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 27 jun 2008 18:46

Wij hebben ook hele goede ervaringen met de hypotheker. Eindeloos hebben we gemaild met die man en altijd weer kregen we een antwoord. Nooit was er eigenlijk iets te veel en hij heeft ons aan een goede hypotheek geholpen.
Jazeker, de hypotheker! :mrgreen:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jun 2008 08:30

Alries: dat is snel gegaan zeg, fijn voor jullie!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten