Overgang lenzen - bril

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Overgang lenzen - bril

Berichtdoor Saskia » 13 mar 2008 07:55

Hallo,

Sinds gisteren draag ik een bril, nadat ik zo'n 14 jaar lenzen heb gehad. Ik kreeg steeds meer last van zand en stof dat in m'n ogen waaide, dus om daar vanaf te zijn ben ik overgegaan op een bril. maar nu zit ik al sinds gisteren met dat ding op m'n neus en ik zie er helemaal niet goed mee. Als ik bijvoorbeeld buiten loop zie ik niet welk nummerbord een auto heeft, een boek moet ik best dichtbij houden om het te kunnen lezen enz.
Weet iemand of dit zou kunnen komen doordat m'n ogen moeten wennen aan een bril ('t is misschien toch een andere manier van kijken) of is de sterkte misschien niet goed?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mar 2008 07:57

Ik weet niet welke sterkte je hebt, maar mijn afwijking kan met lenzen beter gecorrigeerd worden met lenzen dan met een bril.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 13 mar 2008 08:06

En...ben je van harde of zachte lenzen overgegaan naar een bril?

Ik draag harde lenzen, en een bril aanmeten voor de momenten dat ik de lenzen niet in wil of kan is altijd een moeilijk iets. Ik heb nog nooit een bril gehad op een goede sterkte.

Wel naar een juiste opticien geweest? Men had je in ieder geval goed moeten adviseren, en aan moeten geven dat een goede bril in een keer eigenlijk niet goed te doen is.
Hans net even Anders en Pearle zijn wel leuk geprijsd, maar qua kwaliteit en kennis heb ik ze niet hoog staan.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 13 mar 2008 08:11

Ik had harde lenzen, sterkte is -9 en -9.5 met bij allebei de ogen een cilinder van +1.5
En ja, ik ben naar een (voor Roemeense begrippen) supergoede opticien geweest en tijdens de controle had ik ook niet het idee dat ze maar wat aan het rommelen waren...

Maar ik heb het idee dat het 'em in de sterkte zit, ik zie gewoon niet scherp :?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 13 mar 2008 11:18

Gewoon mee terug naar de winkel gaan. Als je ergens misselijk van kunt worden ;)
Cilinder is over het algemeen beter te corrigeren met een bril, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Als je geen nummerborden enzo kunt lezen dan is er gewoon iets met de sterkte mis volgens mij.

(Ik ben trouwens buitengewoon tevreden met de Pearle)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 mar 2008 11:20

Ik ben van harde lenzen terug gegaan naar een bril en heb sterktes rond de -5/-6.

De sterkte van je bril kan inderdaad een rol spelen. Als de opticien probeert het maximale eruit te halen, dus een relatief sterke bril geeft, kan dat tot hoofdpijn leiden. Zeker als je (zoals wij) behoorlijk slechte ogen hebt. Dan kun je dus beter genoegen nemen met wat minder zicht...

Het zou kunnen dat de glazen bij jou juist niet sterk genoeg zijn. Een bril moet doorgaans een net íets zwaardere sterkte hebben dan je lenzen, i.v.m. de ruimte tussen je ogen en de bril (groter dan tussen je ogen en de lenzen uiteraard).

En verder, aan mijn nieuwe bril (van bril naar bril) moest ik eind vorig jaar 2 à 3 weken wennen...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 13 mar 2008 12:32

Is het niet zo dat lenzen je ogen vervormen en dat je ogen dan eerst weer moeten wennen aan een bril?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mar 2008 12:43

Ik draag nu lenzen van sterkte -8 en -10. Daarmee schijn ik 10% beter te zien dan met een bril op de juiste sterkte.

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 13 mar 2008 13:11

Ik zie sowieso maar 70%, maar dat heeft niet met scherp zien te maken, maar met afstand. Mijn zicht houdt gewoon eerder op als bij anderen. En idd, de sterkte van m'n bril is anders als die van m'n lenzen, daar kreeg ik van dezelde opticien -8 en -8.5 voorgeschreven
Ik ga het gewoon vandaag en morgen nog proberen, als het niet beter wordt ga ik ermee terug...

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 15 mar 2008 07:14

Ben bij de opticien geweest en moet 'em zo nog twee weken dragen, als het dan nog niet beter is gaan ze verder kijken. En ben nu al kippig, dat belooft wat :shock: :roll:

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 mar 2008 19:46

In welke richting denken ze dan?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
13e apostel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2008 14:45

Berichtdoor 13e apostel » 20 mar 2008 14:22

L'être extraterrestre schreef:Is het niet zo dat lenzen je ogen vervormen en dat je ogen dan eerst weer moeten wennen aan een bril?


Ja dat klopt, met mijn lenzen heb ik -2 en met mijn bril -3. Vooral harde lenzen passen je ogen iets aan. Daarom meten ze je sterkte ook pas als je een paar dagen je lenzen niet ingehad hebt. (als het goed is dan)
"Of all the things I´ve lost, I miss my mind the most"

Gebruikersavatar
Loucom
Kapitein
Kapitein
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 apr 2006 21:06
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 20 mar 2008 17:16

13e apostel schreef:
L'être extraterrestre schreef:Is het niet zo dat lenzen je ogen vervormen en dat je ogen dan eerst weer moeten wennen aan een bril?


Ja dat klopt, met mijn lenzen heb ik -2 en met mijn bril -3. Vooral harde lenzen passen je ogen iets aan. Daarom meten ze je sterkte ook pas als je een paar dagen je lenzen niet ingehad hebt. (als het goed is dan)


Ik heb net met natuurkunde over gehad, dat heeft iets te maken met dat je veraf van het glas zit dan van je lens ofzo.

Maar lijkt mij dat ze niet direct kunnen meten andat jij je lenzen even uitgedaan hebt. Je oog moet eerst helemaal wennen aan alles. En normaal heb je lenzen alleen 'snachts niet in en hoef je ook niet aan dingen te wennen.

Je kunt beter even overnieuw gaan meten.
Leef je droom.

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 20 mar 2008 19:28

Ik durf geen lenzen :oops:

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 20 mar 2008 20:36

Nou ja, ze zeiden dus dat ik m'n bril gewoon op moest houden en dat ik er vanzelf wel aan ga wennen. Maar goed, na een week wordt het nog niks beter en ik blijf duizelig en hoofdpijn, dus ik ga er mooi mee terug om het opnieuw op te laten meten, het is niet anders...

En CGK, lenzen is echt niet eng hoor, ik vond het heerlijk! De eerste dagen is het even wennen, maar daarna gaat het prima. Ik kreeg alleen teveel last van zand en stof in m'n ogen, vandaar dat ik over ben gegaan op een bril.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten