Wissel om bij de SGP

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Wissel om bij de SGP

Berichtdoor waarnemer » 29 feb 2008 18:02

Niet alleen een burgemeestersbenoeming geeft aanleiding tot enige ruis, maar ook nu lees ik in 'In Contact' (het blad van de SGP jongeren) dat de SGP jongeren voor een twee staten oplossing zijn in Israël

Voorheen de enige partij, die Israël het onvervreembare recht op het land gaven, maar nu spelen kennelijk allerlei politieke motieven een rol en is wat de Bijbel hierover zegt is niet meer primair.

Jammer, dat vind ik erger dan een burgemeester die op zondag een keer een ambtsplicht meent te moet vervullen.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Re: Wissel om bij de SGP

Berichtdoor Toetsenbord » 29 feb 2008 18:07

waarnemer schreef:Niet alleen een burgemeestersbenoeming geeft aanleiding tot enige ruis, maar ook nu lees ik in 'In Contact' (het blad van de SGP jongeren) dat de SGP jongeren voor een twee staten oplossing zijn in Israël

Voorheen de enige partij, die Israël het onvervreembare recht op het land gaven, maar nu spelen kennelijk allerlei politieke motieven een rol en is wat de Bijbel hierover zegt is niet meer primair.

Jammer, dat vind ik erger dan een burgemeester die op zondag een keer een ambtsplicht meent te moet vervullen.


Ik weet niet waar jij uit de Bijbel denk op te maken dat alleen de Joden recht hebben op dit Israël?
Laatst gewijzigd door Toetsenbord op 29 feb 2008 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 feb 2008 18:09

Dat was ook de eerste vraag die bij mij opkwam - maar dan zonder spelfouten. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 29 feb 2008 21:11

Bovendien, ik neem aan dat waarnemer doelt op de landbeloften, is het natuurlijk de vraag of je die beloften moet vertalen in politiek handelen. Is het niet meer zo dat je die landbelofte aan God moet overlaten? Volgens mij is het beter, blijkbaar komen er ook stemmen op binnen de SGP, om een oplossing te zoeken die de vrede bevordert en zo doende dus pragmatisch te werk gaan.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

meelezer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jan 2008 13:30

Berichtdoor meelezer » 29 feb 2008 21:38

Heeft de SGP enige invloed heeft in dat vredesproces. (Nederland uberhaupt)
Of is die mening nou wel van enig belang?

Of gaat het om het principe?

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 29 feb 2008 22:25

Flappie schreef:Bovendien, ik neem aan dat waarnemer doelt op de landbeloften, is het natuurlijk de vraag of je die beloften moet vertalen in politiek handelen. Is het niet meer zo dat je die landbelofte aan God moet overlaten? Volgens mij is het beter, blijkbaar komen er ook stemmen op binnen de SGP, om een oplossing te zoeken die de vrede bevordert en zo doende dus pragmatisch te werk gaan.


Hier heb je wel een punt Flappie. We moeten het zeker aan God overlaten. Daarom zijn orthodoxe Joden heel voorzichtig, zij zeggen: misschien is deze staat een begin van de verlossing.
Maar we zien in de geschiedenissen in de Bijbel heel vaak een vooruitgrijpen. Abram met Hagar, Jacob eerstgeboorterecht, zo zouden we nog wel meer kunnen noemen.
En toch volvoert de Heere Zijn plan daardoor.
Maar mijn punt is dat kerken en partijen die zich op de Bijbel beroepen niet in de eerste plaats allerlei politieke oplossingen aandragen, maar proberen de Schrift te vertolken.

En het standpunt van de SGP jongeren vind ik naief, dat had ik niet verwacht.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Wissel om bij de SGP

Berichtdoor The Engineer » 02 mar 2008 12:58

waarnemer schreef:Niet alleen een burgemeestersbenoeming geeft aanleiding tot enige ruis, maar ook nu lees ik in 'In Contact' (het blad van de SGP jongeren) dat de SGP jongeren voor een twee staten oplossing zijn in Israël

Voorheen de enige partij, die Israël het onvervreembare recht op het land gaven, maar nu spelen kennelijk allerlei politieke motieven een rol en is wat de Bijbel hierover zegt is niet meer primair.

Jammer, dat vind ik erger dan een burgemeester die op zondag een keer een ambtsplicht meent te moet vervullen.


Dus jij vind het normaal dat een volk dat daar meer dan duizend jaar heeft gewoond even opzij wordt gezet omdat en boek dat zegt? Kom op nou, even rationeel nadenken.

De palestijnen hebben daar heel lang gewoond. Plots komen daar de Joden en het gelazer begint, want het is "hun" land. De twee partijen moeten gewoon samen een uitweg vinden. Het siert de jongeren van de SGP dit zo aan te kaarten. Het laat respect zien voor beide partijen en biedt een rationele, levensvatbare oplossing.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Berichtdoor coupe soleil » 02 mar 2008 13:01

Ik ben blij te kunnen merken dat de jongerenafdeling menselijker en realistischer is dan de moederpartij. Hopelijk komt het met laatstgenoemde ook nog eens goed.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 05 mar 2008 13:11

Mogen we ons op refoweb misschien op de bijbel beroepen of is dat ook al not done hier. En mogen we de bijbelvaste en bijbelgetrouwe SGP-jongeren misschien wijzen op datgene wat de bijbel ons aanreikt?

Joel 3:2 Dan zal Ik alle heidenen vergaderen, en zal hen afvoeren in het dal van Josafat; en Ik zal met hen aldaar richten, vanwege Mijn volk en Mijn erfdeel Israel, dat zij onder de heidenen hebben verstrooid, en Mijn land gedeeld.

Ik weet het, het zijn hier losse teksten maar ik raad je aan ze in hun context te lezen. Dan wordt alleen maar duidelijker dat er gelezen moet worden wat er staat.

Amos 9:15 En Ik zal ze in hun land planten; en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land, dat Ik hunlieden gegeven heb, zegt de HEERE, uw God.

Of The Engineer, of coupe soleil dit nu leuk vinden of niet, zo staat het er en zo zal het ook zeker gebeuren. Waarom? Omdat YHWH, de IK BEN DIE IK BEN (in de StV geschreven als HEERE) het zelf zegt. Daarom!
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 05 mar 2008 16:34

So what?!

Zoals ik al eerder vroeg: Laat jij een boek bepalen of jij een hele bevolking even wil laten verkassen?

Het is belachelijk dat een politieke partij dit soort dingen zou suggereren uit grond van een niet te bewijzen boek dat meer dan de helft van de wereld al niet meer gelooft.

Bovendien toont het geen respect voor de mensen die daar wonen en hun Godsdienst. Je gaat niet als politieke partij zeggen dat er heidenen daar en daar wonen en dat zij moeten verkassen. Dat is "not done".

Je mag je best beroepen op de bijbel, maar wanneer je dat doet bij politieke kwesties raad ik je toch aan ook even de ratio te raadplegen.

Maar goed, jij hebt liever een zich al 50 jaar voortslepende oorlog in plaats van vrede.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 05 mar 2008 23:42

@ The Engineer,
Ik zou hier best wel op willen en kunnen reageren (is allemaal nogal simpel te weerleggen) maar niet in dit topic. Er zijn al zat andere topics (Situatie in Israel en Vervangingstheologie, waar het gedeeltelijk ook gaat over de landbelofte aan Israel) over dit onderwerp.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 06 mar 2008 09:10

Het gaat hier niet om de bijbel dalethvav, het gaat om politiek en het standpunt van de SGP jongeren. Daarom staat dit topic ook in het subforum "politiek".

Waarbij ik dus een passend antwoord vanuit politiek oogpunt verwacht. Dus met in achtneming van de werkelijkheid, ratio en respect.

Waarbij ik nog eens mijn standpunt aanstip:

The Engineer schreef:Het is belachelijk dat een politieke partij dit soort dingen zou suggereren uit grond van een niet te bewijzen boek dat meer dan de helft van de wereld al niet meer gelooft.

Bovendien toont het geen respect voor de mensen die daar wonen en hun Godsdienst. Je gaat niet als politieke partij zeggen dat er heidenen daar en daar wonen en dat zij moeten verkassen. Dat is "not done".


En trouwens wat is het probleem als de Palstijnen en de Joden vreedzaam naast elkaar op dezelfde grond leven. Moeten we God niet danken als dat ooit lukt? Stel je eens voor: geen aanslagen meer, geen Israelische invallen, hoe mooi zou dat zijn.

Weet je nou wat het mooie daarvan is? Dat is nog realistisch ook, als je de bijbel achterwege laat.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 06 mar 2008 13:15

O.k., zoals je wilt, hier het politieke antwoord:

T.E. schreef:Het is belachelijk dat een politieke partij dit soort dingen zou suggereren uit grond van een niet te bewijzen boek dat meer dan de helft van de wereld al niet meer gelooft.
Het christendom is nog steeds de religie met de meeste aanhangers (zo'n 33%, statistieken K.U. Leuven) groeit nog steeds (b.v. China, lees de krant). Als ik de radiospotjes van het Hum. Verbond mag geloven is religie weer helemaal in. Hun spotjes zijn juist bedoeld als (hopeloze) tegenreactie. Je uitdrukking "al niet meer" wordt dan ook van alle kanten gelogenstraft maar dat terzijde. Terug naar het onderwerp.
Allereerst is de zionistische beweging niet ontstaan door de bijbel te gaan lezen om daarna eventjes de profetieen die daarin staan te gaan vervullen. Deze niet-religieuze beweging, het Herzl aan de basis is ontstaan als gevolg van de Dreyfus-affaire in Frankrijk (op Europese bodem dus).
pas achteraf zijn b.v. christen-zionisten de oprichting van de Joodse staat bijbels gaan duiden.
Overigens, heb jij er een MENSELIJKE verklaring voor dat zo'n klein staatje zonder leger en nagenoeg zonder wapens de onafhanklijkheidsoorlog kon winnen van zo'n gigantische overmacht?
Stel je eens een vergelijkbare situatie voor dat Ned. een oorlog won wanneer ze tegelijk aangevallen werden door Belgie, Frankrijk, Duitsland Polen en Spanje? Wat denk je zelf. Dat ze ook maar enige kans zouden maken dit te winnen? Dit kan echt niet anders verklaard worden dan zijnde een wonder. Tenmniste, door mij niet.
Maar goed, jij hebt liever een zich al 50 jaar voortslepende oorlog in plaats van vrede.
Het waren de Joden die in '48 het door de V.N. voorgestelde verdelingsplan accepteerden, ook al kregen ze een paar versnipperde stukjes land toegewezen met praktisch onverdedigbare grenzen. Het waren de Arabieren die het verdelingsplan NIET aanvaardden. Was dit toen door BEIDE partijen geaccepteerd, dan was die 50 jaar durende oorlog er hoogstwaarschijnlijk ook niet geweest. In eerste instantie was de oorzaak van de Joodse gebiedsuitbreiding na '48 het gevolg van de laffe aanval op de jonge Joodse staat. Immers, de Arabieren zouden die Joden wel eens eventjes de zee indrijven. Dit was ook de reden dat veel Arabische inwoners OP VERZOEK VAN ARABIEREN ZELF van het toenmalige Palestina "even" wegvluchtten uit hun woonplaatsen, om na de vernietiging van de nieuwe Joodse staat weer terug te kunnen keren. Helaas voor de Arabieren liep het wat anders af als het door hen bedachte scenario.
Bovendien is de VN definitie van Palestijnse vluchtelingen een andere dan de definitie van alle andere vluchtelingen. Hoezo inconsistent internationaal volkerenrecht.
En trouwens wat is het probleem als de Palstijnen en de Joden vreedzaam naast elkaar op dezelfde grond leven.
Dat was ook de intentie van resolutie 181 die de Arabieren zelf verwierpen. Als ik jou was zou ik die resolutie eens bestuderen (met de nadruk op hoofdst. 2, aangaande de religies). En pak er dan volledigheidshalve ook even de Balfour-declaration bij.
Weet je nou wat het mooie daarvan is? Dat is nog realistisch ook, als je de bijbel achterwege laat.
Goed, ik heb tot nu toe de bijbel achterwege gelaten. Ik zal proberen te laten zien dat die mooie realistische oplossing, ook zonder de bijbel, pure utopie is. Wat is het realisme van een twee-statenoplossing nu, op dit moment? Kijk naar Gaza. Leest de laatste post van Sabra in het topic "Situatie in Israel".
Vergeet daarbij ook even niet dat er in '48 even zoveel Joden de Arabische landen uitgewerkt zijn MET ACHTERLATING VAN AL HUN BEZITTINGEN als er Arabieren de Joodse staat verlieten (waarvan een deel inderdaad vluchteling, maar een groot deel ook vrijwillig).
Vergeet ook even niet dat het uitgangspunt van het verdelingsplan de Balfour Declaration was, uitgegeven op een moment toen het GEHELE mandaatgebied nog meetelde (inclusief Trans-Jordanie, dat nu Jordanie heet) Vlak voor de aanvaarding van VN-resolutie 181 (29-11-1947) is dat gedeelte van het mandaatgebied dat aan de andere kant van de Jordaan lag (78% van het gehele mandaatgebied) onafhankelijk geworden en heette vanaf toen Trans-Jordanie (01-03-1946). Uitgangpunt voor res. 181 werd, heel sneaky, en ondertussen door de meesten vergeten als gevolg van een selectief geheugen, het nog eens opdelen van het restant van 22% in twee staten.
En ach, zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
Als laatste wil ik nog even het Islamitisch principe van de "dar al harb en "dar al Islam noemen.
Behalve dat een twee-staten-oplossing m.i. niet bijbels is, is het ook nog eens verre van realistisch.
Ik voorspel je alvast dit: Zowel Bush als Rice lukt het NIET om dit jaar een vredesregeling voor elkaar te krijgen, ondanks alle mooie woorden en alle goede bedoelingen. Herinner me aan het eind van dit jaar maar aan deze voorspelling.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 06 mar 2008 15:11

Mijn complimenten hoor, een heel mooi lang verhaal maar je zegt er nog steeds niks mee.

Nog steeds is een tweestaten oplossing de meest realistische. En we leven in het heden en steeds meer mensen, Joden en Palestijnen, zijn het gevecht beu.

Het gaat erom dat het politiek belachelijk is dat je als politieke partij je beroept op een boek waarvan net zo veel zeker is als dat er marsmannetjes bestaan. (even rationeel bekeken)

Bovendien zou ik je even aanraden je geschiedenis beter te bestuderen.

Overigens, heb jij er een MENSELIJKE verklaring voor dat zo'n klein staatje zonder leger en nagenoeg zonder wapens de onafhanklijkheidsoorlog kon winnen van zo'n gigantische overmacht?


Overmacht? Nee hoor, er werden aan beide kanten evenveel strijders ingezet.

Vergeet daarbij ook even niet dat er in '48 even zoveel Joden de Arabische landen uitgewerkt zijn MET ACHTERLATING VAN AL HUN BEZITTINGEN als er Arabieren de Joodse staat verlieten (waarvan een deel inderdaad vluchteling, maar een groot deel ook vrijwillig).


Zelfde verhaal als in Darfoer, er zijn een aantal bloedbaden aangericht door zionisten.

Ik voorspel je alvast dit: Zowel Bush als Rice lukt het NIET om dit jaar een vredesregeling voor elkaar te krijgen, ondanks alle mooie woorden en alle goede bedoelingen. Herinner me aan het eind van dit jaar maar aan deze voorspelling.


Je voorspelling klopt wel hoor, maar dat ligt toch echt aan beide partijen. En niet alleen de Palestijnen zoals jij wil doen vermoeden.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 mar 2008 16:17

The Engineer schreef:Mijn complimenten hoor, een heel mooi lang verhaal maar je zegt er nog steeds niks mee.


Met een ad hominem-argument bereik je niet zoveel.

Nog steeds is een tweestaten oplossing de meest realistische. En we leven in het heden en steeds meer mensen, Joden en Palestijnen, zijn het gevecht beu.


Het laatste klopt, het eerste waag ik te betwijfelen. Het is maar zeer de vraag of een tweestatenoplossing werkelijk werken kan. Beide partijen zijn behoorlijk dwars en lijken niet van zins veel toe te geven aan elkaar.

Het gaat erom dat het politiek belachelijk is dat je als politieke partij je beroept op een boek waarvan net zo veel zeker is als dat er marsmannetjes bestaan. (even rationeel bekeken)


Wat je zegt op de inhoud van dat boek klopt. Wat je zegt over de politieke partij en dat het belachelijk is dat zo'n partij zich op dat boek beroept, is waardeloos. Het is meer dan logisch dat een partij zich beroept op een bepaalde basis en daar vervolgens ook haar handelen, argumenten e.d. op baseert. Even rationeel bekeken...

Bovendien zou ik je even aanraden je geschiedenis beter te bestuderen.


Wederom een persoonlijk verwijt, maar zelf maak je nog veel minder duidelijk. Sterker nog, ik heb je nog geen enkel historisch argument horen geven. Dit in tegenstelling tot je discussiepartner.

Overmacht? Nee hoor, er werden aan beide kanten evenveel strijders ingezet.


Bron?

Zelfde verhaal als in Darfoer, er zijn een aantal bloedbaden aangericht door zionisten.


Niet alleen door zionisten. Overigens zie ik de vergelijking met Darfur nog niet helemaal.

Je voorspelling klopt wel hoor, maar dat ligt toch echt aan beide partijen. En niet alleen de Palestijnen zoals jij wil doen vermoeden.


Daar ben ik het wel redelijk mee eens. Waar twee kijven, hebben twee schuld.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten