Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 28 feb 2008 09:10

Nou, dat Koninkrijk van God komt er wel zonder de kerk. Gelukkig wel, dat komt van de andere kant.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 feb 2008 10:36

mirteboom schreef:We zeggen aan de ene kant hetzelfde en praten tegelijk langs elkaar heen. Ik schreef toch ook dat bekering geen finish is, bij de eerste bekering begint het pas. En zeker heb ik ook wel eens twijfels en merk ik vaak dat de Satan nog zoveel macht over mij heeft.
Met "heiligmaking" bedoel ik niet dat ik het nu als gelovige allemaal zo goed weet en dat ik nu te goed ben om een preek over bekering te horen. Helemaal niet!
Petrus zegt in 1 Petr 1 vs 15: Maar gelijk Hij die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel
en Paulus zegt in Efeze 5 vs 8: want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in de Heere, wandelt als kinderen des lichts
Hier gaat het niet over de bekering, maar over ná de bekering.
Christus moet centraal staan in de preek, maar naast te horen hoe Hij mijn zonden heeft vergeven, enkel uit genade, zou ik ook graag meer willen horen over hoe ik Hem kan volgen. En dat hoor ik meestal concreter buiten de Ger Gem.


Tja, ik geloof dat we met deze discussie de kern te pakken hebben waarom mensen de Ger.Gem. verlaten. Ik geloof ook dat de Ger.Gem. té terughoudend is in de dankbaarheid maar weet jij dat dit ook heel gevaarlijk kan zijn. De Ger.Gem. leert dat het 'volgen van Hem' bukken en buigen betekend terwijl andere richtingen soms leren dat de wet niet meer van toepassing zou zijn en er alles me door kan.

In de twee teksten die je noemde gaat het over ‘de wandel’. Wandelen als heiligen en in het licht is niet alleen maar vreugden, zoals velen niet Ger.Gem. kerken leren, maar juist door de droefheid die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt.

Daarom kan ik veelal niet mee met dat zogenoemde ‘bijtanken’ zoals je het noemde, want dat bijtanken kan wel een van ‘de wereld’ zijn en die werkt de dood terwijl je denkt in het licht te lopen. Nooit met Beëlzebul kennis gemaakt? Weet je niet dat geloof strijd met zich meebrengt?

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 29 feb 2008 19:48

Jantje S, vind jij dan alleen de GerGem zaligmakend? Of (misschien ietsjes ruimer:) alleen kerken met een bevindelijke leer? Zo ja: lees het prachtige boek van Dr. Van der Zwaag eens. Een flink stuk van de leer der bevindelijkheid is niet gereformeerd. Daar waarschuwde de grote Dr. Kuyper al terecht voor.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 feb 2008 21:42

GKN'er schreef:Jantje S, vind jij dan alleen de GerGem zaligmakend? Of (misschien ietsjes ruimer:) alleen kerken met een bevindelijke leer? Zo ja: lees het prachtige boek van Dr. Van der Zwaag eens. Een flink stuk van de leer der bevindelijkheid is niet gereformeerd. Daar waarschuwde de grote Dr. Kuyper al terecht voor.

Ik denk dat wat voor de GG geld ook voor de GKN van toepassing is.
http://www.refdag.nl/artikel/1263264/Pe ... aters.html

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 29 feb 2008 22:46

Jantjes schreef:
GKN'er schreef:Jantje S, vind jij dan alleen de GerGem zaligmakend? Of (misschien ietsjes ruimer:) alleen kerken met een bevindelijke leer? Zo ja: lees het prachtige boek van Dr. Van der Zwaag eens. Een flink stuk van de leer der bevindelijkheid is niet gereformeerd. Daar waarschuwde de grote Dr. Kuyper al terecht voor.

Ik denk dat wat voor de GG geld ook voor de GKN van toepassing is.
http://www.refdag.nl/artikel/1263264/Pe ... aters.html


Dit lijkt een klein beetje leedvermaak...
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 01 mar 2008 13:10

gezien de datum van verschijnen: Een duivels artikel. 8)
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten