Werkvakantie Roemenie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 31 mar 2008 21:09

Roemenië is goed te bereizen in een dag ben je er. Het liefst zouden wij ook in Afrika voor sinterklaas willen spelen, maar daar rijdt je zo maar niet naar toe.
Het is jammer dat er voor Oost-Europa niet een soort Woord & Daad is, nu zijn er talloze plaatselijke comité's die allemaal, met goede bedoelingen, hun contacten hebben en daar vrachtauto's vol spullen brengen en bouwen en schilderen. Terwijl een dorp verder op niets krijgt. Je zou alleen met overkoepelende organisaties moeten werken, ook in Roemenië.
Vaak worden alleen de Hongaren daar geholpen, dat wekt weer afgunst bij de Roemenen. het is nog niet zo eenvoudig.
Gerdien B. dat schrijf ik niet om je te ontmoedigen, ik gun jullie een leuke werkvakantie. Ik zelf heb daar fijne contacten gehad, maar ik vroeg me wel altijd af, hoe zou het zijn als wij niets brachten.
Wij spraken daar met een jonge dominee, die tegen ons zei: door alle
hulp krijg ik ook een hoop ellende. Nu heb ik het over 20 jaar geleden, dat was tijdens de omwenteling. Hoe het nu precies is weet ik niet.

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 31 mar 2008 21:21

Ik denk niet dat alleen de Hongaren geholpen worden hoor, sowieso is het percentage Hongaren in Roemenie maar 6-7%.
Vaak ontstaan er wel ruzies tussen Hongaren en Roemenen over de verdeling van de goederen enzo, vandaar dat het wat meer in het oog springt. En ik kan me ook goed voorstellen dat dominees e.d. grote problemen kregen met het uitdelen van goederen, op zo'n moment kun je het nooit iedereen naar de zin maken en doe je het dus bijna altijd fout.
Door alle hulptransporten hebben de Roemenen te laat geleerd zelf de handen uit de mouwen te steken, er zijn na de val van Ceausescu's regime teveel dingen door buitenlanders opgelost en daardoor zijn veel Roemenen lui geworden. Niet allemaal dus, want er zijn ook heus wel goeie Roemenen :)
Maar inderdaad, ik vraag me ook wel eens af wat er van het land zou worden zonder hulptransporten. Het is uiteindelijk beter, maar het is wel beroerd voor de mensen die er nu nog wel (gedeeltelijk) van afhankelijk zijn...

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2008 21:21

Je hoeft mij niet te ontmoedigen, want ons werk daar zit er op. We hebben een mooie tijd van een aantal jaren daar gehad. De berichten die wij nu nog binnen krijgen zijn nog positief.

Het klopt dat een klein deel er geholpen word. Vooral de christenen worden geholpen en verder bijna niet. Daarin zou de verdeling zeker beter mogen.

Mijn ervaring is van een paar jaar terug. Daarbij zelf oprichter en bestuurslid geweest van een stichting die daar werkzaam was. Ik weet waar over ik het heb en ik weet ook dat er zeker nog hulp nodig is.
Vooral als het om kennis gaat.
Al moet ik wel zeggen dat sommige hulptransporten echt niet overbodig zijn die kant op. Zo hebben wij een ziekenhuis nog aan materialen kunnen helpen. Ik had er voor geen goud willen liggen als je zag waar ze het mee moesten doen :S
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2008 21:23

Saskia schreef:Ik denk niet dat alleen de Hongaren geholpen worden hoor, sowieso is het percentage Hongaren in Roemenie maar 6-7%.
Vaak ontstaan er wel ruzies tussen Hongaren en Roemenen over de verdeling van de goederen enzo, vandaar dat het wat meer in het oog springt. En ik kan me ook goed voorstellen dat dominees e.d. grote problemen kregen met het uitdelen van goederen, op zo'n moment kun je het nooit iedereen naar de zin maken en doe je het dus bijna altijd fout.
Door alle hulptransporten hebben de Roemenen te laat geleerd zelf de handen uit de mouwen te steken, er zijn na de val van Ceausescu's regime teveel dingen door buitenlanders opgelost en daardoor zijn veel Roemenen lui geworden. Niet allemaal dus, want er zijn ook heus wel goeie Roemenen :)
Maar inderdaad, ik vraag me ook wel eens af wat er van het land zou worden zonder hulptransporten. Het is uiteindelijk beter, maar het is wel beroerd voor de mensen die er nu nog wel (gedeeltelijk) van afhankelijk zijn...


Wij hebbenhet ook 1 keer gedaan maar zelf heel goed in de gaten gehouden wat waar terecht kwam. Het in verschillende plaatsen gebracht bijvoorbeeld. Ook opgelet hoe de mensen het gingen verdelen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Joadela
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2007 20:47
Locatie: Woudenberg

Berichtdoor Joadela » 01 apr 2008 10:26

zo wat een reacties allemaal zeg! Maar dat werkvakanties duur zijn...valt echt mee hoor je betaald alleen de reis en de 'excursies', verder haal je sponsorgeld op

Ik zal toegeven dat ik helemaal geen verstand heb van klussen maar het is onze bedoeling daar ook een kijkje te gaan nemen in bijvoorbeeld het ziekenhuis wat een hele goede ervaring is voor mijn studie, en verder verblijven we bij de kerk daar dus willen we daar leuke contacten op gaan doen! Dan nog een jongerenconferentie...

En wat gerdien al vertelde, ik heb daar hele verhalen over gehoord en het lijkt me gewoon een super mooie ervaring er ook eens te gaan kijken!

Hopenlijk komt er nog iemand hier kijken die nog zin heeft om mee te gaan! :D:D

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 01 apr 2008 19:33

Pâncota ziet er uit als een groot dorp, of niet Joadela? (Als ik tenminste het goede plaatsje heb, net over de grens, provincie Arad, toch?)
Dan is het trouwens best een heel eind rijden naar Tîrgu Mures, ik denk wel een uur of 4-5, want je gaat door de bergen, maar het is wel een heel mooie route! Vooral Muntii Apuseni en Muntii Gilãului, het eerste gedeelte is erg mooi! :)

Joadela
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2007 20:47
Locatie: Woudenberg

Berichtdoor Joadela » 03 apr 2008 22:09

ja het is het dorp net over de grens, ik heb me er nog niet helemaal in verdiept hoe groot het is hoor!! maar ik ben heel benieuwd naar de omgeving enzo!! :D

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 04 apr 2008 15:54

Giovannino schreef:Natuurlijk leer je ervan en natuurlijk levert het ook wat op. Toch blijf ik het gek vinden dat onopgeleide pubers het werk van lokale vaklui overnemen.

Zo moet je dat niet zien, want je neemt geen werk van lokale vaklui over. Als je er niet naar (werkvakantie) toegaat, wordt dat schooltje/weeshuis echt niet opeens gebouwd, omdat daar geen geld voor is. Ik ben zelf op werkvakantie geweest in Roemenie. In mijn geval werd er een school gebouwd uit de kosten van de werkvakantie (20-25% van het totale bedrag). Het is dus geen werk overnemen. Bovendien is een werkvakantie niet alleen werken, maar ook met (emotioneel verwaarloosde/paria's) kinderen spelen/aandacht geven. Die aandacht vinden ze geweldig. Dat er ook mensen zijn die om hun geven.

Verder vind ik vaak de houding waarmee dit werk gepresenteerd wordt aanmatigend. Wil je ooit het zelfbeeld van mensen daar veranderen, dan moet je geen rijke, blanke scholieren die niet eens weten hoe je pasgelegde tegels zonder Cif schoon kunt krijgen daar heen sturen om de locals te vertellen wat ze moeten doen.

Mensen die op werkvakantie gaan, zijn vaak enthousiast of worden enthousiast. Het is niet zo dat je werkt met je eigen Nederlandse clubje. Tijdens het bouwen, werden de lokale mensen erbij betrokken. Toen de school gereed was voor gebruik, waren daar lokale leerkrachten nodig. Deze leraren die gesponsord worden door mensen uit Nederland, zorgen ervoor dat kansarme zigeuners onderwijs krijgen.

Het zou misschien wat efficienter zijn om het geld naar het desbetreffende land toe te sturen (zonder dat je vliegt....groot aandeel van de kosten van een werkvakantie zijn de vliegkosten) zodat zij met dat geld iets bouwen. Maar goed het blijft natuurlijk ook vakantie. Of je nou naar Zambia vliegt of naar een zonvakantie in de Bahama's. Ik zie het verschil niet.
Ik denk ook dat het wel goed is dat je naar een arm land toegaat. Een soort van bewustwoording dat wij hier in enorme rijkdom leven. Bovendien laat je op deze manier zien dat je mensen wil helpen (christelijke intentie). Ik heb mijn werkvakantie als een van de mooiste vakanties beschouwd!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 apr 2008 17:11

reform schreef:Bovendien is een werkvakantie niet alleen werken, maar ook met (emotioneel verwaarloosde/paria's) kinderen spelen/aandacht geven. Die aandacht vinden ze geweldig. Dat er ook mensen zijn die om hun geven.


Dit is enorm waar.
Na 2 weken met de kinderen enkel bezig gehouden te hebben. Was het jongste meisje erg verdrietig toen wij weg gingen. Toen gaf de oprichtster van het huis aan dat ze mij als een soort moeder zag omdat ze nog nooit zoveel liefde had gehad dan in deze 2 weken van onze groep. Ze trok daarbij erg naar mij en ook zij had mijn hart ingepikt.
Het simpele feit van haar naar huis dragen toen ze echt niet meer kon door de laag sneeuw was nieuw voor haar.

Al zou je enkel daarom al daarheen gaan, dan heb je een toffe vakantie. Ik ben geen klusser maar ik bekommerde mij vooral over de kinderen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten