Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Huis kopen!

Berichtdoor 88alries88 » 01 apr 2008 09:53

Binnenkort gaan mijn vriend en ik bij een aantal huizen kijken. Hebben jullie nog tips/dingen waar je op moet letten enz enz?

Ook tips m.b.t. hypotheken zijn van harte welkom! :D

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 01 apr 2008 15:01

Naar de Hypotheker gaan voor een goede hypotheek. Niet de eerste de beste bank nemen.
Geen beleggingshypotheken nemen ofzo, of alleen met een zeer kleine inleg ofzo (gaat volgens mij erg vaak mis)
Eerst bekijken voor welke prijs je kunt lenen (door een hypotheker laten berekenen), dan pas rondkijken :)
Goed voor laten lichten.
Bij huizen ouder dan 19....nog iets...1970 ofzo, een bouwkundig onderzoek laten doen.
Bekijken of het niet enorm veel kluswerk is. Dat gaat ook aardig in de kosten lopen (of je moet er voor kiezen om dat te willen natuurlijk).

Zoiets :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 01 apr 2008 15:23

Als het kan gewoon een liniaire hypotheek nemen, gewoon bij de bank, maar vraag een offerte bij twee of meer banken.
Ga onderhandelen, speel ze tegen elkaar uit, en zeg op het laatst dat de afsluitprovisie er af moet, dan ze dan een deal hebben. Wellicht gan je dan van 1% afsluitprovisie naar een 1/2%.

De rente heeft de neiging om nog wat te zakken, het is nu wel een goed moment op een hypotheek af te sluiten.

Ik weet niet van het rentepercentage op dit moment is, maar zit je bij of onder de 5% zet de boel voor 10 jaar vast. Vooral bij een liniaire hypotheek heb je toch al wat afgelost in 10 jaar.

Ik ben het MissF eens, nooit aan een beleggingshypotheek beginnen, met je huis ga je niet speculeren.

André

Berichtdoor André » 01 apr 2008 15:33

Neem iemand mee met bouwtechnisch inzicht.
Neem het bouwtechnische commentaar wat de makelaar uitbralt voor kennisgeving aan. (daar heeft hij/zij zeer waarschijnlijk niet voor geleerd)
Het zal niet anders zijn dan een verkapt verkoop praatje.

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 01 apr 2008 18:34

hangt af van jullie eigen handigheid met klussen en type/ouderdom van woning.

maar zaken die je in elk geval niet meer kunt wijzigen, en sommigen wel belangrijk vinden:
genoeg natuurlijk licht in de woonvertekken?
ligging en grootte van tuin?
schuur of garage groot genoeg?

voor de rest onderhoud dat verholpen kan worden:
-ouderdom keuken
-ouderdom cv installatie
-staat van kozijnen (wanneer heeft het een verfbeurt nodig, of misschien zelfs delen vervangen)
-al overal minstens dubbelglas?
-staat van metselwerk

onderhoud? dat ernstiger is:
-eventuele lekkage plekken op zolder plafond (kan verrot dak zijn)

maar dan nog in oude huizen kom je altijd wel wat tegen, dus overweeg goed of je een bepaalde onderhoudsklus zelf kunt doen, dan wel uitbesteed en van een soort bouwdepot gedaan kan worden, tenminste als je niet al tot de max je hypotheek in moet.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Berichtdoor 88alries88 » 03 apr 2008 09:42

Ok, dank voor jullie reacties!

Nog een vraagje: Stel je voor, je gaat een huis bezichtigen en je hebt het gevoel 'dit is het!'. Zou je dan gelijk een 2e keer gaan bezichtigen met een vakman en een bod doen als het nog steeds zo leuk is? Of eerst weer naar een hypotheekadviseur gaan? We weten wel ongeveer wat we financieel kunnen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 03 apr 2008 09:47

Tja, ligt er misschien aan wat voor huis het is. Wij hadden een huis bezichtigd was het absoluut was. Net boven ons budget, maargoed, met een schoonvader erbij zou het wel lukken.
Wij hebben wel bij elk huis eerst vastgesteld wat ons maximum bedrag zou worden. En toen meteen gaan bieden. Al was dat bij ons uiteindelijk huis wel iets erboven, maar het was gewoon zo mooi, dat we die 5 duizend extra niet meer boeiden.
Als je het eens wordt, dan heb je sowieso nog een aantal dagen (max twee weken volgens mij) om alles rond te krijgen, de hypotheek enzo. En dan kun je ook nog met een mannetje langs ofzo om alles te bekijken. Dat is voor je het contract tekent, en kun je er nog gewoon vanaf, volgens mij.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Johan81
Moderator
Berichten: 1546
Lid geworden op: 08 dec 2003 22:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 03 apr 2008 11:56

Je kan altijd naar een aankoop makelaar toestappen, en met hem/ of haar een 2e keer het huis bezichtiggen.
vaak kan dat op noque nopay basis

Verder bied de site www.eigenhuis.nl wel wat waarde volle tips:

Menu (ver)kopen ---> bestaand huis kopen ---> de koop
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Het_Bureau
Mineur
Mineur
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:06
Locatie: Aan den Hollandschen IJssel

Berichtdoor Het_Bureau » 05 apr 2008 10:24

Een lineaire hypotheek lijkt me een beetje uit de tijd. Een spaarhypotheek lijkt mij fiscaal over het algemeen het meest aantrekkelijk. Daarmee heb je veel meer voordeel van je hypotheekrente aftrek. Eventueel kan je ook voor de hybride hypotheek gaan. Dat is een combinatie van sparen en beleggen. Het deel wat word belegd heeft dan een gegarandeerd rendement, zodat het risico fors beperkt wordt.

Wat betreft de bouwkundige onderzoeken; dat is over het algemeen geldklopperij. Neem een bekende van je mee die bouwkundig onderlegd is. Dat is veel betrouwbaarder. Standaard dingetjes die je moet doen is even onder de vloer kijken. Water onder de vloer is een stevig minpunt bijvoorbeeld. En controleer of de kozijnen niet rotten. Prik er maar is in...

Er valt nog veel meer over te zeggen natuurlijk...
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 apr 2008 14:13

Het_Bureau schreef:... bijvoorbeeld. En controleer of de kozijnen niet rotten. Prik er maar is in...

Er valt nog veel meer over te zeggen natuurlijk...

* Leidingen verroest (water, verwarming), of lek (afvoer)
* Loszittende tegels (op kloppen)
* Sluiten deuren en ramen? (Soms zijn kozijnen niet 'vlak')
* Scheuren in de muren
* Of vochtige muren
* Klimplanten (kunnen muur aantasten)
* Voegwerk uitgehold
* Dakconstructie aangetast
* In een heel ongunstig geval, aangetaste houten heipalen (bij oud huis).
* Woning scheef gezakt

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Berichtdoor 88alries88 » 07 apr 2008 13:28

Dank voor jullie reacties! :D

Hebben jullie verder een idee hoeveel een schilder kost per uur? Wij hebben namelijk een huis gezien wat volledig van binnen en buiten geschilderd moet worden. Dit willen we dan laten doen, omdat we het niet zien zitten om daar zelf eindeloos mee bezig te zijn.

Verder zit er een keuken in het huis dat in alle kleuren van de regenboog is. Heeft iemand van jullie ervaring met over laten spuiten van keukenkastjes, en weet iemand hoeveel dat ongeveer kost?

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 07 apr 2008 13:30

Dan zou ik als ik jou was gewoon wat bedrijven bij jou in de buurt bellen en die tarieven met elkaar vergelijken.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 apr 2008 14:41

Woning schilderen buiten: globaal €1500 - €4000.
Zelf heb ik ook eens een groot huis in m'n eentje geschilderd. Als je er
een maand vakantie voor reserveerd, is het goed te doen.
Keukenkastjes: kan ook met verfrol behoorlijk netjes worden, en
dat is veel goedkoper.
Tip: eenmaal heb ik acryl (verf opwaterbasis) gebruikt. Makkelijk mee te
werken, maar veel minder sterk. Wordt snel dof. Gebruik ik dus niet weer.
Voor buiten is het helemaal ongeschikt. Of het moet de laatste 5 jaar
sterk verbeterd zijn.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 09 apr 2008 20:34

soms kun je ook nieuwe kastdeurtjes bestellen als de binnenkant van de keuken nog tip top is.

enne waar je naar moet kijken? bij ons voelde het gewoon goed aan of niet. Als je een huis graag wilt hebben neem je evt. tegenvallers voor lief. Wel raad ik je aan te kijken of het huis vochtig is en of er sporen van houtworm of boktor zitten. Dit hebben wij nl. een keer gehad.

Niet te snel toehappen en laag beginnen met bieden. Dat raadde onze verkopend makelaar ons aan. Was natuurlijk wel een voordeel dat we een huis te koop hadden en we een huis zochten in een ander deel van het land, zodoende kon hij ons tips geven. Hij zat toch zijn eigen markt niet in de weg.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 09 apr 2008 20:49

Wij hebben ook toekomstgericht gekeken.
Met een huis met twee slaapkamers zouden we sneller een nieuw huis moeten kopen, als we kinderen zouden krijgen. OMdat we ook een studeerkamer nodig hebben (nouja, een cmputer in de woonkamer vind ik geen gezicht bij ons, hoe mooi ie ook is, dus dan is een studeerkamer wel handig). En ruimte voor de motor van mijn man.
Ik merkte dat een huis kopen niet zomaar kon, en wilde pers‚ 3 slaapkamers bij een koophuis, vooral voor de toekomst, omdat we anders misschien snel weg moesten, en we dat risico niet wilden lopen. Dus zouden we eigenlijk gaan huren, en dan gewoon een tijdje wachten met kopen.
Toen kwamen we 'toevallig' dit huis tegen en konden we alsnog kopen, dat was een meevaller.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten