Wissel om bij de SGP

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 15 mar 2008 01:38

Ja ik twijfel helemaal niet aan het bestaansrecht van Israel, maar ook niet aan dat van Palestina.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 15 mar 2008 19:13

Vergelijkingen met Hitler en de Nazi's hebben geen plaats in deze discussie


Zoals ik het bedoelde, zijn er weldegelijk raakvlakken.

Ah, altijd leuk om andersdenkenden te verwijten dat ze niet weldenkend zijn. Die weldenkende mensen hebben anders geen stap vooruit gezet in het stoppen van de terreur.


Andersdenkenden zijn niet perse niet weldenkend. Hooguit minder realistisch deze kwestie aangaande. Trouwens, die "weldenkende" mensen hebben nog altijd de meest levensvatbare oplossingn aangedragen, waar door beide partijen over onderhandelt werd. Die andersdenkenden roepen veel maar bereiken nog niet veel, eerder het tegenovergestelde.

Mogelijk zou je inderdaad Palestijnse migratie moeten stimuleren en eventueel wat dwarse opstandige figuren verdrijven. Maar dat betekent niet dat je het gehele Palestijnse volk moet verdrijven en dat er helemaal geen ruimte voor hen is in die Israelische staat.


Dat is dus het probleem. Die mensen willen gewoon hun eigen land met hun eigen regels. Net als de Kosovaren.

Ik blijf er bij dat deze manier van denken, zeer onchristelijk is.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 15 mar 2008 20:34

The Engineer schreef:Zoals ik het bedoelde, zijn er weldegelijk raakvlakken.


Ongetwijfeld, zoals er ook raakvlakken zullen zijn met andere zaken. Maar expliciet een vergelijking tussen de Israeli's en de Nazi's maken, omdat er een beperkt aantal zaken overeen komen getuigt van een bijzonder slechte smaak. De verschillen zijn vele malen groter en deze manier van polariseren staat mij erg tegen.

Andersdenkenden zijn niet perse niet weldenkend. Hooguit minder realistisch deze kwestie aangaande. Trouwens, die "weldenkende" mensen hebben nog altijd de meest levensvatbare oplossingn aangedragen, waar door beide partijen over onderhandelt werd. Die andersdenkenden roepen veel maar bereiken nog niet veel, eerder het tegenovergestelde.


Oh ja? Vertel eens, wat hebben de vrije verkiezingen in Palestijns gebied opgeleverd? Wat hebben eindeloze onderhandelingen tussen Palestijnen en Israeli's concreet opgeleverd? Het heeft een hekwerk, erg omstreden bij jouw 'weldenkende' mensen, en gerichte liquidaties gekost om de terroristische dreiging vanuit Palestijns gebied substanieel te verminderen.
Dat onderhandelen liepen keer op keer vast of werden niet nageleefd.

Dat is dus het probleem. Die mensen willen gewoon hun eigen land met hun eigen regels. Net als de Kosovaren.


Waarbij de vraag dus is of die staat levensvatbaar is en of die niet verzand in een Islamitisch gebied waarbij elke keer weer de ogen op Israelisch gebied zal laten vallen omdat Joden daar niet thuishoren. Dat is als er überhaupt een compromis mogelijk is waar beide partijen tevreden mee zijn en geen levensgrote problemen opleveren voor de staatsveiligheid van Israel.

The Engineer schreef:Ik blijf er bij dat deze manier van denken, zeer onchristelijk is.
Mogelijk, maar wel realistisch, pragmatisch, weldenkend en uiteindelijk voor iedereen de beste oplossing.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 16 mar 2008 12:02

Oh ja? Vertel eens, wat hebben de vrije verkiezingen in Palestijns gebied opgeleverd? Wat hebben eindeloze onderhandelingen tussen Palestijnen en Israeli's concreet opgeleverd? Het heeft een hekwerk, erg omstreden bij jouw 'weldenkende' mensen, en gerichte liquidaties gekost om de terroristische dreiging vanuit Palestijns gebied substanieel te verminderen.


Het heeft altijd nog meer opgeleverd in de zin van niet tastbare zaken, zoals toenadering, in tegenstelling tot wat jij voortsteld. Maar goed, dat hekwerk vind ik nog niet eens zo'n heel groot probleem an sich. Maar op de manier waarop dat gaat zijn de mensen veelal niet te spreken. Zo wordt het hekwerk rustig soms enkele kilometers landinwaarts geplaatst, in het voordeel van israel. De israelis zijn echt niet zulke lieverdjes hoor.

Mogelijk, maar wel realistisch, pragmatisch, weldenkend en uiteindelijk voor iedereen de beste oplossing.


Weldenkend? Eerder respectloos. Realistisch? Tot op zekere hoogte is er wat voor te zeggen. De beste oplossing? De tijd zal het leren. Christelijk? Nee! En dat vind ik erg jammer.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 16 mar 2008 12:24

The Engineer schreef:Het heeft altijd nog meer opgeleverd in de zin van niet tastbare zaken, zoals toenadering, in tegenstelling tot wat jij voortsteld.


Die toenadering levert al jaren geen concrete resultaten op. Ze is prachtig hoor, maar weinig opbouwend en nauwelijks nuttig. Palestijnse terroristische kopstukken liquideren zonder proces wel. Democratische verkiezingen leveren slechts meer terreur op en vormen geen opening richting een vredesproces.

The Engineer schreef:Maar goed, dat hekwerk vind ik nog niet eens zo'n heel groot probleem an sich. Maar op de manier waarop dat gaat zijn de mensen veelal niet te spreken. Zo wordt het hekwerk rustig soms enkele kilometers landinwaarts geplaatst, in het voordeel van israel. De israelis zijn echt niet zulke lieverdjes hoor.


Ik beweer ook helemaal niet dat het lieverdjes zijn, dat kunnen ze zich ook helemaal niet veroorloven. Die hekken zijn inderdaad soms in het voordeel van Israël geplaatst, vind ik opzich geen probleem. Zodra het hekwerk teveel schade oplevert voor de Palestijnen of de grenzen tever oprekt zie je dat het Israëlisch hooggerechtshof daar besluiten tot correctie over neemt. Het is uit tactisch oogpunt natuurlijk ook slimmer om achteraf correcties ten gunste van de Palestijnen uit te voeren dan ten gunste van jezelf.

Weldenkend? Eerder respectloos. Realistisch? Tot op zekere hoogte is er wat voor te zeggen. De beste oplossing? De tijd zal het leren. Christelijk? Nee! En dat vind ik erg jammer.
Weldenkend heeft niets te maken met respect en respect voor hetzelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen heeft de situatie niet erg ten goede verbeterd en laat mij in deze eigenlijk koud. En politiek bedrijven op een realistische manier kan nu eenmaal niet altijd op een christelijke manier zonder heel veel mensenlevens in gevaar te brengen. Dan is een minder christelijke manier van politiek misschien wel het minste kwaad.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 16 mar 2008 16:49

Dan is een minder christelijke manier van politiek misschien wel het minste kwaad.


De kern van het topic. De SGP als christelijke partij voert dus volgens jou geen christelijke oplossing aan.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 mar 2008 19:32

@ Mach: Mag ik even interrumperen en er op wijzen dat, ook als het gehele grondgebied één staat "Israël" zou worden, er nog steeds ontzettend veel Arabieren zullen blijven die bij voorkeur die *piep*joden er uit zouden willen gooien?

Oftewel: die jodenhaat ban je echt niet uit door voor een een-staat-oplossing te kiezen, vrees ik... Waarmee dat argument volgens mij (deels) vervalt.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 16 mar 2008 23:03

Gershwin schreef:@ Mach: Mag ik even interrumperen en er op wijzen dat, ook als het gehele grondgebied één staat "Israël" zou worden, er nog steeds ontzettend veel Arabieren zullen blijven die bij voorkeur die *piep*joden er uit zouden willen gooien?

Oftewel: die jodenhaat ban je echt niet uit door voor een een-staat-oplossing te kiezen, vrees ik... Waarmee dat argument volgens mij (deels) vervalt.
O, die Jodenhaat zul je niet geheel kunnen verwijderen, maar je kunt de hoop op enige vorm van Palestijns zelfbestuur de grond in boren en je maakt ze voor een groot deel afhankelijk van de Israelische overheid. Ik acht de kans erg groot dat dan het Palestijnse terrorisme tot een handelbaar minimum beperkt kan worden.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 28 apr 2008 11:28

Machiavelli schreef:
Dus jij vind het verdrijven van een heel volk realistisch. Volgens mij heeft Hitler ooit iets soortgelijks geprobeerd, maar het pakte alleen iets anders uit.
Ja, laten we Hitler erbij halen, waarom niet meteen het vertrekschema voor de treinen richting Polen?


Zo gek is dat niet hoor, gezien het troebele verleden van de SGP :mrgreen:

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 04 mei 2008 12:19

Cicero schreef:
Machiavelli schreef:
Dus jij vind het verdrijven van een heel volk realistisch. Volgens mij heeft Hitler ooit iets soortgelijks geprobeerd, maar het pakte alleen iets anders uit.
Ja, laten we Hitler erbij halen, waarom niet meteen het vertrekschema voor de treinen richting Polen?


Zo gek is dat niet hoor, gezien het troebele verleden van de SGP :mrgreen:


Wat ik bedoelde was dat Hitler heeft geopperd alle Joden naar Madagaskar te laten overplaatsen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 04 mei 2008 14:33

The Engineer schreef:
Cicero schreef:
Machiavelli schreef:
Dus jij vind het verdrijven van een heel volk realistisch. Volgens mij heeft Hitler ooit iets soortgelijks geprobeerd, maar het pakte alleen iets anders uit.
Ja, laten we Hitler erbij halen, waarom niet meteen het vertrekschema voor de treinen richting Polen?


Zo gek is dat niet hoor, gezien het troebele verleden van de SGP :mrgreen:


Wat ik bedoelde was dat Hitler heeft geopperd alle Joden naar Madagaskar te laten overplaatsen.
En wat probeer je daarmee te zeggen?

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 04 mei 2008 20:25

Dat jouw vinnige antwoord enigszins misplaatst was.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 04 mei 2008 20:31

The Engineer schreef:Dat jouw vinnige antwoord enigszins misplaatst was.
Nee hoor, die verwijzingen naar nazi-praktijken verhelderen niets, vertroebelen de discussie en zijn goedkoop en laag, zeker als je ze toepast op een volk dat zo'n zes miljoen mensen heeft verloren door die nazi's.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 04 mei 2008 20:45

Blijft gewoon staan dat je enigszins bevooroordeelt bent. Wanneer ik de vergelijking zou toepassen met betrekking tot de Palestijnen zou je minder tot niets uitkramen. Feiten moet je niet ontkennen.

Overigens zou een rationeel persoon wel de vergelijking kunnen herkennen. Het is namelijk gewoon een feit. Tevens is het hypocriet van de Israelis.

Maar goed, dit loopt toch weer uit op een wellus nietus verhaal. Bovendien heb je zelf al aangegeven dat de politiek van de SGP niet erg christelijk is:

En politiek bedrijven op een realistische manier kan nu eenmaal niet altijd op een christelijke manier zonder heel veel mensenlevens in gevaar te brengen. Dan is een minder christelijke manier van politiek misschien wel het minste kwaad.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 04 mei 2008 21:10

The Engineer schreef:Blijft gewoon staan dat je enigszins bevooroordeelt bent. Wanneer ik de vergelijking zou toepassen met betrekking tot de Palestijnen zou je minder tot niets uitkramen.


Loze beschuldiging die ik graag verder onderbouwd zou willen zien. Het liefst met een voorbeeld.

The Engineer schreef:Feiten moet je niet ontkennen.


Dat klopt, neemt niet weg dat ik een bepaalde interpetatie van feiten wel kan en mag aanvechten.

The Engineer schreef:Overigens zou een rationeel persoon wel de vergelijking kunnen herkennen.


Ja, we weten inmiddels allemaal hoe particulier jouw opvatting over rationaliteit is. :roll: Daarnaast is de vergelijking gewoon smakeloos, de verwijzing naar Hitler roept altijd beelden en associaties met de Shoah, Endlosung, Herrenvolk, vernietigingskampen, medische experimenten, rassenpolitiek en het nazi-bewind op. Als je echt een punt hebt valt dat ook te maken zonder dat alles erbij te betrekken.

The Engineer schreef:Het is namelijk gewoon een feit. Tevens is het hypocriet van de Israelis.


Nee, dat is het niet. Maar goed, snappen wat hypocritie is doe je toch niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten